Autor: Bartłomiej Drążkiewicz

Strategiczne decyzje dla firm transportowych w 2024 roku

Wielu uczestników konferencji “Polska Logistycznym Hubem Europy” podkreśla znaczenie automatyzacji i sztucznej inteligencji w nowoczesnym biznesie transportowym. Jednak nie jest ona dominującym podejściem w radzeniu sobie z kryzysem. – Musimy się wewnętrznie poukładać. Kryzys doskonale pokazuje nasze słabości – stwierdził Łukasz Grajcar, prezes IMEX Logistics.  Przed jakimi decyzjami  stoi branża transportowa w 2024 roku?

Debata na PLHE 2024

Ten artykuł powstał na podstawie debaty, która zakończyła merytoryczną część konferencji Polska Logistycznym Hubem Europy. Rozmowa skupiała się na wyzwaniach firm transportowych. Prowadząca, Anna Majowicz przepytała praktyków jaką mają perspektywę na stojące przed nimi problemy oraz oraz jak wyobrażają sobie sukcesję w swoich firmach.

W debacie udział wzięli Łukasz Grajcar (IMEX Logistics), Maja Maszońska (Maszoński Logistic), Andrzej Olszewski (Karex Paczka), Mateusz Noszkowicz (ABC Czepczyński).

Informatyzacja i automatyzacja

Maja Maszońska zaznaczyła, że optymalizacja procesów wewnętrznych przy użyciu nowoczesnych technologii jest niezbędna, aby sprostać wyzwaniom współczesnego rynku. 

Mateusz Noszkowicz wspomniał o inwestycjach w wysokości blisko 3 milionów euro w automatyzację i sztuczną inteligencję, co pozwala firmie lepiej zarządzać zasobami i procesami operacyjnymi.

Andrzej Olszewski również podkreślił konieczność informatyzacji i usprawnienia zarządzania. Zauważył, że chociaż firma działała przez wiele lat w tradycyjny sposób, obecnie konieczne jest wprowadzenie nowoczesnych systemów zarządzania, aby móc konkurować na rynku.

Mateusz Noszkowicz

Najpierw podstawy

Zanim jednak transport wejdzie do cyfry powinien zacząć od podstaw. Przewoźnicy przed wdrożeniem narzędzi cyfrowych, a zwłaszcza narzędzi sztucznej inteligencji muszą zrozumieć swoje procesy. A gdy o procesach mowa, muszą zadbać o zbiór danych i to takich, które będą im przydatne w danym kontekście. 

Kluczowe kroki w digitalizacji obejmują zrozumienie i zarządzanie danymi, standaryzację procesów oraz modernizację infrastruktury technologicznej. Dopiero na tej bazie możliwe jest efektywne wykorzystanie zaawansowanych technologii. 

W innym przypadku zdigitalizujemy źle działające procesy lub nie uda nam się tego zrobić wcale. Z pewnością taka cyfryzacja nie doprowadzi do poprawy efektywności i zwiększenia konkurencyjności na rynku. Narazi nas tylko na dodatkowe koszty i nieodpowiednie wykorzystanie nowej infrastruktury.

Intermodal? 

Inwestycje w terminale intermodalne stanowią kolejne strategiczne wyzwanie. Maja Maszońska wskazała na plan budowy terminalu intermodalnego, co jest największą inwestycją w historii firmy Maszoński Logistic. 

Od lat słyszymy „tiry na tory”. Wydaje mi się, że to jest nasze najbliższe wyzwanie jako firmy. Otrzymaliśmy pozwolenie na budowę terminalu intermodalnego i czekamy na dofinansowanie. Jest to największa inwestycja w historii Maszoński Logistic. Aby mądrze wyjść z kryzysu, musimy nauczyć się w nim funkcjonować. Nie możemy ciągle mówić, że za chwilę będzie lepiej. Trzeba zaakceptować obecną sytuację i dostosować się do niej. To podejście naprawdę nam pomogło. Efektem tego jest terminal intermodalny, który jest ogromnym przedsięwzięciem i może znacząco wpłynąć na naszą przyszłość

akcentuje przedstawicielka Maszoński Logistic
Maja Maszońska

Tiry na tory?

Inwestycje w intermodalność są kluczowe dla przyszłego rozwoju firm transportowych. Wymagają jednak znacznych nakładów finansowych i odpowiedniego planowania. 

Przeczytaj też: Czy Polska stanie się logistycznym Hubem Europy w 2024?

Zmiana profilu firmy

Karex Paczka rozszerza profil swojej działalności o nowe rynki i szerszą paletę usług celnych. Firma stawia teraz na rozwój i jej największym wyzwaniem jest rozszerzenie działalności. To, co wystarczyło na kilkadziesiąt lat, dzisiaj jest niewystarczające. Dlatego firma koncentruje się na rozszerzeniu palety oferowanych usług.

Ten „tort” jest podzielony na coraz więcej kawałków, a my nie chcemy tkwić w jednej, dawnej działalności, która była naszą jedyną podstawą przez dziesięciolecia. Nie chcemy, aby firma była skalowana w sposób, który prowadzi do jej zamknięcia, bo rynek jest za mały. Dlatego szukamy nowych kierunków, przyjmując paczki z innych krajów. Obecnie poza naszym głównym kierunkiem, którym były i pozostają Stany Zjednoczone, nawiązaliśmy współpracę z Gruzją i Ukrainą. Zaczęliśmy również przyjmować paczki z Kanady. Sytuacja jest rozwojowa

mówi Andrzej Olszewski
Andrzej Olszewski

Elastyczność w czasach kryzysu

Prezes Karex Paczka podkreśla, że elastyczność i zdolność do adaptacji są ważne. Zwraca uwagę na negatywne zmiany na rynku przesyłek C2C (customer-to-customer), co wymusza na firmie poszukiwanie nowych kierunków rozwoju. W przypadku Karex Paczka są to przyjmowanie paczek z Ukrainy czy Kanady oraz rozwijanie usług celnych. Ta strategiczna zmiana pozwala firmie na dalszy rozwój w zmieniających się warunkach rynkowych.

W podobnej sytuacji wiele lat temu była firma ABC Czepczyński, która z sukcesem zmieniła profil działalności. 

Zaczynaliśmy jako przewoźnik, z pokaźną flotą aut, idącą w dziesiątki. Kiedy dotknął nas kryzys, musieliśmy podjąć bardzo trudne, strategiczne dla firmy decyzje. Pożegnaliśmy się z kierowcami, sprzedaliśmy flotę. Zmieniliśmy model prowadzenia firmy. Staliśmy się firmą transportowo-spedycyjną. Kompleksową. Aktualnie nie mamy swojej floty, ale posiadamy naprawdę spory portfel przewoźników, którzy jeżdżą dla nas kontraktowo. Suma jest pokaźna

mówi Mateusz Noszkowicz

Jednak nie musimy patrzeć tylko w transport. Przykłady firm takich jak Nokia, Samsung, Lamborghini czy Ikea pokazują, że zmiana kierunku działania może przynieść sukces. Samsung zaczynał jako sklep spożywczy, Ikea dystrybuowała długopisy, a Lamborghini produkowało traktory. Dzisiaj to giganci.

Jak rodzinne firmy podchodzą do sukcesji?

Maja Maszońska opowiedziała o swoim doświadczeniu w firmie, w której pracuje od trzech lat, ale de facto związana jest z nią od dzieciństwa. Jest również w trakcie ciągłego kształcenia, aby sprostać potencjalnym wyzwaniom w przyszłości. Firma jest w trakcie zakładania fundacji rodzinnej. 

Łukasz Grajcar przedstawił inną perspektywę. Prezes firmy transportowej także mówił o planach dotyczących sukcesji za pomocą fundacji, ale jest otwarty na ewentualną sprzedaż firmy w przyszłości

Z rodziną dobrze nie tylko na zdjęciu

Z kolei Andrzej Olszewski mówił o wyzwaniach, jakie napotkała firma, szczególnie po upadku głównego kontrahenta. Podkreślił, że zarządzanie firmą wspólnie z siostrą pozwoliło na jej restrukturyzację i poszukiwanie nowych źródeł przychodów. Rodzeństwo musiało podzielić się zadaniami i nie kwestionować swoich decyzji w zarządzanych przez siebie obszarach.

Czy w 2024 opłaca się prowadzić firmę transportową?

Prezes Imex wyraził opinię, że obecnie trudno jest wchodzić w rynek transportowy, skoro jego stałym bywalcom biznes coraz mniej się opłaca. Posypuje głowę popiołem,  przyznając, że kryzys obnażył słabe punkty wewnętrznych procesów w jego organizacji. Dodaje przy tym, że obecnie firmy w tym sektorze mają zbyt dużą ilość przepisów i regulacji do spełnienia, które realnie utrudniają prowadzenie działalności, nawet dużym przedsiębiorstwom. 

Łukasz Gracjar

W mojej percepcji zaczyna brakować przestrzeni na właściwy biznes. Musimy dbać o cyfryzację, cyberbezpieczeństwo, raporty środowiskowe, Fit for 55. Jest za dużo tych wszystkich regulacji, a za mało logistyków przy tych projektach rządowych czy decyzjach, którzy konsultowali by planowane zmiany. Jest za dużo polityki, a czasu na normalne funkcjonowanie w biznesie coraz mniej. Żyjemy z tygodnia na tydzień, niepewni, co przyniesie przyszłość, bo planowanie czegokolwiek na dłuższą metę staje się coraz trudniejsze

kwituje Łukasz Grajcar

Głowa transportowca musi być na karku

Uczestnicy debaty wskazali na większą konieczność dostosowania swojej działalności pod nowe warunki niż skupienie się na technologii. Wiąże się to z otwarciem na nowe rynki i segmenty klientów. Czasem z zakończeniem dotychczasowej działalności. Oczywiście optymalizacja wiedzie pierwsze skrzypce, ale nie zawsze jej imię to AI.

->  Automatyzacja kluczem do konkurencyjności w logistyce kontraktowej
Kobieta w białym garniturze i czapce kapitana mówi do mikrofonu podczas debaty. W tle inne osoby uczestniczące w wydarzeniu.

Subskrybuj nasz NEWSLETTER!

Otrzymuj powiadomienia o nowościach wprost na swoją skrzynkę pocztową!

 

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

 

Zapisując się na pobranie raportu, wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych wskazanych w niniejszym formularzu, przez Polski Instytut Transportu Drogowego, dalej jako „Administrator” w celach marketingowych oraz oświadczam, że jestem zainteresowany otrzymaniem informacji o aktualnych produktach i ofertach Administratora, tym samym wyrażając zgodę na przesyłanie przez Administratora na podane dane kontaktowe informacji handlowych, w szczególności w zakresie obejmującym kontakt drogą elektroniczną i/lub telefoniczną.

Administratorem Państwa danych osobowych jest Polski Instytut Transportu Drogowego. Dane osobowe będą przetwarzane w celach niezbędnych do wysłania raportu, a w razie wyrażenia przez Państwa zgody, dane te będą przetwarzane w celach marketingowych, tj. skontaktowania się i przekazania informacji o ofertach i produktach Polski Instytut Transportu Drogowego lub partnerów raportu, tj. Webfleet Solutions Poland Sp. z o.o., Transcash.eu S.A. oraz Trans.eu S.A. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do wysłania raportu. Podstawa prawna, cel, okres przetwarzania danych osobowych oraz uprawnienia przysługujące, a także inne ważne informacje dotyczące zasad przetwarzania danych osobowych są szczegółowo określone w Polityce prywatności na stronie www.pitd.org.pl, kontakt mailowy: instytut@pitd.org.pl. Zgodę można wycofać w każdym czasie.

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.