Autor: Martyna Jemiołek

„Rynek Transportowy w Polsce i Europie – Obecna sytuacja i prognozy na 2023 rok” Nowy branżowy raport Trans.eu

Kolejny branżowy raport przygotowany przez Trans.eu dotyczący podsumowania minionego roku i perspektyw na rozpoczynający się 2023. Sporo nowych problemów w 2022 roku urosło na tyle że powstałe bariery były nie do przeskoczenia przez wiele firm. Wiele mówiło się o braku kierowców na rynku, lecz jakie są tego powody i czy firmy sobie z tym radzą? W 2022 roku w I kwartale rozpoczął się konflikt zbrojny w sąsiednich krajach. Jaki to miało wpływ na polski transport? Szalejąca inflacja zmusiła również znaczną cześć firm do zakończenia działalności. Do tego doszły wysokie ceny paliw od momentu wybuchu wojny. Czy to wszystkie wyzwania branży transportowej w 2022 roku? Gdzie szukać rozwiązań, aby pokonać bariery powstałe w 2022 roku, tak żeby w 2023 roku notować same wzrosty? Dokładny opis zmian zachodzących na przestrzeni ubiegłego roku i perspektywy na nowy 2023 rok przeczytacie Państwo w najnowszym raporcie! opracowanym przez Trans.eu: „Rynek Transportowy w Polsce i Europie – Obecna sytuacja i prognozy na 2023 rok”.

Pobierz Darmowy Raport już dziś!

Popyt na usługi transportowe w Polsce

Raport Trans.eu
Mediana indeksu popytu na transport dla pojazdów powyżej 16t

Miniony 2022 rok był dość dynamiczny dla branży zarówno w rozumieniu popytu i podaży na usługi transportowe. Początek zeszłego roku był zapamiętany ze względu na zniesienie obostrzeń pandemicznych. Stąd wszelkie wzrosty były widoczne i odczuwalne dla branży. Otworzyły się nowe możliwości, które były wykorzystywane przez firmy w transporcie międzynarodowym. Lecz w 2 kwartale, wraz z wybuchem wojny w Ukrainie, popyt na transport zaczął spadać, a stawki za transport drastycznie rosnąć. Wraz z rosyjską inwazją w Ukrainie ceny paliw, jak również transportu, prawdziwie wystrzeliły w górę. Spowolnienie rynku negatywnie wpłynęło na każdy sektor gospodarki Polski, również transportowy. Transport towarowy o dmc powyżej 16t notował zeszłego roku zarówno progres i regres. Inaczej sprawy się mają w przypadku małych transportów do 3,5t. W minionym roku, mimo tylu zawirowań rynku, widoczny był wzrost ilości transportu tzw. busami. Wprowadzony w życie w maju zeszłego roku Pakiet Mobilności nie spowodował katastrofy na rynku. Finalnie przewoźnicy szybko dostosowali się do nowych przepisów, a sektor małych transportów busami stale się rozwijał. Nasuwa się pytanie, czy po tak zwariowanym roku dla wszystkich branż, popyt na transport będzie wciąż spadał? Czy polski transport ciągle będzie liderem na rynku? W raporcie Trans.eu słowa ekspertów rozwieją obawy na 2023 rok.

->  Kierowcy, nie kropki! Czym jest Truckers Friendly Place?

Przedstawiamy stawki przewozów – liczby z raportu

Raport Trans.eu
Mediana stawki w euro dla transportu powyżej 16t

Stawki za transport, zarówno ten powyżej 16t, jak i ten do 3,5t, z miesiąca na miesiąc szły w górę. Wpływ na takie zjawisko miały przede wszystkim ceny paliw. To właśnie na wskazanych stawkach i wynagrodzeniach kierowców opierają się stawki dyktowane przez przewoźników. Końcem 2021 roku ceny ropy oscylowały na poziomie 6 zł za litr, natomiast z początkiem marca osiągnęły 8 zł za litr. Tak gwałtowny wzrost odbił się na cenach przewoźników i jednocześnie na popycie na transport. Czy to regres dużych przewozów dał możliwość rozwoju przewozów do 3,5t? Ekspert Trans.eu dkładnie wyjaśnił to w raporcie.

Szanse i możliwości transportowe Polski przybliża raport Trans.eu

Poprzedni rok finalnie zostanie zapamiętany przez pryzmat rosnących kosztów. Niestety dziś trudno odpowiedzieć na pytanie, czy ta sytuacja ulegnie zmianie w nadchodzącym roku. Lecz jakie perspektywy czekają branże pomimo wielu elementów nie napawających optymizmem. Mając za plecami tak przewrotny rok, przewoźnicy ostrożnie podchodzą do tematu inwestycji w firmach. W nowym roku nie obcy będzie dla przewoźników termin dywersyfikacji – szukanie i korzystanie z różnych ofert. W taki sposób przewoźnik jest najmniej narażony na straty ze względu na przestoje spowodowane brakiem ładunku. Również faktoring i terminy płatności to kolejne aspekty, na które trzeba zwrócić szczególną uwagę w nadchodzącym roku. Odległe terminy płatności i nierzetelni kontrahenci przyczyniają się do upadku wielu mniejszych firm transportowych. Skracanie terminów i weryfikacja dla przewoźników będzie kluczem do utrzymania się na rynku. Są zauważalne również dwa różne sposoby na przetrwanie załamania rynku, jedni planują inwestycje, a inni szukają oszczędności. Która droga jest dobra? Czy jest przepis jak przetrwać 2023 rok w branży? Szeroko opisane zostały różne możliwości i prawdopodobne bariery w nadchodzącym roku przez ekspertów w treści raportu.

->  Co przyciąga kierowców do zawodu?
Raport trans.eu

Pobierz Darmowy Raport już dziś!

Raport trans.eu – kryzysy w branży wczoraj, dziś i jutro

Kryzys który dotyka branże transportową od rozpętania wojny daje się we znaki każdemu. Wysokie koszty, brak kierowców, rosnące ceny paliw i energii to trudności z „wczoraj” uprzykrzają życie przewoźnikom i „dziś” i jeszcze długo „jutro”. Rodzi się pytanie jak sobie z tym poradzić, aby się o to nie martwić? Dobrym rozwiązaniem jest inwestycja w transport intermodalny lub pojazdy LHV. Transport LHV w Niemczech coraz szybciej się rozwija, a tymczasem polskie prawo blokuje inwestycje i rozwój tego rodzaju transportu. Korzystanie z pojazdów LHV, które w różnych kombinacjach mogą mierzyć nawet do 25,25m, może znacznie wpłynąć na wydajność i ekonomikę transportu. Dlaczego więc polskie prawo blokuje wdrożenie tych pojazdów i ogranicza rozbudowę potrzebnej infrastruktury. Wątpliwości rozwieją opinie ekspertów mających swój wkład w raporcie Trans.eu. Czy jest zatem sposób na niedobór kierowców na polskim rynku? Zatrudnianie kierowców spoza Unii Europejskiej mogłoby być rozwiązaniem problemu, natomiast ze względu na duża ilość wymaganych dokumentów ten proces jest bardzo mozolny. Wymogów formalnych do spełnienia, zatrudniając jednego kierowcę spoza UE, jest około 15, a ich realizacja trwa miesiącami. Procedura zatrudnienia kierowcy spoza Unii została dokładnie wytłumaczona w jednym z rozdziałów raportu Trans.eu.

Pomarańczowa ciężarówka i biały van stoją naprzeciw siebie na tle nowoczesnej, miejskiej scenerii z efektem świetlnym symbolizującym dynamikę ruchu. Pomiędzy nimi znajdują się dwa pachołki drogowe.

Subskrybuj nasz NEWSLETTER!

Otrzymuj powiadomienia o nowościach wprost na swoją skrzynkę pocztową!

 

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

 

Zapisując się na pobranie raportu, wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych wskazanych w niniejszym formularzu, przez Polski Instytut Transportu Drogowego, dalej jako „Administrator” w celach marketingowych oraz oświadczam, że jestem zainteresowany otrzymaniem informacji o aktualnych produktach i ofertach Administratora, tym samym wyrażając zgodę na przesyłanie przez Administratora na podane dane kontaktowe informacji handlowych, w szczególności w zakresie obejmującym kontakt drogą elektroniczną i/lub telefoniczną.

Administratorem Państwa danych osobowych jest Polski Instytut Transportu Drogowego. Dane osobowe będą przetwarzane w celach niezbędnych do wysłania raportu, a w razie wyrażenia przez Państwa zgody, dane te będą przetwarzane w celach marketingowych, tj. skontaktowania się i przekazania informacji o ofertach i produktach Polski Instytut Transportu Drogowego lub partnerów raportu, tj. Webfleet Solutions Poland Sp. z o.o., Transcash.eu S.A. oraz Trans.eu S.A. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do wysłania raportu. Podstawa prawna, cel, okres przetwarzania danych osobowych oraz uprawnienia przysługujące, a także inne ważne informacje dotyczące zasad przetwarzania danych osobowych są szczegółowo określone w Polityce prywatności na stronie www.pitd.org.pl, kontakt mailowy: instytut@pitd.org.pl. Zgodę można wycofać w każdym czasie.

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.