Autor: Anna Majowicz

Telematyka w transporcie

Rynek usług telematycznych dynamicznie się rozwija. Wśród firm działających w tej branży jest litewska Ruptela, która oferuje rozwiązania w zakresie zarządzania flotą i monitorowania GPS. O wykorzystaniu rozwiązań telematycznych w transporcie rozmawialiśmy z Pawłem Szewczukiem, Dyrektorem Sprzedaży na Polskę. 

Ruptela działa na rynku od 2007 roku, a rozwiązania telematyczne firmy są z powodzeniem stosowane przez klientów w 127 krajach świata. Kto korzysta z waszych produktów?

– Naszym największym klientem w Azji jest Mitsubishi, natomiast w Europie wypożyczalnia samochodów Sixt. W Polsce możemy pochwalić się współpracą m.in. z firmą Erontrans czy CLIP Group.

Jesteście ambitni i szybko się rozwijacie. Waszą wizją jest znalezienie się do 2022 r. w gronie Top 40 spółek działających na świecie w branży rozwiązań telematycznych dla transportu. W jaki sposób chcecie tego dokonać? 

– Celem Rupteli jest dostarczanie produktów, rozwiązań i usług wyłącznie najwyższej jakości. Nasza wizja jest dość śmiała i nie ukrywam, że z jednej strony nie jest to zadanie łatwe do wykonania, a z drugiej w rozwoju pomogła nam też pandemia, która przyspieszyła proces cyfryzacji. Nasz biznes prowadzimy dwutorowo. Sprzedajemy rozwiązania zarówno do firm na całym świecie, które sprzedają je dalej, a jednocześnie współpracujemy z firmami, które bezpośrednio używają naszych rozwiązań. To wszystko składa się na nasz dynamiczny rozwój.

Jednym z flagowych produktów Rupteli jest TrustTrack – pracujący w czasie rzeczywistym system do monitorowania i kontrolowania transportu. System ten pomaga lepiej zarządzać flotą, a także pozwala zaoszczędzić czas i pieniądze.

– TrustTrack to rozwiązanie pozwalające na zdalny odczyt tachografu, ale jednocześnie również monitoring wszystkich niezbędnych danych – od czasu przejazdu i czasu pracy kierowcy, po elementy eco-drivingu czy status ładunku. W proponowanych przez nas rozwiązaniach zawiera się zarówno niezbędne oprogramowanie do zaimplementowania w bazie i pojazdach, jak i konieczny sprzęt i rozszerzenia. Jak słusznie Pani zauważyła, system pomaga skutecznie ograniczać koszty użytkowania floty, poprawiać czas jej pracy i efektywność. Wszystkie systemy są zaprojektowane tak, by zapewnić użytkownikom jak najszerszy dostęp do danych w jak najprostszy sposób – przy pomocy zrozumiałych graficznych interfejsów i czytelnych wykresów. 

->  Raport nt. kar w systemie SENT
Platforma TrustTrack jest także zintegrowana z systemem SENT (system, którego celem jest eliminacja oszustw związanych z podatkiem VAT, akcyzą i innymi podatkami) i może automatycznie przesyłać dane wymagane przez urzędy. 

– Firmy, które transportują „wrażliwe” towary – do których zalicza się, m. in. suszony tytoń, produkty alkoholowe czy leki – muszą zarejestrować swój ładunek i udostępnić urzędom dane dotyczące lokalizacji podczas przejazdu na terenie Polski. Jeżeli firma przewozi więcej niż 500 kg lub 500 litrów jakiegokolwiek produktu objętego tymi regulacjami, musi podjąć określone działania, aby zachować zgodność z przepisami prawa. Jeżeli nie zarejestruje ładunku i nie poda wymaganych informacji, grozi jej wysoka kara finansowa.

Aby dostarczać wymagane dane na temat lokalizacji, firmy muszą korzystać z systemu śledzenia lokalizacji GPS lub ze specjalnej aplikacji dla kierowcy SENT-GEO. Korzystanie z aplikacji w celu rejestracji nie jest jednak niezawodne i wygodne – kierowca może zapomnieć o włączeniu aplikacji, co więcej wymaga ona naładowanego smartfona lub tabletu. Wygodniejszym sposobem jest wysyłanie danych dotyczących lokalizacji przy użyciu systemu GPS – wówczas wszystkim zajmie się operator w biurze. Moduł SENT-GO można włączyć na naszej platformie TrustTrack. Dzięki modułowi SENT-GEO firmy mogą przesyłać wymagane dane dotyczące lokalizacji i monitorować ich status.

Ruptela jest także jedną z pierwszych w Europie firm oferujących rozwiązanie służące do monitorowania lekkich pojazdów dostawczych.

– To prawda. Rozwiązanie to odczytuje dane producenta z systemu CANbus za pośrednictwem portu OBD II. Jest to bardzo łatwe w obsłudze, bezpieczne i wiarygodne narzędzie do monitorowania lekkich pojazdów dostawczych. Dzięki możliwości odczytu danych z systemu CANbus, raporty TrustTrack, moduł ekojazdy czy inne proponowane przez nas funkcje są niezwykle dokładne.

Firma prezentuje również integrację z polskim systemem e-TOLL – nowym systemem poboru opłaty elektronicznej. 

– Dołączyliśmy do grona 33 operatorów Zewnętrznych Systemów Lokalizacyjnych (ZSL). Nasze nowe rozwiązanie pozwala zainicjować i automatycznie procesować opłaty za płatne odcinki dróg w Polsce bez dodatkowych platform lub gadżetów. Dzięki automatycznej płatności za drogi kierowcy oszczędzają czas i pieniądze. W przypadku zmiany wstępnie zaplanowanej trasy unikną kar, a poprzez dokonywanie płatności w sposób zdalny zoptymalizują swoje operacje. 

->  Bezpieczeństwo ruchu drogowego dalekie od ideału

Subskrybuj nasz NEWSLETTER!

Otrzymuj powiadomienia o nowościach wprost na swoją skrzynkę pocztową!

 

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

 

Zapisując się na pobranie raportu, wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych wskazanych w niniejszym formularzu, przez Polski Instytut Transportu Drogowego, dalej jako „Administrator” w celach marketingowych oraz oświadczam, że jestem zainteresowany otrzymaniem informacji o aktualnych produktach i ofertach Administratora, tym samym wyrażając zgodę na przesyłanie przez Administratora na podane dane kontaktowe informacji handlowych, w szczególności w zakresie obejmującym kontakt drogą elektroniczną i/lub telefoniczną.

Administratorem Państwa danych osobowych jest Polski Instytut Transportu Drogowego. Dane osobowe będą przetwarzane w celach niezbędnych do wysłania raportu, a w razie wyrażenia przez Państwa zgody, dane te będą przetwarzane w celach marketingowych, tj. skontaktowania się i przekazania informacji o ofertach i produktach Polski Instytut Transportu Drogowego lub partnerów raportu, tj. Webfleet Solutions Poland Sp. z o.o., Transcash.eu S.A. oraz Trans.eu S.A. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do wysłania raportu. Podstawa prawna, cel, okres przetwarzania danych osobowych oraz uprawnienia przysługujące, a także inne ważne informacje dotyczące zasad przetwarzania danych osobowych są szczegółowo określone w Polityce prywatności na stronie www.pitd.org.pl, kontakt mailowy: instytut@pitd.org.pl. Zgodę można wycofać w każdym czasie.

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.