Telematyka szansą na optymalizację kosztów zużycia paliwa

0
Autor: Kamil Zając

Wzrastające ceny paliw są zmorą wszystkich firm działających na rynku transportowym. Co więcej, przedsiębiorstwa nie mają realnej możliwości wpływania na ich ceny. Jedynym rozwiązaniem pozostaje optymalizacja jego zużycia. W tym celu, z pomocą przychodzą nowoczesne rozwiązania ze świata cyfrowego, jak telematyka. Umiejętnie zastosowane, pozwalają zredukować, nawet do 20% kosztów przedsiębiorstwa. O tym, jak to zrobić rozmawiali eksperci z branży podczas webinaru ,,Dlaczego tracisz co piątą złotówkę wydaną na paliwo?” organizowanego przez portal tras.INFO.

prelegenci webinaru

Czym jest telematyka?

Telematyka stanowi połączenie nowoczesnych rozwiązań z zakresu telekomunikacji i informatyki. Poprzez wyposażenie pojazdu w zestaw czujników i zastosowanie geolokalizacji (GPS) w czasie rzeczywistym, pozyskiwane są dane o newralgicznych parametrach przewozowych, takich jak: zużycie paliwa, umiejscowienie pojazdu na trasie, ciśnieniu w oponach, prędkości, temperaturze i obrotach silnika, płynności jazdy, przyspieszeniu i hamowaniu, itp. Wszystkie parametry gromadzone są w bazie i przetwarzane przez algorytmy, na czytelną dla menedżerów i spedytorów formę. Dane zazwyczaj zostają zobrazowane w postaci dashboardów lub arkuszy kalkulacyjnych, przypisanych na poszczególne pojazdy we flocie. Narzędzie pozwala dyspozytorom ruchu na efektywniejsze planowanie tras, wybór mniej paliwożernych odcinków dróg, czy omijanie korków. W ostatecznym rozrachunku pozwala to odnieść wymierne oszczędności, a także przedłużyć żywotność floty. Według wyliczeń Jarosława Białeckiego, eksperta Polskiego Instytutu Transportu Drogowego, zaoszczędzenie przez jeden pojazd 10% zużywanego paliwa, mogłoby skutkować roczną oszczędnością, na średnim poziomie 15 800 zł, dla jednostki spalającej 30 litrów na 100 km i przebiegu 120 tys. km.

koszty zużycia paliwa

Co można optymalizować w firmie TSL?

Piotr Czajka, Direct Sales Manager w Webfleet Solutions Poland, jako największe źródła oszczędności wskazuje na: monitoring przebiegu floty, styl jazdy kierowców, opór toczenia opon, a w szczególności monitorowanie ciśnienia wewnątrz ogumienia. – Z przeprowadzonych analiz wynika, że 20% spadek ciśnienia w oponach, powoduje w konsekwencji 5% wzrost zużycia paliwa – mówił podczas webinaru trans.INFO. Inteligentne aplikacje, których zaletą jest to, że instalacja czujników często nie wymaga uprzedniego demontażu samej opony, pozwalają na bieżąco śledzić ich stan. Po pojawieniu się problemu aplikacja wysyła do kierowców czytelne komunikaty, najczęściej w postaci kolorowych alertów, pozwalając na błyskawiczną naprawę. Dane z polskich autostrad wskazują też, że aż 87% awarii ciężarówek jest skutkiem problemów z oponami.

->  Co czeka przewoźników w 2022 roku?

Jednym z bardziej niedocenianych przez menedżment branży TSL źródeł nadmiernych kosztów, jest styl jazdy kierowców. Szacuje się, że może on odpowiadać za około 30% wydatków na użytkowanie pojazdu. Jarosław Białecki, posiadający także wieloletnie doświadczenie za sterami ciągnika siodłowego, wskazuje na możliwość wykrywania poprzez aplikacje miejsc nadmiernego hamowania i przyspieszania. Dodaje, że powszechnym problemem jest zbyt forsowna jazda kierowców, np. nadmierna prędkość lub nieumiejętna jazda na tzw. jałowym biegu. Niezbędne wydają się regularne szkolenia kierowców, podnoszące ich umiejętności z zakresu efektywnej jazdy. Ostatnim elementem podnoszącym efektywność, jest przebieg floty. Specjaliści branży TSL wymieniają najczęściej możliwość rejestracji kilometrażu, profesjonalną nawigację, optymalizację wyznaczania tras i obsługi zleceń (np. łatwiejsza lokalizacja dodatkowych frachtów), rejestrację oraz oddzielenie podróży prywatnych i służbowych.

marnitrastwo paliwa-działania firm transportowych

Motywowanie kierowców do ecodrivingu

Z jednej strony surowe dane wskazują spory rezerwuar oszczędności, ale jak w praktyce zachęcić zawodowych kierowców do zmiany wieloletnich nawyków za kółkiem? Metod jest wiele, począwszy od systemu premii, pozwalającego partycypować w oszczędnościach, a skończywszy na pozapłacowych. Jednym z rozwiązań jest wykreowanie pozytywnej rywalizacji kierowców w firmie. Organizacja wewnętrznego konkursu, np. na kierowcę miesiąca dla najbardziej skutecznych w ekodrivingu. Nagrodę dla zwycięscy może stanowić przydzielenie nowego pojazdu lub podniesienie standardu w już eksploatowanym. Oprócz indywidualnej satysfakcji podnosi to jednocześnie morale załogi. Systemy motywacyjne muszą też być przejrzyste, sprawiedliwe i zrozumiałe dla załogi. Wtedy zostaną chętnie
przyjęte. Aplikacje na pewno są idealnym źródłem obiektywnych danych. Ważne jest, aby każdy poczuł się, że jest częścią firmy i od jego indywidualnego działania zależy los całości. Szacunek dwustronny na linii szef – pracownik.

Inteligentne rozwiązania przyszłością branży TSL

Obecnie, według szacunków Piotra Czajki, około 1,2 mln pojazdów jest monitorowanych poprzez aplikacje dostępne w Webfleet Solutions. To przecież tylko wycinek rynku. Z jednej strony optymalizacja zużycia paliwa, ale także na horyzoncie rysują się kolejne ułatwienia w codziennej pracy przewozowej. Wdrażana jest zmiana systemu opłat za dostęp do infrastruktury drogowej na e-TOLL. Rozwiązania w telematyczne mogą docelowo integrować się z systemem poboru opłat. O korzyściach takiego rozwiązania nie trzeba przekonywać. Dochodzi też kwestia: spalanie a ekologia, na którą coraz mocniejszy nacisk kładzie Unia Europejska. Warto nadmienić, że samo posiadanie aplikacji to jedno. Trzeba z niej przede wszystkim aktywnie korzystać i systematycznie analizować dane. To specjalista podejmuje decyzje. Pozyskana przez niego wiedza, tylko w parze z podjętym rozwiązaniem problemu, daje możliwość wygenerowania oszczędności, czy korzyści dla firmy.

->  Tarcza antykryzysowa dla sektora TSL - podsumowanie debaty