Przewozy intermodalne w Polsce w II kwartale 2024 roku zanotowały imponujące wyniki. To potwierdza rosnącą rolę tej formy transportu w logistyce. Jednocześnie przewozy kolejowe z Chin do Europy, pomimo spadków w handlu z Unią Europejską, osiągnęły rekordowe poziomy. W obliczu globalnych wyzwań i niestabilności, kolej staje się kluczowym rozwiązaniem dla firm szukających stabilności w łańcuchach dostaw.
Dynamiczny rozwój przewozów intermodalnych w Polsce
W II kwartale 2024 roku polska kolej przewiozła 6,9 mln ton ładunków intermodalnych. To wzrost o 19,2% w porównaniu do analogicznego okresu w 2023 roku. Praca przewozowa wyniosła 2,3 mld tonokilometrów, co oznacza wzrost o 16,2%. Wyniki te pokazują rosnące zainteresowanie przewozami intermodalnymi, które stają się coraz ważniejsze w krajowej logistyce.
Od kwietnia do czerwca 2024 roku przewieziono 421 tys. jednostek intermodalnych, co odpowiada 662,8 tys. TEU. Wzrost w porównaniu z poprzednim rokiem wyniósł 13,2% w jednostkach i 17,3% w TEU. Pierwsze półrocze 2024 roku przyniosło transport 13,7 mln ton ładunków intermodalnych – o 18,3% więcej niż rok wcześniej. Liczba TEU wzrosła o 10,9%, osiągając 1,3 mln.
A przewozy z Chin do Europy biją rekordy
Transport kolejowy z Chin do Europy również osiągnął imponujące wyniki. Mimo spadku wymiany handlowej między Chinami a Unią Europejską, przewozy kolejowe wzrosły. W pierwszej połowie 2024 roku przewieziono łącznie 362 tys. TEU, co stanowi wzrost o 11,3 tys. TEU względem 2023 roku. Szczególnie zauważalny był wzrost przewozów tranzytowych, które zwiększyły się o 66% w porównaniu do ubiegłego roku.
Największy wzrost odnotowano na trasach z Chin do Polski. Przewozy wzrosły o 222%, osiągając 61,2 tys. TEU. Tymczasem transport z Polski do Chin spadł o 45%, co wskazuje na nierównowagę w przepływie towarów.
Kolej stabilną alternatywą w obliczu globalnych wyzwań?
Zarówno wzrosty przewozów intermodalnych, jak i rekordowe wyniki na trasie Chiny-Europa, potwierdzają, że kolej zyskuje na znaczeniu. Stabilność ruchu towarowego na tle zakłóceń w transporcie morskim, spowodowanych sytuacją na Morzu Czerwonym i Ukrainie, sprawia, że coraz więcej firm wybiera kolej.
Prognozy na IV kwartał 2024 roku są optymistyczne!
Wzrost znaczenia transportu kolejowego w okresie świątecznym, kiedy rośnie konsumpcja, jest niemal pewny. W kluczowych węzłach, jak Małaszewicze, planowane jest zwiększenie przepustowości. To umożliwi obsługę większych zestawów kolejowych o długości ponad 1000 metrów.
Perspektywy dla transportu intermodalnego
Przewozy intermodalne w Polsce oraz transport kolejowy z Chin do Europy biją rekordy. Dynamiczny rozwój sektora intermodalnego i stabilność kolei na szlaku euroazjatyckim pokazują, że kolej staje się coraz bardziej konkurencyjna. Inwestycje w infrastrukturę, jak modernizacja węzła Małaszewicze, mogą przyspieszyć te pozytywne zmiany.
Prezes Urzędu Transportu Kolejowego, dr inż. Ignacy Góra, zauważa, że mimo trudności, sektor intermodalny ma potencjał, by wesprzeć odbudowę rynku kolejowego. Ulgi i programy pomocowe, oparte na wskaźnikach jakościowych, takich jak prędkość i punktualność, są kluczowe dla rozwoju tej branży.
Rozwiązania wspierające ten segment, takie jak ulgi czy programy pomocowe, są istotne dla zrównoważonego rozwoju. Ważne jest, by programy te opierały się na wskaźnikach jakościowych, takich jak prędkość, punktualność oraz obsługa ostatniej mili
zauważa dr Góra.
Dane pochodzą z serwisów: utk.gov.pl i trans.info