Potencjał transportu intermodalnego

0
Autor: Justyna Świeboda

W 2019 w Polsce w transporcie intermodalnym przewieziono koleją 1,9 mln TEU transportem kolejowym. Wszystko wskazuje na to, że rok 2020 będzie tym rekordowym. O  zakłóceniach czy barierach w transporcie intermodalnym mówi się od wielu lat. Co roku zwiększa się liczba przeładowanych TEU, pojawiają się również nowe terminale lądowe. Czy to oznacza, że uporaliśmy się z problemami w transporcie intermodalnym? Jaki jest zatem potencjał transportu intermodalnego?

Niepokojące różnice w prędkościach

Jedną z barier w Polsce jest prędkość handlowa pociągów intermodalnych. W 2019 roku średnio wynosiła ona ok. 30 km/h. Prędkość jest różna w zależności od relacji w jakiej są wykonywane przewozy. Przykładowo, wg danych UTK, na torach położnych z Gdańska do Warszawy a potem do Pragi prędkość wyniosła ok. 43 km/h. Natomiast do Kątów Wrocławskich z Gdyni Port to tylko 19 km/h. Bez poprawy tego czynnika, nie ma co liczyć na zwiększenie konkurencyjności transportu kolejowego w stosunku do drogowego.

Zachwianie stawek frachtowych

Pandemia zweryfikowała odporność łańcuchów dostaw. Cyfryzacja, e-commerce i przewozy w transporcie intermodalnym, to branże, które zdecydowanie wygrały w tym trudnym okresie. Ale odczuwamy również negatywne skutki. W transporcie intermodalnym koronawirus wpłynął na wzrost stawek w przewozach, a także przeniesienie na inny środek transportu. Stawka frachtów morskich w 2020 roku wzrosła 3-krotnie. Nastąpiło też przetasowanie w środkach transportu. Transportu morski został częściowo zastąpiony przez transport kolejowy na Nowym Jedwabnym Szlaku. Pod koniec 2020 roku uaktywniły się również przewozy drogowe.

Najważniejsze 5 lat

Pakiet Mobilności oraz brak kierowców na rynku w transporcie drogowym, generuje zmiany, które trzeba wprowadzić tu i teraz. – Braki kierowców oraz coraz większy nacisk na ekologię dostaw sprawi, że zostanie przekroczona masa krytyczna liczby ładunków. To pozwoli na uruchomienie minimum codziennych przewozów na głównych trasach. W efekcie większość przewoźników odczuje prawdziwe korzyści z transportu intermodalnego – prognozuje Marcin Żurowski z Clip Group. Według ogólnej opinii ekspertów, można spodziewać się rozwoju transportu intermodalnego w przeciągu najbliższych lat (Transport Intermodalny na Nowym Jedwabnym Szlaku).

->  Polska przystąpiła do protokołu o eCMR, ale do rewolucji to nie wystarczy
Niepokój o przyszłość 

W transporcie intermodalnym tkwi potencjał – to nie ulega wątpliwości. Tak samo jak w położeniu geograficznym Polski. Czy Brexit zwiększy wolumen przewozów? Na tą chwilę trudno powiedzieć. Obecnie wprowadzane są nowe rozwiązania, które przenoszą przewóz w transporcie drogowym na kolejowy w kierunku Wielkiej Brytanii. Jest wiele czynników, które wpływają na rozwój transportu intermodalnego. Strategia rozwoju na najbliższe lata powinna opierać się na poprawieniu sytuacji przewozów kolejowych w Polsce, rozbudowie infrastruktury i wykorzystaniu potencjału Nowego Jedwabnego Szlaku.

Potencjał transportu intermodalnego
Potencjał (możliwości ładunkowe) transportu intermodalnego

To tylko fragment tekstu  naszego analityka, eksperta dr inż. Justyny Świebody. Pełną treść publikacji można znaleźć w magazynie Eurologistics – Pogoda dla Inwestycji.