Transport i logistyka są jedną z ważniejszych branż polskiej gospodarki. Dziś to około 6% PKB, a Główny Urząd Statystyczny wskazuje, że obsługujemy już ponad 30% międzynarodowego transportu drogowego i 17% wszystkich przewozów w Unii Europejskiej. Transport i logistyka, to także technologia, automatyzacja, digitalizacja procesów oraz cyfryzacja obiegu dokumentów – również w tych dziedzinach polskie firmy nie odstają od konkurentów z zagranicy.
W związku z powyższym, niezwykle istotne jest, abyśmy stawiali w kraju na rozwój transportu i logistyki, branży która może być narodową marką, ponieważ przyczyni się to do jeszcze szybszego wzrostu PKB. Wraz z tym powstawać będą nowoczesne miejsca pracy, a także nastąpi rozwój firm działających w tej przyszłościowej branży. Co jednak najważniejsze, pomoże to również w strategicznym budowaniu pozycji Polski w zglobalizowanym świecie.Na początku października br. Polski Instytut Transportu Drogowego (PITD) wydał raport ,,Transport i Logistyka, jako strategiczna branża dla polskiej gospodarki”. Publikacja wykazuje, że w kolejnych latach znaczenie transportu i logistyki, wraz z rozbudową i utrzymaniem istniejącej infrastruktury, znacznie wzrośnie. Uzasadnia się to rozwojem regionu, wzrostem gospodarczym oraz cennymi inicjatywami, takimi jak Nowy Jedwabny Szlak, czy Inicjatywa Trójmorza. To wszystko sprawia, że branża musi liczyć na wsparcie w każdym wymiarze, co wymaga także spojrzenia holistycznego na wyzwania, szanse i zagrożenia.
Autorzy raportu tłumaczą, że transport i logistyka zawsze oddziałują na inne procesy społeczno – gopspodarcze, nie tylko na przemysł i handel, ale i inne zadania wypełniane przez społeczeństwo. Powołują się na słowa Czesława Warsewicza, prezesa PKO Cargo S.A., który mówił, że ,,w kontekście ekonomicznym logistyka jest istotnym elementem budowania przewagi konkurencyjnej gospodarki w erze globalizacji, gdyż powoduje ona przesuwanie się środka ciężkości z konkurencji między poszczególnymi podmiotami gospodarczymi na konkurencję pomiędzy łańcuchami dostaw. Nie wystarczy bowiem mieć dobry pomysł biznesowy czy innowacyjną technologię, ale dobre kontakty z handlowcami, gdyż sukces odnosi w obecnych czasach przedsiębiorstwo, które jest częścią sprawnie funkcjonującego łańcucha dostaw”.
– W momencie, gdy stoimy przed wieloma wyzwaniami, a jednocześnie mając położenie geograficzne w miejscu, gdzie przecinają się globalne szlaki handlowe, wskazane jest powołanie centralnej agencji, która będzie działać na rzecz rozwoju i wsparcia transportu i logistyki w kraju, ale również na rynkach zagranicznych – zaznacza Marcin Wolak, prezes Polskiego Instytutu Transportu Drogowego.
Do misji takiej organizacji, którą na potrzeby publikacji nazwano Agencją Rozwoju Transportu i Logistyki, należałoby opracowanie strategii narodowej dla branży, ale również realizowanie działań, takich jak: udział w międzynarodowych imprezach targowych (organizacja stoisk i pawilonów narodowych, na które zapraszane byłyby polskie przedsiębiorstwa), organizowanie własnych konferencji i kongresów, współpraca z mediami zagranicznymi, promowanie polskiej specjalizacji i marki (jaką stanowią usługi z obszaru transportu i logistyki), utrzymywanie stałej współpracy z międzynarodowymi organizacjami i stowarzyszeniami branżowymi, wspieranie branży poprzez profesjonalne oddziaływanie na procesy legislacyjne na arenie międzynarodowej (szczególnie instytucji europejskich), promowanie preferencyjnych warunków dla przedsiębiorców – dopuszczalnych przez prawo unijne, wsparcie konsolidacji i łączenia się mniejszych podmiotów, pomoc przy ekspansji zagranicznej oraz koordynacja programów rozbudowy sieci kanałów logistycznych, różnych punktów ich styku, czyli programu odzwierciedlającego całość koncepcji logistycznej kraju.
To wszystko jest ważne również z innego powodu. Na zachodzie wyrastają bariery, na wschodzie rośnie silna konkurencja, więc świecąca gwiazda polskiej gospodarki jaką jest transport, może niedługo zacząć gasnąć. – Potrzebujemy takiej instytucji, gdyż umiejętne sterowanie przez państwo rozwojem tej branży wpłynie pozytywnie na realizację podstawowego z celów SOR (Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju), czyli wejścia Polski na ścieżkę trwałego wzrostu gospodarczego, opartego coraz silniej o wiedzę, dane i doskonałość organizacyjną – tłumaczy prezes PITD, dodając, że wymienione zadania nie są listą zamkniętą i ostateczną, ale ważne jest, by poprzez właściwą koordynację, wspierać łańcuch dostaw, który jest kluczem do budowy konkurencyjnej gospodarki.