Autor: Kamil Zając

Sztuczna inteligencja wygeneruje duże przychody

Według danych zebranych przez Michała Pakulniewicza, z raportu firmy Precedence Research, wartość globalnego rynku sztucznej inteligencji dla sektora transportowego i motoryzacyjnego wyniosła ok. 3 mld dolarów w 2022 roku. Co więcej, eksperci szacują, że w ciągu najbliższych dziesięciu lat wartość tego rynku wzrośnie ośmiokrotnie. Czy dla firm transportowych może być to szansą na podniesienie ich marżowości? O potencjale zastosowania sztucznej inteligencji w transporcie rozmawiali eksperci podczas, panelu: „Cyfrowa przemiana branży TSL – czy sztuczna inteligencja może w tym pomóc?”, w ramach spotkania branżowego TSL na promie Polferries, którego patronem merytorycznym był PITD i Wyższa Szkoła Logistyki z Poznania.

Sztuczna inteligencja okiem ekspertów na konferencji Polferries

Sztuczna inteligencja to lukratywny rynek i wzrost wydajności

W raporcie Polskiego Instytutu Transportu Drogowego: „Czy Chat GPT zmieni transport?” wskazano za Think Tankiem Parlamentu Europejskiego, że powszechne wdrożenie systemów opartych o sztuczną inteligencje będzie w stanie do 2035 roku zwiększyć wydajność gospodarki od 11 proc. do 37 proc. W chwili obecnej sztuczna inteligencja stała się priorytetem dla 84 proc. organizacji na świecie. We wspomnianym raporcie Precedence Research, autorzy prognozują nieustanny wzrost rynku sztucznej inteligencji przez najbliższe 10 lat. W ciągu tej dekady z ok. 3 mld dolarów w 2022 roku, osiągnie on 23,1 mld dolarów w 2032 roku, charakteryzując się ok 22,7 proc. przyrostem rocznym. Generalnie eksperci wskazują, że skutecznie wdrożona i wykorzystywana sztuczna inteligencja może poprawić ogólną produktywność branży TSL nawet o 45 proc. i zwiększyć jej zyski o ponad 50 proc.

Sztuczna inteligencja pierwszym kontaktem w faktoringu

Faktoring zdobywa coraz większą popularność, jako metoda zabezpieczenia stabilności i płynności finansowej firm z sektora TSL. Chat GPT oraz inne narzędzia sztucznej inteligencji mogą stanowić przyspieszenie kontaktu z klientami chcącymi podjąć się współracy w ramach faktoringu.

Sztuczna inteligencja, czy też może bardziej automatyzacja związana z optymalizacją procesów może bardzo pomóc. Obszary, w których już teraz działamy i będziemy rozwijać automatyzację to weryfikacja dokumentów, ocena ryzyka, analiza danych, monitorowanie płatności

wskazuje Kamil Nowak, Head of Sales Transcash.eu.

AI automatycznie zweryfikuje dokumenty i wyłapie oszustwa

Dzięki szybkiej i dokładnej weryfikacji dokumentacji będzie możliwe wyłapania wadliwych dokumentów. Tym samym oszustwa zostaną wykryte już we wstępnym procesie oceny klienta.

Sztuczna inteligencja pomoże w identyfikacji potencjalnych oszustw, takich jak fałszywe dokumenty, czy nieuczciwe praktyki klientów. Dzięki automatycznej weryfikacji dokumentów przyspieszymy proces wypłaty środków, gdyż pracownik nie będzie zaangażowany w weryfikację wszystkich faktur. Pracownik zajmie się jedynie otrzymanymi wyjątkami, w których automat wychwycił błąd albo dane nie były kompletne

wyjaśnia Kamil Nowak.

AI Oceni ryzyko kredytowe

Jedną z zalet narzędzi opartych o algorytmy sztucznej inteligencji jest przegląd historycznych danych i dokonywanie na ich podstawie prognoz.

Sztuczna inteligencja pozwoli na wywiadownie i przegląd zewnętrznych baz oraz danych historycznych Transcash. Zaliczyłbym do nich: wyniki finansowe, historie płatności, czy windykacji. Dzięki nim szybko ocenimy ryzyko kredytowe klientów. To pomaga w podejmowaniu przemyślanych decyzji dotyczących rozpoczęcia współpracy, czy bieżącego finansowania klienta

dodaje Kamil Nowak.

AI raportuje i monitoruje płatności

Algorytmy pozwolą też ustalić bazy docelowych klientów dla konkretnych produktów, np. faktoring dla przewoźników i eskonto dla spedycji.

Sztuczna inteligencja może też śledzić płatności od klientów w czasie rzeczywistym i powiadamiać o opóźnieniach lub problemach z płatnościami. Pozwala to szybko podjąć działania windykacyjne na różnych poziomach, takich jak windykacja polubowna lub od razu sądowa

przekonuje Kamil Nowak.
Czy sztuczna inteligencja zwiększy bezpieczeństwo ruchu drogowego?

Sztuczna inteligencja zwiększy bezpieczeństwo w ruchu drogowym

Jednym z narzędzi sztucznej inteligencji są już wykorzystywane systemy, pozwalające na wyeliminowanie ryzyka zaśnięcia przez kierowcę. Algorytmy mogą monitorować parametry pracy kierowcy. Co więcej, dzięki temu szybko reagować, aby obudzić kierowcę, zawiadomić służby medyczne lub ratunkowe w razie potrzeby. W miarę rozwoju autonomicznych pojazdów możliwe będzie przejęcie kontroli nad zestawem.

Dzisiaj pracując nad elementami bezpieczeństwa drogowego widzimy nie tylko systemy bierne, jakie już znamy, np. poduszki powietrzne, pasy, itp. W trosce o ochronę zdrowia i życia ludzkiego coraz częściej stosowane są systemy aktywne. Wśród nich są aktywne tempomaty, systemy awaryjnego hamowania, systemy asystujące, np. zmiany pasa ruchu. Obserwacja i analiza obrazu przez AI, czy kierowca nie zasypia, prowadząc pojazd, przyczynia się do postępu bezpieczeństwa aktywnego. Mechanizmy zareagują w momencie, w jakim postąpiłby pasażer siedzący obok. W tym wszystkim uczestniczy człowiek. Nie tylko technologia może zawieźć, ale zazwyczaj to człowiek jest najbardziej narażony na wystąpienie tzw. błędu ludzkiego

wskazuje Krzysztof Pusłowski, Sales & Project Manager Poland Trimble.

Najpopularniejsze narzędzia wspomagające pracę

Dzisiejszy kokpit ciągnika siodłowego, to nowocześnie wyposażona kabina, w której obsługuje się szereg elektronicznych urządzeń.

Trimble chce wspierać transport, w postaci nie tylko systemów ułatwiających pracę kierowcy, jak Trimble Navgation CoPilot, ale mieć realny wpływ na zmniejszenie stresu. Projektujemy rozwiązania telematyczne przyjazne użytkownikowi. Poprawiają one bezpieczeństwo, ułatwiają szkolenia, a także na wizyjną ochronę zasobów mobilnych, jakim są mobilne systemy kamer na pojazdach ciężarowych i dostawczych

wylicza Krzysztof Pusłowski.

Wdrożenie nowych systemów wymaga czasu i współpracy wielu stron

Nowinki techniczne często są w konfrontacji z przyzwyczajeniami personelu. Strach zazwyczaj wynika nieznajomości nowych narzędzi. Praktyka jednak pokazuje, że odpowiednio przeprowadzony proces wdrożenia, połączony z opieką operatora systemu, pozwala już na starcie w pełni wykorzystać zalety narzędzi.

Wchodząc w cyfryzację firma, a także jej personel muszą mieć wsparcie, doradztwo, jak i indywidulane podejście. Istotne jest szkolenie, żeby umiejętnie zainicjować proces uczenia oraz wdrożenia w nowe systemy, które co do zasady mają w znaczonym stopniu zautomatyzować i ułatwić im późniejszą pracę. Zazwyczaj proces jest podobny w małym, jak i dużym przedsiębiorstwie. Trwa on od kilkunastu dni do nawet kilku miesięcy i wymaga zaangażowania obu, a nawet trzech stron aby się powiódł. Firma Trimble jako jedyna nie ogranicza dostępu do wiedzy, szkoleń i wsparcia. Wręcz przeciwnie, taki „customer care” to priorytet dla nas i naszych klientów, aby na systemach działać sprawnie, wykorzystywać je w jak największym zakresie i progresywnie zwiększać swoje szanse na sukces, dzięki technologii. To w końcu również bezpieczeństwo cyfrowe. Dzisiaj dane są niezwykle cenne i kluczowe do działania, szczególnie w logistyce i transporcie

wskazuje Krzysztof Pusłowski.

Sztuczna inteligencja wsparciem, ale to człowiek podejmuje decyzje

Narzędzia oparte o algorytmy sztucznej inteligencji będą osią cyfrowej transformacji branży TSL. Istotne jest zachowanie zasad cyberbezpieczeństwa i właściwego uzupełniania baz danych. To właśnie z tego, co wprowadzi się do baz dancyh, algorytmy wyciągają wnioski.

Sztuczna inteligencja nigdy nie będzie wszechwiedząca. Chociaż niektórym się tak wydaje, to jest to niebezpieczne rozumowanie. Będzie ona skutecznie wspomagać pracę, analizować dużo danych, nakierowując na możliwie jak najszybsze i właściwe podjęcie decyzji. Na końcu jednak to właśnie człowiek musi zadecydować, zgodnie z naszą formą rozumowania, podejściem, wiedzą i emocjami. Co chyba jednak najważniejsze, ostatecznie wziąć za nią odpowiedzialność

reasumuje Krzysztof Pusłowski.
->  Transport pod lupą nr 4/2023
Panel dyskusyjny z pięcioma uczestnikami, którzy siedzą na krzesłach, trzymając mikrofony.

Subskrybuj nasz NEWSLETTER!

Otrzymuj powiadomienia o nowościach wprost na swoją skrzynkę pocztową!

 

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

 

Zapisując się na pobranie raportu, wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych wskazanych w niniejszym formularzu, przez Polski Instytut Transportu Drogowego, dalej jako „Administrator” w celach marketingowych oraz oświadczam, że jestem zainteresowany otrzymaniem informacji o aktualnych produktach i ofertach Administratora, tym samym wyrażając zgodę na przesyłanie przez Administratora na podane dane kontaktowe informacji handlowych, w szczególności w zakresie obejmującym kontakt drogą elektroniczną i/lub telefoniczną.

Administratorem Państwa danych osobowych jest Polski Instytut Transportu Drogowego. Dane osobowe będą przetwarzane w celach niezbędnych do wysłania raportu, a w razie wyrażenia przez Państwa zgody, dane te będą przetwarzane w celach marketingowych, tj. skontaktowania się i przekazania informacji o ofertach i produktach Polski Instytut Transportu Drogowego lub partnerów raportu, tj. Webfleet Solutions Poland Sp. z o.o., Transcash.eu S.A. oraz Trans.eu S.A. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do wysłania raportu. Podstawa prawna, cel, okres przetwarzania danych osobowych oraz uprawnienia przysługujące, a także inne ważne informacje dotyczące zasad przetwarzania danych osobowych są szczegółowo określone w Polityce prywatności na stronie www.pitd.org.pl, kontakt mailowy: instytut@pitd.org.pl. Zgodę można wycofać w każdym czasie.

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.