Autor: Martyna Jemiołek

Raport „e-CMR. Czy jesteś gotowy?”

Polski Instytut Transportu Drogowego we współpracy z GS1 Polska stworzył raport e-CMR, Czy jesteś gotowy? W treści raportu znajdziemy wiele danych liczbowych popierających wprowadzanie e-CMR, a eksperci są zgodni co do tego, iż należy uświadamiać przewoźników, że wejście w życie elektronicznego listu przewozowego jest nieuniknione, dlatego warto zacząć wdrożenia jak najszybciej.

Pobierz bezpłatny Raport e-CMR

Wartości eFTI

Prawne aspekty e-CMR

Rozporządzenie e-FTI zachęca do szerzenia cyfrowych rozwiązań dla transportu tam, gdzie to możliwe. Jednocześnie to rozporządzenie reguluje kwestie wiarygodności elektronicznych dokumentów. Informacje oraz wizualizacja zalecanego listu e-CMR również jest opisana w rozporządzeniu. W treści raportu możemy wyczytać znacznie więcej interesujących informacji o platformie e-FTI funkcjonowanie i regulacje. Jakie normy i jakie certyfikaty muszą uzyskać dostawcy oprogramowania do obsługi elektronicznego listu przewozowego. Niestety w Polsce istnieje wiele barier, które są trudne do przeskoczenia, ale nie niemożliwe. Raport e-CMR podpowiada na co konkretnie polscy przedsiębiorcy branży transportowej powinni zwrócić uwagę.

Koszty w listach przewozowych dla raport e-CMR

Różnice w CMR i eCMR

Główną cechą dla elektronicznych rozwiązań dla różnych branży, ale przede wszystkim transportu jest optymalizacja. Przy wprowadzeniu elektronicznego listu przewozowego zyskujemy w wielu aspektach. Optymalizacja kosztów poprzez wyeliminowanie zużycia papieru. Wzrost bezpieczeństwa przez szyfrowanie dokumentów w chmurze oraz eliminacja błędów przy wypełnianiu i odczycie. Lecz mimo wszystko tradycyjne listy przewozowe również posiadają kilka zalet. Jako, że jak wskazano w raporcie to kierowcy najczęściej obecnie uzupełniają listy przewozowe to papierowe wersje CMR są łatwo dostępne i nie jest problematyczne uzupełnienie w momencie problemów z zasięgiem wi-fi. Znacznie większa ilość różnic i zalet stosowania elektronicznego listu przewozowego jest ujęte w treści raportu. W raporcie również w bardzo ciekawy i czytelny sposób zostały wyszczególnione cechy listów w tabelach. Aby poznać więcej szczegółów zachęcamy do pobrania raportu już dziś.  

Wypełnianie CMR w tradycyjnej formie jest bardzo czasochłonne. Przy ręcznym wprowadzaniu danych zdarzają się pomyłki, w związku z czym należy cały proces powtórzyć. Problematyczne są również sytuacje, w których Klient odbiera towar, a my dostajemy wyłącznie informacje o numerach rejestracyjnych auta. Nie mamy danych Kierowcy oraz firmy realizującej transport, do czasu kiedy nie pojawi się u nas w magazynie. Wówczas nie możemy sami uzupełnić CMR od A-Z. Uzupełnienie danych spoczywa na Kierowcy, który niejednokrotnie ma z tym problem. Ze względu na Covid, nie ma możliwości bezpośredniej weryfikacji/pomocy

Sebastian Wiza, Wiza, analityksystemów informatycznych Colian Logistic

Przyszłość i teraźniejszość w raporcie eCMR

W badaniach ankietowych wzięło udział 422 respondentów, a 220 ankietowanych było przedstawicielami branży transportowej. Obecnie praktykowane są obydwa sposoby generowania i wypełniania listu przewozowego, lecz dalej częściej stosowany jest tradycyjny list CMR.

Odpowiedzi ankietowanych jasno wskazują, że jest duże pole do rozwoju elektronicznej wersji CMR. Zaznaczając również że firmy, które jeszcze nie pracują na nowoczesnych rozwiązaniach technologii, chciałyby rozpocząć korzystanie z eCMR. Natomiast niespełna 2 na 10 firm nie chce wprowadzać elektronicznych wersji ze względu na nieznajomość technologii.

Jakie problemy natomiast napotykają firmy przy ciągłym korzystaniu z tradycyjnych wersji listów przewozowych? Czy problem leży jedynie w niedokładnych i nieczytelnych listach CMR, a może trudności? Zagłębiając się w treść raportu czytamy iż jest znacznie więcej „za” przy wprowadzeniu eCMR, niż te wyżej wskazane.

->  SZKOLENIE: Wielokulturowość kierowców - efektywna współpraca i zarządzanie

Pobierz bezpłatny Raport eCMR

Subskrybuj nasz NEWSLETTER!

Otrzymuj powiadomienia o nowościach wprost na swoją skrzynkę pocztową!

 

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

 

Zapisując się na pobranie raportu, wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych wskazanych w niniejszym formularzu, przez Polski Instytut Transportu Drogowego, dalej jako „Administrator” w celach marketingowych oraz oświadczam, że jestem zainteresowany otrzymaniem informacji o aktualnych produktach i ofertach Administratora, tym samym wyrażając zgodę na przesyłanie przez Administratora na podane dane kontaktowe informacji handlowych, w szczególności w zakresie obejmującym kontakt drogą elektroniczną i/lub telefoniczną.

Administratorem Państwa danych osobowych jest Polski Instytut Transportu Drogowego. Dane osobowe będą przetwarzane w celach niezbędnych do wysłania raportu, a w razie wyrażenia przez Państwa zgody, dane te będą przetwarzane w celach marketingowych, tj. skontaktowania się i przekazania informacji o ofertach i produktach Polski Instytut Transportu Drogowego lub partnerów raportu, tj. Webfleet Solutions Poland Sp. z o.o., Transcash.eu S.A. oraz Trans.eu S.A. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do wysłania raportu. Podstawa prawna, cel, okres przetwarzania danych osobowych oraz uprawnienia przysługujące, a także inne ważne informacje dotyczące zasad przetwarzania danych osobowych są szczegółowo określone w Polityce prywatności na stronie www.pitd.org.pl, kontakt mailowy: instytut@pitd.org.pl. Zgodę można wycofać w każdym czasie.

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.