Autor: Bartłomiej Drążkiewicz

UTK: Duże wzrosty w transporcie intermodalnym w II kw. 2024

Przewozy intermodalne w Polsce w II kwartale 2024 roku zanotowały imponujące wyniki. To potwierdza rosnącą rolę tej formy transportu w logistyce. Jednocześnie przewozy kolejowe z Chin do Europy, pomimo spadków w handlu z Unią Europejską, osiągnęły rekordowe poziomy. W obliczu globalnych wyzwań i niestabilności, kolej staje się kluczowym rozwiązaniem dla firm szukających stabilności w łańcuchach dostaw.

Dynamiczny rozwój przewozów intermodalnych w Polsce

W II kwartale 2024 roku polska kolej przewiozła 6,9 mln ton ładunków intermodalnych. To wzrost o 19,2% w porównaniu do analogicznego okresu w 2023 roku. Praca przewozowa wyniosła 2,3 mld tonokilometrów, co oznacza wzrost o 16,2%. Wyniki te pokazują rosnące zainteresowanie przewozami intermodalnymi, które stają się coraz ważniejsze w krajowej logistyce.

Od kwietnia do czerwca 2024 roku przewieziono 421 tys. jednostek intermodalnych, co odpowiada 662,8 tys. TEU. Wzrost w porównaniu z poprzednim rokiem wyniósł 13,2% w jednostkach i 17,3% w TEU. Pierwsze półrocze 2024 roku przyniosło transport 13,7 mln ton ładunków intermodalnych – o 18,3% więcej niż rok wcześniej. Liczba TEU wzrosła o 10,9%, osiągając 1,3 mln.

Wykres poziomy przedstawiający liczbę jednostek w przewozach intermodalnych w podziale na kwartały lat 2023 (kolor czerwony) i 2024 (kolor niebieski).
Liczba jednostek w przewozach intermodalnych – Porównanie 2023 i 2024

A przewozy z Chin do Europy biją rekordy

Transport kolejowy z Chin do Europy również osiągnął imponujące wyniki. Mimo spadku wymiany handlowej między Chinami a Unią Europejską, przewozy kolejowe wzrosły. W pierwszej połowie 2024 roku przewieziono łącznie 362 tys. TEU, co stanowi wzrost o 11,3 tys. TEU względem 2023 roku. Szczególnie zauważalny był wzrost przewozów tranzytowych, które zwiększyły się o 66% w porównaniu do ubiegłego roku.

Największy wzrost odnotowano na trasach z Chin do Polski. Przewozy wzrosły o 222%, osiągając 61,2 tys. TEU. Tymczasem transport z Polski do Chin spadł o 45%, co wskazuje na nierównowagę w przepływie towarów.

Kolej stabilną alternatywą w obliczu globalnych wyzwań?

Zarówno wzrosty przewozów intermodalnych, jak i rekordowe wyniki na trasie Chiny-Europa, potwierdzają, że kolej zyskuje na znaczeniu. Stabilność ruchu towarowego na tle zakłóceń w transporcie morskim, spowodowanych sytuacją na Morzu Czerwonym i Ukrainie, sprawia, że coraz więcej firm wybiera kolej.

Prognozy na IV kwartał 2024 roku są optymistyczne!

Wzrost znaczenia transportu kolejowego w okresie świątecznym, kiedy rośnie konsumpcja, jest niemal pewny. W kluczowych węzłach, jak Małaszewicze, planowane jest zwiększenie przepustowości. To umożliwi obsługę większych zestawów kolejowych o długości ponad 1000 metrów.

Perspektywy dla transportu intermodalnego

Przewozy intermodalne w Polsce oraz transport kolejowy z Chin do Europy biją rekordy. Dynamiczny rozwój sektora intermodalnego i stabilność kolei na szlaku euroazjatyckim pokazują, że kolej staje się coraz bardziej konkurencyjna. Inwestycje w infrastrukturę, jak modernizacja węzła Małaszewicze, mogą przyspieszyć te pozytywne zmiany.

Prezes Urzędu Transportu Kolejowego, dr inż. Ignacy Góra, zauważa, że mimo trudności, sektor intermodalny ma potencjał, by wesprzeć odbudowę rynku kolejowego. Ulgi i programy pomocowe, oparte na wskaźnikach jakościowych, takich jak prędkość i punktualność, są kluczowe dla rozwoju tej branży.

Rozwiązania wspierające ten segment, takie jak ulgi czy programy pomocowe, są istotne dla zrównoważonego rozwoju. Ważne jest, by programy te opierały się na wskaźnikach jakościowych, takich jak prędkość, punktualność oraz obsługa ostatniej mili

zauważa dr Góra.

Dane pochodzą z serwisów: utk.gov.pl i trans.info

->  Raport ,,Ostatnia mila dla e-commerce". Premiera
Szereg kontenerów intermodalnych na pociągu, z tytułem "Przewozy intermodalne w 2. Q 2024" oraz logo Polskiego Instytutu Transportu Drogowego

Subskrybuj nasz NEWSLETTER!

Otrzymuj powiadomienia o nowościach wprost na swoją skrzynkę pocztową!

 

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

 

Zapisując się na pobranie raportu, wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych wskazanych w niniejszym formularzu, przez Polski Instytut Transportu Drogowego, dalej jako „Administrator” w celach marketingowych oraz oświadczam, że jestem zainteresowany otrzymaniem informacji o aktualnych produktach i ofertach Administratora, tym samym wyrażając zgodę na przesyłanie przez Administratora na podane dane kontaktowe informacji handlowych, w szczególności w zakresie obejmującym kontakt drogą elektroniczną i/lub telefoniczną.

Administratorem Państwa danych osobowych jest Polski Instytut Transportu Drogowego. Dane osobowe będą przetwarzane w celach niezbędnych do wysłania raportu, a w razie wyrażenia przez Państwa zgody, dane te będą przetwarzane w celach marketingowych, tj. skontaktowania się i przekazania informacji o ofertach i produktach Polski Instytut Transportu Drogowego lub partnerów raportu, tj. Webfleet Solutions Poland Sp. z o.o., Transcash.eu S.A. oraz Trans.eu S.A. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do wysłania raportu. Podstawa prawna, cel, okres przetwarzania danych osobowych oraz uprawnienia przysługujące, a także inne ważne informacje dotyczące zasad przetwarzania danych osobowych są szczegółowo określone w Polityce prywatności na stronie www.pitd.org.pl, kontakt mailowy: instytut@pitd.org.pl. Zgodę można wycofać w każdym czasie.

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.