Autor: Anna Majowicz

Relacja z VI Posiedzenia Rady Przedsiębiorców z udziałem PITD

17 października br., podczas Europejskiego Kongresu Małych i Średnich Przedsiębiorstw w Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach, odbyło się VI Posiedzenie Rady Przedsiębiorców, działającej przy Rzeczniku Małych i Średnich Przedsiębiorstw. W wydarzeniu udział wzięli przedstawiciele Polskiego Instytutu Transportu Drogowego, który przynależy do Zespołu Roboczego ds. Transportu, jednej ze 155 organizacji wchodzących w skład Rady Przedsiębiorców.

Myślę, że każdy z nas chce, aby sytuacja przedsiębiorców i Krajowej Administracji Skarbowej była w Polsce na takim poziomie, jaki jest u naszych sąsiadów z zachodu – rozpoczął spotkanie Adam Abramowicz. Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców zaznaczył, że aby doszło do zmian, potrzebna jest wzajemna współpraca. – Praktyka wskazuje, że nie tylko Ministerstwo Finansów, ale przede wszystkim wy jesteście kluczem do dobrych zmian w Polsce! – podkreślił.

Uczestnicy konferencji mieli możliwość obejrzenia filmu o działalności Zespołów Roboczych, których zadaniem jest wspieranie Rzecznika w działaniach na rzecz obrony praw polskich przedsiębiorców, monitorowanie sytuacji przedsiębiorstw z sektora MŚP, diagnozowanie problemów i reagowanie w przypadku wymagających interwencji oraz opracowywanie projektów ustaw, które bezpośrednio wpływają na sektor MŚP.

Głównym tematem poruszonym podczas obrad była kwestia stosowania zasad Prawa przedsiębiorców przez organy Krajowej Administracji Skarbowej. Dr Radosław Bulejak, ekspert Business Center Club i przewodniczący Zespołu Roboczego ds. Podatków i danin quasi-podatkowych w Radzie Przedsiębiorców, przywołując sześć podstawowych zasad wynikających z ustawy o Prawie przedsiębiorstw zaprezentował przypadki naruszeń, do jakich zaliczył m.in. długość postępowań kontrolnych. – Z danych statystycznych Ministerstwa Finansów wynika, że ponad 4500 postępowań kontrolnych trwało powyżej dwóch lat. To zdecydowanie za długo – podkreślił dr Radosław Bulejak. Jego zdaniem dobre rezultaty przyniosłoby wprowadzenie zespołów zajmujących się oceną zasadności wszczynania postępowania podatkowego, wydawania decyzji, składania skarg kasacyjnych na poziomie Izb Administracji Skarbowej oraz losowe przydzielenie spraw do oceny dwóm niezależnym osobom z tych zespołów, ewentualnie trzeciej w przypadku rozbieżności w ocenie.

->  Posiedzenie zespołu ds. transportu przy Rzeczniku MŚP

Ekspert Rady Gospodarczej Strefy Wolnego Słowa Jerzy Martini dodał, że w systemie oceny urzędników skarbowych kluczowe są kadry. – Bez istotnej zmiany funkcjonowania kadr nic się nie zmieni. O ile skarbówka dosyć skutecznie eliminuje oszustów spośród przedsiębiorców, o tyle w drugą stronę, niestety ,,czarne owce” dosyć nieźle funkcjonują w administracji i nie ma zbytnio pomysłu na to, co z nimi zrobić. Stąd pomysł, aby wprowadzić pewne mechanizmy, które premiowałyby właśnie pozytywne i zgodne z prawem działania Adminsitracji Skarbowej, a z drugiej piętnowały działania negatywne – mówił Martini.

Do wypowiedzi, w imieniu całego resortu – zarówno Ministerstwa Finansowego, jak i Krajowej Administracji Skarbowej – odniósł się dr hab. Leszek Bielecki, dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Lublinie. Wskazał, że widzi dużo większą przestrzeń na to, by naczelne zasady, które wyrażone są w Konstytucji Biznesu, a które notabene w znacznej części pokrywają się z zasadami juz zawartymi w ordynacji podatkowej, były bardziej wyartykułowane tak w stanowieniu prawa, jak i jego stosowaniu.

Uczestników posiedzenia zaciekawił także temat reprezentacji interesów MŚP w Brukseli. – 70 proc. obowiązującego w Polsce prawa zależy od tego, co dzieje się w Unii Europejskiej. To co w Unii Europejskiej określane jest jako SME (ang. Small and medium-sized enterprises), czyli nasz odpowiednik MŚP jest mocno w Brukseli reprezentowany przez inne państwa, tym lepiej, że zdecydowaliśmy się dołączyć – mówił Grzegorz Piątkowski, Dyrektor Wydziału Wstępnej Analizy Wniosków w Biurze Rzecznika. Siedziba reprezentacji, która swoją działalność w Brukseli rozpocznie z dniem 3 listopada, znajduje się w dotychczasowej siedzibie polskiego centrum lobbingowego Business&Sience Poland, przy Rue Belliard 40. Piątkowski wyjaśnił na czym polegać będzie praca naszych reprezentantów w Brukseli. – Po pierwsze na informacji, abyśmy wiedzieli dokładnie co i kiedy się odbywa i na jakie ewentualne zagrożenia warto być przygotowanym – tłumaczy. Kolejnymi kwestiami są: inicjowanie korzystnych zmian i blokowanie tych niekorzystnych.

->  Transport a koronawirus - pytania i odpowiedzi

Pod koniec spotkania Rzecznik MŚP wręczył zaproszonym na konferencję organom Administracji Skarbowej pamiątkowe, oprawione pięć zasad Konstytucji Biznesu. – Konstytucja Biznesu to zespół ustaw, z którego ducha wynika zasada domniemania uczciwości przedsiębiorcy, zasada rozstrzygania niejasności, których nie da się usunąć na korzyść przedsiębiorcy, zasada pewności prawa i zasada proporcjonalności. Te i kilka innych zasad będziemy wprowadzać w życie! – podsumował VI Posiedzenie Rady Przedsiębiorców przy Rzeczniku MŚP Adam Abramowicz. 

Subskrybuj nasz NEWSLETTER!

Otrzymuj powiadomienia o nowościach wprost na swoją skrzynkę pocztową!

 

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

 

Zapisując się na pobranie raportu, wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych wskazanych w niniejszym formularzu, przez Polski Instytut Transportu Drogowego, dalej jako „Administrator” w celach marketingowych oraz oświadczam, że jestem zainteresowany otrzymaniem informacji o aktualnych produktach i ofertach Administratora, tym samym wyrażając zgodę na przesyłanie przez Administratora na podane dane kontaktowe informacji handlowych, w szczególności w zakresie obejmującym kontakt drogą elektroniczną i/lub telefoniczną.

Administratorem Państwa danych osobowych jest Polski Instytut Transportu Drogowego. Dane osobowe będą przetwarzane w celach niezbędnych do wysłania raportu, a w razie wyrażenia przez Państwa zgody, dane te będą przetwarzane w celach marketingowych, tj. skontaktowania się i przekazania informacji o ofertach i produktach Polski Instytut Transportu Drogowego lub partnerów raportu, tj. Webfleet Solutions Poland Sp. z o.o., Transcash.eu S.A. oraz Trans.eu S.A. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do wysłania raportu. Podstawa prawna, cel, okres przetwarzania danych osobowych oraz uprawnienia przysługujące, a także inne ważne informacje dotyczące zasad przetwarzania danych osobowych są szczegółowo określone w Polityce prywatności na stronie www.pitd.org.pl, kontakt mailowy: instytut@pitd.org.pl. Zgodę można wycofać w każdym czasie.

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.