Autor: Anna Majowicz

W górę i w dal, czyli jak polska ostatnia mila stała się synonimem innowacji w Europie

Opracowany przez Last Mile Experts (LME) raport dotyczący naszego rynku KEP w 2020 roku wskazał, że Polska staje się liderem technologii ostatniej mili w e-commerce. 

Polska jest jednym z najszybciej rozwijających się rynków europejskich, szczególnie w obszarze out of home (OOH) – punktów odbioru i nadania (PUDO) oraz paczkomatów. Wynika to z szybkiego rozwoju handlu elektronicznego, wolumenu przesyłek B2C oraz zapotrzebowania ze strony dostawców i odbiorców na coraz bardziej zorientowane na klienta i elastyczne usługi ostatniej mili – mówi Marek Różycki, Partner zarządzający w LME.

Głównym katalizatorem zmian w świecie zachodnim był Amazon i chociaż nie wszedł jeszcze na polski rynek (wejście zostało już ogłoszone), kluczowi gracze, w szczególności InPost, wyciągnęli wnioski z działalności tego giganta e-commerce i uczynili z niego jeden z najbardziej innowacyjnych rynków KEP w Europie.

W raporcie LME wskazano, że polski rynek przesyłek osiągnął wartość prawie 10,7 mld zł i 814 mln paczek w 2020 r., po dynamicznym wzroście w ostatnich latach, w związku z poprawą wyników gospodarczych i eksplozją handlu elektronicznego.

Prognoza rynku paczek

  • Last Mile Experts szacuje, że rynek przesyłek w Polsce osiągnie wartość 16 mld zł i wolumen 1,31 mld paczek w 2023 roku, przy czym B2C będzie zdecydowanie największym segmentem rynku. 
  • Wzrost wolumenu przesyłek B2C wyniesie 72% do 2023 roku (19,7% CAGR)

Prognozowana wielkość i dynamika rynku przesyłek w Polsce wg odbiorców, mln paczek, 2015-2023

Źródło: Raport LME

Najszybszy wzrost rynku nastąpił w segmencie OOH. W publikacji LME wskazano, że największymi zwycięzcami okazali się: InPost, który odnotował 108% wzrost w 2020 r. i ponad 250% CAGR w latach 2015-2020 pod względem wolumenu i jest obecnie liderem rynku, oraz Żabka, która pojawiła się znikąd i stała się wiodącym niezależnym operatorem OOH. Głównymi przegranymi są dotychczasowi przewoźnicy, którzy nie byli w stanie sprostać wymaganiom nowej ostatniej mili. 

->  Telematyka zapewnia bezpieczeństwo biznesu

Wiodący detaliści internetowi, tacy jak Allegro czy, w mniejszym stopniu, Empik, coraz częściej angażują się w dostawy, zwłaszcza w ramach modeli subskrypcyjnych, co odzwierciedla strategiczne znaczenie tego rodzaju dostawy dla ich modeli biznesowych. Ich duże wolumeny dają im znaczną siłę rynkową. – Wejście Amazona i rozwój biznesu Alibaby są teraz tylko kwestią czasu. JD.com nie jest szczególnie aktywny i widoczny na rynku, w tej chwili może się to zmienić, jeśli Alibaba pokaże udany rozwój w Polsce – zaznaczają eksperci LME. Jak podkreślają, przewoźnicy inwestują w udoskonalanie swoich systemów, a w szczególności IDM (Interactive Delivery Management), aby zapewnić lepsze doświadczenie klienta dla odbiorców oraz poprawić swoją wydajność i efektywność operacyjną. Nowe technologie są coraz szerzej stosowane w działalności przewoźników, począwszy od automatycznego sortowania i robotyki w hubach i depotach, a skończywszy na zastosowaniu skrytek i robotów do obsługi paczek (robotyczne skrytki).

W raporcie podkreślono, że dostawy tego samego dnia i premium stają się kolejnym krokiem rozwoju jako dominujący rynek, Allegro zachęca swoich partnerów do rozwijania nowych superszybkich usług. InPost i na mniejszą skalę Xpress-Couriers są tutaj w czołówce.

Liderów rynku jest dwóch – InPost i DPD, którzy łącznie stanowią ponad połowę polskiego rynku KEP w ujęciu ilościowym. Wielu ważnych niezależnych graczy, takich jak Żabka czy Ruch/Orlen, weszło na rynek KEP jako gracze infrastrukturalni, ale spodziewamy się, że będzie się to rozwijać w kierunku bardziej kompleksowego pakietu usług ostatniej mili – komentuje Mirek Gral, PRO Partner w LME.

Amazon ma już w Polsce 10 dużych centrów fulfillmentowych i coraz większy zespół techniczny. Niedawno zamieścił ogłoszenia o naborze na stanowiska retailowe w Polsce i spodziewamy się pełnego wejścia na rynek w 2021 roku. Alibaba jest obecny na rynku i rozwija możliwości fulfillmentowe, podobnie jak Zalando. Jedyni wiodący gracze e-commerce, którzy są nieobecni to eBay, co jest prawdopodobnie wynikiem nieudanej próby zdetronizowania obecnego na rynku Marketplace’u, Allegro, około 10 lat temu oraz JD.com – czytamy w raporcie.  

->  Gęsta sieć depot szansą na obniżenie kosztów transportu intermodalnego

Allegro właśnie zakończyło bardzo udane IPO i obecnie rozwija swoje własne kompetencje w zakresie ostatniej mili. Eksperci LME spodziewają się wzrostu rynku i bardziej skoncentrowanych na kliencie usług i funkcji, które są w dużej mierze funkcją

    – Przyspieszenia handlu elektronicznego Post COVID i związanego z tym wzrostu liczby paczek

    – Wejście Amazona i rozwój oferty ostatniej mili Alibaby i Allegro

    – Stworzenie alternatywy dla zamkniętej sieci paczkowej InPost w wyniku konsolidacji wysiłków wszystkich przewoźników, którzy nie byli w stanie wykorzystać sieci InPost

    – Konsolidacja InPostu z siecią Hermes (w wyniku przejęcia przez Advent większościowego pakietu udziałów w tej sieci) uzależniona wyłącznie od wyników trwającego procesu inwestycyjnego InPostu

    – Dalszy spadek pozycji zasiedziałego operatora pocztowego, o ile rząd nie podejmie działań chroniących jego pozycję za pomocą antykonkurencyjnych środków regulacyjnych lub podatkowych

    – Rozwój start-upów zajmujących się głównie dostawami tego samego dnia

    – Dalszy rozwój brokerów kurierskich w kierunku rozwiązań informatycznych integrujących wiele form doręczeń oraz otwierania fizycznych punktów PUDO

Jakkolwiek by na to nie spojrzeć, Polska stała się jednym z najszybciej rozwijających się i najbardziej innowacyjnych rynków w Europie. Jest drogowskazem nie tylko dla innych rynków w swoim regionie, ale także dla wielu rynków zachodnioeuropejskich, które wolniej przyjmowały zmiany, szczególnie w coraz ważniejszym obszarze dostaw do skrytek.

Subskrybuj nasz NEWSLETTER!

Otrzymuj powiadomienia o nowościach wprost na swoją skrzynkę pocztową!

 

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

 

Zapisując się na pobranie raportu, wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych wskazanych w niniejszym formularzu, przez Polski Instytut Transportu Drogowego, dalej jako „Administrator” w celach marketingowych oraz oświadczam, że jestem zainteresowany otrzymaniem informacji o aktualnych produktach i ofertach Administratora, tym samym wyrażając zgodę na przesyłanie przez Administratora na podane dane kontaktowe informacji handlowych, w szczególności w zakresie obejmującym kontakt drogą elektroniczną i/lub telefoniczną.

Administratorem Państwa danych osobowych jest Polski Instytut Transportu Drogowego. Dane osobowe będą przetwarzane w celach niezbędnych do wysłania raportu, a w razie wyrażenia przez Państwa zgody, dane te będą przetwarzane w celach marketingowych, tj. skontaktowania się i przekazania informacji o ofertach i produktach Polski Instytut Transportu Drogowego lub partnerów raportu, tj. Webfleet Solutions Poland Sp. z o.o., Transcash.eu S.A. oraz Trans.eu S.A. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do wysłania raportu. Podstawa prawna, cel, okres przetwarzania danych osobowych oraz uprawnienia przysługujące, a także inne ważne informacje dotyczące zasad przetwarzania danych osobowych są szczegółowo określone w Polityce prywatności na stronie www.pitd.org.pl, kontakt mailowy: instytut@pitd.org.pl. Zgodę można wycofać w każdym czasie.

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.