Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy wdrażającej przepisy Pakietu Mobilności

Autor: Anna Majowicz

Rząd przyjął projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym, ustawy o czasie pracy kierowców oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra infrastruktury.

Projekt dostosowuje polskie prawo do przepisów Unii Europejskiej tworzących tzw. Pakiet Mobilności, który ma wejść w życie już za dwa miesiące.

fot. Pixabay

Pakiet Mobilności ma wprowadzić regulacje w zakresie transportu drogowego w UE poprzez zmianę obowiązujących przepisów w trzech ważnych dla firm transportowych aspektach:

  • czasu jazdy, odpoczynku i tachografów,
  • delegowania kierowców,
  • dostępu do rynku.

Nie jest to nowy akt prawny, jednak proponowane regulacje wprowadzają zmiany, które mogą mieć ogromny wpływ na sytuację polskich firm transportowych. Zmiany, które zostały ostatecznie przegłosowane, wpłyną realnie na wzrost kosztów i zmniejszenie konkurencyjności polskich firm poprzez utrudnienie w świadczeniu usług na terenie UE.

W projekcie przyjętym przez Radę Ministrów wprowadzone zostaną m.in. zmiany mające na celu zwiększenie skuteczności nadzoru nad rynkiem usług przewozowych w Polsce, eliminację nieuczciwej konkurencji między przewoźnikami i lepszą ochronę rynku wewnętrznego. 

Najważniejsze rozwiązania: 

  • Od 20 maja 2022 r. przepisy Pakietu Mobilności nakładają na przedsiębiorców wykonujących transport drogowy rzeczy z wykorzystaniem pojazdów, których dopuszczalna masa całkowita przekracza 2,5 t i nie jest większa niż 3,5 t, obowiązki dotyczące dostępu do zawodu przewoźnika drogowego w transporcie międzynarodowym rzeczy. Wykonywanie tego rodzaju przewozów będzie wymagało posiadania przez przewoźnika zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego oraz licencji wspólnotowej. 
  • Doprecyzowano przepisy dotyczące dostępu do zawodu przewoźnika drogowego. Dotyczy to m.in. wymagań związanych z posiadaniem siedziby przedsiębiorcy, w której będzie dostęp do oryginałów dokumentów związanych z główną działalnością transportową prowadzoną przez przedsiębiorcę. Wprowadzony zostanie także obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych na terytorium Polski.
  • Rozszerzono katalog naruszeń przepisów prawa, które wykluczają spełnienie wymagań dobrej reputacji przez przedsiębiorcę i zarządzającego transportem.
  • Doprecyzowano przepisy dotyczące wykonywania przewozów kabotażowych w Unii Europejskiej, z uwzględnieniem zasad wykonywania i kontroli takich operacji transportowych  w Polsce.
->  Demografia, a sytuacja na rynku pracy w branży TSL

Nowe rozwiązania mają wejść w życie po upływie miesiąca od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać w innych terminach.

Czy Polscy przewoźnicy są gotowi do przyjęcia przepisów Pakietu Mobilności? 

Grupa Inelo przygotowała ankietę dla przewoźników, w której poruszono problematykę Pakietu Mobilności. Na pytanie o przygotowanie do zmian w przepisach, aż 84 proc. respondentów odpowiedziało, że nie czują się pewnie lub w zasadzie wcale nie są przygotowani.  A zmiany, które wejdą w życie za dwa miesiące, dotyczą 35. tys. polskich firm, które świadczą usługi transportowe w ramach rynku europejskiego. 

Prezes Inelo Magdalena Magnuszewska, w rozmowie z Polskim Instytutem Transportu Drogowego przyznaje, że tylko przygotowanie odpowiedniej strategii pozwoli nam wszystkim wyjść zwycięsko z tych zmian i odnaleźć się w nowej rzeczywistości.

– Przy tak głębokich zmianach rynkowych jeden traci, drugi wygrywa. My, wspólnie z polskimi przewoźnikami, chcemy być po tej zwycięskiej stronie. Dlatego musimy skoncentrować wszystkie wysiłki na przygotowaniu się do poprawnego stosowania tych nowych przepisów w sposób optymalny. Chociaż zostało niewiele czasu, możemy się dobrze przygotować

– ocenia prezes Inelo.

Bez odpowiedniego przygotowania, Polska może stracić pozycję lidera w zakresie transportu międzynarodowego w UE. 



Subskrybuj nasz NEWSLETTER!

Otrzymuj powiadomienia o nowościach wprost na swoją skrzynkę pocztową!

 

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

 

Zapisując się na pobranie raportu, wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych wskazanych w niniejszym formularzu, przez Polski Instytut Transportu Drogowego, dalej jako „Administrator” w celach marketingowych oraz oświadczam, że jestem zainteresowany otrzymaniem informacji o aktualnych produktach i ofertach Administratora, tym samym wyrażając zgodę na przesyłanie przez Administratora na podane dane kontaktowe informacji handlowych, w szczególności w zakresie obejmującym kontakt drogą elektroniczną i/lub telefoniczną.

Administratorem Państwa danych osobowych jest Polski Instytut Transportu Drogowego. Dane osobowe będą przetwarzane w celach niezbędnych do wysłania raportu, a w razie wyrażenia przez Państwa zgody, dane te będą przetwarzane w celach marketingowych, tj. skontaktowania się i przekazania informacji o ofertach i produktach Polski Instytut Transportu Drogowego lub partnerów raportu, tj. Webfleet Solutions Poland Sp. z o.o., Transcash.eu S.A. oraz Trans.eu S.A. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do wysłania raportu. Podstawa prawna, cel, okres przetwarzania danych osobowych oraz uprawnienia przysługujące, a także inne ważne informacje dotyczące zasad przetwarzania danych osobowych są szczegółowo określone w Polityce prywatności na stronie www.pitd.org.pl, kontakt mailowy: instytut@pitd.org.pl. Zgodę można wycofać w każdym czasie.

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.