Autor: Kamil Zając

Praca w logistyce. Jak się przygotować?

Praca w logistyce, dzięki szybkiemu i stabilnemu rozwojowi branży TSL to szansa na dobrą karierę i rozwój osobisty. Jak dobrze przygotować się do rekrutacji? Jakie umiejętności aktualnie są najbardziej poszukiwane na rynku pracy? Czy jest się gotowym do udziału w Assesment Center? Szczegółowych porad udzielił manager rekrutacji – Patryk Grygiel, podczas ósmej odsłony Warsztatów dla managerów transportu i logistyki: „Rozwój kariery w logistyce – trendy i niezbędne umiejętności”, zorganizowanego w ramach cyklu debat Polska Logistycznym Hubem Europy.

Kandydacie poznaj wpierw siebie

Każdy rodzaj pracy, czy wykonywanego stanowiska, wymaga odpowiednich predyspozycji. Zanim zdecydujemy się na obranie konkretnej ścieżki zawodowej warto wpierw poznać swoje mocne i słabe strony, a także indywidualne predyspozycje. Do tego najlepiej służą testy psychometryczne. Na rynku znajdują się płatne kwestionariusze, jak choćby popularny test Gallupa, ale istnieje także szereg darmowych rozwiązań. Wśród nich popularny jest test „16 osobowości„, ang. „16Personalities„.

Podejmując się pracy warto wpierw poznać zakres zadań, podzielić je na etapy i wyróżnić punkty sprawiające największą przyjemność. Dobrze sprawdzić się za pomocą testów psychometrycznych. Test Gallupa wskazuje wiodące mocne strony top 5  oraz top 10 silnych stron osobowości. Z kolei bezpłatny test „16Personalities” – obrazuje, jaki typ osobowości jest bliski naszemu. Wyszczególnia nasze mocne strony, a także elementy nad którym powinniśmy pracować. Co więcej, porównuje wynik do znanych postaci. Zarówno prawdziwych, jak i fikcyjnych. Także i ja wykonałem test Gallupa u siebie. Przyznaję, zgadzam się z wynikami w 100%.

wylicza Patryk Grygiel, Manager Michael Page Logistics & Sales.
Należycie dobrana praca w logistyce, powinna być poprzedzona testem psychometrycznym, aby właściwie dobrać umiejętności do stanowiska
Należycie dobrana praca w logistyce, powinna być poprzedzona testem psychometrycznym, aby właściwie dobrać umiejętności do stanowiska. Grafika – źródło: Pixabay

Kandydacie sprawdź się – popularne testy (LINK)

Test Gallupa

Test 16 osobowości

High5test

Praca w logistyce – przełamanie pierwszych przeszkód

Kandydaci rozpoczynający swoją przygodę zawodową z logistyką najczęściej borykają się z brakiem wymaganego doświadczenia. Tutaj niezbędne jest podjęcie kursów przygotowawczych oraz świadome budowanie kompetencji przez kandydata. Innym z kolei wyzwaniem jest rozwój w kierunku ścieżki menedżerskiej. Tutaj znów warto oprzeć się na testach. Nie każdy człowiek ma predyspozycje do bycia menedżerem. Znam wiele osób próbujących swoich sił, które potem wracały na ścieżkę ekspercką. Należy pamiętać, że coraz częściej eksperci zarabiają tyle co menedżerowie, a wąsko wyspecjalizowani specjaliści nawet więcej. Co więcej, warto też tworzyć świadomie osobiste cele. Wyznaczać je zgodnie z metodologią smart. Określić, jakie funkcje chce pełnić w ramach swojej kariery, a potem podzielić tę drogę na kamienie milowe

wskazuje Patryk Grygiel.

Oczekiwania finansowe vs oferta

Często zmiana pracy otwiera drogę do awansu, czy innej specyfiki wykonywanych obowiązków.

Ścieżka menedżerska często związana jest z aktywnym udziałem w projektach. Tam można wykazać zaangażowanie i odpowiedzialność za zadania i ludzi. Jednak nie zawsze w danej firmie jest dalsza możliwość pójścia tą drogą. Popularnym problemem wielu pracowników jest zamknięcie w tzw. złotej klatce. Polega to na tym, że otrzymywane w danej firmie wynagrodzenie na stanowisku, które nam już nie odpowiada, jest wyższe niż średnia rynkowa. To blokuje nas przed rozwojem i pójściem dalej. Także przed zmianą pracodawcy

dodaje Patryk Grygiel.

Praca w logistyce a trendy na rynku

Języki łączą ludzi. Logistyka jest bardzo umiędzynarodowioną branżą. W Polsce coraz częściej lokują się duzi gracze z zagranicy, którzy tworzą w naszym kraju swoje centra logistyczne. Znajomość języka angielskiego na dobrym poziomie wydaje się już dzisiaj standardem. Być może warto także pomyśleć o jakimś innym, np. z Europy Środkowo-Wschodniej.

Szkolenia językowe polecam zawsze i wszędzie. Warto nad tą kompetencją pracować. Firmy TSL stają się obecnie wielodziałowe. Następuje centralizacja stanowisk pracy w obszarze logistyki. Relokuje się szereg stanowisk do Polski, tworząc tu huby logistyczne. Obsługują one całą Europę Wschodnią. Innym zjawiskiem są wydłużające się procesy rekrutacyjne. W tej chwili przedsiębiorstwa wolą zatrudnić osobę, która w 100% im odpowiada. Stosuje się tzw. Assesment Center, aby po całym dniu sprawdzenia kandydata w realnej pracy ocenić, jak ktoś pracuje. Poszukuje się jak najbardziej dopasowanej osoby do danego stanowiska, aby nie tracić czasu i nie ponosić zbędnych kosztów rekrutacji

wskazuje Patryk Grygiel.

Assesment Center – co to dokładnie jest?

Jest to jedna z metod rekrutacyjnych, którą z powodzeniem stosuje się przy naborach na stanowiska kierownicze i specjalistyczne. Polega ona na sprawdzeniu kandydata w realnej pracy, podczas symulowanego dnia pracy. Kandydatowi powierza się przygotowane zadania oraz zespół, zazwyczaj wywodzący się z innych osób z danej rekrutacji. Przyjmuje się, że poszczególne kompetencje powinni oceniać przynajmniej dwaj niezależni asesorowie. Daje to obiektywną ocenę kandydata. Wyróżniane są zadania indywidualne i grupowe.

->  Sztuczna inteligencja zdominuje produkcję, handel i transport

Zadania indywidualne:

  1. Case study (analiza przypadku).
  2. Koszyk zadań.
  3. Prezentacja.
  4. Spotkanie „jeden na jeden”.

Zadania grupowe:

  1. Dyskusja grupowa.
  2. Dyskusja z liderem.

Idealne CV, czyli prawdy vs mity

Obalę popularny mit o CV. Życiorys nie musi być na jednej stronie! Może być na 2-3 strony. Takie maksimum, aby nie był zbyt długi. Nie ma uniwersalnego CV, bo każdy pracodawca ma swoje indywidualne potrzeby. Wady pracownika u poprzedniego pracodawcy, mogą być u następnego zaletą. Należy zawsze dopasować CV do konkretnego pracodawcy. Co więcej, warto pamiętać o profesjonalnych danych kontaktowych. Wzorcowy e-mail powinien zawierać: imię.nazwisko@domena… Wiele osób zapomina także o klauzuli RODO. Część zezwoleń zawarto w ramach systemów ATS, ale klauzulę należy mieć

wskazuje Patryk Grygiel.

Jak z kolei jest ze zdjęciem? Dodawać je czy nie?

Zdjęcie jest nieobowiązkowe, ale jeśli się pojawia w CV, to powinno być profesjonalne. Niech będzie biznesowe, zrobione u fotografa, a nie np. z wakacji

przestrzega Patryk Grygiel.

Opis stanowiska to klucz do sukcesu

Eksperci radzą opisać w CV firmę, jeśli pracowało się w małych organizacjach, które nie są zbyt dobrze rozpoznawane na rynku. Wskazanie czym się dane przedsiębiorstwo zajmowało nigdy nam nie zaszkodzi.

W doświadczeniach warto opisać zakres odpowiedzialności i swoje osiągnięcia na danym stanowisku. Dobrze jest wpisać znajomość programów np. świetna znajomość Excela, itp. Na początku warto dodać podsumowanie zawodowe, na temat swojego doświadczenia oraz cele i ambicje. Pozwoli to zachęcić rekrutera do przejścia do dalszej lektury

dodaje Patryk Grygiel.

Najczęstsze błędy kandydatów a praca w logistyce

Częsta zmiana miejsca pracy ma szereg plusów i minusów. Rotowanie pozwala na zdobywanie wiedzy i doświadczeń. Z kolei, minusem jest wytworze przekonania u nowego pracodawcy, że dany kandydat szybko odejdzie, a tym samym nie zwrócą mu się koszty jego zatrudnienia.

Często koszt zatrudnienia nowego człowieka, to kilkadziesiąt tysięcy osób. Przy hubie koszty mogą dojść do kilku milionów. Pierwszy rok pracy, to zazwyczaj rok nauki, gdzie zwrot kosztów dla firmy, poniesionych na kandydata jest trudny do odrobienia. W doborze oferty pracy występuje często błąd kierowania się nazwą stanowiska, a nie przypisanymi do niego zadaniami. Nie zawsze przypisane kompetencje są równoważne do danego stanowiska. Co więcej, do tego dochodzi brak samodzielnego rozwijania umiejętności. Zbyt mocno liczymy, że to firma wyśle nas na szkolenie. Zaniedbujemy przez to autorozwój. Menedżerowie zapominają też o tzw. kompetencjach miękkich. Współcześnie coraz trudniej jest zatrzymać pracownika. Trzeba zatem budować atmosferę, aby pracownicy chcieli zostać w danej firmie dłużej

radzi Patryk Grygiel.

Zapraszamy na szkolenie

Polski Instytut Transportu Drogowego zorganizuje w kwietniu szkolenie, które poprowadzi Patryk Grygiel. Zachęcamy wszystkich do podniesienia własnych umiejętności, aby lepiej przygotować się do właściwej kariery w logistyce.

->  Warsztaty dla Managerów Transportu i Logistyki

Sfinansowano ze środków Narodowy Instytut Wolności w ramach programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich NOWE FIO. Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Subskrybuj nasz NEWSLETTER!

Otrzymuj powiadomienia o nowościach wprost na swoją skrzynkę pocztową!

 

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

 

Zapisując się na pobranie raportu, wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych wskazanych w niniejszym formularzu, przez Polski Instytut Transportu Drogowego, dalej jako „Administrator” w celach marketingowych oraz oświadczam, że jestem zainteresowany otrzymaniem informacji o aktualnych produktach i ofertach Administratora, tym samym wyrażając zgodę na przesyłanie przez Administratora na podane dane kontaktowe informacji handlowych, w szczególności w zakresie obejmującym kontakt drogą elektroniczną i/lub telefoniczną.

Administratorem Państwa danych osobowych jest Polski Instytut Transportu Drogowego. Dane osobowe będą przetwarzane w celach niezbędnych do wysłania raportu, a w razie wyrażenia przez Państwa zgody, dane te będą przetwarzane w celach marketingowych, tj. skontaktowania się i przekazania informacji o ofertach i produktach Polski Instytut Transportu Drogowego lub partnerów raportu, tj. Webfleet Solutions Poland Sp. z o.o., Transcash.eu S.A. oraz Trans.eu S.A. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do wysłania raportu. Podstawa prawna, cel, okres przetwarzania danych osobowych oraz uprawnienia przysługujące, a także inne ważne informacje dotyczące zasad przetwarzania danych osobowych są szczegółowo określone w Polityce prywatności na stronie www.pitd.org.pl, kontakt mailowy: instytut@pitd.org.pl. Zgodę można wycofać w każdym czasie.

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.