Zdecydowana większość samochodów osobowych i lekkich pojazdów dostawczych, obecnie wykorzystywanych do celów komercyjnych w Europie, mogłaby zostać zastąpiona modelami elektrycznymi. To kluczowy wniosek płynący z raportu Webfleet Solutions, nt. możliwości elektryfikacji floty.
Badanie opiera się na zanonimizowanych i zagregowanych danych, dotyczących użytkowania ponad 100 tys. pojazdów przez ponad 5 tys. klientów flotowych w całej Europie.
– Z naszego raportu wynika, że ponad 60% pojazdów komercyjnych w Europie mogłoby zostać zastąpionych elektryczną alternatywą. Ten potencjał różni się w poszczególnych krajach i zależy m.in. od dostępności infrastruktury ładowania. W tym obszarze Polska ma jeszcze sporo do nadrobienia, bo wskaźnik gotowości do elektryfikacji wynosi 49 proc. Jest niższy niż wskaźnik Niemiec, Francji czy Holandii, gdzie gotowość elektryfikacji sięga blisko 70 proc., ale niemniej pokazuje, jak dużo możemy zrobić w tym obszarze – ocenia Agnieszka Szwaj, Marketing Manager Poland & EE, Webfleet Solutions.
Co trzeba brać pod uwagę wprowadzając pojazdy elektryczne do flot?
Przede wszystkim fakt, że zarządzanie pojazdami elektrycznymi różni się od zarządzania pojazdami tradycyjnymi, z silnikami spalinowymi. W przypadku pojazdów tradycyjnych interesuje nas głównie zużycie paliwa i to, aby pojazd był sprawny technicznie. Natomiast wprowadzając pojazdy elektryczne do swojej floty, musimy uwzględnić przede wszystkim poziom naładowania baterii, a to pociąga za sobą szereg pozostałych czynników, jak chociażby zasięg jazdy i punkty ładowania. – Przydzielając pojazdy do obsługi poszczególnych zleceń transportowych fleet manager musi opracować nowy algorytm planowania realizacji zleceń, uwzględniając te wszystkie parametry – wskazuje Agnieszka Szwaj.
Narzędzia do zarządzania flotą
Całe szczęście fleet manager nie musi tego robić sam, bo jest ku temu szereg narzędzi.
– W tej chwili na platformie WEBFLEET można za pomocą jednego interfejsu zarządzać całą flotą pojazdów, zarówno tradycyjnych, hybrydowych, jak i w pełni elektrycznych. Jeśli chodzi o pojazdy elektryczne, to fleet managerowie mogą monitorować na bieżąco poziom naładowania baterii i pozostały zasięg pojazdu, gdyż otrzymują wszystkie alerty na temat ładowania. Ponadto mają wgląd do lokalizacji i nawigacji do wszystkich punktów ładowania – wymienia Marketing Manager Webfleet Solutions Poland. Jak dodaje, firma bazując na historii podróży wykonywanych przez pojazdy klientów, podpowiada im, które z nich można wymienić na elektryki. – Będąc liderem rynku w obszarze rozwiązań do zarządzania flotą kładziemy bardzo duży nacisk na pojazdy elektryczne. To dla nas zdecydowanie strategiczny segment rynku i będziemy go rozwijać. Co kwartał wprowadzamy aktualizacje naszej platformy i pojawiają się tam nowe funkcje do zarządzania pojazdami elektrycznymi. To jest nasze oczko w głowie – podkreśla Agnieszka Szwaj z Webfleet Solutions.
Pomoc dla przedsiębiorców
Jedną z bolączek przedsiębiorców jest to, że pojazdy elektryczne są drogie. To inwestycja, która jest spora, ale jak pokazują badania Webfleet Solutions, zwraca się w przeciągu kilku lat. Z pomocą przychodzą nowe programy finansowania, jak chociażby program ,,Mój elektryk”. Kwota dofinansowania różni się w zależności od deklarowanego rocznego poziomu przejazdów.