Podczas 16. posiedzenia Zespołu Roboczego ds. Transportu przy Rzeczniku Małych i Średnich Przedsiębiorców zaprezentowany został raport ,,System SENT. Problematyka nakładania kar pieniężnych na przedsiębiorców”. Publikacja ma na celu zainicjowanie dyskusji przedsiębiorców z administracją publiczną w zakresie filozofii nakładania kar na przedsiębiorców.
POBIERZ RAPORT
Powodem powstania raportu były napływające do Rzecznika MŚP sygnały i sprawy interwencyjne, z których wynika, że karami pieniężnymi obciążani są także uczciwi przedsiębiorcy, którzy popełnili drobne uchybienia formalne w zgłoszeniach w systemie SENT (System Elektronicznego Nadzoru Transportu).
Rzecznik MŚP podkreśla, że funkcjonujący od ponad trzech lat system, okazał się bardzo skutecznym narzędziem walki z wyłudzeniami podatkowymi. Dzięki objęciu monitoringiem transportu tzw. towarów wrażliwych (czyli towarów, które najczęściej są przedmiotem wyłudzeń podatkowych i obrotu w szarej strefie, takich jak np. paliwo, alkohol czy susz tytoniowy), udało się skutecznie wyeliminować lub bardzo ograniczyć niekorzystną dla budżetu Państwa przestępczość podatkową.
– Nie negujemy samej idei ustawy. Wymaga ona jednak zmian, ponieważ jej obecne zapisy i praktyka ich stosowania uderzają także w uczciwych przedsiębiorców, którzy są karani za drobne błędy w zgłoszeniach SENT równie surowo jak przestępcy, nieproporcjonalnie do wagi przewinienia – zaznacza Adam Abramowicz.
Publikacja dotyczy w głównej mierze przypadków, w których, zdaniem Rzecznika MŚP, dochodziło do naruszeń i nieprawidłowości w zakresie nakładania na przedsiębiorców kar pieniężnych na podstawie ustawy o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi. – Mam nadzieję, że przykłady te będą asumptem do rozpoczęcia konstruktywnej dyskusji środowiska przedsiębiorców z przedstawicielami administracji publicznej na temat racjonalnego nakładania kar pieniężnych na przedsiębiorców sektora MŚP – wyraził nadzieję rzecznik Abramowicz.
Na 44-stronicowy raport składa się 7 rozdziałów. Poza genezą powstania samego systemu, obowiązkach wynikających z ustawy, odpowiedzialności za ich naruszenie czy kontroli przewozu towarów, znajduje się w nim studium przypadków, stanowisko Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców i rekomendacje.
Raport zaprezentowali jego autorzy: Paweł Satkiewicz – główny konsultant w Biurze Rzecznika MŚP oraz Kamil Rybikowski – radca Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców. Publikacja powstała przy wsparciu członków Zespołu Roboczego ds. Transportu Rady Przedsiębiorców, do którego przynależy Polski Instytut Transportu Drogowego. Cenne uwagi wniósł także Departament Zwalczania Przestępczości Ekonomicznej Ministerstwa Finansów.