W ostatnich latach sztuczna inteligencja AI (Artificial Ingelligence) zaczęła odgrywać coraz większą rolę w wielu dziedzinach, w tym w logistyce drogowej całopojazdowej. W Europie coraz więcej firm transportowych wykorzystuje technologie AI do zoptymalizowania swoich operacji, zwiększenia efektywności i poprawy jakości obsługi klienta. Jednym z najpopularniejszych i najbardziej namacalnych narzędzi dostępnych dla każdego użytkownika Internetu jest chat GPT. Tak, tak, to ten czat na który w obecnej chwili jest wielki hype.
Po co jest nam potrzebna sztuczna inteligencja?
Weźmy pierwszy z brzegu przykład: kierowcy w transporcie drogowym. Jak podaję serwis prawo.pl, wiek pracowników będzie wpływał na bezpieczeństwo pracy. Jak możemy przeczytać w Branżometrze INELO, Międzynarodowa Unia Transportu Drogowego (IRU) szacowała w 2021 roku niedobór kierowców ciężarówek w Europie na poziomie 425 tys. wakatów, co stanowiło ok. 10% nieobsadzonych stanowisk.
Ratunkiem sztuczna inteligencja i pojazdy autonomiczne
Dlaczego o tym piszę? Bo te liczby się powiększają, brakuje coraz więcej kierowców w Unii Europojskiej. Dlatego też coraz więcej bezradnych organizatorów transportu jest zwróconych na sztuczną inteligencję, w której pokłada się nadzieję na rozwiązanie tego problemu. Jak podaję sennder.com już pod koniec 2015 roku pierwsze pojazdy autonomiczne były testowane w Niemczech. Od tego czasu mineło prawie 8 lat i dalej autonomiczne pojazdy są rzadkością. Szczególnie takie, które transportują ładunki na trasach międzynarodowych. Jednakże pierwsze bezzałogowe autonomiczne ciężarówki bez kierowców pracują już w portach. Port jako miejsce niedostępne dla postronnego ruchu jest dużo bezpieczniejszy do testowania tego typu rozwiązań. Port Felixstowe jako pierwszy port w Europie rozpoczął testowanie bezzałogowych ciągników. Na wyniki testów na pewno przyjdzie nam poczekać, jednak dane zbierane przez te pojazdy na pewno przełożą się na używanie tego typu pojazdów w otwartym ruchu.
Logistyka magazynowa
Jeśli chodzi o logistykę magazynową, to jak podaje portal dataconsult.pl branża AI wchodzi również do magazynów. Firma Amazon zakomunikowała, że około 75% z 5 miliardów paczek przetwarzanych przez Amazon rocznie jest obsługiwanych przez roboty, w co najmniej jednej części procesu dostawy. Na pewno wielką zaletą robotyzacji tych procesów jest redukcja kosztów, zwiększone bezpieczeństwo. Na plus zaliczmy także przewidywalność oraz skalowalność pracy, bez obaw o nieregularność i sezonowość zatrudnienia. Business Insider wskazywał, że firma Amazon miał już problemy, gdzie w okresie świątecznym brakowało im nawet do 10 tys. pracowników. Co do wad robotyzacji magazynowania należy zaliczyć to, że jak większość nowych technologii jest bardzo droga. Robotyzacja procesów magazynowych potrafi kosztować setki tysięcy złotych, co w przypadku małych i średnich przedsiębiorstw jest poważnym progiem wejścia.
Sztuczna inteligencja w planowaniu transportów
Innym zastosowaniem sztucznej inteligencji w logistyce drogowej – całopojazdowej jest prognozowanie zapotrzebowania na transport. Za pomocą uczenia maszynowego i analizy danych, takich jak ilość zamówień, pogoda, dni tygodnia i wiele innych, można przewidzieć, ile samochodów będzie potrzebnych do obsługi określonych tras w danym czasie. To pozwala firmom na lepsze planowanie, kontrolowanie procesów i mniej pomyłek. AI w logistyce szczególnie mocno jest rozwinięte w cyfrowych spedycjach. Więcej o cyfrowych spedycjach w raporcie PITD: „Spedycje cyfrowe – odpowiedź na wyzwania w nowoczesnym świecie?”
Monitorowanie stanu technicznego pojazdów
Kolejnym zastosowaniem sztucznej inteligencji jest monitorowanie stanu technicznego pojazdów. W ramach tych rozwiązań instalowane są czujniki, które umożliwiają ciągłe monitorowanie stanu technicznego pojazdów oraz ich ładunków. W Omega Pilzno osoby odpowiedzialne za planowanie transportu operują wieloma danymi, które muszą do siebie dopasować. Dzięki temu minimalizują ryzyko pomyłek, awarii, wypadków, czy uszkodzenia towarów. Lepiej planują przeglądy, transport ładunków, przeglądy techniczne i konserwacje pojazdów.
W innowacjach leży przyszłość transportu
Sztuczna inteligencja odgrywa coraz większą rolę w transporcie drogowym i spedycji. Za pomocą AI możliwe jest poprawienie bezpieczeństwa na drodze, zwiększenie efektywności procesów transportowych, a także zmniejszenie kosztów i czasu transportu. Dzięki systemom AI możliwe jest automatyczne monitorowanie pojazdów, optymalizacja tras transportu, a także dopasowanie ładunków do pojazdów. Wraz z rozwojem tej technologii, możemy oczekiwać dalszych innowacyjnych rozwiązań, które przyczynią się do jeszcze bardziej efektywnego i bezpiecznego transportu drogowego i spedycji.
O autorze
Dawid Dajczak, entuzjasta logistyki, praktyk z 14-letnim Doświadczeniem w TSL i wykładowca akademicki