Autor: Bartłomiej Drążkiewicz

Technologie mobilne w TSL. Zalety aplikacji dla kierowców, przewoźników i spedytorów

W branży transportu i logistyki ułatwiają działalność w obszarach spedycji, zarządzania flotą, komunikacji między kierowcami i menedżerami. Wykorzystujemy je na wiele różnych sposobów. Są z nami cały czas i pozwalają na delegowanie zadań, monitorowanie pojazdów, zamawianie i wysyłanie zamówień, i wiele innych. Aplikacje mobilne! Jaką rolę pełnią w branży TSL?

Polacy i smartfony

W 2022 roku, aż 76% Polaków miało smartfona, wynika z Badania Założycielskiego Krajowego Instytutu Mediów. Jednak zgodnie z badaniem „Consumer Signals” przeprowadzonym przez Deloitte, smartfony stanowią już dzisiaj 97% wszystkich rodzajów telefonów mobilnych. 

Dlaczego? Iwona Szewczak, kierownik merytoryczny ds. Badania Założycielskiego KIM podkreśliła, że telefony typu smart są wielofunkcyjne i realizują różne nasze potrzeby. Spełniają oczekiwania głównie osób młodych, będąc przez nich najczęściej wykorzystywanymi. Warto jednak zauważyć, że w 2022 roku ponad 33% osób powyżej 65. roku życia również korzystało ze smartfonów, a liczba ta rośnie.

Ilu Polaków korzysta z internetu w telefonie?

Smartfony przeniosły komunikację do internetu. DataReportal pokazuje, że w styczniu 2023 roku 66% polskiej populacji było użytkownikami mediów społecznościowych, a aktywnych było 53 milionów połączeń komórkowych. Stanowiło to aż 128% całkowitej populacji. 

Tutaj warto zauważyć, że tak wysoki wynik odpowiada posiadaniu wielu urządzeń przez jednego użytkownika. Wyniki są zatem zniekształcone. Badanie pokazuje jednak, że  znaczna część naszej populacji korzysta z internetu mobilnego. 

Grafika ozdobna
Statista.com

Tę tezę wydają się potwierdzać badania Statisty. Wynika z nich, że w październiku 2023 roku telefony stanowiły ponad połowę użytkowników internetu w Polsce. Z kolei, komputery osobiste stanowiły mniej niż jedną trzecią, podczas gdy tablet był najrzadziej używanym urządzeniem internetowym – z udziałem niepełnych 2% rynku.

Jak biznes wykorzystuje aplikacje mobilne?

Aplikacje mogą być sprzymierzeńcem w rozwoju biznesu. Co więcej, nie są ograniczone do znanych marek. Nic nie stoi na przeszkodzie małym i średnim firmom, które mogą z ich pomocą budować świadomość, wiarygodność i zaufanie klientów. A jest o co grać!

TechJury szacuje, że w 2023 roku aplikacje zajęły aż 88% czasu spędzanego na smartfonach i wygenerowały przychód na poziomie 935 miliardów dolarów. Dzięki swoim funkcjonalnościom i łatwym dostępie, pozwalają firmom na komunikację z klientami, sprzedaż oraz utrzymanie ich lojalności. Wspierają też wizerunek marki, a stosowanie zasad projektowania UX zwiększa zadowolenie i skuteczność w korzystaniu z nich. 

Stosuje się je  w różnych sektorach, jak finanse (z aplikacji bankowych aktywnie korzysta już prawie 21 milionów Polaków), edukacja, rozrywka czy zarządzanie, a nawet fitness i zdrowie. W TSL również.

Korzyści z aplikacji mobilnych w branży TSL

Korzystanie z aplikacji mobilnych w branży TSL przynosi wiele korzyści. Po pierwsze aplikacje z reguły są wygodne. Są łatwo dostępne w urządzeniu, które zwykle mamy przy sobie. Mogą usprawnić komunikację między kierowcami a spedytorami. Pozwalają optymalizować pracę w obszarze spedycji, przez co oszczędzają czas kierowcom i spedytorom. Serwis money.pl zauważa też duże ilości danych przetwarzanych w branży transportowej, co robione w tradycyjny sposób jest wiele trudniejsze. Aplikacje i tutaj się sprawdzają.

Jak aplikacje mogą pomóc spedytorom?

Spedytorzy w swojej działalności mogą poprzez aplikacje zarządzać poza biurem, ale nie miejsce jest sednem a funkcjonalności. Serwis log24 podkreśla, że dzięki nim utrzymują komunikację na linii kierowca-spedytor, statusują zadania, kalkulują koszty, szybko wymieniają dokumenty. Sprawdzają też czas trwania załadunków i rozładunków, utrudnienia na drodze czy dostępne parkingi. Aplikacje pozwalają im na wysyłanie nowych zamówień, delegowanie zadań czy monitorowanie pojazdów dzięki GPS.

->  Zaproszenie na debatę

Przykładowo, aplikacja Spotos Driver pozwala spedytorom na monitorowanie lokalizacji swoich ładunków w czasie niemal rzeczywistym.

Jak aplikacje wykorzystują przewoźnicy?

Przewoźnicy coraz częściej optymalizują swoją pracę poprzez mobile. Aplikacje pozwalają im na błyskawiczne wyszukanie ofert, weryfikację zleceniodawców, ustalenie stawek i finalizację transakcji zaledwie kilkoma kliknięciami na ekranie telefonu. 

Aplikacje nie tylko ułatwiają nam pracę jako przewoźnikom, ale także zapewniają znacznie większy komfort pracy samym kierowcom. W naszej firmie stosujemy autorskie rozwiązanie TMS, które umożliwia kompleksowe zarządzanie trasą – od planowania po przydzielenie do kierowców oraz ostateczne rozliczenie. Największą zaletą tego rozwiązania jest fakt, że już na etapie planowania jesteśmy w stanie oszacować przybliżony zysk z danego zlecenia. Dla kierowców to również ogromne ułatwienie, bo otrzymują precyzyjną trasę do pokonania. Dodatkowo, podczas dojazdu do punktu docelowego lub podczas rozładunku, kierowca może oznaczyć swój status – czy dotarł na miejsce, rozpoczął rozładunek, czy zakończył zlecenie. W przypadku reklamacji ze strony klienta, np. dotyczącej spóźnienia, mamy realne dowody, że faktycznie byliśmy na miejscu wcześniej, a opóźnienie wynikało z zewnętrznych czynników, takich jak kolejki czy przeciążony magazyn.

mówi Michał Głód, kierownik działu IT w Omega Pilzno Logistics.

Przykładem takiego narzędzia jest Loads2GO! Aplikacja integruje załadowców z przewoźnikami, umożliwiając im łatwe znalezienie dostępnych ładunków. Krzysztof Naparty, Product Manager w Trans.eu Group w rozmowie z trans.info podkreśla, że tego typu narzędzia skutecznie wspierają przewoźników operujących w dynamicznym środowisku transportowym.

Jak aplikacje pomagają kierowcom?

Aplikacje mobilne wspierają kierowców na wielu płaszczyznach ich pracy, oferując narzędzia do planowania tras, nawigacji, monitorowania czasu pracy i komunikacji z dyspozytorem. Dodatkowo umożliwiają zarządzanie dokumentacją oraz monitorowanie stanu pojazdu, co przyczynia się do wzrostu efektywności i bezpieczeństwa podczas podróży. Ponadto, aplikacje zapewniają im rozrywkę w postaci dostępu do muzyki, audiobooków, gier, mediów społecznościowych oraz informacji o atrakcjach turystycznych. Poprawiają więc komfort podróżowania. Aplikacje dla kierowców pomagają złagodzić monotonię długich tras i podnoszą jakość pracy. Oczywiście przy zachowaniu zasad bezpieczeństwa podczas prowadzenia pojazdu.

Aplikacje dla kierowców to spore ułatwienie. W firmie mamy świetną aplikację, która bardzo ułatwia nam śledzenie zadań. Wszystkie nasze załadunki, rozładunki, palety, wagi, adresy klientów. Wszystko to widoczne jest online w czasie rzeczywistym. Dzięki temu komunikujemy się głównie w aplikacji. Nie dzwonimy do spedytora czy dyspozytora, bo widzą naszą pracę. Zgodnie z tym, co odhaczamy. Na przykład, że byłem we Wrocławiu, załadowałem 6 miejsc paletowych, waga 3,5 tony, itd. Później klikam gdzie będę dalej. I to wszystko. Codziennie korzystam też z Google Maps. Pomaga mi w nawigacji, znajdowaniu stacji benzynowych czy parkingów dla ciężarówek. Facebook informuje o zakazach ruchu czy innych aktualnościach z branży transportowej. Co do bezpieczeństwa, mam profesjonalną nawigację Garmina, która pokazuje ograniczenia tonażowe i inne. Mam również urządzenie Yanosik GTR, które ostrzega o utrudnieniach, kontrolach i wypadkach. Korzystam też z LinkedIn, gdzie znajduje ciekawe artykuły i wypowiedzi specjalistów z branży transportowej.

powiedział nam Rafał Faliński, kierowca w TVM Transport.

Z jakich aplikacji korzystają polscy kierowcy?

W 2022 roku zdecydowana większość (72%) zbadanych przez nas kierowców korzystała z nowych technologii. 

grafika ozdobna
Raport „Zarobki kierowców zawodowych w Polsce. Rynek pracy w branży TSL”

Wśród najpopularniejszych prym wiedzie GPS (23%), nawigacja dla pojazdów ciężarowych (22%) oraz informatory o utrudnieniach na trasach (17%). Najmniejszy udział (mniej niż 10%) miały tablety pokładowe z zestawem aplikacji.

Grafika ozdobna
Raport „Zarobki Kierowców Zawodowych w Polsce: Nowoczesne Technologie dla Kierowców i Przewoźników”

Z poprzedniej edycji badania wiemy też z jakich konkretnie aplikacji korzystali najczęściej. W kategorii aplikacji geolokalizacyjnych prym wiodą oczywiście Mapy Google, MapFactor Navigator i Trans Parking.

Grafika ozdobna
Raport „Zarobki Kierowców Zawodowych w Polsce: Nowoczesne Technologie dla Kierowców i Przewoźników”

W kategorii aplikacji informacyjnych uwagę kierowców zwracają aplikacje do ratownictwa medycznego, informujące o ograniczeniach ruchu lub o punktach wyłączenia dla towarów.  Najpopularniejszymi były aplikacje: “ICE – w nagłym wypadku”, “Bans For Trucks” i “ADR Tool”.

Grafika ozdobna
Raport „Zarobki Kierowców Zawodowych w Polsce: Nowoczesne Technologie dla Kierowców i Przewoźników”

W kontekście “czasoumilaczy”, kierowcy korzystają z aplikacji radiowych (Polskie Radio Kierowców, Radio357), streamingowych (Spotify, YouTube, Google Podcasts) i komunikatorów pokroju WhatsAppa czy Signala.

Co poza mobile? Jakie nowe technologie w TSL?

Korzystanie z aplikacji mobilnych w TSL ogranicza pracę administracyjną, usprawnia procesy i zwiększa wydajność pracowników. Ale w branży korzysta się z różnorodnych technologii, nie tylko aplikacji. 

->  HBS BoxBay dokonuje globalnej ekspansji

Telematyka umożliwia monitorowanie czasu pracy kierowców i optymalizację tras. Wspierane sztuczną inteligencją systemy zarządzania flotą śledzą flotę w czasie rzeczywistym i pomagają w planowaniu tras oraz kontrolowaniu zużycia paliwa. Algorytmy jazdy optymalizują styl jazdy kierowców, a telefonia VoIP ułatwia komunikację między kierowcami a spedytorami.

A nowe technologie takie jak VR i AR mają potencjał poprawy efektywności, bezpieczeństwa i oszczędności w branży. Np. poprzez szkolenia czy symulacje oraz ograniczenie zużycia zasobów. Nie wspominając już o “Logistyce 4.0” czy blockchainie, który może zdecentralizować bazy danych i uczynić je bezpieczniejszymi. Jak widzimy, TSL nie śpi, a idzie z technologicznym duchem czasu.

mężczyzna w niebieskiej koszuli i niebieskiej czapce patrzący na telefon. za nim ciężarówka w tle. Nad nim sygnalizacja świetlna

Subskrybuj nasz NEWSLETTER!

Otrzymuj powiadomienia o nowościach wprost na swoją skrzynkę pocztową!

 

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

 

Zapisując się na pobranie raportu, wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych wskazanych w niniejszym formularzu, przez Polski Instytut Transportu Drogowego, dalej jako „Administrator” w celach marketingowych oraz oświadczam, że jestem zainteresowany otrzymaniem informacji o aktualnych produktach i ofertach Administratora, tym samym wyrażając zgodę na przesyłanie przez Administratora na podane dane kontaktowe informacji handlowych, w szczególności w zakresie obejmującym kontakt drogą elektroniczną i/lub telefoniczną.

Administratorem Państwa danych osobowych jest Polski Instytut Transportu Drogowego. Dane osobowe będą przetwarzane w celach niezbędnych do wysłania raportu, a w razie wyrażenia przez Państwa zgody, dane te będą przetwarzane w celach marketingowych, tj. skontaktowania się i przekazania informacji o ofertach i produktach Polski Instytut Transportu Drogowego lub partnerów raportu, tj. Webfleet Solutions Poland Sp. z o.o., Transcash.eu S.A. oraz Trans.eu S.A. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do wysłania raportu. Podstawa prawna, cel, okres przetwarzania danych osobowych oraz uprawnienia przysługujące, a także inne ważne informacje dotyczące zasad przetwarzania danych osobowych są szczegółowo określone w Polityce prywatności na stronie www.pitd.org.pl, kontakt mailowy: instytut@pitd.org.pl. Zgodę można wycofać w każdym czasie.

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.