Autor: Kamil Zając

Rewolucja cyfrowa to automatyzacja transportu intermodalnego

Racjonalnie przeprowadzona automatyzacja procesów daje szansę utrzymać się w globalnej konkurencji, zwiększając możliwości operacyjne danego terminalu intermodalnego, bez konieczności rozbudowy jego bazy. Zautomatyzowany morski terminal w chińskim porcie Qingdao, dzięki zastosowaniu na szeroką skalę procesów automatyzacji, zmniejszył niezbędny personel o 70%, przy jednoczesnym zwiększeniu wydajności o około 30%. Przeglądu najpopularniejszych technologii, stosowanych we współczesnym transporcie intermodalnych dokonano w raporcie „Transport intermodalny. Automatyzacja, technologia, infrastruktura i tabor”.

OCR stosowany z powodzeniem w Gdańsku

Jedną z technologii stosowanych w transporcie intermodalnym w Polsce jest OCR (Optical Character Recognition). Najczęściej używa się go bezpośrednio na bramach wjazdowych, wyposażając je w kamery. Rejestrują one wszystkie ciężarówki i kontenery wjeżdżające na terminal, wprowadzając ich dane bezpośrednio do systemu. DCT Gdańsk wyposażono łącznie w 4 drogowe i 1 kolejowy portal OCR. Dodatkowo posiada 15 pasów ruchu z samoobsługowymi kioskami, skanerami laserowymi i kamerą OCR. Największą zaletą systemu jest skrócenie czasu obsługi poszczególnego pojazdu.

By zdobyć wszystkie niezbędne dokumenty kierowcy na terenie kompleksu bramowego spędzali [przed wdrożeniem OCR] średnio 12 min, po wprowadzeniu systemu czas skrócił się do niecałej minuty. Proces obsługi kierowców, odbywa się bez wychodzenia kierowcy z samochodu ciężarowego.

raport: Transport intermodalny. Automatyzacja, technologia, infrastruktura i tabor, s. 195

System Krol narzędziem automatyzacji

PCC Intermodal w 2008 r. wprowadziła system o nazwie Krol, który umożliwia zarządzanie zleceniem, sprzętem, jak i optymalizacją procesów przeładunkowych i transportowych. Firma stosuje również nowoczesne urządzenia do zarządzania operacjami na terminalu, tablety i wbudowane systemy suwnicowe. Operator wykazał następujące parametry mierzone w tej technologii: liczba kontenerów, liczba TEU, przeładunki, ruchy bramowe, utylizacja pociągów oraz tonokilometry

raport: Transport intermodalny. Automatyzacja, technologia, infrastruktura i tabor, s. 194

Technologia usprawniła procesy w Clip Group o 200%

CLIP Group od 2020 r. korzysta z systemu obsługi terminala Konti. Firma ocenia, że nowa technologia obsługi przesyłek pozwala na dane w czasie rzeczywistym oraz pozbycie się czasochłonnego, podwójnego wpisywania tych samych informacji do systemu (…) W przyszłości firma zamierza wprowadzić m.in. automatyzację przeładunku kontenerów poprzez suwnice bramowe oraz połączyć informację o statusie ładunku z systemami klienta poprzez wysyłanie automatycznych informacji EDI.

raport: Transport intermodalny. Automatyzacja, technologia, infrastruktura i tabor, s. 194

Automatyka pozycjonuje kontener na placu

Rozwiązaniem z powodzeniem stosowanym przez PKP Cargo w Małaszewiczach jest inteligentne pozycjonowanie kontenerów tak, aby łatwo załadować jednostki, uprzednio sortując je do odpowiednich sektorów terminala. Co więcej, zastosowano tam także technologią Kalmar Insight. Pozwala ona na gromadzenie danych z całej floty, w tym sprzętu wyprodukowanego przez innych producentów oraz ich późniejszy zdalny odczyt. Zaletą systemu jest zwiększenie kontroli nad dostępnością sprzętu, a także zarządzanie harmonogramem konserwacji. Oprogramowanie umożliwia także automatyzacje procesu zamówień wymaganych części.

->  Transport intermodalny w 2021 roku z lepszymi wynikami

Digitalizacja kontenerów pozwala je szybko zlokalizować

Jednym z nowoczesnych rozwiązań jest także digitalizacja kontenerów, polegająca na zainstalowaniu w nich czujników pomiarów. Pozwalają lokalizować kontener na mapie, zdobywać informacje o przekroczeniu pewnych zdanych punktów lokalizacyjnych, a także warunków, w jakich podróżowała jednostka. W zakres kontroli w łańcuchu dostaw zalicza się także zbieranie danych o temperaturze, wilgotności i ciśnieniu powietrza. Mogą mieć one wpływ na stan przewożonych towarów.

Według firmy konsultingowej Drewry, do końca 2018 roku 2,5% kontenerów było wyposażonych w inteligentne urządzenia telematyczne. (…) Drewry szacuje, że liczba inteligentnych kontenerów do 2023 r. wzrośnie trzykrotnie, do 2 mln sztuk.

raport: Transport intermodalny. Automatyzacja, technologia, infrastruktura i tabor, s. 194

Wskazany system lokalizacji kontenerów, w oparciu o GPS, z powodzeniem wdrożyła firma ABAX, realizując projekt wraz z Uni-logistics, na całym przebiegu Nowego Jedwabnego Szlaku.

Dzięki temu, urządzenia ABAX monitorowały położenie kontenerów w sposób ciągły. Raz dziennie dla jednostek stojących oraz w odstępie, co 1-2 h dla poruszających się kontenerów.

dodaje Cezary Kowal, Doradca Klienta Biznesowego ABAX Poland Sp. z o. o.

Wirtualny plac kontenerowy ułatwia szybki wynajem

Oprócz monitorowania drogi inteligentnego kontenera, technologie IT wykorzystuje się w samym procesie składowana jednostek. Dzięki temu firmy zainteresowane wynajęciem kontenera, mogą mieć szybki dostęp, za pośrednictwem platformy elektronicznej, do informacji o wolnych kontenerach.

Kontener może znajdować się w obiegu lub w centrum dystrybucji, ale ważne jest to, że znana jest jego dostępność geograficzna (lokalizacja) oraz czasowa (termin dostępności).

raport: Transport intermodalny. Automatyzacja, technologia, infrastruktura i tabor, s. 193

Szybkość wymiany informacji między właścicielami jednostek a firmami przewozowymi jest jedną z głównych zalet wskazanego systemu. Co więcej, zmniejszeniu ulegają także niezbędne formalności, które od tej pory realizowane są zdalnie. Umożliwia to dopełnienie formalności bez przenoszenia kontenera z powrotem na depot czy terminala intermodalnego.

->  Etyka w branży transportowej

Ryzyko, że telematyka może być zbyt droga dla małych terminali

Nowoczesne systemy informatyczne (w tym systemy OCR) wymagają ogromnych nakładów finansowych, które z ekonomicznego punktu widzenia mają uzasadnienie i rację bytu dopiero przy osiągnięciu pewnej skali działalności (np. określonej liczby przeładunków w wypadku terminali). Dla terminali przeładowujących kilkadziesiąt tysięcy kontenerów rocznie tego typu inwestycje są po prostu ekonomicznie nieuzasadnione. Poziom dofinansowania w systemy OCR na terminalach intermodalnych musiałby być na poziomie ok. 75% aby znaleźli się chętni do inwestowania i wdrażania tego typu rozwiązań.

zaznacza Dariusz Stefański, Prezes Zarządu PCC Intermodal S.A.