Potencjał transportu intermodalnego

Autor: Justyna Świeboda

W 2019 w Polsce w transporcie intermodalnym przewieziono koleją 1,9 mln TEU transportem kolejowym. Wszystko wskazuje na to, że rok 2020 będzie tym rekordowym. O  zakłóceniach czy barierach w transporcie intermodalnym mówi się od wielu lat. Co roku zwiększa się liczba przeładowanych TEU, pojawiają się również nowe terminale lądowe. Czy to oznacza, że uporaliśmy się z problemami w transporcie intermodalnym? Jaki jest zatem potencjał transportu intermodalnego?

Niepokojące różnice w prędkościach

Jedną z barier w Polsce jest prędkość handlowa pociągów intermodalnych. W 2019 roku średnio wynosiła ona ok. 30 km/h. Prędkość jest różna w zależności od relacji w jakiej są wykonywane przewozy. Przykładowo, wg danych UTK, na torach położnych z Gdańska do Warszawy a potem do Pragi prędkość wyniosła ok. 43 km/h. Natomiast do Kątów Wrocławskich z Gdyni Port to tylko 19 km/h. Bez poprawy tego czynnika, nie ma co liczyć na zwiększenie konkurencyjności transportu kolejowego w stosunku do drogowego.

Zachwianie stawek frachtowych

Pandemia zweryfikowała odporność łańcuchów dostaw. Cyfryzacja, e-commerce i przewozy w transporcie intermodalnym, to branże, które zdecydowanie wygrały w tym trudnym okresie. Ale odczuwamy również negatywne skutki. W transporcie intermodalnym koronawirus wpłynął na wzrost stawek w przewozach, a także przeniesienie na inny środek transportu. Stawka frachtów morskich w 2020 roku wzrosła 3-krotnie. Nastąpiło też przetasowanie w środkach transportu. Transportu morski został częściowo zastąpiony przez transport kolejowy na Nowym Jedwabnym Szlaku. Pod koniec 2020 roku uaktywniły się również przewozy drogowe.

Najważniejsze 5 lat

Pakiet Mobilności oraz brak kierowców na rynku w transporcie drogowym, generuje zmiany, które trzeba wprowadzić tu i teraz. – Braki kierowców oraz coraz większy nacisk na ekologię dostaw sprawi, że zostanie przekroczona masa krytyczna liczby ładunków. To pozwoli na uruchomienie minimum codziennych przewozów na głównych trasach. W efekcie większość przewoźników odczuje prawdziwe korzyści z transportu intermodalnego – prognozuje Marcin Żurowski z Clip Group. Według ogólnej opinii ekspertów, można spodziewać się rozwoju transportu intermodalnego w przeciągu najbliższych lat (Transport Intermodalny na Nowym Jedwabnym Szlaku).

->  Telematyka zapewnia bezpieczeństwo biznesu
Niepokój o przyszłość 

W transporcie intermodalnym tkwi potencjał – to nie ulega wątpliwości. Tak samo jak w położeniu geograficznym Polski. Czy Brexit zwiększy wolumen przewozów? Na tą chwilę trudno powiedzieć. Obecnie wprowadzane są nowe rozwiązania, które przenoszą przewóz w transporcie drogowym na kolejowy w kierunku Wielkiej Brytanii. Jest wiele czynników, które wpływają na rozwój transportu intermodalnego. Strategia rozwoju na najbliższe lata powinna opierać się na poprawieniu sytuacji przewozów kolejowych w Polsce, rozbudowie infrastruktury i wykorzystaniu potencjału Nowego Jedwabnego Szlaku.

Potencjał transportu intermodalnego
Potencjał (możliwości ładunkowe) transportu intermodalnego

To tylko fragment tekstu  naszego analityka, eksperta dr inż. Justyny Świebody. Pełną treść publikacji można znaleźć w magazynie Eurologistics – Pogoda dla Inwestycji.



TAGI:#Brexit

Subskrybuj nasz NEWSLETTER!

Otrzymuj powiadomienia o nowościach wprost na swoją skrzynkę pocztową!

 

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

 

Zapisując się na pobranie raportu, wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych wskazanych w niniejszym formularzu, przez Polski Instytut Transportu Drogowego, dalej jako „Administrator” w celach marketingowych oraz oświadczam, że jestem zainteresowany otrzymaniem informacji o aktualnych produktach i ofertach Administratora, tym samym wyrażając zgodę na przesyłanie przez Administratora na podane dane kontaktowe informacji handlowych, w szczególności w zakresie obejmującym kontakt drogą elektroniczną i/lub telefoniczną.

Administratorem Państwa danych osobowych jest Polski Instytut Transportu Drogowego. Dane osobowe będą przetwarzane w celach niezbędnych do wysłania raportu, a w razie wyrażenia przez Państwa zgody, dane te będą przetwarzane w celach marketingowych, tj. skontaktowania się i przekazania informacji o ofertach i produktach Polski Instytut Transportu Drogowego lub partnerów raportu, tj. Webfleet Solutions Poland Sp. z o.o., Transcash.eu S.A. oraz Trans.eu S.A. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do wysłania raportu. Podstawa prawna, cel, okres przetwarzania danych osobowych oraz uprawnienia przysługujące, a także inne ważne informacje dotyczące zasad przetwarzania danych osobowych są szczegółowo określone w Polityce prywatności na stronie www.pitd.org.pl, kontakt mailowy: instytut@pitd.org.pl. Zgodę można wycofać w każdym czasie.

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.