Każdy kierowca wie, że drogi mogą być jak drugi dom. Nie ma nic bardziej rozwojowego niż poznawanie nowych miejsc i ludzi czy nauka nowego języka. Ale czy parkingi, miejsca załadunku i rozładunku zapewniają należyte bezpieczeństwo i komfort pracy? Raport „Zarobki kierowców 2023. Bezpieczeństwo i infrastruktura parkingowa” rzuca światło na te kwestie. Mówiąc krótko: niestety nie jest dobrze.
Warunki pracy głównym powodem niezadowolenia kierowców
Warunki sanitarne i brak miejsc parkingowych to kluczowe kwestie, które wpływają na doświadczenie kierowców w pracy. Według naszych badań, aż jedna trzecia truckerów wskazuje na te problemy jako główne przyczyny niezadowolenia z zawodu. W celu zrozumienia tego zjawiska, przeprowadziliśmy badanie dotyczące bezpieczeństwa na parkingach i stanu infrastruktury sanitarnej w różnych krajach.
Parkingi europejskie – bezpieczne czy nie?
Prawie połowie kierowców trudno jest jednoznacznie stwierdzić, czy czują się bezpiecznie na parkingach. Niemniej jednak, aż 39% respondentów uznaje, że parkingi są niebezpieczne lub bardzo niebezpieczne. Polska wypada najlepiej w ocenie bezpieczeństwa parkingów, zgodnie z opinią ponad połowy kierowców. Niemcy i Czechy zajmują kolejne miejsca. Natomiast Hiszpania, Francja i Włochy są wymieniane jako kraje, gdzie kierowcy czują się najmniej bezpiecznie.
Wyposażenie parkingu a bezpieczeństwo
W tym kontekście analizujemy także wyposażenie parkingów w Europie. Ponad 30% kierowców uważa, że Polska wyróżnia się jako kraj z najlepiej wyposażonymi miejscami postojowymi. Jedna z wypowiedzi sugeruje nawet, że Polska może być wzorem dla innych krajów, ze względu na standardy, jakie oferuje, np. darmowe prysznice na MOP-ach.
Nawet bezpieczniejsze dla kierowców Czechy posiadają słabo rozwiniętą infrastrukturę. Z kolei, Francja z dobrze wyposażonymi parkingami, jest uznawana za niebezpieczną przez 18% respondentów. Wielu wskazuje na włamania do ciężarówek przez “nielegalnych imigrantów”. Niski poziom bezpieczeństwa na parkingach wiąże się m.in. z brakiem monitoringu i oświetlenia w nocy oraz niezadowalającym działaniem służb.
Kierowcy podkreślają także ogromny problem jakim jest brak dostępności miejsc parkingowych.
Zdecydowanie przydałoby się więcej parkingów z ochroną, okamerowaniem, dobrym ogrodzeniem, gdyż w takich miejscach poziom bezpieczeństwa jest jak dla mnie największy. Osobiście nie doznałam jeszcze żadnych przykrych zdarzeń na parkingach i mam nadzieję, że tak też pozostanie. Bardzo lubię ten zawód i chciałabym go wykonywać bez obawy o swoje zdrowie, życie, rzeczy osobiste, towar i paliwo
komentuje w raporcie PITD Dorota Tobór, kierowczyni zawodowa.
Chcemy kierowców? Dajmy im lepsze warunki
Wielu przewoźników nie dowierza, gdy słyszą o warunkach pracy swoich pracowników. A jednak… Infrastruktura sanitarna w Europie pozostawia wiele do życzenia. 7 na 10 kierowców uważa, że jest na niskim lub bardzo niskim poziomie. Tylko 7% badanych uznaje stan sanitariatów za wysoki. Ale żaden kierowca nie ocenił go jako „bardzo wysoki”.
W profesji, gdzie chcemy widzieć więcej pracowników i pracowniczek, brak pryszniców i zaniedbane toalety stanowią istotne utrudnienia dla komfortu pracy. W wielu miejscach nie ma nawet osobnych toalet dla kobiet Dostęp do bieżącej wody, a zwłaszcza do wody pitnej, powinien być standardem, jednak często kierowcy muszą prosić o wodę do bańki lub płacić za nią. Jest to widoczne szczególnie na parkingach w Niemczech.
Dodatkowo, umiejscowienie miejsc parkingowych pomiędzy hałasującymi obiektami utrudnia normalny odpoczynek podczas przerw. Brakuje także specjalnych ramp do odśnieżania ciężarówek oraz często występują zakazy wymiany ogumienia, co dodatkowo utrudnia pracę kierowcom.
Sanitariaty w Europie powinny przejść modernizację
Parkingi oraz miejsca załadunku i rozładunku są kluczowe dla transportu, ale opinie kierowców na ich temat są podzielone. 31% uważa je za złe, 28% za dobre, a 4 na 10 badanych nie ma jednoznacznej opinii. Ogólnie, 69% respondentów uznaje stan infrastruktury parkingowej w Europie za zły.
W porównaniu do USA, Europa jest w tyle. Potwierdza to Rhonda Hartman z America’s Road Team Captain (ATA). Kierowcy wyrażają również rozczarowanie stanem infrastruktury parkingowej w Niemczech, Holandii, Danii i Belgii, podkreślając problem z brakiem miejsc parkingowych i higieny. To pokazuje, że kierowcy nie otrzymują należnego szacunku za pracę, która jest kluczowa dla naszej gospodarki.
Czas najwyższy zadbać o kierowców!
Raport „Zarobki kierowców 2023. Bezpieczeństwo i infrastruktura parkingowa” rzuca światło na istotne kwestie dotyczące bezpieczeństwa i infrastruktury dla kierowców w Europie. Mimo pewnych postępów, nadal istnieją wyzwania związane zarówno z bezpieczeństwem na parkingach, jak i stanem infrastruktury. Współpraca międzynarodowa oraz inwestycje w poprawę warunków dla kierowców powinny być kluczowe dla branży TSL, aby zapewnić bezpieczną i komfortową pracę na drodze.