Autor: Zespół Ekspertów PITD

Sztuczna inteligencja w logistyce prawdziwej

W ostatnich latach sztuczna inteligencja AI (Artificial Ingelligence) zaczęła odgrywać coraz większą rolę w wielu dziedzinach, w tym w logistyce drogowej całopojazdowej. W Europie coraz więcej firm transportowych wykorzystuje technologie AI do zoptymalizowania swoich operacji, zwiększenia efektywności i poprawy jakości obsługi klienta. Jednym z najpopularniejszych i najbardziej namacalnych narzędzi dostępnych dla każdego użytkownika Internetu jest chat GPT. Tak, tak, to ten czat na który w obecnej chwili jest wielki hype.

Po co jest nam potrzebna sztuczna inteligencja?

sztuczna inteligencja w transporcie

Weźmy pierwszy z brzegu przykład: kierowcy w transporcie drogowym. Jak podaję serwis prawo.pl, wiek pracowników będzie wpływał na bezpieczeństwo pracy. Jak możemy przeczytać w Branżometrze INELO, Międzynarodowa Unia Transportu Drogowego (IRU) szacowała w 2021 roku niedobór kierowców ciężarówek w Europie na poziomie 425 tys. wakatów, co stanowiło ok. 10% nieobsadzonych stanowisk.

Ratunkiem sztuczna inteligencja i pojazdy autonomiczne

Dlaczego o tym piszę? Bo te liczby się powiększają, brakuje coraz więcej kierowców w Unii Europojskiej. Dlatego też coraz więcej bezradnych organizatorów transportu jest zwróconych na sztuczną inteligencję, w której pokłada się nadzieję na rozwiązanie tego problemu. Jak podaję sennder.com już pod koniec 2015 roku pierwsze pojazdy autonomiczne były testowane w Niemczech. Od tego czasu mineło prawie 8 lat i dalej autonomiczne pojazdy są rzadkością. Szczególnie takie, które transportują ładunki na trasach międzynarodowych. Jednakże pierwsze bezzałogowe autonomiczne ciężarówki bez kierowców pracują już w portach. Port jako miejsce niedostępne dla postronnego ruchu jest dużo bezpieczniejszy do testowania tego typu rozwiązań. Port Felixstowe jako pierwszy port w Europie rozpoczął testowanie bezzałogowych ciągników. Na wyniki testów na pewno przyjdzie nam poczekać, jednak dane zbierane przez te pojazdy na pewno przełożą się na używanie tego typu pojazdów w otwartym ruchu.

->  Zarobki kierowców w 2023 roku wzrosły o 2%

Logistyka magazynowa

Jeśli chodzi o logistykę magazynową, to jak podaje portal dataconsult.pl branża AI wchodzi również do magazynów. Firma Amazon zakomunikowała, że około 75% z 5 miliardów paczek przetwarzanych przez Amazon rocznie jest obsługiwanych przez roboty, w co najmniej jednej części procesu dostawy. Na pewno wielką zaletą robotyzacji tych procesów jest redukcja kosztów, zwiększone bezpieczeństwo. Na plus zaliczmy także przewidywalność oraz skalowalność pracy, bez obaw o nieregularność i sezonowość zatrudnienia. Business Insider wskazywał, że firma Amazon miał już problemy, gdzie w okresie świątecznym brakowało im nawet do 10 tys. pracowników. Co do wad robotyzacji magazynowania należy zaliczyć to, że jak większość nowych technologii jest bardzo droga. Robotyzacja procesów magazynowych potrafi kosztować setki tysięcy złotych, co w przypadku małych i średnich przedsiębiorstw jest poważnym progiem wejścia.

Sztuczna inteligencja w planowaniu transportów

Innym zastosowaniem sztucznej inteligencji w logistyce drogowej – całopojazdowej jest prognozowanie zapotrzebowania na transport. Za pomocą uczenia maszynowego i analizy danych, takich jak ilość zamówień, pogoda, dni tygodnia i wiele innych, można przewidzieć, ile samochodów będzie potrzebnych do obsługi określonych tras w danym czasie. To pozwala firmom na lepsze planowanie, kontrolowanie procesów i mniej pomyłek. AI w logistyce szczególnie mocno jest rozwinięte w cyfrowych spedycjach. Więcej o cyfrowych spedycjach w raporcie PITD: „Spedycje cyfrowe – odpowiedź na wyzwania w nowoczesnym świecie?”

Monitorowanie stanu technicznego pojazdów

Kolejnym zastosowaniem sztucznej inteligencji jest monitorowanie stanu technicznego pojazdów. W ramach tych rozwiązań instalowane są czujniki, które umożliwiają ciągłe monitorowanie stanu technicznego pojazdów oraz ich ładunków. W Omega Pilzno osoby odpowiedzialne za planowanie transportu operują wieloma danymi, które muszą do siebie dopasować. Dzięki temu minimalizują ryzyko pomyłek, awarii, wypadków, czy uszkodzenia towarów. Lepiej planują przeglądy, transport ładunków, przeglądy techniczne i konserwacje pojazdów.

->  Nowy Jedwabny Szlak zagrożony przez Białoruś

W innowacjach leży przyszłość transportu

Sztuczna inteligencja odgrywa coraz większą rolę w transporcie drogowym i spedycji. Za pomocą AI możliwe jest poprawienie bezpieczeństwa na drodze, zwiększenie efektywności procesów transportowych, a także zmniejszenie kosztów i czasu transportu. Dzięki systemom AI możliwe jest automatyczne monitorowanie pojazdów, optymalizacja tras transportu, a także dopasowanie ładunków do pojazdów. Wraz z rozwojem tej technologii, możemy oczekiwać dalszych innowacyjnych rozwiązań, które przyczynią się do jeszcze bardziej efektywnego i bezpiecznego transportu drogowego i spedycji.

O autorze

Dawid Dajczak, entuzjasta logistyki, praktyk z 14-letnim Doświadczeniem w TSL i wykładowca akademicki

sztuczna inteligencja w transporcie

Subskrybuj nasz NEWSLETTER!

Otrzymuj powiadomienia o nowościach wprost na swoją skrzynkę pocztową!

 

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

 

Zapisując się na pobranie raportu, wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych wskazanych w niniejszym formularzu, przez Polski Instytut Transportu Drogowego, dalej jako „Administrator” w celach marketingowych oraz oświadczam, że jestem zainteresowany otrzymaniem informacji o aktualnych produktach i ofertach Administratora, tym samym wyrażając zgodę na przesyłanie przez Administratora na podane dane kontaktowe informacji handlowych, w szczególności w zakresie obejmującym kontakt drogą elektroniczną i/lub telefoniczną.

Administratorem Państwa danych osobowych jest Polski Instytut Transportu Drogowego. Dane osobowe będą przetwarzane w celach niezbędnych do wysłania raportu, a w razie wyrażenia przez Państwa zgody, dane te będą przetwarzane w celach marketingowych, tj. skontaktowania się i przekazania informacji o ofertach i produktach Polski Instytut Transportu Drogowego lub partnerów raportu, tj. Webfleet Solutions Poland Sp. z o.o., Transcash.eu S.A. oraz Trans.eu S.A. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do wysłania raportu. Podstawa prawna, cel, okres przetwarzania danych osobowych oraz uprawnienia przysługujące, a także inne ważne informacje dotyczące zasad przetwarzania danych osobowych są szczegółowo określone w Polityce prywatności na stronie www.pitd.org.pl, kontakt mailowy: instytut@pitd.org.pl. Zgodę można wycofać w każdym czasie.

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.