Węgiel w Polsce transportowany jest przeważnie koleją, ale też transportem drogowym. Węglarki to wagony przeznaczone właśnie do transportu węgla, odpowiednikiem w transporcie drogowym są wywrotki. Wobec kryzysu energetycznego i braku dostępności tego surowca również dla pojedynczych odbiorców cierpią przy tym również przedsiębiorstwa oferujące usługi transportowe węgla. Jak obecnie wygląda transport tego surowca? Czy niedobory węgla również wpływają na cenę transportu węgla?
Transport węgla z kopalni w Polsce
Obecnie na terenie Polski funkcjonuje kilka kopalni na górnym i dolnym Śląsku, zagłębiu Dąbrowskim oraz na Lubelszczyźnie. Największą kopalnią węgla kamiennego w Polsce jest kopalnia Chwałowice mieszcząca się w Rybniku. Średnio na dobę wydobycie węgla sięga tam do 11 tyś ton. Do tej kopalni doprowadzona jest bocznica kolejowa, dzięki czemu węgiel może być rozprowadzony po całym kraju. Załadunek węgla do wagonów odbywa się za pomocą dyszy nasypującej węgiel od góry. Jeden wagon wypełnia około 58 ton węgla. Zestaw kolejowy wypełnionych wagonów liczy od 30 nawet do 45 wagonów węgla. Dokładna liczba zależy od zapotrzebowania i mocy samej lokomotywy. W podobny sposób odbywa się załadunek na wywrotki. Kategoriami determinującymi wybór rodzaju transportu są przede wszystkim wielkość brył węgla, lokalizacja odbiorcy oraz ilość zapotrzebowania. Transportem kolejowym wozi się węgiel po całym kraju, a transportem drogowym obsługuje się najczęściej lokalnych przedsiębiorców, pobliskie fabryki i indywidualnych odbiorców.
Rosnąca cena transportu węgla za kilometr
Wraz z szalejącą inflacją w Polsce ceny wszelkich produktów i usług szybują w górę. Ceny transportów krajowych i międzynarodowych dość szybko wywindowały, przede wszystkim przez dramatyczny wzrost cen paliw napędowych. Transport węgla jest kluczowym elementem w funkcjonowaniu fabryk i przedsiębiorstw produkcyjnych. Kiedy węgiel nie dotrze na czas lub harmonogram dostaw zostanie zaburzony, a zapasy nie będą wystarczające, wówczas cała produkcja jest narażona na przestój. Stąd wzrost cen za kilometr transportu węgla z niegdyś około 2,50zł/km do niemal 5zł/km.
Czynniki wpływające na wzrost ceny węgla
- Ograniczony dostęp do surowca
- Duże zapotrzebowanie
- Wysokie ceny paliw
- Wysoka inflacja
Patrząc na powyższe czynniki przewoźnicy są zmuszeni do waloryzowania cen przewozowych, aby każdy transport był rentowny. Tyczy się to nie tylko transportu węgla, ale wszystkich obszarów transportu drogowego. Kluczowym czynnikiem przy cenach transportu węgla jest wysokie zapotrzebowanie przy jednoczesnym ograniczonym dostępie do węgla.
Przedsiębiorstwa transportujące węgiel wobec kryzysu energetycznego
Podniesienie cen za transport to nie jest jedyne rozwiązanie przy obecnej sytuacji dla przewoźników. Przewoźnicy, którzy dawniej wozili jedynie węgiel lub inne surowce opałowe obecnie muszą mierzyć się z wręcz przymusem przewozu różnych towarów, aby utrzymać przedsiębiorstwo. Brak kierowców na rynku to kolejna z bolączek tej branży. Na wzrost cen za transport węgla mają również wpływ szalejące ceny paliw. Transport węgla dla indywidualnych odbiorców jest aktualnie niemal niemożliwy, a dostawy do dużych przedsiębiorstw zostały ograniczone. Aktualnie ze względu na dynamiczne zmiany na rynku często właściciele firm transportowych szybko rozwijają inne obszary działalności. Natomiast znacznie częściej słyszy się o rezygnacji z działalności w branży transportowej. Niskie zasoby węgla doprowadziły przewoźników do zmiany obszarów dotychczasowych inwestycji lub zawieszenia działalności.