Telematyka szansą na optymalizację kosztów zużycia paliwa

Autor: Kamil Zając

Wzrastające ceny paliw są zmorą wszystkich firm działających na rynku transportowym. Co więcej, przedsiębiorstwa nie mają realnej możliwości wpływania na ich ceny. Jedynym rozwiązaniem pozostaje optymalizacja jego zużycia. W tym celu, z pomocą przychodzą nowoczesne rozwiązania ze świata cyfrowego, jak telematyka. Umiejętnie zastosowane, pozwalają zredukować, nawet do 20% kosztów przedsiębiorstwa. O tym, jak to zrobić rozmawiali eksperci z branży podczas webinaru ,,Dlaczego tracisz co piątą złotówkę wydaną na paliwo?” organizowanego przez portal tras.INFO.

telematyka w oczach prelegentów webinaru

Czym jest telematyka?

Telematyka stanowi połączenie nowoczesnych rozwiązań z zakresu telekomunikacji i informatyki. Poprzez wyposażenie pojazdu w zestaw czujników i zastosowanie geolokalizacji (GPS) w czasie rzeczywistym, pozyskiwane są dane o newralgicznych parametrach przewozowych, takich jak: zużycie paliwa, umiejscowienie pojazdu na trasie, ciśnieniu w oponach, prędkości, temperaturze i obrotach silnika, płynności jazdy, przyspieszeniu i hamowaniu, itp. Wszystkie parametry gromadzone są w bazie i przetwarzane przez algorytmy, na czytelną dla menedżerów i spedytorów formę. Dane zazwyczaj zostają zobrazowane w postaci dashboardów lub arkuszy kalkulacyjnych, przypisanych na poszczególne pojazdy we flocie. Narzędzie pozwala dyspozytorom ruchu na efektywniejsze planowanie tras, wybór mniej paliwożernych odcinków dróg, czy omijanie korków. W ostatecznym rozrachunku pozwala to odnieść wymierne oszczędności, a także przedłużyć żywotność floty. Według wyliczeń Jarosława Białeckiego, eksperta Polskiego Instytutu Transportu Drogowego, zaoszczędzenie przez jeden pojazd 10% zużywanego paliwa, mogłoby skutkować roczną oszczędnością, na średnim poziomie 15 800 zł, dla jednostki spalającej 30 litrów na 100 km i przebiegu 120 tys. km.

telematyka identyfikuje koszty zużycia paliwa
Telematyka bada przebieg pojazdu, styl jazdy kierowcy, opór toczenia opon, a także ciśnienie w oponach dzięki narzędziu TPMS

Co można optymalizować w firmie TSL?

Piotr Czajka, Direct Sales Manager w Webfleet Solutions Poland, jako największe źródła oszczędności wskazuje na: monitoring przebiegu floty, styl jazdy kierowców, opór toczenia opon, a w szczególności monitorowanie ciśnienia wewnątrz ogumienia. – Z przeprowadzonych analiz wynika, że 20% spadek ciśnienia w oponach, powoduje w konsekwencji 5% wzrost zużycia paliwa – mówił podczas webinaru trans.INFO. Inteligentne aplikacje, których zaletą jest to, że instalacja czujników często nie wymaga uprzedniego demontażu samej opony, pozwalają na bieżąco śledzić ich stan. Po pojawieniu się problemu aplikacja wysyła do kierowców czytelne komunikaty, najczęściej w postaci kolorowych alertów, pozwalając na błyskawiczną naprawę. Dane z polskich autostrad wskazują też, że aż 87% awarii ciężarówek jest skutkiem problemów z oponami.

->  Transport intermodalny oferuje szeroki wybór technologii

Jednym z bardziej niedocenianych przez menedżment branży TSL źródeł nadmiernych kosztów, jest styl jazdy kierowców. Szacuje się, że może on odpowiadać za około 30% wydatków na użytkowanie pojazdu. Jarosław Białecki, posiadający także wieloletnie doświadczenie za sterami ciągnika siodłowego, wskazuje na możliwość wykrywania poprzez aplikacje miejsc nadmiernego hamowania i przyspieszania. Dodaje, że powszechnym problemem jest zbyt forsowna jazda kierowców, np. nadmierna prędkość lub nieumiejętna jazda na tzw. jałowym biegu. Niezbędne wydają się regularne szkolenia kierowców, podnoszące ich umiejętności z zakresu efektywnej jazdy. Ostatnim elementem podnoszącym efektywność, jest przebieg floty. Specjaliści branży TSL wymieniają najczęściej możliwość rejestracji kilometrażu, profesjonalną nawigację, optymalizację wyznaczania tras i obsługi zleceń (np. łatwiejsza lokalizacja dodatkowych frachtów), rejestrację oraz oddzielenie podróży prywatnych i służbowych.

marnitrastwo paliwa-działania firm transportowych

Motywowanie kierowców do ecodrivingu

Z jednej strony surowe dane wskazują spory rezerwuar oszczędności, ale jak w praktyce zachęcić zawodowych kierowców do zmiany wieloletnich nawyków za kółkiem? Metod jest wiele, począwszy od systemu premii, pozwalającego partycypować w oszczędnościach, a skończywszy na pozapłacowych. Jednym z rozwiązań jest wykreowanie pozytywnej rywalizacji kierowców w firmie. Organizacja wewnętrznego konkursu, np. na kierowcę miesiąca dla najbardziej skutecznych w ekodrivingu. Nagrodę dla zwycięscy może stanowić przydzielenie nowego pojazdu lub podniesienie standardu w już eksploatowanym. Oprócz indywidualnej satysfakcji podnosi to jednocześnie morale załogi. Systemy motywacyjne muszą też być przejrzyste, sprawiedliwe i zrozumiałe dla załogi. Wtedy zostaną chętnie
przyjęte. Aplikacje na pewno są idealnym źródłem obiektywnych danych. Ważne jest, aby każdy poczuł się, że jest częścią firmy i od jego indywidualnego działania zależy los całości. Szacunek dwustronny na linii szef – pracownik.

Telematyka to Inteligentne rozwiązania branży TSL

Obecnie, według szacunków Piotra Czajki, około 1,2 mln pojazdów jest monitorowanych poprzez aplikacje dostępne w Webfleet Solutions. To przecież tylko wycinek rynku. Z jednej strony optymalizacja zużycia paliwa, ale także na horyzoncie rysują się kolejne ułatwienia w codziennej pracy przewozowej. Wdrażana jest zmiana systemu opłat za dostęp do infrastruktury drogowej na e-TOLL. Rozwiązania w telematyczne mogą docelowo integrować się z systemem poboru opłat. O korzyściach takiego rozwiązania nie trzeba przekonywać. Dochodzi też kwestia: spalanie a ekologia, na którą coraz mocniejszy nacisk kładzie Unia Europejska. Warto nadmienić, że samo posiadanie aplikacji to jedno. Trzeba z niej przede wszystkim aktywnie korzystać i systematycznie analizować dane. To specjalista podejmuje decyzje. Pozyskana przez niego wiedza, tylko w parze z podjętym rozwiązaniem problemu, daje możliwość wygenerowania oszczędności, czy korzyści dla firmy.

->  Litwa: podpisano memorandum dotyczące e-CMR


Subskrybuj nasz NEWSLETTER!

Otrzymuj powiadomienia o nowościach wprost na swoją skrzynkę pocztową!

 

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

 

Zapisując się na pobranie raportu, wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych wskazanych w niniejszym formularzu, przez Polski Instytut Transportu Drogowego, dalej jako „Administrator” w celach marketingowych oraz oświadczam, że jestem zainteresowany otrzymaniem informacji o aktualnych produktach i ofertach Administratora, tym samym wyrażając zgodę na przesyłanie przez Administratora na podane dane kontaktowe informacji handlowych, w szczególności w zakresie obejmującym kontakt drogą elektroniczną i/lub telefoniczną.

Administratorem Państwa danych osobowych jest Polski Instytut Transportu Drogowego. Dane osobowe będą przetwarzane w celach niezbędnych do wysłania raportu, a w razie wyrażenia przez Państwa zgody, dane te będą przetwarzane w celach marketingowych, tj. skontaktowania się i przekazania informacji o ofertach i produktach Polski Instytut Transportu Drogowego lub partnerów raportu, tj. Webfleet Solutions Poland Sp. z o.o., Transcash.eu S.A. oraz Trans.eu S.A. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do wysłania raportu. Podstawa prawna, cel, okres przetwarzania danych osobowych oraz uprawnienia przysługujące, a także inne ważne informacje dotyczące zasad przetwarzania danych osobowych są szczegółowo określone w Polityce prywatności na stronie www.pitd.org.pl, kontakt mailowy: instytut@pitd.org.pl. Zgodę można wycofać w każdym czasie.

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.