Autor: Martyna Jemiołek

Tunel w Świnoujściu – Nowa droga do Świnoujścia

Tunel pod rzeką Świną otworzy możliwość drogowego dotarcia do Świnoujścia, bez potrzeby oczekiwania na przeprawę promową. Najdłuższa tego typu inwestycja zostanie ukończona z końcem 2022 roku, lecz oddana do użytku dopiero w pierwszym kwartale 2023 roku. Tunel w Świnoujściu to krok do rozwoju miasta, okolic, ale i ważny punkt do rozwoju partnerstwa międzynarodowego. Jakie możliwości daje nowa droga? Czy powstanie tunelu w Świnoujściu rozwiąże wszystkie problemy komunikacyjne miasta na wyspach?

Droga do Świnoujścia aktualnie

Świnoujście jest jednym z 4 najważniejszych portów morskich dla Polski. Miasto leży na 2 wyspach oraz na skrzyżowaniu istotnych szlaków wodnych, kolejowych i drogowych. Obecnie nie ma możliwości w granicach Polskiego Państwa dostać się drogą lądową do centrum miasta Świnoujście. Kierowcy, aby dojechać do centrum Świnoujścia muszą skorzystać z jednego z dwóch dostępnych przepraw promowych Świnoujście-Krasibór dostępny dla wszystkich pojazdów lub Warszów-Świnoujście, lecz dostępny jest wyłącznie dla miejscowych samochodów. Tunel w Świnoujściu łączący wyspę Wolin z wyspą Uznam ma być przeznaczony dla wszystkich pojazdów bez względu na rejestracje. Zainwestowano również w inteligentny system transportu m.in: znaki zmiennej treści, czy odpowiednio zsynchronizowanej sygnalizacji świetlnej. Ponad to aby zadbać o bezpieczeństwo w tunelu w planach jest montaż odcinkowego pomiaru prędkości co znacznie ograniczy prędkość kierowców.

Film przedstawiający aktualne postępy budowy tunelu w Świnoujściu

Świnoujście miasto portowe – znaczenie w transporcie

Świnoujście jako miasto portowe jest istotnym punktem na mapie gospodarczej Polski. W 2018 roku port morki Świnoujście obsłużył 28,5 mln ton towarów, a w 2021 roku padł rekord na poziomie 33,2 mln ton. Aby wciąż się rozwijać Świnoujście inwestuje w budowę głębokowodnego portu przeładunkowego. Taki ruch umożliwi obsługę większej ilości kontenerowców w skali roku na poziomie nawet 2 mln TEU. Terminal LNG potocznie zwany gazo portem również ma duże znaczenie dla gospodarki Świnoujścia. Ponad to w Świnoujściu realizowane są 2 połączenia promowe ze Szwecją do miejscowości Ystad i Trelleborg. Wszystkie te czynniki generują ogromny ruch na drogach i torach w Świnoujściu.

->  Jak oszczędzać na paliwie w transporcie drogowym

Tunel w Świnoujściu, czy most?

Zadaniem tunelu jest maksymalne usprawnienie transportu Świnoujścia. Do tunelu będą mogły wjechać zarówno pojazdy osobowe, przez busy, aż po pojazdy ciężarowe. Tunel jest lepszym rozwiązaniem niżeli most, ponieważ w żaden sposób nie ingeruje w transport śródlądowy odbywający się na rzece Świna. Bezproblemowe pokonanie odcinka między wyspami Uznam i Wolin pozwoli otworzyć się bardziej na rynek niemiecki. Most ze względów logistycznych, finansowych, geograficznych, a przede wszystkim funkcjonalnych jest nieopłacalną inwestycją. Rzeka Świna pełni funkcję drogi dla jednostek pływających od Bałtyku do Szczecina.

Tunel w Świnoujściu - położenie pod wodą w przekroju
Źródło: GDDKiA
 Położenie tunelu w Świnoujściu pod wodą w przekroju

Tunel w Świnoujściu a transport intermodalny

Duża część ładunków dopływających na kontenerowcach do Świnoujścia trafia dalej do Niemiec już drogą lądową. Tunel docelowo będzie przedłużeniem drogi krajowej nr. 3 w kierunku Niemiec. W latach 2019-2020 odbywała się przebudowa terminalu dostosowując go do transportu intermodalnego. Porty w Świnoujściu po modernizacji zapewniają możliwości przeładunku na zasadach transportu intermodalnego każdego dnia. Po przeładunku na transport drogowy w kierunku Niemiec do dyspozycji na dzień dzisiejszy pozostaje zaledwie jedno połączenie promowe. Obecnie funkcjonująca przeprawa promowa nie zapewnia takiej przepustowości i bezpieczeństwa, jakiej można oczekiwać od mostów, czy tuneli. Po otwarciu tunelu dla kierowców znacznie skróci się czas dostaw, przede wszystkim przez brak oczekiwania w kolejkach na prom, czy też dalszą odległość do pokonania do i z przeprawy promowej. Tunel będzie mieścił się w strategicznym punkcie dla miasta i gospodarki. Na lokalizacji niemal w centrum gospodarczym Świnoujścia skorzystają zarówno mieszkańcy jak i przedsiębiorcy tamtych okolic. Blisko kilku kilometrowa odległość od kluczowych portów w Świnoujściu znacznie zwiększy udział pojazdów ciężkich użytkujących tę drogę.

Pobierz raport: Transport intermodalny. Automatyzacja, technologia, infrastruktura i tabor

Dobowy ruch pojazdów w rejonie Świnoujścia
Źródło: GDDKiA
 Mapa obrazująca dobowy ruch pojazdów w wybranym rejonie.

Znaczenie tunelu w Świnoujściu

Świnoujście jest ważnym punktem na mapie Polski, głównie dzięki portom tam się znajdującym. W niedalekiej odległości znajdują się również 2 istotne porty w Szczecinie i Kołobrzegu. W każdym z tych miast odbywa się duży ruch zarówno morski jak i drogowy. Szczecin jest najbardziej strategicznym punktem na mapie północno zachodniej Polski. Ze względu na bardzo dobrze rozwinięty transport zarówno morski, kolejowy i drogowy to właśnie tam jest największy ruch w ciągu doby ok. 32 tyś pojazdów. W Kołobrzegu tych pojazdów w ciągu doby można zaobserwować nieco mniej tj. 21 tyś. Natomiast obecnie ze względu na brak drogowego połączenia z całym Świnoujściem nie można zbadać ile pojazdów porusza się po tamtejszych drogach. Punktem docelowym na mapie są więc Międzyzdroje dokąd w ciągu doby dojeżdża około 12 tyś pojazdów. Tunel w Świnoujściu finalnie otworzy kolejne połączenie z rynkiem Niemieckim. Można spekulować iż pozytywnie to wpłynie również na zwiększenie ruchu drogowego w tej lokalizacji. Zwiększenie ruchu drogowego to początek do rozwoju lokalnej gospodarki i turystyki.

->  Transport pod lupą nr 4/2023

Nowe możliwości dzięki budowie tunelu w Świnoujściu

Tunel jest budowany na odległości 1,44km pod wodą i zapewni on nieprzerwaną przepustowość zarówno drogową oraz wodną. Takie połączenie dotychczas odseparowanej wyspy od stałego lądu istotnie wpłynie na rozwój tamtych obszarów. 

Jakie obszary potencjalnie zyskają na tej inwestycji:

  • Rozwój turystyki na wyspie Uznam
    • Budowa nowych ośrodków
    • Tworzenie nowych połączeń komunikacji pasażerskiej
  • Rozwój gospodarczy na wyspie Uznam
    • Budowa nowych osiedli mieszkalnych
    • Rozbudowa nowych miejsc pracy
    • Inwestycje drogowe
  • Rozwój stosunków Polsko-Niemieckich
    • Rozkwit partnerstwa handlowego z Niemcami
    • Ułatwiony dostęp dla obywatelów Niemiec do polskiej turystyki
    • Otwarcie nowych korytarzy drogowych
    • Skrócenie międzynarodowych łańcuchów dostaw
Obraz przedstawia mapę portu z zaznaczoną czerwoną linią, wskazującą trasę transportową prowadzącą przez wodę.

Subskrybuj nasz NEWSLETTER!

Otrzymuj powiadomienia o nowościach wprost na swoją skrzynkę pocztową!

 

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

 

Zapisując się na pobranie raportu, wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych wskazanych w niniejszym formularzu, przez Polski Instytut Transportu Drogowego, dalej jako „Administrator” w celach marketingowych oraz oświadczam, że jestem zainteresowany otrzymaniem informacji o aktualnych produktach i ofertach Administratora, tym samym wyrażając zgodę na przesyłanie przez Administratora na podane dane kontaktowe informacji handlowych, w szczególności w zakresie obejmującym kontakt drogą elektroniczną i/lub telefoniczną.

Administratorem Państwa danych osobowych jest Polski Instytut Transportu Drogowego. Dane osobowe będą przetwarzane w celach niezbędnych do wysłania raportu, a w razie wyrażenia przez Państwa zgody, dane te będą przetwarzane w celach marketingowych, tj. skontaktowania się i przekazania informacji o ofertach i produktach Polski Instytut Transportu Drogowego lub partnerów raportu, tj. Webfleet Solutions Poland Sp. z o.o., Transcash.eu S.A. oraz Trans.eu S.A. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do wysłania raportu. Podstawa prawna, cel, okres przetwarzania danych osobowych oraz uprawnienia przysługujące, a także inne ważne informacje dotyczące zasad przetwarzania danych osobowych są szczegółowo określone w Polityce prywatności na stronie www.pitd.org.pl, kontakt mailowy: instytut@pitd.org.pl. Zgodę można wycofać w każdym czasie.

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.