Autor: Bartłomiej Drążkiewicz

Roboty, automatyzacja i AI w magazynach – krok w stronę logistyki 4.0

Przemysł logistyczny przeżywa rewolucję napędzaną nowymi technologiami. Sztuczna inteligencja oraz automatyzacja zmieniają sposób, w jaki firmy funkcjonują. Dzięki nowym technologiom lepiej zarządzają łańcuchem dostaw, optymalizują koszty oraz spełniają cele zrównoważonego rozwoju. Od autonomicznych robotów w magazynach po zaawansowane algorytmy prognozujące popyt – technologie zmieniają standardy efektywności w branży. Polska, choć wolniej niż zachodnia Europa, również wkracza na ścieżkę cyfryzacji logistyki. Jaka jest przyszłość polskiej logistyki?

kliknij, aby pobrać raport o automatyzacji magazynów

Wzrost globalnego rynku automatyzacji

Rozwój technologii w logistyce przyspiesza na całym świecie. Według analityków Markets and Markets, wartość globalnego rynku automatyzacji logistyki wzrośnie z 32,7 miliarda dolarów w 2023 roku do 51,2 miliarda dolarów w 2028 roku. To olbrzymi skok, który świadczy o rosnącym zapotrzebowaniu na nowoczesne technologie w magazynach i centrach dystrybucyjnych.

Robotyzacja przyczynia się również do optymalizacji procesów magazynowych oraz spełnienia globalnych celów zrównoważonego rozwoju. Wdrażanie systemów, które redukują emisję CO2, czy skracają czas operacji logistycznych, wpisuje się w ogólnoświatowy trend zielonej transformacji.

Sztuczna inteligencja i automatyzacja napędzają logistykę

Transformacja technologiczna w logistyce to jeden z kluczowych trendów ostatnich lat. Wąskie gardła, takie jak nadwyżka podaży, niedobory towarów z powodu przestojów, braki kadrowe czy awarie maszyn, generują kryzysy i koszty w logistyce. Dla wielu firm doraźne rozwiązania, jak zatrudnienie dodatkowych pracowników czy zakup sprzętu, przynoszą tylko tymczasową poprawę. Dlatego coraz więcej przedsiębiorstw szuka trwałych rozwiązań w cyfryzacji.

Coraz więcej firm inwestuje w sztuczną inteligencję, która wspiera efektywne zarządzanie łańcuchem dostaw. AI umożliwia prognozowanie popytu, analizowanie setek zmiennych w czasie rzeczywistym i eliminowanie wąskich gardeł w przepływie towarów.

Już w 2019 r. 23 proc. administratorów magazynów deklarowało chęć wdrożenia nowych technologii. Zwłaszcza sztuczna inteligencja wydaje się technologią, która odpowiada na ich potrzeby, bo agreguje, przetwarza i analizuje informacje z setek źródeł, a potem przedstawia cenne analizy i prognozy

podaje portal Puls Biznesu.

Robotyka i AI nie tylko poprawiają efektywność, ale także wpływają na lepsze zarządzanie stanami magazynowymi i przepływami materiałów. Zaawansowane algorytmy pozwalają firmom prognozować popyt i skorelować poziom zapasów z przewidywaną skalą zapotrzebowania. Dzięki temu unikają one sytuacji, w której produkty zalegają na półkach. To ma znaczenie w erze szybkiej rotacji towarów, gdzie czas i precyzja są na wagę złota.

Autonomiczne roboty rewolucjonizują magazyny

Automatyzacja i cyfryzacja to dwa komplementarne procesy. Cyfryzacja to digitalizacja danych i procesów, podczas gdy automatyzacja to zastąpienie pracy ludzkiej maszynami​. Firmy coraz częściej łączą te dwie technologie, aby osiągnąć wyższą efektywność operacyjną. Dlatego automatyzacja logistyki to nie tylko zaawansowane algorytmy, ale także autonomiczne systemy robotyczne.

Biorąc pod uwagę sytuację rynkową, nieustający wzrost kosztów pracowniczych, elastyczność, którą robotyzacja dostarcza, jest ona trendem, który będzie przyspieszał. Już teraz widzimy rosnące zapotrzebowanie ze strony klientów. Jest to bardzo często definiowane już na wstępnym etapie projektu w procesie logistyki kontraktowej. Widzimy już przewagę finansową inwestycji w tego typu rozwiązania, z których my też korzystamy

mówi Sławomir Rodak, dyrektor komercyjny ID Logistics Polska.

Jak pisze trans.INFO, roboty ACR wprowadzone przez ID Logistics znacznie przyspieszyły obsługę zamówień oraz transport towarów. ACR to autonomiczne maszyny, które mogą samodzielnie skompletować zamówienia, a ich praca jest pięciokrotnie szybsza niż tradycyjne metody.

Dodatkowo, wprowadzenie autonomicznych wózków i robotów takich jak ASTRID umożliwia wykonywanie inwentaryzacji z niespotykaną dotąd prędkością. ASTRID potrafi sprawdzić 5 tysięcy palet na godzinę, co jest 100 razy szybsze niż praca manualna. Tego rodzaju rozwiązania pozwalają nie tylko na znaczną oszczędność czasu, ale również zmniejszają liczbę błędów, które pojawiają się przy tradycyjnych metodach inwentaryzacji.

IoT i Big Data w logistyce

Nie tylko robotyzacja zmienia oblicze magazynów. Ważnym elementem współczesnej logistyki staje się Internet Rzeczy (IoT) oraz Big Data. Internet rzeczy umożliwia monitorowanie stanu zapasów, urządzeń i otoczenia w czasie rzeczywistym. Zbierane dane są analizowane przez algorytmy, co pozwala na podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

Wprowadzenie IoT do systemów magazynowych pozwala firmom nie tylko na optymalizację procesów, ale także na przewidywanie awarii czy przestojów w pracy maszyn. Dzięki temu możliwe jest szybsze reagowanie na nieoczekiwane problemy i lepsze zarządzanie zapasami. Big Data z czujników IoT to również klucz do lepszego zarządzania energią, co wpływa na redukcję kosztów operacyjnych i mniejszy ślad węglowy.

Zrównoważony rozwój napędzany technologią

Technologie przyszłości nie tylko zmieniają logistykę, ale także pomagają firmom w realizacji celów zrównoważonego rozwoju. Automatyzacja magazynów to nie tylko efektywniejsze operacje, ale także mniejszy wpływ na środowisko. Optymalizacja tras transportowych, krótsze przebiegi i redukcja emisji CO2 to niektóre z korzyści, które oferują nowoczesne rozwiązania technologiczne.

Wdrażanie innowacji technologicznych pozwala firmom zminimalizować wpływ na środowisko naturalne. Wiele firm decyduje się na wprowadzenie systemów odzyskiwania energii oraz ekologicznych rozwiązań takich jak LED-owe oświetlenie magazynów czy systemy recyklingu. Firmy przyszłości będą musiały szukać bardziej ekologicznych rozwiązań, które nie tylko oszczędzają energię, ale także ograniczają emisję dwutlenku węgla.

Tech-trendy automatyzacji magazynowej

Na podstawie raportu Automatyzacja i robotyzacja w logistyce kontraktowej” przewidujemy:

  1. Roboty mobilne i humanoidalne – Do 2024 roku robotyzacja skupi się głównie na rozwoju mobilnych manipulatorów i robotów humanoidalnych.
  2. Cyfrowe bliźniaki – Modelowanie magazynów i centrów logistycznych umożliwia przewidywanie przestojów i optymalizację procesów​.
  3. Rozwój AI i uczenia maszynowego – Technologie te będą szerzej stosowane w optymalizacji procesów magazynowych, m.in. w zarządzaniu zapasami.
  4. Wzrost inwestycji w robotyzację – Rynek robotyki może wzrosnąć z 62,7 miliarda dolarów w 2022 roku do 218 miliardów w 2030 roku.
  5. Chmura obliczeniowa – W 2024 roku zaawansowane systemy magazynowe będą coraz częściej korzystać z rozwiązań opartych na chmurze​.
  6. Skrócenie cyklu życia produktów – Dynamiczny rozwój e-commerce wymusza szybsze procesy magazynowe i dostosowanie produkcji do popytu.
  7. Zaawansowane systemy ERP – Kompleksowe systemy zarządzania magazynem WMS integrujące RFID i inne technologie przyczynią się do większej precyzji​.
  8. Autonomiczne wózki AGV – Przewiduje się wzrost popularności wózków AGV, które mogą transportować ładunki bez udziału człowieka​.
  9. Optymalizacja zużycia energii – Wdrażanie energooszczędnych technologii w magazynach będzie jednym z priorytetów firm dążących do zrównoważonego rozwoju​.
  10. Technologie oparte na IoT – Internet Rzeczy (IoT) zyska na znaczeniu w monitorowaniu zapasów i przewidywaniu problemów w czasie rzeczywistym.

Automatyzacja w Polsce będzie się rozwijać

Jak wynika z raportu PITD, poziom automatyzacji w Polsce stale rośnie, choć kraj wciąż pozostaje daleko za liderami globalnego wyścigu technologicznego. W Polsce pracuje około 22 tysiące robotów, co daje średnią 71 jednostek na 10 tys. pracowników, co stanowi około połowy średniej europejskiej. Mimo to, trend cyfryzacji i automatyzacji magazynów przyspiesza. Zbiera też uznanie zagranicznych partnerów.

Na naszym rynku przemysłowym panuje wysoka konkurencja. Deweloperzy robią wszystko, by sprostać rosnącym wymaganiom klientów. Dostarczają powierzchnie magazynowe szybko i w atrakcyjnych cenach, a jednocześnie dbają o ekologiczne rozwiązania i optymalizację kosztów. Klienci coraz częściej potrzebują powierzchni na “wczoraj”, co stanowi spore wyzwanie. Nowoczesne technologie mogą ułatwiać, ale też komplikować negocjacje między stronami. Wdrażanie technologii wymaga bowiem zmian w istniejących budynkach, co bywa kosztowne i czasochłonne

mówiła w trakcie naszej debaty Sylwia Jagódka, CEO Magazyny123.

ID Logistics wdrożyło w Polsce 500 robotów w centrach dystrybucyjnych, co pozwoliło na znaczną poprawę wydajności operacyjnej. Wyzwania, z którymi zmaga się polski rynek, wynikają z niższych wolumenów logistyki kontraktowej w porównaniu do zachodnich rynków. Mimo to eksperci są zgodni, że inwestycje w automatyzację mają w Polsce uzasadnienie ekonomiczne i będą przyspieszać.

Rosnące koszty pracy, potrzeba większej elastyczności oraz dążenie do optymalizacji kosztów operacyjnych napędzają inwestycje w nowoczesne systemy zarządzania magazynem (WMS), robotyzację i AI. Jednak narzędzia te są obecnie bardzo drogie do wdrożenia.

Czy stać nas na AI?

Według danych Eurostatu jedynie 30% dużych europejskich firm korzysta z technologii sztucznej inteligencji. Wśród nich znajdują się korporacje z branży TSL, a najbardziej spektakularne przykłady wdrożeń można znaleźć, śledząc główne marki, takie jak DHL Freight, GEFCO i Kuehne + Nagel. Efekty tych wdrożeń to często: przewidywanie stawek frachtowych, optymalizacja tras, redukcja zużycia paliwa i organizacja ładunków.  Mniejsze firmy skupiają się na efektywności procesów wspomagając się AI. Większe dążą do pełnej automatyzacji.

Na razie w logistyce magazynowej trudno jeszcze mówić o szerszym zastosowaniu metod AI, wpływają na to zarówno wysokie koszty przygotowania, wdrożenia i doskonalenia modeli AI jak i niedostatek specjalistów z tej dziedziny i na ogół długie czasy jakie są potrzebne do uzyskania zadawalających wyników.  Na razie trudno też o uniwersalne modele AI dobrze funkcjonujące dla wielu klientów

pisze w Manager+, dr inż. Andrzej Bobiński, Prezes Zarządu Logifact-Systems.

Sprawdź: Bariery i szanse w implementacji automatyzacji

Przed cyfryzacją zadbajmy o podstawy

Automatyzacja logistyki przekształca branżę w sposób, którego nikt kilka lat temu nie przewidywał. Technologie takie jak AI, robotyzacja, IoT oraz Big Data są istotne dla przyszłości logistyki. Firmy, które już teraz inwestują w te rozwiązania, zyskują przewagę konkurencyjną, poprawiają efektywność operacyjną i spełniają globalne cele zrównoważonego rozwoju. Polska, mimo wyzwań, coraz bardziej stawia na automatyzację i wchodzi na ścieżkę rozwoju cyfrowego, dostosowując się do światowych trendów. Musi jednak pamiętać o dokładnych analizach i działaniu od podstaw. Łącznie z projektowaniem magazynów i procesów. 

Chciałbym zwrócić uwagę na to, że nie tyle ważne jak my daleko poszliśmy z digitalizacją, ale jak mądrze budujemy to w logicznych i „zarządzalnych” warstwach, czyli jak tworzymy sobie przestrzeń, do której podłączamy sensory, jak budujemy brzegowe technologie, czy taką prostą przestrzeń jak podłoga w magazynie, żeby była gotowa na przyjęcie np. autonomicznych pojazdów, czy wózków. Uważam, że to jest główny problem – nie jak daleko jesteśmy, ale czy mądrze budujemy od postaw. Można mieć bałagan lub można mieć u siebie architekta transformacji digitalnej w obszarze magazynu

mówił podczas dyskusji na Targach Modernlog 2024 Sebastian Grabowski z Orange Business.

kliknij, aby pobrać raport
->  Telematyka wspiera kontrolę ładunków w naczepach
Robot z uśmiechniętą twarzą, z tytułem "Logistyka 4.0, czyli od autonomicznych wózków po cyfrowe bliźniaki" oraz logo Polskiego Instytutu Transportu Drogowego

Subskrybuj nasz NEWSLETTER!

Otrzymuj powiadomienia o nowościach wprost na swoją skrzynkę pocztową!

 

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

 

Zapisując się na pobranie raportu, wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych wskazanych w niniejszym formularzu, przez Polski Instytut Transportu Drogowego, dalej jako „Administrator” w celach marketingowych oraz oświadczam, że jestem zainteresowany otrzymaniem informacji o aktualnych produktach i ofertach Administratora, tym samym wyrażając zgodę na przesyłanie przez Administratora na podane dane kontaktowe informacji handlowych, w szczególności w zakresie obejmującym kontakt drogą elektroniczną i/lub telefoniczną.

Administratorem Państwa danych osobowych jest Polski Instytut Transportu Drogowego. Dane osobowe będą przetwarzane w celach niezbędnych do wysłania raportu, a w razie wyrażenia przez Państwa zgody, dane te będą przetwarzane w celach marketingowych, tj. skontaktowania się i przekazania informacji o ofertach i produktach Polski Instytut Transportu Drogowego lub partnerów raportu, tj. Webfleet Solutions Poland Sp. z o.o., Transcash.eu S.A. oraz Trans.eu S.A. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do wysłania raportu. Podstawa prawna, cel, okres przetwarzania danych osobowych oraz uprawnienia przysługujące, a także inne ważne informacje dotyczące zasad przetwarzania danych osobowych są szczegółowo określone w Polityce prywatności na stronie www.pitd.org.pl, kontakt mailowy: instytut@pitd.org.pl. Zgodę można wycofać w każdym czasie.

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.