Poprawność stosunków spedycja – przewoźnik

Autor: Zespół Ekspertów PITD

Temat stosunków między spedycją a przewoźnikiem i ich niejednokrotne napięcie, od lat przewija się w branży transportu drogowego. Problematyka tego wątku jest na tyle rozwinięta i znana, że stała się nawet obiektem żartów na forach i grupach branżowych. Niektóre sytuacje może i są zabawne, ale w dalszym ciągu duża część z nich stanowi dla obu stron kłopot, którego przyczyny nie są zawsze jednoznaczne.

Oczywiście nie można uznać za problem sporadycznego napięcia, jakie towarzyszy przy współpracy obu stron podczas wykonywanego zawodu. Jednak gdy pewne sytuacje w końcu się skumulują, to w połączeniu z codziennym stresem mogą doprowadzić do zakończenia współpracy w niezbyt przyjemnych okolicznościach.

Jakie są główne przyczyny konfliktów między przewoźnikiem a spedycją?

Na pewno można do nich zaliczyć: 

  • Niedostateczną komunikację między stronami – ciężko będzie obu stronom dojść do
    porozumienia bez dostatecznej komunikacji między sobą,
  • Niekompetencja którejś ze stron – oraz towarzysząca jej częsta niechęć do przyznania się do
    błędu, a zamiast tego zrzucanie winy na osoby trzecie,
  • Niewywiązywanie się z obietnic składanych przez spedycję – ciężko o dobre wrażenie ze
    współpracy jeśli to, co obiecujemy za bardzo odbiega od realiów,
  • Brak wzajemnej wyrozumiałości w charakterystyce pracy – zarówno spedycja jak i przewoźnik
    mierzą się z odrębnymi problemami codziennie. Warto czasami przedstawić wzajemnie swój
    punkt widzenia. Najlepszym rozwiązaniem jest oczywiście poznanie pracy od obydwóch stron.
Wielkie obietnice i…twarde zderzenie z rzeczywistością 

Czy nie jest to jedna z klasycznych sytuacji? Przewoźnik szukając dla siebie dogodnej opcji pracy, trafia na spedycję, która obiecuje mu atrakcyjne warunki. Wysokie stawki, ekspresowa płatność, krótkie wyjazdy. Decyduje się na współpracę, ale po czasie zauważa, że stawki nie są tymi obiecywanymi, ponieważ „jest ciężki okres”, płatność wydłuża się, a powrót do domu przeciąga w nieskończoność. Najważniejsze, to szybko poznać się na takim kontrahencie, w  przeciwnym wypadku „ciężki okres” może trwać 3/4 roku kalendarzowego. 

->  Podlaskie na skrzyżowaniu szlaków
Przewoźnik na pół etatu

Dotrzymywanie umów to podstawa. Przewoźnik powinien być na tyle dyspozycyjny, na ile zobowiązał się w umowie. Często kierowcy potrzebują czasu na załatwienie swoich spraw czy samochód potrzebuje serwisu. O ile jest to jednorazowa sytuacja, to nie mamy powodów do obaw. Ale przeciąganie wyjazdu każdego miesiąca skutecznie wyczerpie cierpliwość każdego spedytora.

Co możemy usprawnić ?

Każdy rodzaj współpracy między firmami będzie nacechowany innymi problemami. Dlatego jeśli zależy nam na zbudowaniu trwałej relacji między naszymi organizacjami, musimy dobrze przyjrzeć się wielu aspektom codziennej pracy. Najważniejsze na czym można się skupić przy budowaniu długofalowych relacji to nastawienie na współpracę.  

Każda ze stron ma inne oczekiwania względem drugiej. Przewoźnik może oczekiwać terminowości w płatnościach, obiecanych stawek czy ułożonej pracy. Spedycja potrzebuje na ogół przewoźnika z  dużą dyspozycyjnością, punktualnością w dostawach i gotowością podjęcia pracy w różnych kierunkach. Warto o tym pomyśleć przed podjęciem współpracy i składaniem obietnic. 

Budowanie poprawnych relacji między spedycją a przewoźnikiem to prawdziwa sztuka kompromisu. Warto jednak potraktować to, co czasem w niej „poświęcamy” jako inwestycję na przyszłość. W końcu rynek cały czas się zmienia, a pewna współpraca będzie dobrą podporą dla każdej firmy.

Autor: Kamil Słabosz



Subskrybuj nasz NEWSLETTER!

Otrzymuj powiadomienia o nowościach wprost na swoją skrzynkę pocztową!

 

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

 

Zapisując się na pobranie raportu, wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych wskazanych w niniejszym formularzu, przez Polski Instytut Transportu Drogowego, dalej jako „Administrator” w celach marketingowych oraz oświadczam, że jestem zainteresowany otrzymaniem informacji o aktualnych produktach i ofertach Administratora, tym samym wyrażając zgodę na przesyłanie przez Administratora na podane dane kontaktowe informacji handlowych, w szczególności w zakresie obejmującym kontakt drogą elektroniczną i/lub telefoniczną.

Administratorem Państwa danych osobowych jest Polski Instytut Transportu Drogowego. Dane osobowe będą przetwarzane w celach niezbędnych do wysłania raportu, a w razie wyrażenia przez Państwa zgody, dane te będą przetwarzane w celach marketingowych, tj. skontaktowania się i przekazania informacji o ofertach i produktach Polski Instytut Transportu Drogowego lub partnerów raportu, tj. Webfleet Solutions Poland Sp. z o.o., Transcash.eu S.A. oraz Trans.eu S.A. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do wysłania raportu. Podstawa prawna, cel, okres przetwarzania danych osobowych oraz uprawnienia przysługujące, a także inne ważne informacje dotyczące zasad przetwarzania danych osobowych są szczegółowo określone w Polityce prywatności na stronie www.pitd.org.pl, kontakt mailowy: instytut@pitd.org.pl. Zgodę można wycofać w każdym czasie.

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.