Trendy zmieniające rynek logistyczny i magazynowy

0
Autor: Justyna Świeboda

– Obecnie wyróżnić można kilka trendów zmieniających rynek logistyczny – powiedział dziś (19.05) podczas Polskiego Kongresu Logistycznego e-LOGISTICS 2021 Zbigniew Smyczyński, Senior Leasing Manager w P3 Logistic Parks. W wystąpieniu pn. “Podążając za innowatorami. O trendach zmieniających oblicze rynku” przedstawił kluczowe trendy na rynku. Zwrócił uwagę, że e-commerce napędzony pandemią koronawirusa, wprowadził wiele istotnych zmian i nadał mu nowy kurs. 

Firma P3 Logistics Parks została założona w 2002 roku. Jest to wiodący deweloper, właściciel powierzchni magazynowych (6,5 mln m2), inwestor i zarządca, który obsługuje 430 klientów związanych m.in z logistyką i sprzedażą, jak i e-commerce. W Polsce istnieje kilkanaście lokalizacji powierzchni magazynowych. W prezentacji przedstawione zostały trendy zmieniające oblicze rynku logistycznego i magazynowego. Poniżej przedstawiamy kilka z nich.

Zmiana paradygmatu sprzedaży detalicznej

Obecnie obserwowany jest trend spadkowy w stosunku do liczby otwieranych i zamykanych sklepów stacjonarnych. Od 2017 roku w USA więcej sklepów się zamyka niż otwiera. Oczywiście jest to związane z rozwojem e-commerce. Jakie zatem są wyniki takich działań? Przykładowo w 2019 roku przychody Amazona wyniosły 280,5 mld dolarów – więcej niż PKB Finlandii. W 2018 roku był to przychód na poziomie 233 mld dolarów, a firma działa już 27 lat. Gigantyczny wzrost rok do roku.  Z kolei konkurent Alibaby – Jd.com, jest na rynku od 1998 roku i w 2020 roku osiągnął dochód na poziomie 114 mld dolarów.

Klienci e-commerce

Na przykładzie firmy P3, 20% klientów, to tych związanych z e-commerce. W tej liczbie nie są uwzględnione powierzchnie wynajmowane przez firmy logistyczne do obsługi ich klientów e-commerce. Liczba klientów e-commerce w P3 Logistics Parks w 2020 roku w porównaniu do 2019 roku wzrosła o 28%. – Ciekawe czy za 5 lat ten wzrost nie będzie o 50%? -zastanawiał się Smyczyński. 

Nowe podejście do magazynowania i transportu towarów

Obecnie towary najczęściej są zamawiane do domu lub do punktów odbioru. Dostawcy muszą mierzyć się z wieloma wyzwaniami. Poprzez postępującą urbanizację świata mamy ograniczenia lub zakaz wjazdu samochodów dostawczych do miast. Klienci są bardzo wymagający, chcą dostawy najlepiej na następny dzień. W przypadku kiedy muszą dłużej czekać, rezygnują z zakupów i wybierają inny produkt.

Istnieją sposoby, które pomogą w rozwiązaniu tych utrudnień. W przypadku gdy utrudniony jest dojazd do klienta – dojedziemy do niego pod ziemią. Przykładem mogą być kapsuły Cargo CAP, które są obecnie testowane w Niemczech. W wielkiej Brytanii wykorzystuje się nieczynny tunel, tj. Mole Solution. Dzięki temu w bezzałogowych elektrycznych kapsułach przesyła się towary w najbardziej zurbanizowanym terenie. W Szwajcarii z kolei założono, że do 2031 roku powstanie 70 km tras podziemnych, w których zostaną połączone największe i najbardziej zurbanizowane miasta. Jd.com w Chinach już w tym momencie korzysta z terenów podziemnych – wysyła towary do magazynów czy sklepów.

->  ,,Transport intermodalny na Nowym Jedwabnym Szlaku. Analiza potencjału, bariery i szanse” - premiera raportu PITD

Magazyny przyszłości

Przykładem nowoczesnych magazynów może być Fabric Fullfiment Centre, w pełni zautomatyzowany magazyn w izraelskim Tel Awiw. Jest to zaadaptowany garaż podziemny, pod budynkiem biurowym, gdzie wysyłane są produkty spożywcze. Do 1h w każde miejsce w mieście są w stanie dostarczyć towar z magazynu. W infrastrukturę budynku “wciśnięto” magazyn z 3 strefami różnych temperatur, dzięki temu można sprostać wyzwaniom magazynowania i wysyłki różnorodnych produktów spożywczych.

Kolejnym przykładem są miejskie magazyny. Coraz więcej osób pracuje z domu i coraz więcej produktów zostaje zamówionych przez internet. W USA, Amazon już teraz kupuje zamknięte galerie handlowe, i adaptuje je na magazyny. Jest to dobre posunięcie, biorąc pod uwagę, że takie budynki mają dużą powierzchnię i są dość wysokie. Posiadają również dobre połączenia drogowe, a także możliwość podłączenia do światłowodu.

Magazyny na nowo to w pełni automatyczne magazyny. Przykładem może być system AutoStore, który jest w pełni zautomatyzowany. Za pomocą algorytmów jeżdżące roboty elektryczne, pobierają czy odkładają towary w miejsce docelowe. Roboty te również podjeżdżają do stacji ładowania. Takie magazyny pracują 24h na dobę, 7 dni w tygodniu. 

Serwicyzacja to przestrzeń, która jest traktowana jako usługa. Jest to sprzedaż dostępu do rozwiązań, zamiast sprzedaż danego dobra. Dobrymi przykładami jest platforma Netflix, czy na rynku nieruchomości platforma Airbnb. 

Jak zatem sytuacja platform internetowych ma się na rynku magazynowym? – PropTech jest to tzw. cyfrowa rewolucja technologiczna w nieruchomościach. Rynku magazynowanego nie ma jeszcze w statystykach, co oznacza ogromny potencjał do wzrostu – powiedział  Smyczyński. 

W logistyce magazynowej istnieją już takie platformy internetowe, na których można znaleźć powierzchnię magazynową u różnych operatorów logistycznych. Te platformy to m.in. wareh.com, czy logistcompare.com. 

Nowa rzeczywistość 

Na rynku co chwilę pojawiają się nowe rozwiązania. Przykładem może być zamawianie towarów np. za pomocą inteligentnej komunikacji głosowej Alexa. Rozwiązanie to jest głównie rozwijane na rynku amerykańskim. 

->  Logistyka w czasach pandemii

Nowe podejście dotyczy także ostatniej mili. Zbyt duże zagęszczenie ludności, korki w mieście oraz presja czasu dostawy spowodowały, że firmy testują nowe rozwiązania. Przykładem mogą być roboty dostawcze Amazona, czy roboty firmy Digit. Takowe działają już w Kalifornii, na Florydzie, w Tennessee, czy w wybranych miejscach w Wielkiej Brytanii. Roboty dostarczają towary klientom dosłownie pod dom. Amazon i Google chcą testować również drony. Niedługo rozpoczną się testy.

Magazyny z mocą odnawiania energii – budynki pasywne, czyli  tzw.zeroemisyjne. Przedsiębiorstwa coraz częściej chcą osiągnąć neutralność węglową. I tu znów przykładem może być Amazon, który ogłosił, że do 2020 roku w 50 centrach fulfilment zainstalują panele fotowoltaiczne. Zrealizowali ten program. 

Kolejnym przykładem może być budynek w Holandii producenta Nike. Budynek ten ma powierzchnię 140 000 m2 i w całości zasilany jest energią wiatrową, słoneczną, geotermalną, hydroelektryczną i poprzez spalanie biomasy. Zlokalizowany jest przy sieci kanałów, dzięki temu 99% dostaw kontenerów jest dostarczanych drogą morską. Spowodowało to całkowite wyeliminowanie dostaw towaru za pomocą transportu drogowego.

Rewolucja energetyczna 

P3 Logistics Parks podąża również za nowymi trendami. Zauważalny jest trend elektryfikacji samochodów ciężarowych. Tesla w drugiej połowie 2021 roku ma rozpocząć produkcję swojego ciężarowego samochodu elektrycznego o zasięgu do 800 km. Deklaracje produkcji samochodów elektrycznych złożyły również takie koncerny, jak: GM, BMW czy Daimler. Kolejny trend, to energia dla rewolucji, co skutkuje m.in.  pojawianiem się nowych fabryk baterii. Z kolei największa fabryka silników diesla we Francji, zmienia produkcję na produkcję silników elektrycznych. Ostatnim wymienionym trendem jest magazynowanie energii. Tesla ma bardzo dużo projektów, tzw. mikrosieci. Jednym z nich jest projekt w Australii Południowej, gdzie Tesla zadeklarowała się, że w studni wybuduje taką mikrosieć. Udało się skończyć projekt w 60 dni, co zapewniło ciągłość dostawy energii.

Nowe trendy przedstawione przez prelegenta na pewno są podkreśleniem nowych technologii. Trendy te zmieniają się bardzo dynamicznie. Cały czas pojawią się nowe technologie, czy po prostu testowane rozwiązania zostają po prostu wprowadzane. Wnioskiem czy rekomendacją jest to, że należy śledzić te trendy oraz konkurencję, aby ciągle doskonalić się w biznesie i optymalizacji łańcucha dostaw.