Tunel pod rzeką Świną otworzy możliwość drogowego dotarcia do Świnoujścia, bez potrzeby oczekiwania na przeprawę promową. Najdłuższa tego typu inwestycja zostanie ukończona z końcem 2022 roku, lecz oddana do użytku dopiero w pierwszym kwartale 2023 roku. Tunel w Świnoujściu to krok do rozwoju miasta, okolic, ale i ważny punkt do rozwoju partnerstwa międzynarodowego. Jakie możliwości daje nowa droga? Czy powstanie tunelu w Świnoujściu rozwiąże wszystkie problemy komunikacyjne miasta na wyspach?
Droga do Świnoujścia aktualnie
Świnoujście jest jednym z 4 najważniejszych portów morskich dla Polski. Miasto leży na 2 wyspach oraz na skrzyżowaniu istotnych szlaków wodnych, kolejowych i drogowych. Obecnie nie ma możliwości w granicach Polskiego Państwa dostać się drogą lądową do centrum miasta Świnoujście. Kierowcy, aby dojechać do centrum Świnoujścia muszą skorzystać z jednego z dwóch dostępnych przepraw promowych Świnoujście-Krasibór dostępny dla wszystkich pojazdów lub Warszów-Świnoujście, lecz dostępny jest wyłącznie dla miejscowych samochodów. Tunel w Świnoujściu łączący wyspę Wolin z wyspą Uznam ma być przeznaczony dla wszystkich pojazdów bez względu na rejestracje. Zainwestowano również w inteligentny system transportu m.in: znaki zmiennej treści, czy odpowiednio zsynchronizowanej sygnalizacji świetlnej. Ponad to aby zadbać o bezpieczeństwo w tunelu w planach jest montaż odcinkowego pomiaru prędkości co znacznie ograniczy prędkość kierowców.
Świnoujście miasto portowe – znaczenie w transporcie
Świnoujście jako miasto portowe jest istotnym punktem na mapie gospodarczej Polski. W 2018 roku port morki Świnoujście obsłużył 28,5 mln ton towarów, a w 2021 roku padł rekord na poziomie 33,2 mln ton. Aby wciąż się rozwijać Świnoujście inwestuje w budowę głębokowodnego portu przeładunkowego. Taki ruch umożliwi obsługę większej ilości kontenerowców w skali roku na poziomie nawet 2 mln TEU. Terminal LNG potocznie zwany gazo portem również ma duże znaczenie dla gospodarki Świnoujścia. Ponad to w Świnoujściu realizowane są 2 połączenia promowe ze Szwecją do miejscowości Ystad i Trelleborg. Wszystkie te czynniki generują ogromny ruch na drogach i torach w Świnoujściu.
Tunel w Świnoujściu, czy most?
Zadaniem tunelu jest maksymalne usprawnienie transportu Świnoujścia. Do tunelu będą mogły wjechać zarówno pojazdy osobowe, przez busy, aż po pojazdy ciężarowe. Tunel jest lepszym rozwiązaniem niżeli most, ponieważ w żaden sposób nie ingeruje w transport śródlądowy odbywający się na rzece Świna. Bezproblemowe pokonanie odcinka między wyspami Uznam i Wolin pozwoli otworzyć się bardziej na rynek niemiecki. Most ze względów logistycznych, finansowych, geograficznych, a przede wszystkim funkcjonalnych jest nieopłacalną inwestycją. Rzeka Świna pełni funkcję drogi dla jednostek pływających od Bałtyku do Szczecina.
Położenie tunelu w Świnoujściu pod wodą w przekroju
Tunel w Świnoujściu a transport intermodalny
Duża część ładunków dopływających na kontenerowcach do Świnoujścia trafia dalej do Niemiec już drogą lądową. Tunel docelowo będzie przedłużeniem drogi krajowej nr. 3 w kierunku Niemiec. W latach 2019-2020 odbywała się przebudowa terminalu dostosowując go do transportu intermodalnego. Porty w Świnoujściu po modernizacji zapewniają możliwości przeładunku na zasadach transportu intermodalnego każdego dnia. Po przeładunku na transport drogowy w kierunku Niemiec do dyspozycji na dzień dzisiejszy pozostaje zaledwie jedno połączenie promowe. Obecnie funkcjonująca przeprawa promowa nie zapewnia takiej przepustowości i bezpieczeństwa, jakiej można oczekiwać od mostów, czy tuneli. Po otwarciu tunelu dla kierowców znacznie skróci się czas dostaw, przede wszystkim przez brak oczekiwania w kolejkach na prom, czy też dalszą odległość do pokonania do i z przeprawy promowej. Tunel będzie mieścił się w strategicznym punkcie dla miasta i gospodarki. Na lokalizacji niemal w centrum gospodarczym Świnoujścia skorzystają zarówno mieszkańcy jak i przedsiębiorcy tamtych okolic. Blisko kilku kilometrowa odległość od kluczowych portów w Świnoujściu znacznie zwiększy udział pojazdów ciężkich użytkujących tę drogę.
Pobierz raport: Transport intermodalny. Automatyzacja, technologia, infrastruktura i tabor
Mapa obrazująca dobowy ruch pojazdów w wybranym rejonie.
Znaczenie tunelu w Świnoujściu
Świnoujście jest ważnym punktem na mapie Polski, głównie dzięki portom tam się znajdującym. W niedalekiej odległości znajdują się również 2 istotne porty w Szczecinie i Kołobrzegu. W każdym z tych miast odbywa się duży ruch zarówno morski jak i drogowy. Szczecin jest najbardziej strategicznym punktem na mapie północno zachodniej Polski. Ze względu na bardzo dobrze rozwinięty transport zarówno morski, kolejowy i drogowy to właśnie tam jest największy ruch w ciągu doby ok. 32 tyś pojazdów. W Kołobrzegu tych pojazdów w ciągu doby można zaobserwować nieco mniej tj. 21 tyś. Natomiast obecnie ze względu na brak drogowego połączenia z całym Świnoujściem nie można zbadać ile pojazdów porusza się po tamtejszych drogach. Punktem docelowym na mapie są więc Międzyzdroje dokąd w ciągu doby dojeżdża około 12 tyś pojazdów. Tunel w Świnoujściu finalnie otworzy kolejne połączenie z rynkiem Niemieckim. Można spekulować iż pozytywnie to wpłynie również na zwiększenie ruchu drogowego w tej lokalizacji. Zwiększenie ruchu drogowego to początek do rozwoju lokalnej gospodarki i turystyki.
Nowe możliwości dzięki budowie tunelu w Świnoujściu
Tunel jest budowany na odległości 1,44km pod wodą i zapewni on nieprzerwaną przepustowość zarówno drogową oraz wodną. Takie połączenie dotychczas odseparowanej wyspy od stałego lądu istotnie wpłynie na rozwój tamtych obszarów.
Jakie obszary potencjalnie zyskają na tej inwestycji:
- Rozwój turystyki na wyspie Uznam
- Budowa nowych ośrodków
- Tworzenie nowych połączeń komunikacji pasażerskiej
- Rozwój gospodarczy na wyspie Uznam
- Budowa nowych osiedli mieszkalnych
- Rozbudowa nowych miejsc pracy
- Inwestycje drogowe
- Rozwój stosunków Polsko-Niemieckich
- Rozkwit partnerstwa handlowego z Niemcami
- Ułatwiony dostęp dla obywatelów Niemiec do polskiej turystyki
- Otwarcie nowych korytarzy drogowych
- Skrócenie międzynarodowych łańcuchów dostaw