W branży transportu i logistyki ułatwiają działalność w obszarach spedycji, zarządzania flotą, komunikacji między kierowcami i menedżerami. Wykorzystujemy je na wiele różnych sposobów. Są z nami cały czas i pozwalają na delegowanie zadań, monitorowanie pojazdów, zamawianie i wysyłanie zamówień, i wiele innych. Aplikacje mobilne! Jaką rolę pełnią w branży TSL?
Polacy i smartfony
W 2022 roku, aż 76% Polaków miało smartfona, wynika z Badania Założycielskiego Krajowego Instytutu Mediów. Jednak zgodnie z badaniem „Consumer Signals” przeprowadzonym przez Deloitte, smartfony stanowią już dzisiaj 97% wszystkich rodzajów telefonów mobilnych.
Dlaczego? Iwona Szewczak, kierownik merytoryczny ds. Badania Założycielskiego KIM podkreśliła, że telefony typu smart są wielofunkcyjne i realizują różne nasze potrzeby. Spełniają oczekiwania głównie osób młodych, będąc przez nich najczęściej wykorzystywanymi. Warto jednak zauważyć, że w 2022 roku ponad 33% osób powyżej 65. roku życia również korzystało ze smartfonów, a liczba ta rośnie.
Ilu Polaków korzysta z internetu w telefonie?
Smartfony przeniosły komunikację do internetu. DataReportal pokazuje, że w styczniu 2023 roku 66% polskiej populacji było użytkownikami mediów społecznościowych, a aktywnych było 53 milionów połączeń komórkowych. Stanowiło to aż 128% całkowitej populacji.
Tutaj warto zauważyć, że tak wysoki wynik odpowiada posiadaniu wielu urządzeń przez jednego użytkownika. Wyniki są zatem zniekształcone. Badanie pokazuje jednak, że znaczna część naszej populacji korzysta z internetu mobilnego.
Tę tezę wydają się potwierdzać badania Statisty. Wynika z nich, że w październiku 2023 roku telefony stanowiły ponad połowę użytkowników internetu w Polsce. Z kolei, komputery osobiste stanowiły mniej niż jedną trzecią, podczas gdy tablet był najrzadziej używanym urządzeniem internetowym – z udziałem niepełnych 2% rynku.
Jak biznes wykorzystuje aplikacje mobilne?
Aplikacje mogą być sprzymierzeńcem w rozwoju biznesu. Co więcej, nie są ograniczone do znanych marek. Nic nie stoi na przeszkodzie małym i średnim firmom, które mogą z ich pomocą budować świadomość, wiarygodność i zaufanie klientów. A jest o co grać!
TechJury szacuje, że w 2023 roku aplikacje zajęły aż 88% czasu spędzanego na smartfonach i wygenerowały przychód na poziomie 935 miliardów dolarów. Dzięki swoim funkcjonalnościom i łatwym dostępie, pozwalają firmom na komunikację z klientami, sprzedaż oraz utrzymanie ich lojalności. Wspierają też wizerunek marki, a stosowanie zasad projektowania UX zwiększa zadowolenie i skuteczność w korzystaniu z nich.
Stosuje się je w różnych sektorach, jak finanse (z aplikacji bankowych aktywnie korzysta już prawie 21 milionów Polaków), edukacja, rozrywka czy zarządzanie, a nawet fitness i zdrowie. W TSL również.
Korzyści z aplikacji mobilnych w branży TSL
Korzystanie z aplikacji mobilnych w branży TSL przynosi wiele korzyści. Po pierwsze aplikacje z reguły są wygodne. Są łatwo dostępne w urządzeniu, które zwykle mamy przy sobie. Mogą usprawnić komunikację między kierowcami a spedytorami. Pozwalają optymalizować pracę w obszarze spedycji, przez co oszczędzają czas kierowcom i spedytorom. Serwis money.pl zauważa też duże ilości danych przetwarzanych w branży transportowej, co robione w tradycyjny sposób jest wiele trudniejsze. Aplikacje i tutaj się sprawdzają.
Jak aplikacje mogą pomóc spedytorom?
Spedytorzy w swojej działalności mogą poprzez aplikacje zarządzać poza biurem, ale nie miejsce jest sednem a funkcjonalności. Serwis log24 podkreśla, że dzięki nim utrzymują komunikację na linii kierowca-spedytor, statusują zadania, kalkulują koszty, szybko wymieniają dokumenty. Sprawdzają też czas trwania załadunków i rozładunków, utrudnienia na drodze czy dostępne parkingi. Aplikacje pozwalają im na wysyłanie nowych zamówień, delegowanie zadań czy monitorowanie pojazdów dzięki GPS.
Przykładowo, aplikacja Spotos Driver pozwala spedytorom na monitorowanie lokalizacji swoich ładunków w czasie niemal rzeczywistym.
Jak aplikacje wykorzystują przewoźnicy?
Przewoźnicy coraz częściej optymalizują swoją pracę poprzez mobile. Aplikacje pozwalają im na błyskawiczne wyszukanie ofert, weryfikację zleceniodawców, ustalenie stawek i finalizację transakcji zaledwie kilkoma kliknięciami na ekranie telefonu.
Aplikacje nie tylko ułatwiają nam pracę jako przewoźnikom, ale także zapewniają znacznie większy komfort pracy samym kierowcom. W naszej firmie stosujemy autorskie rozwiązanie TMS, które umożliwia kompleksowe zarządzanie trasą – od planowania po przydzielenie do kierowców oraz ostateczne rozliczenie. Największą zaletą tego rozwiązania jest fakt, że już na etapie planowania jesteśmy w stanie oszacować przybliżony zysk z danego zlecenia. Dla kierowców to również ogromne ułatwienie, bo otrzymują precyzyjną trasę do pokonania. Dodatkowo, podczas dojazdu do punktu docelowego lub podczas rozładunku, kierowca może oznaczyć swój status – czy dotarł na miejsce, rozpoczął rozładunek, czy zakończył zlecenie. W przypadku reklamacji ze strony klienta, np. dotyczącej spóźnienia, mamy realne dowody, że faktycznie byliśmy na miejscu wcześniej, a opóźnienie wynikało z zewnętrznych czynników, takich jak kolejki czy przeciążony magazyn.
mówi Michał Głód, kierownik działu IT w Omega Pilzno Logistics.
Przykładem takiego narzędzia jest Loads2GO! Aplikacja integruje załadowców z przewoźnikami, umożliwiając im łatwe znalezienie dostępnych ładunków. Krzysztof Naparty, Product Manager w Trans.eu Group w rozmowie z trans.info podkreśla, że tego typu narzędzia skutecznie wspierają przewoźników operujących w dynamicznym środowisku transportowym.
Jak aplikacje pomagają kierowcom?
Aplikacje mobilne wspierają kierowców na wielu płaszczyznach ich pracy, oferując narzędzia do planowania tras, nawigacji, monitorowania czasu pracy i komunikacji z dyspozytorem. Dodatkowo umożliwiają zarządzanie dokumentacją oraz monitorowanie stanu pojazdu, co przyczynia się do wzrostu efektywności i bezpieczeństwa podczas podróży. Ponadto, aplikacje zapewniają im rozrywkę w postaci dostępu do muzyki, audiobooków, gier, mediów społecznościowych oraz informacji o atrakcjach turystycznych. Poprawiają więc komfort podróżowania. Aplikacje dla kierowców pomagają złagodzić monotonię długich tras i podnoszą jakość pracy. Oczywiście przy zachowaniu zasad bezpieczeństwa podczas prowadzenia pojazdu.
Aplikacje dla kierowców to spore ułatwienie. W firmie mamy świetną aplikację, która bardzo ułatwia nam śledzenie zadań. Wszystkie nasze załadunki, rozładunki, palety, wagi, adresy klientów. Wszystko to widoczne jest online w czasie rzeczywistym. Dzięki temu komunikujemy się głównie w aplikacji. Nie dzwonimy do spedytora czy dyspozytora, bo widzą naszą pracę. Zgodnie z tym, co odhaczamy. Na przykład, że byłem we Wrocławiu, załadowałem 6 miejsc paletowych, waga 3,5 tony, itd. Później klikam gdzie będę dalej. I to wszystko. Codziennie korzystam też z Google Maps. Pomaga mi w nawigacji, znajdowaniu stacji benzynowych czy parkingów dla ciężarówek. Facebook informuje o zakazach ruchu czy innych aktualnościach z branży transportowej. Co do bezpieczeństwa, mam profesjonalną nawigację Garmina, która pokazuje ograniczenia tonażowe i inne. Mam również urządzenie Yanosik GTR, które ostrzega o utrudnieniach, kontrolach i wypadkach. Korzystam też z LinkedIn, gdzie znajduje ciekawe artykuły i wypowiedzi specjalistów z branży transportowej.
powiedział nam Rafał Faliński, kierowca w TVM Transport.
Z jakich aplikacji korzystają polscy kierowcy?
W 2022 roku zdecydowana większość (72%) zbadanych przez nas kierowców korzystała z nowych technologii.

Wśród najpopularniejszych prym wiedzie GPS (23%), nawigacja dla pojazdów ciężarowych (22%) oraz informatory o utrudnieniach na trasach (17%). Najmniejszy udział (mniej niż 10%) miały tablety pokładowe z zestawem aplikacji.
Z poprzedniej edycji badania wiemy też z jakich konkretnie aplikacji korzystali najczęściej. W kategorii aplikacji geolokalizacyjnych prym wiodą oczywiście Mapy Google, MapFactor Navigator i Trans Parking.
W kategorii aplikacji informacyjnych uwagę kierowców zwracają aplikacje do ratownictwa medycznego, informujące o ograniczeniach ruchu lub o punktach wyłączenia dla towarów. Najpopularniejszymi były aplikacje: “ICE – w nagłym wypadku”, “Bans For Trucks” i “ADR Tool”.
W kontekście “czasoumilaczy”, kierowcy korzystają z aplikacji radiowych (Polskie Radio Kierowców, Radio357), streamingowych (Spotify, YouTube, Google Podcasts) i komunikatorów pokroju WhatsAppa czy Signala.
Co poza mobile? Jakie nowe technologie w TSL?
Korzystanie z aplikacji mobilnych w TSL ogranicza pracę administracyjną, usprawnia procesy i zwiększa wydajność pracowników. Ale w branży korzysta się z różnorodnych technologii, nie tylko aplikacji.
Telematyka umożliwia monitorowanie czasu pracy kierowców i optymalizację tras. Wspierane sztuczną inteligencją systemy zarządzania flotą śledzą flotę w czasie rzeczywistym i pomagają w planowaniu tras oraz kontrolowaniu zużycia paliwa. Algorytmy jazdy optymalizują styl jazdy kierowców, a telefonia VoIP ułatwia komunikację między kierowcami a spedytorami.
A nowe technologie takie jak VR i AR mają potencjał poprawy efektywności, bezpieczeństwa i oszczędności w branży. Np. poprzez szkolenia czy symulacje oraz ograniczenie zużycia zasobów. Nie wspominając już o “Logistyce 4.0” czy blockchainie, który może zdecentralizować bazy danych i uczynić je bezpieczniejszymi. Jak widzimy, TSL nie śpi, a idzie z technologicznym duchem czasu.