W ramach wdrażania przepisów Pakietu Mobilności każdy przewoźnik zobligowany jest do założenia konta na portalu IMI, który jest systemem wymiany informacji na rynku wewnętrznym Unii Europejskiej. Internetowy portal deklaracji delegowania transportu drogowego aktywowano już od 21 stycznia, umożliwiając swobodną rejestrację, testowanie, a tym samym dano czas na uporządkowanie firmowej bazy danych. Z kolei od 2 lutego, na platformie rozpocznie się obowiązkowe delegowanie kierowców do innych państw UE. Jak system IMI wygląda w praktyce oraz czy jest się czego obawiać?
Czym jest platforma IMI?
Głównym założeniem platformy jest szybka wymiana niezbędnych informacji między organami administracji w różnych krajach Unii Europejskiej. Pozwala to na sprawniejsze funkcjonowanie wspólnego rynku, a także przyspieszenie procedur. Usługa funkcjonuje bezpośrednio na serwerach Unii Europejskiej, co oznacza interfejs przetłumaczony na wszystkie oficjalne języki we wspólnocie. Wraz z rozwiązaniami Pakietu Mobilności, poprzez IMI odbywać się będą zgłoszenia delegowania kierowców do państwa członkowskiego, innego niż kraj – siedziby firmy, w którym posiada on zatrudnienie. Kolejnym zadaniem systemu jest dostarczenie wymaganych dokumentów do organów państw członkowskich, w których odbywa się przewóz. Administracja danego kraju, może poprzez platformę, upominać się o uzupełnienie lub przedstawienie dodatkowych dokumentów przewozowych.
Portal deklaracji delegowania transportu drogowego
Na wskazanym module RTPD (Road Transport – Posting Declaration): https://www.postingdeclaration.eu/landing przeprowadza się procedurę zgłaszania kierowców. Na stronie głównej („Home”), umiejscowiono w formie dashboardu najważniejsze informacje. Znalazły się tam: alerty o wygasających delegacjach, prośby o dokumenty, czy wygaśnięte deklaracje. Oprócz zakładek technicznych, służących personalizacji ustawień, interfejs zawiera trzy podstawowe odnośniki:
- Deklaracje
- Kierowcy
- Prośby
W zakładce kierowcy, firmy zobligowane są wprowadzić do systemu dane wszystkich truckerów, którzy w ich mieniu wykonują przewozy międzynarodowe w obrębie UE. Deklaracja zawiera takie informacje jak: imię i nazwisko kierowcy, datę jego urodzenia, numer prawa jazdy, numer karty kierowcy, dokument tożsamości, informacje o kraju pochodzenia, dane adresowe, miejsce siedziby pracodawcy. Strona pozwala na manualne dodawanie każdego rekordu, jak również na wgrywane całych baz danych, zapisanych w plikach arkuszy kalkulacyjnych. Możliwe jest także bieżące edytowanie już wprowadzonych danych, wraz z dostępem do historii zmian. Warto zadbać o kompletność swojej bazy truckerów, co usprawni dalszą procedurę ich delegowania. Wybór z rozwijanej listy automatycznie wprowadzi wpisane wcześniej informacje do poszczególnego wniosku.
Delegowanie kierowcy w IMI
Delegowanie także wiąże się z uzupełnieniem niezbędnych danych do systemu. Do podstawowych zalicza się nadany numer zgłoszenia, kraj delegowania, przewidywaną datę rozpoczęcia i zakończenia delegowania, rodzaj przewozu i usług transportowych. W zgłoszeniu muszą się też znaleźć informacje o danych firmy przewozowej, dane zarządzającego transportem, delegowanego kierowcy, pojazdu – numer tablicy rejestracyjnej.
Zgłoszenie kierowcy ważne 6 miesięcy
Zgłoszenie delegowania dla każdego kierowcy w IMI, ważne będzie od 1 dnia do 6 miesięcy. Co więcej, trzeba będzie wykonać je osobno do każdego kraju, na trasie przejazdu. Dozwolone będzie kopiowanie tego samego zgłoszenia. Oprócz danych podstawowych, przewoźnik wskaże rodzaj przewozów (kabotaż lub cross-trade). Na końcu system wygeneruje kod QR dla danego kursu. Możliwa też będzie edycja wpisanej pozycji, z zachowaniem tego samego kodu QR. W każdej chwili przewoźnik będzie miał dostęp do historii edycji zgłoszenia. Po upływie czasu zgłoszenia zmieni ono status na platformie na „Upłynęła ważność”.
Prośby ze strony administracji
Organy w poszczególnych krajach także zobligowane zostały do korzystania z IMI. Za jego pośrednictwem będą przesyłały do firm przewozowych wezwania do uzupełnienia dokumentacji. Na indywidualnym koncie firmy transportowej, zostanie wyświetlony stosowny alert.
Należy kliknąć przycisk „wniosek o dokumenty”, w prawym górnym rogu strony zgłoszenia i wybrać RTPD Wniosek o dokumenty. Otworzy się nowa zakładka zatytułowana „Wniosek o dokumenty”, w której znajdują się informacje dotyczące wniosku, wraz z okresem którego dotyczy.. Można wybrać rodzaj wymaganych dokumentów z listy: CMR (listy przewozowe), zapisy tachografu, odcinki wypłaty, umowa o pracę, karty ewidencji czasu pracy i dowody płatności.
poradnik UE: „Transport drogowy – zgłoszenia”, s.7
Przewoźnik będzie miał czas 8 tygodni, od wpłynięcia zapytania na wysłanie i skompletowanie wszystkich danych dla odpowiednika inspekcji transportu drogowego w danym kraju. IMI umożliwi wgranie ich bezpośrednio na platformę, bez konieczności uprzedniego tłumaczenia dokumentów. W przypadku niejasności wprowadzono także opcję czatu z przedstawicielem z odpowiednim urzędnikiem. Jeśli przewoźnik nie odpowie na wezwanie organu z innego kraju, sprawa zostanie przekazana do wyjaśnienia Inspekcji Transportu Drogowego w Polsce.
Obowiązkowa rejestracja przekroczenia granicy w tachografie
Ważną informacją dla kierowców i przewoźników jest konieczność odnotowywania przekroczenia granicy w tachografie. Cyfrowe tachografy, oparte o geolokalizację dokonają tej czynności automatycznie. W przypadku analogowej aparatury, niezbędne będzie zjechanie z drogi przez kierowcę, na pierwszym możliwym zjeździe po przekroczeniu granicy i naniesienie informacji o przekroczeniu na tarczy.