W związku z wprowadzeniem dodatkowych kontroli na polskich granicach tworzą się coraz większe zatory, które utrudniają nie tylko powrót do domu osób indywidualnych, ale przede wszystkim sprawną i terminową realizację transportu ładunków.
Negatywny wpływ na tempo przewozów ma również fakt wprowadzania kontroli na innych granicach pomiędzy krajami UE, gdzie również pojawiają się korki.
Tysiące ciężarówek zablokowanych na przejściach granicznych, przekłada się również na mniejszą dostępność przestrzeni ładunkowej na rynku przewozów co jeszcze bardziej pogarsza i tak ciężką już sytuację w łańcuchu dostaw.
Jako Polski Instytut Transportu Drogowego rekomendujemy by przede wszystkim:
- Na przejściach granicznych wydzielić oddzielne pasy ruchu dla ruchu pasażerskiego i towarowego przy czym ten drugi z dodatkowym podziałem na towar szybko psujący się (m.in. towary spożywcze) i pozostały – podział i informacja o wydzielonych pasach ruchu powinny znaleźć się w odległości już kilkunastu kilometrów od punktów kontroli,
- Wprowadzić możliwość wypełnienia zdigitalizowanej wersji Karty Lokalizacyjnej powszechnie dostępnej z urządzeń mobilnych, jako alternatywy do karty drukowanej (błędy, braki i późno wręczane egzemplarze do wypełnienia znacznie wpływają na wydłużenie czasu kontroli).
Cyfrowa wersja Karty Lokalizacyjnej w chwili panującej pandemii, posiada również szczególną zaletę związaną z bezpieczeństwem – jej wypełnienie, kontrola i weryfikacja może się odbywać całkowicie bezkontaktowo pomiędzy podróżującym, a kontrolującym.