Autor: Anna Majowicz

“Potrzebujemy Agencji Rozwoju Transportu i Logistyki”

Transport i logistyka są jedną z ważniejszych branż polskiej gospodarki. Dziś to około 6% PKB, a Główny Urząd Statystyczny wskazuje, że obsługujemy już ponad 30% międzynarodowego transportu drogowego i 17% wszystkich przewozów w Unii Europejskiej. Transport i logistyka, to także technologia, automatyzacja, digitalizacja procesów oraz cyfryzacja obiegu dokumentów – również w tych dziedzinach polskie firmy nie odstają od konkurentów z zagranicy.

W związku z powyższym, niezwykle istotne jest, abyśmy stawiali w kraju na rozwój transportu i logistyki, branży która może być narodową marką, ponieważ przyczyni się to do jeszcze szybszego wzrostu PKB. Wraz z tym powstawać będą nowoczesne miejsca pracy, a także nastąpi rozwój firm działających w tej przyszłościowej branży. Co jednak najważniejsze, pomoże to również w  strategicznym budowaniu pozycji Polski w zglobalizowanym świecie.Na początku października br. Polski Instytut Transportu Drogowego (PITD) wydał raport ,,Transport i Logistyka, jako strategiczna branża dla polskiej gospodarki”. Publikacja wykazuje, że w kolejnych latach znaczenie transportu i logistyki, wraz z rozbudową i utrzymaniem istniejącej infrastruktury, znacznie wzrośnie. Uzasadnia się to rozwojem regionu, wzrostem gospodarczym oraz cennymi inicjatywami, takimi jak Nowy Jedwabny Szlak, czy Inicjatywa Trójmorza. To wszystko sprawia, że branża musi liczyć na wsparcie w każdym wymiarze, co wymaga także spojrzenia holistycznego na wyzwania, szanse i zagrożenia.

Autorzy raportu tłumaczą, że transport i logistyka zawsze oddziałują na inne procesy społeczno – gopspodarcze, nie tylko na przemysł i handel, ale i inne zadania wypełniane przez społeczeństwo. Powołują się na słowa Czesława Warsewicza, prezesa PKO Cargo S.A., który mówił, że ,,w kontekście ekonomicznym logistyka jest istotnym elementem budowania przewagi konkurencyjnej gospodarki w erze globalizacji, gdyż powoduje ona przesuwanie się środka ciężkości z konkurencji między poszczególnymi podmiotami gospodarczymi na konkurencję pomiędzy łańcuchami dostaw. Nie wystarczy bowiem mieć dobry pomysł biznesowy czy innowacyjną technologię, ale dobre kontakty z handlowcami, gdyż sukces odnosi w obecnych czasach przedsiębiorstwo, które jest częścią sprawnie funkcjonującego łańcucha dostaw”.

->  Konferencja Przewoźników już 7-8 września!

– W momencie, gdy stoimy przed wieloma wyzwaniami, a jednocześnie mając położenie geograficzne w miejscu, gdzie przecinają się globalne szlaki handlowe, wskazane jest powołanie centralnej agencji, która będzie działać na rzecz rozwoju i wsparcia transportu i logistyki w kraju, ale również na rynkach zagranicznych – zaznacza Marcin Wolak, prezes Polskiego Instytutu Transportu Drogowego.

Do misji takiej organizacji, którą na potrzeby publikacji nazwano Agencją Rozwoju Transportu i Logistyki, należałoby opracowanie strategii narodowej dla branży, ale również realizowanie działań, takich jak: udział w międzynarodowych imprezach targowych (organizacja stoisk i pawilonów narodowych, na które zapraszane byłyby polskie przedsiębiorstwa), organizowanie własnych konferencji i kongresów, współpraca z mediami zagranicznymi, promowanie polskiej specjalizacji i marki (jaką stanowią usługi z obszaru transportu i logistyki), utrzymywanie stałej współpracy z międzynarodowymi organizacjami i stowarzyszeniami branżowymi, wspieranie branży poprzez profesjonalne oddziaływanie na procesy legislacyjne na arenie międzynarodowej (szczególnie instytucji europejskich), promowanie preferencyjnych warunków dla przedsiębiorców – dopuszczalnych przez prawo unijne, wsparcie konsolidacji i łączenia się mniejszych podmiotów, pomoc przy ekspansji zagranicznej oraz koordynacja programów rozbudowy sieci kanałów logistycznych, różnych punktów ich styku, czyli programu odzwierciedlającego całość koncepcji logistycznej kraju.

To wszystko jest ważne również z innego powodu. Na zachodzie wyrastają bariery, na wschodzie rośnie silna konkurencja, więc świecąca gwiazda polskiej gospodarki jaką jest transport, może niedługo zacząć gasnąć. – Potrzebujemy takiej instytucji, gdyż umiejętne sterowanie przez państwo rozwojem tej branży wpłynie pozytywnie na realizację podstawowego z celów SOR (Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju), czyli wejścia Polski na ścieżkę trwałego wzrostu gospodarczego, opartego coraz silniej o wiedzę, dane i doskonałość organizacyjną – tłumaczy prezes PITD, dodając, że  wymienione zadania nie są listą zamkniętą i ostateczną, ale ważne jest, by poprzez właściwą koordynację, wspierać łańcuch dostaw, który jest kluczem do budowy konkurencyjnej gospodarki.

->  Trendy zmieniające rynek logistyczny i magazynowy

Subskrybuj nasz NEWSLETTER!

Otrzymuj powiadomienia o nowościach wprost na swoją skrzynkę pocztową!

 

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

 

Zapisując się na pobranie raportu, wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych wskazanych w niniejszym formularzu, przez Polski Instytut Transportu Drogowego, dalej jako „Administrator” w celach marketingowych oraz oświadczam, że jestem zainteresowany otrzymaniem informacji o aktualnych produktach i ofertach Administratora, tym samym wyrażając zgodę na przesyłanie przez Administratora na podane dane kontaktowe informacji handlowych, w szczególności w zakresie obejmującym kontakt drogą elektroniczną i/lub telefoniczną.

Administratorem Państwa danych osobowych jest Polski Instytut Transportu Drogowego. Dane osobowe będą przetwarzane w celach niezbędnych do wysłania raportu, a w razie wyrażenia przez Państwa zgody, dane te będą przetwarzane w celach marketingowych, tj. skontaktowania się i przekazania informacji o ofertach i produktach Polski Instytut Transportu Drogowego lub partnerów raportu, tj. Webfleet Solutions Poland Sp. z o.o., Transcash.eu S.A. oraz Trans.eu S.A. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do wysłania raportu. Podstawa prawna, cel, okres przetwarzania danych osobowych oraz uprawnienia przysługujące, a także inne ważne informacje dotyczące zasad przetwarzania danych osobowych są szczegółowo określone w Polityce prywatności na stronie www.pitd.org.pl, kontakt mailowy: instytut@pitd.org.pl. Zgodę można wycofać w każdym czasie.

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.