Polski Instytut Transportu Drogowego we współpracy z GS1 Polska stworzył raport e-CMR, Czy jesteś gotowy? W treści raportu znajdziemy wiele danych liczbowych popierających wprowadzanie e-CMR, a eksperci są zgodni co do tego, iż należy uświadamiać przewoźników, że wejście w życie elektronicznego listu przewozowego jest nieuniknione, dlatego warto zacząć wdrożenia jak najszybciej.
Pobierz bezpłatny Raport e-CMR
Prawne aspekty e-CMR
Rozporządzenie e-FTI zachęca do szerzenia cyfrowych rozwiązań dla transportu tam, gdzie to możliwe. Jednocześnie to rozporządzenie reguluje kwestie wiarygodności elektronicznych dokumentów. Informacje oraz wizualizacja zalecanego listu e-CMR również jest opisana w rozporządzeniu. W treści raportu możemy wyczytać znacznie więcej interesujących informacji o platformie e-FTI funkcjonowanie i regulacje. Jakie normy i jakie certyfikaty muszą uzyskać dostawcy oprogramowania do obsługi elektronicznego listu przewozowego. Niestety w Polsce istnieje wiele barier, które są trudne do przeskoczenia, ale nie niemożliwe. Raport e-CMR podpowiada na co konkretnie polscy przedsiębiorcy branży transportowej powinni zwrócić uwagę.
Różnice w CMR i eCMR
Główną cechą dla elektronicznych rozwiązań dla różnych branży, ale przede wszystkim transportu jest optymalizacja. Przy wprowadzeniu elektronicznego listu przewozowego zyskujemy w wielu aspektach. Optymalizacja kosztów poprzez wyeliminowanie zużycia papieru. Wzrost bezpieczeństwa przez szyfrowanie dokumentów w chmurze oraz eliminacja błędów przy wypełnianiu i odczycie. Lecz mimo wszystko tradycyjne listy przewozowe również posiadają kilka zalet. Jako, że jak wskazano w raporcie to kierowcy najczęściej obecnie uzupełniają listy przewozowe to papierowe wersje CMR są łatwo dostępne i nie jest problematyczne uzupełnienie w momencie problemów z zasięgiem wi-fi. Znacznie większa ilość różnic i zalet stosowania elektronicznego listu przewozowego jest ujęte w treści raportu. W raporcie również w bardzo ciekawy i czytelny sposób zostały wyszczególnione cechy listów w tabelach. Aby poznać więcej szczegółów zachęcamy do pobrania raportu już dziś.
Wypełnianie CMR w tradycyjnej formie jest bardzo czasochłonne. Przy ręcznym wprowadzaniu danych zdarzają się pomyłki, w związku z czym należy cały proces powtórzyć. Problematyczne są również sytuacje, w których Klient odbiera towar, a my dostajemy wyłącznie informacje o numerach rejestracyjnych auta. Nie mamy danych Kierowcy oraz firmy realizującej transport, do czasu kiedy nie pojawi się u nas w magazynie. Wówczas nie możemy sami uzupełnić CMR od A-Z. Uzupełnienie danych spoczywa na Kierowcy, który niejednokrotnie ma z tym problem. Ze względu na Covid, nie ma możliwości bezpośredniej weryfikacji/pomocy
Sebastian Wiza, Wiza, analityksystemów informatycznych Colian Logistic
Przyszłość i teraźniejszość w raporcie eCMR
W badaniach ankietowych wzięło udział 422 respondentów, a 220 ankietowanych było przedstawicielami branży transportowej. Obecnie praktykowane są obydwa sposoby generowania i wypełniania listu przewozowego, lecz dalej częściej stosowany jest tradycyjny list CMR.
Odpowiedzi ankietowanych jasno wskazują, że jest duże pole do rozwoju elektronicznej wersji CMR. Zaznaczając również że firmy, które jeszcze nie pracują na nowoczesnych rozwiązaniach technologii, chciałyby rozpocząć korzystanie z eCMR. Natomiast niespełna 2 na 10 firm nie chce wprowadzać elektronicznych wersji ze względu na nieznajomość technologii.
Jakie problemy natomiast napotykają firmy przy ciągłym korzystaniu z tradycyjnych wersji listów przewozowych? Czy problem leży jedynie w niedokładnych i nieczytelnych listach CMR, a może trudności? Zagłębiając się w treść raportu czytamy iż jest znacznie więcej „za” przy wprowadzeniu eCMR, niż te wyżej wskazane.