Autor: Bartłomiej Drążkiewicz

(THE) BEST, czyli jaka jest polska logistyka e-commerce? 

Czy Polska może być liderem w logistyce e-commerce? Niektórzy twierdzą, że tak, i wcale nie bez powodu. Od wyboru towarów po dostawę, Polska prezentuje się jako nowoczesny gracz na globalnej scenie handlu elektronicznego. Ale co sprawia, że nasz kraj wyprzedza konkurencję i zmierza w kierunku standardu BEST?

Konkurencja na rynku – niskie ceny

Niski wskaźnik wad cenowych (PDR) sprawia, że Polacy mogą cieszyć się atrakcyjnymi cenami, bez konieczności sięgania po produkty z zagranicy. Dzięki dużej konkurencji na rynku, Polacy nie przepłacają, jak nasi sąsiedzi. Czesi  za te same produkty płacą od kilkunastu do kilkudziesięciu procent więcej niż my. To pewnie jeden z głównych powodów, dla których Allegro zdecydowało się na ekspansję na ten rynek. I choć co drugi Polak deklaruje zakupy za granicą to największą zaletą jest poprostu świetna oferta na rynku lokalnym. Barierą do zakupów za granicą są na pewno wyższe koszty dostawy oraz utrudnione i kosztowne zwroty.

Szeroka oferta technologiczna – wygoda i wybór

Mamy narzędzia takie jak „Kup Teraz”. Mamy programy abonamentowe jak Allegro Smart czy Empik Premium. Mamy płatności mobilne jak BLIK, Garmin Pay czy płatności od Google i Apple Pay. Mamy też liczne aplikacje z kuponami, programami lojalnościowymi czy informacjami na temat oferty sklepu. Warto wspomnieć tu o InPost Fresh, Modivo czy Allegro. Wszystkie te formy czynią zakupy online atrakcyjnymi dla wszystkich grup wiekowych. W raporcie Gemiusa czytamy, że udział niekupujących w sieci w grupie 50+ spadł poniżej 33%, co jest identyczne jak w grupie 35-49 lat.

Rozbudowana infrastruktura – szybkość i elastyczność 

Polski rynek logistyczny, zwłaszcza w kontekście e-commerce, zasługuje na uwagę. Nie tylko lokalnie, ale także na arenie międzynarodowej. Nasza rozbudowana infrastruktura, w tym cały rynek KEP, rozbudowany system dróg szybkiego ruchu, rozbudowane punkty PUDO, czy skupienie na last mile zapewnia klientom duży komfort i bezpieczeństwo w zakupach online. 

Rozbudowane sieci punktów odbioru i nadawania umożliwiają szybką i wygodną dostawę, budując zaufanie klientów. Dzięki sprawnej logistyce napędzanej sztuczną inteligencją możliwa jest dostawa w dniu zamówienia. Klienci mają też szeroką gamę opcji zwrotu! Wszystkie te czynniki sprawiają, że e-commerce jest wygodną, ale przede wszystkim realną alternatywą dla tradycyjnych zakupów.

Myślenie strategiczne – ekologia

Ale nie tylko wygoda i szybkość są kluczowe. Polscy konsumenci coraz bardziej zwracają uwagę na ekologię. Nie uchodzi to uwadze przewoźników czy sklepów. Firma InPost wprowadziła flotę elektryczną, a Allegro zobowiązało się sadzić drzewa za każdą odebraną paczkę. Obecnie InPost posiada ponad 1,1 tys. pojazdów i deklaruje, że do 2040 roku wszystkie dostawy będą realizowane tą metodą. 

Oczywiście, nadal jest wiele do zrobienia, zwłaszcza w kontekście blokujących przejazdy pojazdów kurierskich czy dostawczych. Ale rozwój lokalnych punktów dystrybucji może pomóc w tej sytuacji, co już się dzieje. Dalsze zmniejszenie śladu węglowego czy mikrohuby to tylko niektóre z kroków, którymi chcemy podążać. Takie innowacje nie tylko ułatwiają życie klientom. Pozycjonują Polskę jako lidera w logistyce e-commerce. 

BEST, czyli blisko, ekologicznie, szybko i tanio!

Polska logistyka e-commerce stawia na BEST: bliskość, ekologię, szybkość i przystępność cenową. Jeśli chcemy utrzymać naszą pozycję lidera, musimy kontynuować innowacje i dostosowywać się do zmieniających się potrzeb klientów. 

Dynamiczny rozwój e-commerce wymaga innowacyjnych podejść do obsługi klienta, zarządzania łańcuchem dostaw oraz wykorzystania danych. Firmy muszą nieustannie monitorować trendy rynkowe i adaptować się do zmieniających się warunków, aby utrzymać konkurencyjność. Ponadto, rośnie znaczenie kwestii ekologicznych wpływających na obszar zrównoważonego rozwoju i integracje bardziej ekologicznych rozwiązań w operacje biznesowe. W ten sposób firmy mogą nie tylko sprostać oczekiwaniom klientów, ale także przyczynić się do tworzenia bardziej zrównoważonych modeli biznesowych.

mówi Michał Wójcik, Partnership Director w Grupie Alsendo

Cudze chwalicie, swego nie znacie!

Polacy tak bardzo skupiają się na niedostatkach w sporcie. A mogą być dumni z systemu bankowego, innowacji czy kolejnego sukcesu – logistycznego! Dzięki temu sektor e-commerce w naszym kraju funkcjonuje bardzo dobrze. A może zbliża się czas na jeszcze większe innowacje? 

Więcej w raporcie!

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o tym, gdzie jesteśmy i dokąd zmierzamy w logistyce e-commerce, zapraszamy do lektury raportu „Logistyka E-commerce: Gdzie jesteśmy, a gdzie chcemy być?”. Znajdziesz tu jeszcze więcej informacji na ten temat.

->  Odporność na zmiany kluczowym trendem w branży TSL

Subskrybuj nasz NEWSLETTER!

Otrzymuj powiadomienia o nowościach wprost na swoją skrzynkę pocztową!

 

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

 

Zapisując się na pobranie raportu, wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych wskazanych w niniejszym formularzu, przez Polski Instytut Transportu Drogowego, dalej jako „Administrator” w celach marketingowych oraz oświadczam, że jestem zainteresowany otrzymaniem informacji o aktualnych produktach i ofertach Administratora, tym samym wyrażając zgodę na przesyłanie przez Administratora na podane dane kontaktowe informacji handlowych, w szczególności w zakresie obejmującym kontakt drogą elektroniczną i/lub telefoniczną.

Administratorem Państwa danych osobowych jest Polski Instytut Transportu Drogowego. Dane osobowe będą przetwarzane w celach niezbędnych do wysłania raportu, a w razie wyrażenia przez Państwa zgody, dane te będą przetwarzane w celach marketingowych, tj. skontaktowania się i przekazania informacji o ofertach i produktach Polski Instytut Transportu Drogowego lub partnerów raportu, tj. Webfleet Solutions Poland Sp. z o.o., Transcash.eu S.A. oraz Trans.eu S.A. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do wysłania raportu. Podstawa prawna, cel, okres przetwarzania danych osobowych oraz uprawnienia przysługujące, a także inne ważne informacje dotyczące zasad przetwarzania danych osobowych są szczegółowo określone w Polityce prywatności na stronie www.pitd.org.pl, kontakt mailowy: instytut@pitd.org.pl. Zgodę można wycofać w każdym czasie.

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.