Autor: Anna Majowicz

Transport intermodalny – rosnąca sieć hubów

W ostatnich latach obserwujemy wzrost znaczenia sektora transportowego w Polsce, w tym – rozwiązań intermodalnych. Co więcej, każdego roku przybywają nowe inwestycje w  infrastrukturę terminali przeładunkowych, gotowych do obsługi naczep intermodalnych i kontenerów. W obliczu coraz bardziej rygorystycznych norm ochrony środowiska oraz dynamicznego wzrostu sektora handlu e-commerce, transport intermodalny zdobywa coraz większą rolę w efektywnej organizacji całego procesu dostaw. W jakich obszarach Polska zyskała nowe logistyczne huby? Jak przedstawiają się dane eksploatacyjne dot. transportu intermodalnego w pierwszym kwartale 2023 r.?

Transport intermodalny w pierwszym kwartale 2023 r.

Według najświeższych danych eksploatacyjnych na I kwartał 2023 r. od UTK, przetransportowano 397 767 jednostek (sztuk) towarów. W porównaniu do poprzedniego roku daje spadek na poziomie 11,33%. Liczba TEU w przewozach intermodalnych (624981) różni się od ubiegłego roku o -15,35%. Masa przetransportowanych towarów także zaliczyła spadek na poziomie -12,46%. UTK odnotowało spadek udziału przewozów intermodalnych na rynku- w stosunku do roku 2022 o 1%; porównując natomiast do 2021 r. – o 1,41%. Największy udział w transporcie intermodalnym na tle innych przewoźników w pierwszym kwartale 2023 r. osiągnął PCC Intermodal, a dwa kolejne na “podium” to DB Cargo i PKP Cargo. 

Źródło: https://dane.utk.gov.pl/

Inteligentny transport intermodalny

W Karsznicach (Zduńska Wola) PKP Cargo Terminale realizuje budowę nowoczesnego terminala przeładunkowego. Terminal będzie obsługiwał połączenia kontenerowe w relacji Chiny- Europa. Zapowiada się jako jeden z największych w Polsce multimodalnych centrów logistycznych. Na tę chwilę prace budowlane są zrealizowane na poziomie 60%.

źródło: https://intermodalnews.pl/

Terminal Zduńska Wola – Karsznice będzie wyposażony w inteligentne systemy optymalizujące operacje logistyczne. W projekcie skupiono się na automatycznych systemach identyfikacji kontenerów i rozpoznawania potencjalnych uszkodzeń oraz elektronicznym systemie obsługi zleceń, przydzielania slotów dla składów kolejowych i samochodów ciężarowych. Na terminalu będzie można zrealizować m.in. przeładunek i składowanie kontenerów próżnych i ładownych z przesyłką neutralną i niebezpieczną, przeładunek i składowanie naczep, nadwozi wymiennych i kontenerów. Termin otwarcia szacuje się na IV kwartał 2023 roku. Jak deklaruje inwestor – wszystkie etapy dotychczas są realizowane zgodnie z harmonogramem.

->  Odbudowa Ukrainy z udziałem polskiej branży TSL?

Nowy terminal przeładunkowy – Zgierz

Województwo łódzkie wzbogaca się także o kolejny terminal przeładunkowy, zlokalizowany przy ul. Benzantronowej 4 w Zgierzu. Jest to obiekt sąsiadujący z autostradami A1 i A2. Na terenie liczącym 4,2 ha znajduje się bocznica kolejowa i cztery tory mieszczące cały skład wagonów. Terminal na chwilę obecną jest wyposażony w inteligentny system kamer i oświetlenie. Utwardzony plac jest przystosowany do przeładunków paliw stałych, kruszyw, złomu i surowców białkowych.

fot. Michał Cieśliński

Terminal jest w tej chwili przygotowany do użytku. Zgłosiliśmy już gotowość jego otwarcia do kolei, w celu uzyskania wszystkich pozwoleń użytkowania. Terminal wyposażony jest w bocznicę, posiadającą cztery tory oraz utwardzony plac. W szczególności planujemy się skupić na przeładunkach paliw stałych, kruszyw, węgla, złomu i surowców białkowych. Ogólnie rzecz ujmując towarów sypkich – wskazuje Michał Cieśliński, kierownik ds. logistyki BW Ventures Sp. z o. o.

Pewniejszy transport produktów rafinerii

Projekt obejmuje budowę nabrzeża przeładunkowego na terenie gdańskiej rafinerii. Planowana jest obsługa jednostek morskich o długości do 130 m, głębokości zanurzenia do ok. 5,8 m i szerokości do 17,6 m. Według prognoz, docelowe moce przeładunkowe morskiego terminala mogą wynieść nawet do 2 milionów ton produktów rocznie. Wdrożenie tego projektu wpłynie korzystnie na efektywność finansową oraz bezpieczeństwo dostaw biokomponentów wykorzystywanych do produkcji paliw biobenzynowych i biodiesla. Dodatkowo, projekt ten wpłynie na usprawnienie transportu produktów, takich jak oleje bazowe i paliwa dla żeglugi, które są wytwarzane w rafinerii. Zakończenie prac przewiduje się na 2025 r.

Ekologia przyczyną wyboru transportu intermodalnego

Dbałość o środowisko i zmniejszenie negatywnego oddziaływania na nie jest jednym z głównych celów rozbudowy sieci terminali w Polsce. Transport jednostki intermodalnej, wypełnionej ładunkiem o masie 24 ton pokonującej dystans 1000 km koleją, zmniejsza emisję CO2 do atmosfery o niemal 3 tony w stosunku do transportu drogowego. W ramach Funduszy Europejskich są podejmowane działania wspierające rozbudowę, cyfryzację i poprawę jakości terminali intermodalnych. Aktualnie UE wspiera Polskę w rozwoju infrastruktury poprzez Program Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko na lata 2021-2027.

->  Sytuacja kierowców zawodowych w Polsce

Pomimo ujemnych danych w pierwszym kwartale 2023 roku, inwestorzy kontynuują zaawansowane prace w ramach budowy nowych terminali. Rozrastająca się sieć intermodalna stanowi nadzieję na zmniejszenie negatywnego wpływu transportu na środowisko. Ponadto upatruje się w tym rozwiązania problemu z niedoborem kierowców.

Wózek widłowy podnoszący czerwony kontener na tle stosów kontenerów.