Autor: Martyna Jemiołek

Transport węgla w Polsce w dobie kryzysu energetycznego

Węgiel w Polsce transportowany jest przeważnie koleją, ale też transportem drogowym. Węglarki to wagony przeznaczone właśnie do transportu węgla, odpowiednikiem w transporcie drogowym są wywrotki. Wobec kryzysu energetycznego i braku dostępności tego surowca również dla pojedynczych odbiorców cierpią przy tym również przedsiębiorstwa oferujące usługi transportowe węgla. Jak obecnie wygląda transport tego surowca? Czy niedobory węgla również wpływają na cenę transportu węgla?

Transport węgla z kopalni w Polsce

Obecnie na terenie Polski funkcjonuje kilka kopalni na górnym i dolnym Śląsku, zagłębiu Dąbrowskim oraz na Lubelszczyźnie. Największą kopalnią węgla kamiennego w Polsce jest kopalnia Chwałowice mieszcząca się w Rybniku. Średnio na dobę wydobycie węgla sięga tam do 11 tyś ton. Do tej kopalni doprowadzona jest bocznica kolejowa, dzięki czemu węgiel może być rozprowadzony po całym kraju. Załadunek węgla do wagonów odbywa się za pomocą dyszy nasypującej węgiel od góry. Jeden wagon wypełnia około 58 ton węgla. Zestaw kolejowy wypełnionych wagonów liczy od 30 nawet do 45 wagonów węgla. Dokładna liczba zależy od zapotrzebowania i mocy samej lokomotywy. W podobny sposób odbywa się załadunek na wywrotki. Kategoriami determinującymi wybór rodzaju transportu są przede wszystkim wielkość brył węgla, lokalizacja odbiorcy oraz ilość zapotrzebowania. Transportem kolejowym wozi się węgiel po całym kraju, a transportem drogowym obsługuje się najczęściej lokalnych przedsiębiorców, pobliskie fabryki i indywidualnych odbiorców.

Produkcja i zużycie węgla kamiennego w Polsce w latach 1990 - 2019 [tys. ton]
Produkcja i zużycie węgla kamiennego w Polsce w latach 1990 – 2019 [tys. ton]
Źródło: locja.pl-raport rynkowy

Rosnąca cena transportu węgla za kilometr

Wraz z szalejącą inflacją w Polsce ceny wszelkich produktów i usług szybują w górę. Ceny transportów krajowych i międzynarodowych dość szybko wywindowały, przede wszystkim przez dramatyczny wzrost cen paliw napędowych. Transport węgla jest kluczowym elementem w funkcjonowaniu fabryk i przedsiębiorstw produkcyjnych. Kiedy węgiel nie dotrze na czas lub harmonogram dostaw zostanie zaburzony, a zapasy nie będą wystarczające, wówczas cała produkcja jest narażona na przestój. Stąd wzrost cen za kilometr transportu węgla z niegdyś około 2,50zł/km do niemal 5zł/km.

->  Jakość informacji, a efektywność procesów w transporcie intermodalnym

Czynniki wpływające na wzrost ceny węgla

  • Ograniczony dostęp do surowca
  • Duże zapotrzebowanie
  • Wysokie ceny paliw
  • Wysoka inflacja

Patrząc na powyższe czynniki przewoźnicy są zmuszeni do waloryzowania cen przewozowych, aby każdy transport był rentowny. Tyczy się to nie tylko transportu węgla, ale wszystkich obszarów transportu drogowego. Kluczowym czynnikiem przy cenach transportu węgla jest wysokie zapotrzebowanie przy jednoczesnym ograniczonym dostępie do węgla.

Przedsiębiorstwa transportujące węgiel wobec kryzysu energetycznego

Podniesienie cen za transport to nie jest jedyne rozwiązanie przy obecnej sytuacji dla przewoźników. Przewoźnicy, którzy dawniej wozili jedynie węgiel lub inne surowce opałowe obecnie muszą mierzyć się z wręcz przymusem przewozu różnych towarów, aby utrzymać przedsiębiorstwo. Brak kierowców na rynku to kolejna z bolączek tej branży. Na wzrost cen za transport węgla mają również wpływ szalejące ceny paliw. Transport węgla dla indywidualnych odbiorców jest aktualnie niemal niemożliwy, a dostawy do dużych przedsiębiorstw zostały ograniczone. Aktualnie ze względu na dynamiczne zmiany na rynku często właściciele firm transportowych szybko rozwijają inne obszary działalności. Natomiast znacznie częściej słyszy się o rezygnacji z działalności w branży transportowej. Niskie zasoby węgla doprowadziły przewoźników do zmiany obszarów dotychczasowych inwestycji lub zawieszenia działalności.

transport węgla

Subskrybuj nasz NEWSLETTER!

Otrzymuj powiadomienia o nowościach wprost na swoją skrzynkę pocztową!

 

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

 

Zapisując się na pobranie raportu, wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych wskazanych w niniejszym formularzu, przez Polski Instytut Transportu Drogowego, dalej jako „Administrator” w celach marketingowych oraz oświadczam, że jestem zainteresowany otrzymaniem informacji o aktualnych produktach i ofertach Administratora, tym samym wyrażając zgodę na przesyłanie przez Administratora na podane dane kontaktowe informacji handlowych, w szczególności w zakresie obejmującym kontakt drogą elektroniczną i/lub telefoniczną.

Administratorem Państwa danych osobowych jest Polski Instytut Transportu Drogowego. Dane osobowe będą przetwarzane w celach niezbędnych do wysłania raportu, a w razie wyrażenia przez Państwa zgody, dane te będą przetwarzane w celach marketingowych, tj. skontaktowania się i przekazania informacji o ofertach i produktach Polski Instytut Transportu Drogowego lub partnerów raportu, tj. Webfleet Solutions Poland Sp. z o.o., Transcash.eu S.A. oraz Trans.eu S.A. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do wysłania raportu. Podstawa prawna, cel, okres przetwarzania danych osobowych oraz uprawnienia przysługujące, a także inne ważne informacje dotyczące zasad przetwarzania danych osobowych są szczegółowo określone w Polityce prywatności na stronie www.pitd.org.pl, kontakt mailowy: instytut@pitd.org.pl. Zgodę można wycofać w każdym czasie.

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.