Autor: Anna Majowicz

Wpływ pandemii COVID-19 na transport intermodalny

Nie ulega wątpliwości, że pandemia COVID-19 wpłynęła na dynamikę wzrostu przewozów intermodalnych na świecie. 

opinie na temat wpływu koronawirusa na transport kombinowany

Wpływ pandemii COVID-19 na transport drogowy

W 2020 r. branża transportu drogowego w Polsce była jedną z najbardziej dotkniętych pandemią koronawirusa. Potwierdzają to m.in. dane statystyczne GUS, które wskazują na ogólny spadek popytu na ten rodzaj transportu. W tym kontekście warto również odnieść się do wyników analizy ruchu na drogach krajowych, które wskazują na znacznie niższą aktywność pojazdów ciężkich, szczególnie w pierwszych miesiącach pandemii. Badanie GDDKiA wykazało, że dobowa liczba pojazdów ciężkich na drogach w 2020 r. zmniejszyła się o ok. 20 tys. pojazdów w stosunku do roku poprzedniego. Gdy ograniczenia zostały złagodzone, popyt na usługi transportowe ponownie wzrósł. Mimo pandemii branża transportu drogowego w Polsce na przestrzeni ostatnich 2 lat odnotowała dwucyfrowy wzrost.

Wpływ pandemii COVID-19 na transport kolejowy

Prezes Urzędu Transportu Kolejowego dr inż. Ignacy Góra, w raporcie ,,Transport intermodalny. Automatyzacja, technologia, infrastruktura i tabor” wyjaśnia, że przewoźnicy odnotowali spadki zarówno w przewozach pasażerskich, jak i towarowych, jednak w ujęciu rocznym pandemia nie spowolniła rozwoju transportu intermodalnego. Jego zdaniem spadki z początku 2020 roku są skutkiem utrudnień w połączeniach przez wschodnią granicę oraz wdrożenia zaostrzonych kontroli i działań w zakresie bezpieczeństwa. Sytuacja ustabilizowała się po ustaleniu procedur postępowania wobec pociągów transgranicznych.

Część operatorów logistycznych zareagowała szybko na ograniczenia w portach i “przeniosła” zagrożone przewozy na kolej. Wpłynęło to na wzrost liczby pociągów intermodalnych na wschodniej granicy Polski, choć ich spiętrzenie wykazało też słaby punkt struktury transportowej naszego kraju. Zniwelowanie tego wąskiego gardła spowoduje, że transport intermodalny będzie się cechować jeszcze niższą wrażliwością na globalny kryzys i ograniczenia

– ocenia prezes UTK.

Wpływ pandemii COVID-19 na transport morski

Pandemia COVID-19 wyraźnie zaznaczyła swoją obecność również na rynku kontenerowych frachtów morskich. Bartosz Wilga, Dyrektor Handlowy Morskiej Agencji Gdynia Sp. z o.o. w raporcie PITD wskazuje, że destabilizacja gospodarki obrotu kontenerowego, spowodowana zatrzymaniem niektórych gospodarek świata oraz utrzymujący się wysoki popyt na transport morski jak i ograniczone miejsce na statkach, spowodowały wzrost stawek frachtowych w 2020 roku do niebywałych dotąd poziomów.

Dynamika zmian ceny frachtu w 3 i 4 kwartale 2020 roku roku sięgała okresowo 10% – 15% ceny frachtu tygodniowo, co ostatecznie w II półroczu spowodowało zmianę ceny frachtu morskiego o ok. 350%, w odniesieniu do poziomów z początku lipca. Frachty w relacji Azja – Europa odnotowały poziom maksymalny rzędu 11 tys. dol. za kontener 40’

– wyjaśnia.

Wzrosty poziomów cen frachtu morskiego odnotowano na wszystkich obsługiwanych trasach (np. Europa – Ameryka Południowa, Azja – Ameryka Północna) i w każdej relacji import-eksport, choć wzrosty te nie były aż tak spektakularne. Najwyższe jak dotąd poziomy stawek frachtowych, odnotowano w drugiej połowie grudnia 2020 roku. Pierwsze dwa miesiące 2021 roku to zauważalny trend spadkowy, frachty staniały o ok. 30%, po czym nastąpiło zatrzymanie się dynamiki spadku i stabilizacja na relatywnie wysokim poziomie.

W mojej ocenie, rynek statków kontenerowych zyskał na pandemii. Główny profit dla właścicieli tonażu – wzrost stawek za dzienne wykorzystanie statku o ponad 100%. Pamiętajmy, że liczba operujących statków na rynku regulowana jest głównie w celu utrzymania atrakcyjnego dla armatorów poziomu stawek frachtowych

– konkluduje Dyrektor Handlowy Morskiej Agencji Gdynia Sp. z o.o.

->  Nowe zmiany Brexit po 1 stycznia 2022 - szkolenie

Subskrybuj nasz NEWSLETTER!

Otrzymuj powiadomienia o nowościach wprost na swoją skrzynkę pocztową!

 

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

 

Zapisując się na pobranie raportu, wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych wskazanych w niniejszym formularzu, przez Polski Instytut Transportu Drogowego, dalej jako „Administrator” w celach marketingowych oraz oświadczam, że jestem zainteresowany otrzymaniem informacji o aktualnych produktach i ofertach Administratora, tym samym wyrażając zgodę na przesyłanie przez Administratora na podane dane kontaktowe informacji handlowych, w szczególności w zakresie obejmującym kontakt drogą elektroniczną i/lub telefoniczną.

Administratorem Państwa danych osobowych jest Polski Instytut Transportu Drogowego. Dane osobowe będą przetwarzane w celach niezbędnych do wysłania raportu, a w razie wyrażenia przez Państwa zgody, dane te będą przetwarzane w celach marketingowych, tj. skontaktowania się i przekazania informacji o ofertach i produktach Polski Instytut Transportu Drogowego lub partnerów raportu, tj. Webfleet Solutions Poland Sp. z o.o., Transcash.eu S.A. oraz Trans.eu S.A. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do wysłania raportu. Podstawa prawna, cel, okres przetwarzania danych osobowych oraz uprawnienia przysługujące, a także inne ważne informacje dotyczące zasad przetwarzania danych osobowych są szczegółowo określone w Polityce prywatności na stronie www.pitd.org.pl, kontakt mailowy: instytut@pitd.org.pl. Zgodę można wycofać w każdym czasie.

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.