Ustawowe zmiany w transporcie na czas wojny na Ukrainie

Autor: Kamil Zając

21 marca do Sejmu wpłynął rządowy projekt „ustawy o szczególnych regulacjach w zakresie transportu i gospodarki morskiej w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium Ukrainy”. W założeniu ma on ułatwić podróż uchodźców, a także przepływ pomocy humanitarnej, pomiędzy Polską, a Ukrainą. W projekcie znalazło się też kilka, ważnych dla branży TSL rozwiązań, dotyczących kierowców w transporcie międzynarodowym. Przedłużono do końca bieżącego roku ważność świadectw kierowców, które wygasły po 24 lutego.

Projekt ustawy trafił do Sejmu 21 marca

Większość przepisów dotyczy branży kolejowej

Zważywszy na duży ruch, a tym samym zwiększoną pracę przewozową, proponowane regulacje w szczególności objęły pasażerskich przewoźników kolejowych. Postuluje się zawieszenie opłat w dostępie do infrastruktury, dla pociągów, które zostaną podstawione spoza rocznego rozkładu jazdy. Zwiększono także elastyczność w zakresie pracy maszynistów.

Planowane jest dopuszczenie do prowadzenia pociągów pasażerskich przez maszynistę posiadającego uprawnienia ograniczone wyłącznie do prowadzenia pociągów towarowych tym samym typem pojazdu, na który maszynista ma autoryzację na prowadzenie pociągów towarowych.

uzasadnienie do projektu ustawy

Świadectwa kierowców ważne do końca roku

W projekcie wsparto także polskich przewoźników drogowych, prowadzących międzynarodowy transport towarowy, zatrudniających kierowców z Ukrainy. Wszystkie świadectwa kierowców, które utraciły ważność od dnia 24 lutego 2022 r. zostaną przedłużone do 31 grudnia 2022 r. (artykuł 11). Przedłużenie będzie dotyczyło świadectw już wydanych.

Główny Inspektor Transportu Drogowego będzie wydawał świadectwa kierowców dla obywateli Ukrainy na wniosek przedsiębiorcy z datą ważności do dnia 31 grudnia 2022 r., co pozwoli na ich uznawanie przez służby kontrolne państw członkowskich. Wniosek powinien zawierać oznaczenie przedsiębiorcy, jego siedzibę i adres, numer świadectwa kierowcy oraz oświadczenie przedsiębiorcy, że warunki, na jakich zostały wcześniej wydane dokumenty, nie uległy zmianie.

uzasadnienie do projektu ustawy

Ukraińskie prawa jazdy bez konieczności wymiany

W celu zapewnienia swobody poruszania się obywatelom Ukrainy po terytorium naszego kraju, planuje się zawieszenie do 31 grudnia 2022 r. obowiązku wymiany ukraińskiego prawa jazdy na prawo jazdy Polskie, po 6 miesiącach od daty uzyskania prawa stałego lub czasowego pobytu. Dodatkowo w art. 13, ust. 2 ukraińskie prawa jazdy, których termin ważności upłynął, będą do końca roku traktowane, jako pełnoprawne dokumenty honorowane w Polsce.

->  Wynagrodzenia kierowców - Pakiet Mobilności

Ustawa potrzebna od zaraz

W celu kompleksowego objęcia wsparciem uchodźców, już od momentu rozpoczęcia działań wojennych, postanowiono maksymalnie skrócić vacatio legis. Aktualnie projekt ustawy trafił do Sejmu i będzie procedowany. Po zakończeniu procedury legislacyjnej, planowane regulacje zostaną wprowadzone w życie z dniem ich ogłoszenia. Dodatkowo będą obejmowały osoby, które przyjechały z Ukrainy od dnia 24 lutego 2022.

Branża TSL apeluje do władz o większe wsparcie

W związku z projektem ustawy, pojawiły się także pierwsze głosy organizacji branżowych. Związek Pracodawców „Transport i Logistyka Polska” wystosował 16 marca, apel do Ministra Infrastruktury o kompleksowe wsparcie branży, w związku zaistniałym kryzysem. Zawierają się one w siedmiopunktowym stanowisku:

  1. wprowadzenie rekompensaty strat ponoszonych przez przewoźników wynikających z braku możliwości wykonywania przewozów międzynarodowych w kierunku wschodnim (Ukraina, Białoruś, Rosja) ze środków Funduszu Pomocy,
  2. wprowadzenie mechanizmu refundacji darmowych przejazdów realizowanych dla obywateli Ukrainy, poniesionych przez przewoźników drogowych wykonujących krajowe i międzynarodowe przewozy drogowe osób,
  3. rozszerzenie proponowanych w projekcie ustawy odstępstw od warunków zezwolenia na wykonywanie przewozów regularnych oraz przewozów regularnych specjalnych także na krajowy transport drogowy osób, co umożliwiłoby np. dodatkowy postój przy centrum pomocy uchodźcom, przy dworcach kolejowych nie ujętych w zezwoleniu etc.,
  4. wprowadzenie tymczasowego uproszczonego rozwiązania w zakresie przewozów międzynarodowych Ukraina-Polska, umożliwiającego współpracę polskim przewoźnikom drogowym osób z partnerami ukraińskimi innymi niż wskazani w ramach wydanego zezwolenia.
  5. wprowadzenie tymczasowych, uproszczonych zasad dostępu do zawodu kierowcy wykonującego zarobkowe przewozy drogowe, polegających na skróceniu czasu trwania zajęć realizowanych podczas kwalifikacji wstępnej oraz szkoleń okresowych,
  6. rekompensaty związanej ze skokowym wzrostem cen paliw, polegającej na zwrocie różnicy pomiędzy obecną rynkową ceną paliwa i ceną sprzed dnia 24 lutego 2022 r.,
  7. uzupełnienia obowiązujących przepisów prawnych o odpowiednie uregulowanie kwestii dokumentów pobytowych dla kierowców wykonujących międzynarodowe przewozy drogowe, w tym wskazanie krajowego organu administracji rząd
->  Friend-shoring odpowiedzią na załamanie łańcuchów dostaw


Subskrybuj nasz NEWSLETTER!

Otrzymuj powiadomienia o nowościach wprost na swoją skrzynkę pocztową!

 

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

 

Zapisując się na pobranie raportu, wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych wskazanych w niniejszym formularzu, przez Polski Instytut Transportu Drogowego, dalej jako „Administrator” w celach marketingowych oraz oświadczam, że jestem zainteresowany otrzymaniem informacji o aktualnych produktach i ofertach Administratora, tym samym wyrażając zgodę na przesyłanie przez Administratora na podane dane kontaktowe informacji handlowych, w szczególności w zakresie obejmującym kontakt drogą elektroniczną i/lub telefoniczną.

Administratorem Państwa danych osobowych jest Polski Instytut Transportu Drogowego. Dane osobowe będą przetwarzane w celach niezbędnych do wysłania raportu, a w razie wyrażenia przez Państwa zgody, dane te będą przetwarzane w celach marketingowych, tj. skontaktowania się i przekazania informacji o ofertach i produktach Polski Instytut Transportu Drogowego lub partnerów raportu, tj. Webfleet Solutions Poland Sp. z o.o., Transcash.eu S.A. oraz Trans.eu S.A. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do wysłania raportu. Podstawa prawna, cel, okres przetwarzania danych osobowych oraz uprawnienia przysługujące, a także inne ważne informacje dotyczące zasad przetwarzania danych osobowych są szczegółowo określone w Polityce prywatności na stronie www.pitd.org.pl, kontakt mailowy: instytut@pitd.org.pl. Zgodę można wycofać w każdym czasie.

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.