Autor: Kamil Zając

Transport intermodalny w trendzie wzrostowym

Na 2027 rok, operator infrastruktury Cargotor, przewiduje zakończenie rozbudowy Parku Logistycznego w Małaszewiczach. Inwestycja znacząco zwiększy jego możliwości operacyjne. Już w 2020 roku Małaszewicze obsłużyły 12 tys. pociągów na Nowym Jedwabnym Szlaku. Na obecny rok szacuje się dalszy wzrost, nawet do 14-16 tys. składów, zatem obserwujemy transport intermodalny w trendzie wzrostowym. O perspektywach rozwojowych rynku do 2030 roku, wykorzystaniu automatyzacji i zagadnieniach infrastrukturalnych rozmawiali eksperci z branży, podczas webinaru poświęconemu najnowszemu raportowi Polskiego Instytutu Transportu Drogowego: ,,Transport intermodalny. Automatyzacja, technologia, infrastruktura i tabor”.

Czy transport intermodalny w trendzie wzrostowym jest prawdą? Zapytaliśmy ekspertów
Czy transport intermodalny w trendzie wzrostowym? Dlatego na to pytanie starali się odpowiedzieć eksperci: Cezary Kowal, Anna Majowicz, Jakub Walczak, Paweł Moskała, Justyna Świeboda.

Polska umacnia się w roli huba logistycznego

Według danych zaprezentowanych przez Jakuba Jakóbowskiego, z Ośrodka Studiów Wschodnich (OSW), 90% pociągów towarowych jadących z Chin do Europy przeładowano z szerokiego toru na normalny w Małaszewiczach.

wylicza dr inż. Justyna Świeboda, Prezes Polskiego Instytutu Transportu Drogowego

Tendencja wzrostowa widoczna jest także w zwiększającej się liczbie przewożonych ładunków. Z danych UTK wynika, że w roku 2019 przewieziono 2,1 mln TEU, z kolei w 2020 było to już 2,6 mln TEU, co dało wzrost na poziomie 0,5 mln TEU (23,81%).

Polska jest krajem tranzytowym i odbiorcą towarów. Nasz terminal intermodalny w Małaszewiczach już pełni dla transportu kolejowego taką rolę, jaką lotniska w Hamburgu i Rotterdamie dla transportu lotniczego. Najbliższe 2-3 lata będą kluczowe dla branży, w kontekście pozycji Polski na Nowym Jedwabnym Szlaku.

prognozuje Jakub Walczak, ekspert Polskiego Instytutu Transportu Drogowego

Depot podstawą transportu intermodalnego

Depot jest jednym z elementów infrastruktury punktowej, służącym do przetrzymania, składowania i serwisowania pustych kontenerów. W zależności od posiadanych możliwości, dany terminal może być mniej lub bardziej atrakcyjny dla kontrahentów. Najczęściej z ulokowanych tam zasobów dokonuje się zamawiania pustych kontenerów pod dalszy załadunek.

Rolą depot jest kreowanie warunków do eksportu. Kontenery, regularnie dowożone drogą kolejową, muszą gdzieś być trzymane. Depoty mają charakter wsparcia dla transportu, uatrakcyjniając transport kolejowy w stosunku do morskiego. Firmy coraz częściej inwestują we własne kontenery, aby obrót był w miarę stabilny. Sieć depotów przybliża też dostępność do ośrodków przemysłowych, np. w Sławkowie.

podkreśla Paweł Moskała, Prezes Zarządu Real Logistics Sp. z o.o. Sp.K

Internet rzeczy gwarancją bezpieczeństwa ładunku

Proces automatyzacji przybiera na sile. Wzrost wolumenów przewożonych ładunków to także wyzwanie z zakresu ich bezpieczeństwa i rejestracji podczas całej podróży. Zagadnienie jest stosunkowo nowe na Nowym Jedwabnym Szlaku.

Stale wzrasta liczba zapytań w transporcie intermodalnym. Realizując projekt wraz z Uni-logistics wdrożyliśmy, w oparciu o GPS, system lokalizacji kontenerów na całym przebiegu Nowego Jedwabnego Szlaku. Zważywszy na odmienny niż w Polsce stan infrastruktury GSM w Chinach i tamtejsze warunki klimatyczne: wilgotność, temperaturę, itp., było to wyzwaniem. Zastosowano wytrzymały sprzęt, przykręcany na zewnątrz jednostki, do metalowej klatki i zabezpieczony magnetycznie. Wyposażono go także we własne baterie. Dzięki temu, urządzenia ABAX monitorowały położenie kontenerów w sposób ciągły. Raz dziennie dla jednostek stojących oraz w odstępie co 1-2 h dla poruszających się kontenerów. Mieliśmy pewne obawy dotyczące przejazdu przez Mongolię, ale okazało się, że sprzęt na bieżąco podawał koordynaty, działając płynnie.

zaznacza Cezary Kowal, Doradca Klienta Biznesowego ABAX Poland Sp. z o. o.

Cyfryzacja dokumentacji

Przyszłość transportu, to także wdrożenie na szeroką skalę tzw. polityki paperless, polegającej na maksymalnym ograniczeniu liczby fizycznej dokumentacji przewozowej. Szacuje się, że objętość wymaganej dokumentacji, tylko na potrzeby 1 pociągu podróżującego na Nowym Jedwabnym Szlaku, to około 6 kartonów papieru. Należy wyposażać bramy wjazdowe na terminale w systemy RFID, monitorując tym samym od początku drogę ładunku. Także skanery OCR, sczytujące tablice rejestracyjne pojazdów i wprowadzające je automatycznie do systemów, mogą przyspieszyć i zoptymalizować pewne procesy.

prognozuje dr inż. Justyna Świeboda

Zagrożenia dla pozycji Polski na Nowym Jedwabnym Szlaku

Narastający kryzys na granicy Polsko – Białoruskiej, a w szczególności potencjalne zamknięcie jej dla ruchu kolejowego może być zagrożeniem dla dalszego rozwoju przewozów towarowych. Eksperci jednak uspokajają, kwalifikując powyższy scenariusz, jako mało realistyczny, ponieważ wszystkie strony mają zbyt wiele do stracenia.

W przypadku długotrwałego zamknięcia granicy, Węgrzy mogą przejąć obsługę ruchu w terminalu East-West Gate Intermodal Terminal w Fenyeslitke. Zagrożenie jest, ale niewielkie.

uspokaja Paweł Moskała

Ukraiński korytarz nie jest preferowany, ponieważ z przyczyn geopolitycznych Rosyjscy i Białoruscy przewoźnicy nie chcą jeździć przez ten kraj.

dodaje Jakub Walczak

Polska posiada tymczasową alternatywę w postaci skierowania ruchu na Sławków, Skandawę lub Braniewo.

->  W górę i w dal, czyli jak polska ostatnia mila stała się synonimem innowacji w Europie

Wyzwania na najbliższe lata

Jedną z głównych bolączek, jakie nasz kraj powinien przezwyciężyć jest poprawa dostępności do terminali dla transportu kołowego. Co więcej, występują braki wolnych slotów na liniach kolejowych, a średnia prędkość handlowa dla transportu intermodalnego wynosi zaledwie 30 km/h (2019) i jest daleka od zadowalającej. W celu rozładowania zatorów niezbędna jest budowa 2 mostu kolejowego nad Bugiem.

Nie można też bagatelizować czynnika ludzkiego. Podobnie, jak w przypadku zawodowych kierowców ciężarówek, obserwujemy deficyt wyszkolonego personelu, obsługującego pociągi, suwnice, reachstackery. Odpowiedzią są działania UTK, wprowadzające nowe kierunki kształcenia w technikach i szkołach zawodowych, pod potrzeby sektora.

konkluduje dr inż. Justyna Świeboda

Pobierz raport: Transport intermodalny. Automatyzacja, technologia, infrastruktura i tabor

Kontenery na terminalu intermodalnym

Subskrybuj nasz NEWSLETTER!

Otrzymuj powiadomienia o nowościach wprost na swoją skrzynkę pocztową!

 

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

 

Zapisując się na pobranie raportu, wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych wskazanych w niniejszym formularzu, przez Polski Instytut Transportu Drogowego, dalej jako „Administrator” w celach marketingowych oraz oświadczam, że jestem zainteresowany otrzymaniem informacji o aktualnych produktach i ofertach Administratora, tym samym wyrażając zgodę na przesyłanie przez Administratora na podane dane kontaktowe informacji handlowych, w szczególności w zakresie obejmującym kontakt drogą elektroniczną i/lub telefoniczną.

Administratorem Państwa danych osobowych jest Polski Instytut Transportu Drogowego. Dane osobowe będą przetwarzane w celach niezbędnych do wysłania raportu, a w razie wyrażenia przez Państwa zgody, dane te będą przetwarzane w celach marketingowych, tj. skontaktowania się i przekazania informacji o ofertach i produktach Polski Instytut Transportu Drogowego lub partnerów raportu, tj. Webfleet Solutions Poland Sp. z o.o., Transcash.eu S.A. oraz Trans.eu S.A. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do wysłania raportu. Podstawa prawna, cel, okres przetwarzania danych osobowych oraz uprawnienia przysługujące, a także inne ważne informacje dotyczące zasad przetwarzania danych osobowych są szczegółowo określone w Polityce prywatności na stronie www.pitd.org.pl, kontakt mailowy: instytut@pitd.org.pl. Zgodę można wycofać w każdym czasie.

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.