Spedytor ogólnie rzecz ujmując zajmuje się organizacją transportu, w imieniu lub na rzecz swojego zleceniodawcy. Do jego obowiązków zalicza się także fizyczna organizacja transportu ładunku. Jeszcze do niedawna była to praca bardzo relacyjna. Opierała się na kontaktach danego spedytora z bazą swoich klientów lub kierowców za pośrednictwem tradycyjnych narzędzi. Głownie były to: telefon, komputer, e-mail i arkusz kalkulacyjny Excel. Coraz częściej spedytor jest wspomagany przez nowoczesne narzędzia cyfrowe. Kim właściwie jest spedytor i z czego obecnie korzysta w swojej pracy?
Źródło: Raport „Spedycje cyfrowe – odpowiedź na wyzwania w nowoczesnym świecie?”, s. 4
Spedytor czyli kto?
Spedytor jest przedsiębiorcą, który w profesjonalny sposób zajmuje się organizacją transportu, w imieniu, na rzecz, za wynagrodzeniem oraz na rachunek swojego zleceniodawcy. W przytoczonej charakterystyce działań firmy spedycyjnej, ważne jest to, że przedsiębiorstwo ma charakter profesjonalny, świadczący swoje usługi zawodowo i zapewniający właściwą weryfikację podmiotów kooperujących.
Raport: „Transport międzynarodowy – wyzwania i rola spedytora w zmieniającym się świecie”, s. 45
Innym zadaniem spedytora jest organizacja właściwego transportu ładunku do miejsca docelowego, który to wykonuje przewoźnik. Transport może być realizowany transportem drogowym, kolejowym, morskim lub intermodalnym. Spedytor jest odpowiedzialny za kontakt i przyjmowanie zleceń. W jego gestii leży też przygotowywanie szczegółowej dokumentacji transportowej oraz zawieranie umów transportowych.
Pobierz bezpłatny raport: Spedycje cyfrowe
12 poziomów integracji spedycji
Autorzy raportu Polskiego Instytutu Transportu Drogowego: „Spedycje cyfrowe – odpowiedź na wyzwania w nowoczesnym świecie?” wskazali na 12 poziomów technologicznego zaawansowania spedycji. Klasyfikacja rozpoczyna się od używani narzędzi, takich jak: notes i telefon, a kończy się na jednoczesnym stosowaniu: komputera, maila, giełdy transportowej i monitoringu zintegrowanego z TMS z narzędziami optymalizującymi dobór pojazdów/przewoźników do ładunków i sugerującymi możliwość podejmowania kolejnych dostępnych frachtów. Dodatkowo taki spedytor posiada narzędzie automatycznego proponowania i akceptowania stawki wraz z pełną integracją wraz z bezpośrednim dostępem do ich danych (zanonimizowanych) z systemami przewoźników i klientów oraz możliwością pełnego cyfrowego obiegu dokumentacji związanej z obsługą cyfrową. Od 12 poziomu integracji narzędzi eksperci definiują spedycję, jako cyfrową spedycję.
Automatyzacja spedycji
Spedycja cyfrowa wykonuje te same zadania, które przypisane są spedycji tradycyjnej. Jednakże pewne procesy ulegają automatyzacji. Wśród nich można wymienić:
- Automatyczny dobór przewoźnika do frachtu,
- Automatyczne wyznaczanie i akceptacja stawki za fracht,
- Cyfrowy obieg dokumentów i zintegrowany przepływ danych,
- Monitoring ładunku i wyliczanie ETA dla załadowcy.