Autor: Anna Majowicz

XXX Forum Ekonomiczne w Karpaczu

Za nami XXX Forum Ekonomiczne w Karpaczu – największa w Europie Środkowo-Wschodniej platforma spotkań, na której nie tylko dyskutuje się o bezpieczeństwie, perspektywach rozwoju gospodarczego, współczesnych wyzwaniach i przezwyciężaniu kryzysów, ale także przedstawia konkretne rozwiązania i innowacyjne idee.

Jubileuszowej edycji towarzyszyło ponad 200 wydarzeń. Wiele paneli dyskusyjnych poświęcono tematom transportowym. 

Europejski transport na miarę XXI w. 

Państwa Członkowskie UE różnią się pod względem stopnia rozwoju infrastruktury transportowej. Biorąc pod uwagę, że sektor ten jest jednym z najbardziej strategicznych dla rozwoju handlu, usług i przemysłu, dla Europy niezbędne jest wypracowanie strategii w zakresie jej rozbudowy i funkcjonowania. Jak zapewnić innowacyjny, neutralny dla środowiska i bezpieczny transport? W jakie projekty inwestować, aby zapewnić szybki rozwój infrastruktury? M.in. o tym dyskutowali eksperci podczas panelu ,,Europejski transport na miarę XXI w.”

Obecny na debacie Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk wspomniał o Strategii Zrównoważonego Rozwoju Transportu do 2030 r. i zmianach, na które musimy się przygotować.

– Wysokiej jakości infrastruktura to jeden z najważniejszych czynników pobudzających zrównoważony rozwój kraju. Zintegrowany i nowoczesny system transportowy jest kluczowym ogniwem w budowaniu spójności ekonomicznej, terytorialnej oraz społecznej państwa. Dzięki skutecznej realizacji projektów infrastrukturalnych oraz usprawnieniom wprowadzanym zarówno w otoczeniu prawnym, jak i planowaniu strategicznym, konsekwentnie zmieniamy oblicze transportu oraz podnosimy jakość infrastruktury w Polsce – wskazał. 

Minister Adamczyk wspomniał, że aktualnie największym wyzwaniem dla państw Europy Środkowej jest konieczność zmniejszenia negatywnego wpływu transportu na klimat i środowisko.

– W ostatnich latach widoczne jest zmniejszenie emisji CO2 w przemyśle czy energetyce, ale nie w transporcie. Wręcz przeciwnie. Niektóre zapisy wprowadzonego przez Komisję Europejską Pakietu Mobilności będą mieć bardzo negatywny wpływ na środowisko. Według szacunków naukowców w atmosferę przedostanie się ok. 4 mln ton dwutlenku węgla – zaznaczył. 

europejski transport

Strategię Zrównoważonego Rozwoju Transportu w trzech obszarach realizuje firma Budimex S.A.

– Do 2030 r. ukończymy budowy dróg szybkiego ruchu i autostrad. Robimy wszystko, aby jak najwięcej elementów z recyklingu, materiałów, które powróciły po budowach, użyć przy nowych inwestycjach. Kolejnym krokiem naszej strategii jest przeniesienie ruchu samochodów ciężarowych na transport niskoemisyjny – kolej. Trwa modernizacja dróg kolejowych. Trzecim obszarem działalności Budimexu są drogi wodne. W tej chwili realizujemy umocnienia i regulacje rzek – Odry i Wisły. Przebudowujemy także porty w Gdańsku, Gdyni i Szczecinie. Na efekty będzie trzeba jeszcze trochę poczekać, ale na pewno znacznie zredukujemy emisję CO2 – ocenia Artur Popko, prezes zarządu Budimex S.A.

Potencjał korytarza transportowego Bałtyk – Morze Czarne

Rozwój transportu i infrastruktury transportowej jest jednym z priorytetów polityki nie tylko regionalnej, ale również ogólnokrajowej. Celem debaty ,,Potencjał korytarza transportowego Bałtyk – Morze Czarne” było określenie znaczenia korytarza Bałtyk – Morze Czarne dla gospodarczego rozwoju polskich regionów, potencjalnych zagranicznych kierunków wymiany towarowej oraz przedstawienie nie zawsze oczywistych korzyści płynących ze współpracy podmiotów gospodarczych i administracji. 

->  Szkolenie ,,Brexit dla praktyków transportu" - druga edycja

Rafał Weber, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury, zwrócił uwagę na projekt, który połączy państwa znajdujące się między Morzem Czarnym a Morzem Bałtyckim, jakim jest Via Carpatia.

– Via Carpatia to droga, która w Polsce jest już realizowana. Jesteśmy bardzo mocno zaawansowani na odcinkach podkarpackich i lubelskich, a na odcinkach podlaskich podpisywane są umowy realizacyjne. Widzimy bardzo duże postępy prac naszych partnerów na Litwie, Słowacji i na Węgrzech – wskazał. 

Dodał, że również kraje południowe, jak Bułgaria, Rumunia czy Grecja, są zainteresowane budową Via Carpatii.

potencjał korytarza transportowego

Teren miedzy Bałtykiem a Morzem Czarnym jest terenem z bardzo dużym potencjałem gospodarczym i turystycznym.

– Przeszliśmy od fazy rozmów i debat, do fazy czynów. Chcemy, aby 2026 rok był tym, w którym Via Carpatia przez Polskę będzie prowadziła niemalże na całej długości. To droga przyszłości – podsumował Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury.