Aktualnie kierowcy mogą skorzystać z 205,4 km trasy Via Carpatia w standardzie drogi ekspresowej. Na początku kwietnia rozpoczęto procedurę przetargową na realizację odcinka drogi S19, o długości 12,5 km, między Domaradzem a Iskrzynią. W najbliższym czasie kolejne fragmenty drogi Via Carpatia zaczną się materializować. Na 26 kwietnia zaplanowano otwarcie ofert na 6,4 km odcinek Lutcza – Domaradz. Jak wygląda aktualny stan prac i plany inwestycyjne GDDKiA na szlaku?
Via Carpatia na Podkarpaciu ukończona w 51%
Większość planowanego szlaku Via Carpatia przebiegać będzie w śladzie budowanej drogi ekspresowej S19, a także fragmentami dróg S61 i S16. Sukcesywnie w różnych regionach oddawane są do użytku kolejne odcinki, równolegle z trwającymi pracami przygotowawczymi na pozostałych fragmentach. Według danych Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, na koniec 2021 roku, w samym tylko województwie podkarpackim, kierowcy mogli skorzystać z 85,6 km z planowanych 168,6 km drogi ekspresowej. Był to także najdłuższy odcinek w eksploatacji, spośród wszystkich regionów, w których przebiega Via Carpatia.
Kolejne 50,5 km trasy S19 jest w realizacji; 37,1 km w przetargu, a 20 km w przygotowaniu, czyli przed rozpoczęciem postępowania przetargowego.
wyjaśnia GDDKiA
Kolejne przetargi na Via Carpatia
Na 26 kwietnia przewidywane jest otwarcie ofert na odcinek Lutcza – Domaradz. W ramach tej inwestycji powstanie węzeł Domaradz, zlokalizowany w miejscu skrzyżowania S19 z drogą wojewódzką nr 886. Dodatkowo planowany jest dwunawowy tunel pod górą Hyb o długości około 990 m. Kolejnym odcinkiem trasy S19, z zaawansowanym postępowaniem przetargowym jest Domaradz – Iskrzynia. Zleceniodawca, przewiduje otwarcie ofert przetargowych na 11 maja.
W ramach odcinka powstanie siedem estakad, osiem mostów, osiem wiaduktów drogowych, trzy przejścia dla zwierząt (dwa dla zwierząt średnich i jedno dla zwierząt dużych), trzy przepusty.
wskazuje GDDKiA
Via Carpatia od granicy ze Słowacją czeka na wykonawcę
Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem już niedługo zostanie podana do publicznej wiadomości najkorzystniejsza oferta na wybudowanie odcinka trasy S19, pomiędzy Barwinkiem (granica państwa), a Duklą, liczącego 18,2 km.
W ramach inwestycji powstanie węzeł drogowy Barwinek, zlokalizowany w miejscu połączenia S19 z istniejącą DK19.
dodaje GDDKiA
W związku z górzystym ukształtowaniem terenu, na planowanym odcinki przewidziano szereg złożonych obiektów inżynieryjnych: 15 estakad, dziesięć mostów, sześć wiaduktów drogowych, sześć przejść dla zwierząt (cztery dla zwierząt małych, jedno dla zwierząt średnich, jedno dla zwierząt dużych). Co więcej, najdłuższą z estakad przewidziana na ponad 1 km długości.
W lubelskiem 3 przetargi i 3 odcinki z wykonawcami
W tym roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przewiduje rozpoczęcie procedury przetargowej na trzech odcinkach drogi S19. Postępowanie będzie dotyczyło fragmentów: Międzyrzec Podlaski – Radzyń Podlaski, Radzyń Podlaski – Kock, Kock – Lubartów. W praktyce oznacza to, że od skrzyżowania autostrady A2, aż do wysokości Lublina cała droga S19 będzie miała wyłonionych wykonawców. Co więcej, odcinki zlokalizowane od granicy województwa lubelskiego i mazowieckiego do Międzyrzeca Podlaskiego, obwodnica Kocka i Woli Skromowskiej oraz fragment Lubartów – Lublin zaliczono już do fazy realizacji. Czekają jedynie na ukończenie prac projektowych, po których rozpoczną się prace budowlane.
Podlaskie i warmińsko-mazurskie to blisko 45 km w eksploatacji
Także na kierunku północnym szlak Via Carpatia nabiera kształtów. Województwo podlaskie może pochwalić się 25,6 km w eksploatacji; 142,7 km w realizacji oraz 78,4 km w przygotowaniu. Z kolei województwo warmińsko-mazurskie w eksploatacji posiada już 20,1 km drogi ekspresowej oraz 22,9 km w realizacji. Aktualnie w województwie podlaskim ponad 10% Via Carpatia znajduje się w przewidywanym standardzie. Natomiast w województwie warmińsko-mazurskim blisko 47% szlaku jest już eksploatowane.