Autor: Kamil Zając

Spedytor wczoraj i dziś. Co się zmieniło?

Spedytor ogólnie rzecz ujmując zajmuje się organizacją transportu, w imieniu lub na rzecz swojego zleceniodawcy. Do jego obowiązków zalicza się także fizyczna organizacja transportu ładunku. Jeszcze do niedawna była to praca bardzo relacyjna. Opierała się na kontaktach danego spedytora z bazą swoich klientów lub kierowców za pośrednictwem tradycyjnych narzędzi. Głownie były to: telefon, komputer, e-mail i arkusz kalkulacyjny Excel. Coraz częściej spedytor jest wspomagany przez nowoczesne narzędzia cyfrowe. Kim właściwie jest spedytor i z czego obecnie korzysta w swojej pracy?

spedytor czym właściwie się zajmuje?

Źródło: Raport „Spedycje cyfrowe – odpowiedź na wyzwania w nowoczesnym świecie?”, s. 4

Spedytor czyli kto?

Spedytor jest przedsiębiorcą, który w profesjonalny sposób zajmuje się organizacją transportu, w imieniu, na rzecz, za wynagrodzeniem oraz na rachunek swojego zleceniodawcy. W przytoczonej charakterystyce działań firmy spedycyjnej, ważne jest to, że przedsiębiorstwo ma charakter profesjonalny, świadczący swoje usługi zawodowo i zapewniający właściwą weryfikację podmiotów kooperujących.

Raport: „Transport międzynarodowy – wyzwania i rola spedytora w zmieniającym się świecie”, s. 45

Innym zadaniem spedytora jest organizacja właściwego transportu ładunku do miejsca docelowego, który to wykonuje przewoźnik. Transport może być realizowany transportem drogowym, kolejowym, morskim lub intermodalnym. Spedytor jest odpowiedzialny za kontakt i przyjmowanie zleceń. W jego gestii leży też przygotowywanie szczegółowej dokumentacji transportowej oraz zawieranie umów transportowych.

Pobierz bezpłatny raport: Spedycje cyfrowe

12 poziomów integracji spedycji

Autorzy raportu Polskiego Instytutu Transportu Drogowego: „Spedycje cyfrowe – odpowiedź na wyzwania w nowoczesnym świecie?” wskazali na 12 poziomów technologicznego zaawansowania spedycji. Klasyfikacja rozpoczyna się od używani narzędzi, takich jak: notes i telefon, a kończy się na jednoczesnym stosowaniu: komputera, maila, giełdy transportowej i monitoringu zintegrowanego z TMS z narzędziami optymalizującymi dobór pojazdów/przewoźników do ładunków i sugerującymi możliwość podejmowania kolejnych dostępnych frachtów. Dodatkowo taki spedytor posiada narzędzie automatycznego proponowania i akceptowania stawki wraz z pełną integracją wraz z bezpośrednim dostępem do ich danych (zanonimizowanych) z systemami przewoźników i klientów oraz możliwością pełnego cyfrowego obiegu dokumentacji związanej z obsługą cyfrową. Od 12 poziomu integracji narzędzi eksperci definiują spedycję, jako cyfrową spedycję.

->  AEO upraszcza procedury celne w UE

Automatyzacja spedycji

Spedycja cyfrowa wykonuje te same zadania, które przypisane są spedycji tradycyjnej. Jednakże pewne procesy ulegają automatyzacji. Wśród nich można wymienić:

  1. Automatyczny dobór przewoźnika do frachtu,
  2. Automatyczne wyznaczanie i akceptacja stawki za fracht,
  3. Cyfrowy obieg dokumentów i zintegrowany przepływ danych,
  4. Monitoring ładunku i wyliczanie ETA dla załadowcy.

Więcej w raporcie „Spedycje cyfrowe – odpowiedź na wyzwania w nowoczesnym świecie?” [POBIERZ]

Subskrybuj nasz NEWSLETTER!

Otrzymuj powiadomienia o nowościach wprost na swoją skrzynkę pocztową!

 

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

 

Zapisując się na pobranie raportu, wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych wskazanych w niniejszym formularzu, przez Polski Instytut Transportu Drogowego, dalej jako „Administrator” w celach marketingowych oraz oświadczam, że jestem zainteresowany otrzymaniem informacji o aktualnych produktach i ofertach Administratora, tym samym wyrażając zgodę na przesyłanie przez Administratora na podane dane kontaktowe informacji handlowych, w szczególności w zakresie obejmującym kontakt drogą elektroniczną i/lub telefoniczną.

Administratorem Państwa danych osobowych jest Polski Instytut Transportu Drogowego. Dane osobowe będą przetwarzane w celach niezbędnych do wysłania raportu, a w razie wyrażenia przez Państwa zgody, dane te będą przetwarzane w celach marketingowych, tj. skontaktowania się i przekazania informacji o ofertach i produktach Polski Instytut Transportu Drogowego lub partnerów raportu, tj. Webfleet Solutions Poland Sp. z o.o., Transcash.eu S.A. oraz Trans.eu S.A. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do wysłania raportu. Podstawa prawna, cel, okres przetwarzania danych osobowych oraz uprawnienia przysługujące, a także inne ważne informacje dotyczące zasad przetwarzania danych osobowych są szczegółowo określone w Polityce prywatności na stronie www.pitd.org.pl, kontakt mailowy: instytut@pitd.org.pl. Zgodę można wycofać w każdym czasie.

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.