Autor: Dorota Ziemkowska - Owsiany

To tędy płyną potoki ładunków w Europie. Kluczowa pozycja trzech krajów

Niemcy, Niderlandy i Belgia to najistotniejsze węzły z punktu widzenia obsługi transportowej handlu wewnątrzunijnego. Zarówno z uwagi na wartość, jak i wolumen transportowanych dóbr, kluczowa okazuje się relacja Niderlandy – Niemcy.

Aż 8 proc. handlu wewnątrzunijnego odbywa się w relacji Niderlandy – Niemcy – wynika z analizy korytarzy transportowych, przeprowadzonej przez IRU. W 2023 r. przewieziono tędy (niezależnie od rodzaju transportu) 133,7 mln ton. 

Kolejne 7 proc. to relacja Niderlandy – Belgia (niemal 106 mln ton). Na trzecim miejscu znajduje się trasa Niemcy – Niderlandy (4 proc., prawie 64,2 mln ton). 

Po 3 proc. obejmują trasy Belgia-Francja (51,3 mln ton) i Belgia – Niderlandy (prawie 50 mln ton). Po 2 proc. z kolei m.in.: Belgia – Niemcy, Francja – Belgia, Polska – Niemcy oraz Niemcy – Polska.

RelacjaProc. udział w handlu wewnątrzunijnymWolumen (w mln ton)
Niderlandy – Niemcy8 proc.133,7
Niderlandy – Belgia7 proc.105,89
Niemcy – Niderlandy4 proc. 64,18
Belgia-Francja3 proc.51,28
Belgia – Niderlandy3 proc.49,51
Belgia – Niemcy 2 proc.37,32
Francja – Belgia2 proc.36,59
Polska – Niemcy2 proc.32,77
Niemcy – Belgia2 proc.28,28
Niemcy – Francja2 proc.28,21

Źródło: IRU na bazie danych Eurostatu za 2023 r. Dla zachowania spójności analizy, przedstawiona została perspektywa kraju importującego określone dobra w handlu dwustronnym. 

Wartość przewożonego towaru

Tyle, jeśli chodzi o ujęcie opierające się na wolumenie transportowanych towarów. Pod względem wartości na pierwszym miejscu również znajduje się szlak Niderlandy – Niemcy, na którym wymiana handlowa przekracza 195 mld euro. Wysoko znalazły się również wspomniane wyżej relacje Niemcy – Niderlandy (prawie 110,7 mld euro) i Niderlandy – Belgia (96,5 mld euro). 

RelacjaProc. udział w handlu wewnątrzunijnymHandel (w mld euro)
Niderlandy – Niemcy5 proc.195,20
Niemcy – Francja3 proc. 112,04
Niemcy – Niderlandy3 proc. 110,67
Niderlandy – Belgia2 proc.96,51
Polska – Niemcy2 proc.94,36
Niemcy – Włochy2 proc.87,89
Niemcy – Polska2 proc.86,92
Belgia – Niemcy2 proc.85,55
Belgia – Francja2 proc.82,24
Niemcy – Austria2 proc.80,48

Źródło: IRU na bazie danych Eurostatu za 2023 r. Dla zachowania spójności analizy, przedstawiona została perspektywa kraju importującego określone dobra w handlu dwustronnym.

Największa gospodarka i kluczowe porty

Kluczowa z perspektywy wewnątrzunijnej wymiany handlowej pozycja Niemiec, Niderlandów i Belgii nie powinna dziwić. 

->  Raport 50 sposobów jak zatrzymać kierowcę w firmie już dostępny

Wszak te pierwsze są największą gospodarką Unii Europejskiej. To Niemcy mają największy udział zarówno w unijnym eksporcie, jak i imporcie towarów spoza Unii do całej Wspólnoty Europejskiej (odpowiednio – 28 i 18,8 proc., z uwagi na wartość – wynika z danych IRU). 

Co więcej, z danych Eurostatu wynika, że w 2023 r. Niemcy zajmowały dominującą pozycję w eksporcie wewnątrzunijnym. To one w przypadku aż 25 krajów z Unii Europejskiej uplasowały się w trójce najważniejszych partnerów, z czego w przypadku 17 – były liderem wymiany handlowej. 

Źródło: ec.europa.eu/eurostat/CC BY 4.0

W Niderlandach i Belgii znajdują się z kolei  kluczowe dla europejskiej wymiany handlowej porty. Jak podaje IRU, w 2023 r. niemal 20 procentami całkowitego wolumenu obsługiwanego w europejskich portach zajmowały się tylko dwie lokalizacje – port Rotterdam i Antwerpia-Brugia. 

Na tak silną pozycję wspomnianych dwóch krajów w obsłudze handlu wewnątrzunijnego wpływa również ich kluczowa rola w wymianie gospodarczej z krajami spoza Wspólnoty. To właśnie Niderlandy dzierżą palmę pierwszeństwa w imporcie dóbr spoza UE, analizowanym z perspektywy wolumenu – w 2023 r. było to niemal 293,5 mln ton. Dla porównania – plasujące się na drugim miejscu Włochy odpowiadały za nieporównywalnie mniej, bo blisko 192 mln ton. 

Na pozycję Niderlandów w tym zakresie nie wpłynął nawet fakt, że w 2023 roku w tamtejszych portach rozładowano o 8,6 proc. mniej  rok do roku importowanych towarów – wynika  z danych Statistics Netherlands (CBS). Analizę przepływu towarów w relacji UE – kraje trzecie przedstawimy jednak w odrębnym artykule. 

Z kolei Belgia jest, obok wspomnianych już Niderlandów i Niemiec, jednym z krajów o największym przepływie towarów (importowanych i eksportowanych poza UE), zarówno jeśli chodzi o ich wartość, jak i wolumen. Na przykład – w przypadku eksportu zajmuje piąte miejsce, zaś importu – szóste (ujęcie pod względem wartości). 

->  Europejski transport drogowy podwoi tempo wzrostu w 2025 r.

Wolumen: paliwa i surowce 

Sam rozkład tras przepływu dóbr w Europie to jednak nie wszystko. Z perspektywy chociażby firm transportowych i spedycyjnych kluczowa będzie informacja dotycząca tego, co dokładnie jest transportowane tymi trasami. 

Raport IRU udziela odpowiedzi i na to pytanie. Przyjrzyjmy się ponownie dziesięciu kluczowym relacjom, najpierw z punktu widzenia wolumenu (w tonach). Produkty energetyczne są tu najważniejszym przewożonym dobrem. Pod tym szerokim pojęciem zawierają się m.in.: (za Standardową klasyfikacją handlu międzynarodowego – SITC) paliwa, węgiel, ropa naftowa i produkty pokrewne, gaz. 

W relacjach Niderlandy – Niemcy i Niderlandy – Belgia produkty energetyczne stanowią blisko połowę transportowanych dóbr (jest to odpowiednio 46 i niemal 54 proc.). Odpowiadają też za niemal ⅓ – w relacji Belgia – Niderlandy, ¼ – Belgia – Niemcy, ⅕ –  Francja – Belgia. 

Niezwykle ważnym ładunkiem są również surowce. Ta obszerna kategoria zawiera m.in.: skóry, drewno, włókna, kamień, piasek, żwir, rudy metali i oleje. W relacji Niderlandy – Niemcy (przypomnijmy – najważniejszej w handlu wewnątrzunijnym), ta kategoria produktów odpowiada za ponad 25 proc. transportowanych dóbr. W kolejnych dwóch – Niderlandy – Belgia oraz Niemcy – Niderlandy – za blisko 19 proc. 

Na trasie Belgia – Francja surowce są najważniejszym dobrem, odpowiadając za ponad 27 proc. przewożonego wolumenu. 

Wartość: maszyny, wyroby i chemikalia

Z punktu widzenia wartości przewożonych ładunków sytuacja wygląda jednak zupełnie inaczej. W trzech najistotniejszych korytarzach transportowych (Niderlandy – Niemcy, Niemcy – Francja i Niemcy – Niderlandy) największy udział mają (ujmowane wspólnie): maszyny, urządzenia i sprzęt transportowy. 

Na kolejnym miejscu znajdują się inne wyroby fabryczne – to m.in. wyroby ze skóry, gumy, korka, szkła, papier i tektura, meble, odzież, obuwie, artykuły biurowe, itd. Na trzecim – chemikalia.

Nawiązując do opisanego wyżej przewozu produktów energetycznych warto zauważyć niezwykle istotną rolę Niderlandów, które są “znaczącym ich dystrybutorem, zarówno pod względem wolumenu, jak i wartości” – zauważa IRU, zwracając uwagę przede wszystkim na korytarz Niderlandy-Niemcy. 

Subskrybuj nasz NEWSLETTER!

Otrzymuj powiadomienia o nowościach wprost na swoją skrzynkę pocztową!

 

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

 

Zapisując się na pobranie raportu, wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych wskazanych w niniejszym formularzu, przez Polski Instytut Transportu Drogowego, dalej jako „Administrator” w celach marketingowych oraz oświadczam, że jestem zainteresowany otrzymaniem informacji o aktualnych produktach i ofertach Administratora, tym samym wyrażając zgodę na przesyłanie przez Administratora na podane dane kontaktowe informacji handlowych, w szczególności w zakresie obejmującym kontakt drogą elektroniczną i/lub telefoniczną.

Administratorem Państwa danych osobowych jest Polski Instytut Transportu Drogowego. Dane osobowe będą przetwarzane w celach niezbędnych do wysłania raportu, a w razie wyrażenia przez Państwa zgody, dane te będą przetwarzane w celach marketingowych, tj. skontaktowania się i przekazania informacji o ofertach i produktach Polski Instytut Transportu Drogowego lub partnerów raportu, tj. Webfleet Solutions Poland Sp. z o.o., Transcash.eu S.A. oraz Trans.eu S.A. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do wysłania raportu. Podstawa prawna, cel, okres przetwarzania danych osobowych oraz uprawnienia przysługujące, a także inne ważne informacje dotyczące zasad przetwarzania danych osobowych są szczegółowo określone w Polityce prywatności na stronie www.pitd.org.pl, kontakt mailowy: instytut@pitd.org.pl. Zgodę można wycofać w każdym czasie.

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.