Autor: Kamil Zając

Raport 50 sposobów jak zatrzymać kierowcę w firmie już dostępny

Polskie firmy transportowe borykają się od lat z deficytem kierowców zawodowych. Międzynarodowa Unia Transportu (IRU) w opracowaniu „Tackling the European Driver Shortage” szacuje obecny niedobór kierowców w Polsce na około 140 tys. Według raportu PwC, w 2022 roku niedobór kierowców o pożądanych umiejętnościach, z wysokim prawdopodobieństwem będzie się pogłębiał do poziomu blisko 200 tys. (20% popytu na pracę). Do 2025 roku luka ta powiększy się do 300 tys. Należy zatem działać już dziś. Polski Instytut Transportu Drogowego opracował raport, który stanowi kompleksowy poradnik – „50 sposobów jak zatrzymać kierowcę w firmie i doprowadzić do jej rozwoju” stworzony wraz z branżowymi praktykami. [pobierz raport]

Raport 50 sposobów jak zatrzymać kierowcę jest już do pobrania

POBIERZ raport „50 sposobów jak zatrzymać kierowcę w firmie i doprowadzić do jej rozwoju”

Co znajdziemy w raporcie?

W najnowszym bezpłatnym raporcie każdy przewoźnik znajdzie konkretne działania, które pozwolą na skuteczne zatrzymanie i pozyskiwanie nowych kierowców w firmach transportowych. Od budowania dobrej atmosfery, poprzez partycypację, właściwe szkolenia i system wynagradzania, a skończywszy na dobrze dopasowanych benefitach!

Staramy się budować atmosferę „rodzinnej firmy”, gdzie stawiamy na otwartą i szczerą komunikację bez barier. Nie stosujemy tytułów służbowych. Jako właściciel nie mam swojego osobnego biura, siedzę na „open space” z pracownikami, wspólnie rozmawiamy i wspólnie pracujemy. Posiadam także prawo jazdy na autobus i czasem wsiadam za kierownicę także jako kierowca, co buduje także moją wiarygodność i poczucie „równości” z załogą. W przypadku spotkań, gdzie wymagana jest prywatność, mamy osobne do tego pomieszczenie

przekonuje Dawid Doliński, prezes zarządu DOL-TRANS-TOUR.

Raport to 50 konkretnych porad dla przewoźników

Dobre i stabilne zarobki, to obecnie jeden z najważniejszych czynników, bez których nie da się budować stabilnego zespołu. Ważny też jest system klarownego awansu zawodowego.

Z uwagi na specyficzny kierunek, który obsługujemy i bardzo wymagające trasy, dbamy aby pracowali u nas najlepsi kierowcy. Staramy się płacić powyżej średniej stawki rynkowej. Eliminujemy też w ten sposób rotację

przedstawia Łukasz Grajcar, prezes IMEX Logistics Sp. z o.o.

My zawsze staramy się płacić średnio trochę więcej niż lokalna konkurencja

dodaje Dawid Doliński

Interesującym pomysłem jest z kolei, dodatkowe wynagrodzenie za szkolenie i przygotowanie młodszego personelu do zawodu i pracy w danej firmie.

Za każdy miesiąc realizowanego programu wdrożeniowego „młodszy kierowca”, kierowca szkolący otrzymuje dodatkowe wynagrodzenie

przekonuje Aneta Michałowska-Żmuda, specjalista ds. rekrutacji i szkoleń, TVM Transport & Logistics.

Naszym kierowcom przede wszystkim zapewniamy stabilne zatrudnienie w ramach umowy o pracę. Jesteśmy ich bezpośrednim pracodawcą, a także gwarantujemy stabilność wynagrodzenia. Wynagrodzenie jest wypłacane zawsze na czas i rozliczne zgodnie z zasadami Pakietu Mobilności

Magdalena Raźnikiewicz, menedżer ds. personalnych / HR Manager, Raben Transport Sp. z o.o.

Bezpieczeństwo, zdrowie, komfort pracy, partycypacja, benefity

Badania Polskiego Instytutu Transportu Drogowego, zawarte w raporcie o zarobkach kierowców wykazały, że stosowane w polskich firmach transportowych benefity są niedostosowane potrzeb kierowców, albo nie stosuje się ich wcale. Jest o jednak jeden z ważniejszych czynników mogących utrzymać kierowców.

Stosujemy choćby wczasy pod gruszą, karty sportowe, indywidualne karty flotowe do tankowania, bony świąteczne dla dzieciaków, a także dodatkowe ubezpieczenia, jak choćby ubezpieczenie ochrony prawnej. Te wszystkie działania pokazują, jak ważni są dla nas ludzie. To oni są katalizatorami dla funkcjonowania branży TSL

wskazuje Albert Szczepaniak, kierownik transportu i spedycji, Dział Transportu i Spedycji, Vive Textile Recycling Sp. z o.o.

Przewoźniku wyszkol nowego kierowcę

W zawodzie kierowcy dosyć często zdarza się, że młodzi adepci już po kilku kursach odchodzą nie tylko od firmy, ale od całego zawodu. Nie musi to wynikać z faktu, że sam charakter pracy ich zniechęcił, ale tego, że nie zostali właściwie wdrożeni, a wręcz pozostawieni sami sobą.

Posiadamy wewnętrzny program „młodszy kierowca”. Co istotne, za każdy miesiąc realizowanego programu wdrożeniowego „młodszy kierowca”, kierowca szkolący otrzymuje dodatkowe wynagrodzenie. Ma on na celu zapewnienie możliwości zdobycia doświadczeń zawodowych i podniesienia kwalifikacji osobom będącym na początku swojej przygody z transportem. Dzięki temu „młodszy kierowca” zdobywa nie tylko podstawową teoretyczną wiedzę, ale co ważniejsze, od pierwszego dnia uczy się ją stosować w praktyce. Mentor tworzy z nowym kierowcą zespół wspólnie wykonujący wyznaczone przez dyspozytorów trasy. W ramach realizowanych zadań „młodszy kierowca” poszerza swoją wiedzę w obszarze bezpiecznej jazdy, poznaje w praktyce przepisy dot. czasu pracy kierowcy, uczy się przygotowywać pojazd ciężarowy do drogi, zabezpieczać ładunek, a co najważniejsze skutecznie manewrować powierzonym pojazdem

wyjaśnia Aneta Michałowska-Żmuda.
Raport 50 sposobów jak zatrzymać kierowcę jest już do pobrania

Przewoźnicy tylko zyskają jeśli nagrodzą kierowcę za polecanie do firmy

Jedną z najpopularniejszych, obok specjalistycznych portali internetowych, metod pozyskiwania nowych kierowców zawodowych jest polecenie firmy, w której się pracuje znajomym.

Celem realizowanego u nas projektu jest przyciągniecie większej ilości kierowców polecanych przez naszych pracowników.

przedstawia Magdalena Raźnikiewicz.

Biznes transportowy to ryzyko lecz nie dla kierowcy

Nie jest zadziwiającą rzeczą, że kierowcy mogą przebierać pomiędzy firmami transportowymi Ryzyko biznesowe nie jest zatem ich, tylko zatrudniających ich menedżerów. Dlatego nie powinni oni przerzucać i obarczać nim swoich kierowców.

Jeśli kontrahent spóźnia się z płatnościami, nie karaj za to kierowcy. Oczywiście często zadowolenie Twoich klientów jest pochodną tego, jak sumiennie swoją pracę wykonują swoją pracę Twoi pracownicy. Jednak jeśli ten obszar pozostawia wiele do życzenia – w pierwszej kolejności ustal z pracownikiem plan naprawczy

wskazuje raport.

Oznacza to, że kierowca jest ważnym ogniwem i musi się tak czuć. On nie ryzykuje, ale jego praca także wpływa na ostateczny obraz przewoźnika.

->  Kierowca zawodowy szanowanym operatorem technologii

Raport 50 porad jak zatrzymać kierowcę to wiedza w jednej pigułce

Raport PITD „50 sposobów jak zatrzymać kierowcę w firmie i doprowadzić do jej rozwoju”, napisany jest w klarowny i konkretny sposób, aby menedżer mógł szybko otrzymać wsparcie merytoryczne. Co więcej, poza praktycznymi poradami podpartymi naszymi badaniami, większość z nich jest podparta codziennymi praktykami stosowanymi przez przepytanych przez nas przedstawicieli przewoźników.

POBIERZ raport „50 sposobów jak zatrzymać kierowcę w firmie i doprowadzić do jej rozwoju”

Sfinansowano ze środków Narodowy Instytut Wolności w ramach programu Fundusz Inicjatyw
Obywatelskich NOWE FIO na lata 2021-2030.

50 sposobów jak zatrzymać kierowcę w firmie

Subskrybuj nasz NEWSLETTER!

Otrzymuj powiadomienia o nowościach wprost na swoją skrzynkę pocztową!

 

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

 

Zapisując się na pobranie raportu, wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych wskazanych w niniejszym formularzu, przez Polski Instytut Transportu Drogowego, dalej jako „Administrator” w celach marketingowych oraz oświadczam, że jestem zainteresowany otrzymaniem informacji o aktualnych produktach i ofertach Administratora, tym samym wyrażając zgodę na przesyłanie przez Administratora na podane dane kontaktowe informacji handlowych, w szczególności w zakresie obejmującym kontakt drogą elektroniczną i/lub telefoniczną.

Administratorem Państwa danych osobowych jest Polski Instytut Transportu Drogowego. Dane osobowe będą przetwarzane w celach niezbędnych do wysłania raportu, a w razie wyrażenia przez Państwa zgody, dane te będą przetwarzane w celach marketingowych, tj. skontaktowania się i przekazania informacji o ofertach i produktach Polski Instytut Transportu Drogowego lub partnerów raportu, tj. Webfleet Solutions Poland Sp. z o.o., Transcash.eu S.A. oraz Trans.eu S.A. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do wysłania raportu. Podstawa prawna, cel, okres przetwarzania danych osobowych oraz uprawnienia przysługujące, a także inne ważne informacje dotyczące zasad przetwarzania danych osobowych są szczegółowo określone w Polityce prywatności na stronie www.pitd.org.pl, kontakt mailowy: instytut@pitd.org.pl. Zgodę można wycofać w każdym czasie.

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.