Autor: Kamil Zając

Zarobki kierowców w 2023 roku wzrosły o 2%

Zarobki kierowców w 2023 roku nadal rosły, choć ich dynamika wyhamowała w stosunku do ostatnich lat. W 2023 kierowcy zadeklarowali około 2% wzrost swoich wypłat. Część z nich musiała jednak trochę więcej pracować, aby utrzymać poziom swojej wypłaty. Cieszy fakt, że truckerzy nadal w większości lubią swoją pracę. Głównie za poznawanie nowych miejsc i ludzi. Widać także wzrost liczby kobiet w zawodzie. W jakim systemie pracy można zarobić najwięcej? Jaką pensję otrzymuje najwięcej kierowców? O sytuacji na rynku kierowców zawodowych dyskutowali eksperci podczas premiery, siódmej edycji raportu „Zarobki kierowców zawodowych w Polsce 2023. Bezpieczeństwo i stan infrastruktury parkingowej”. [POBIERZ RAPORT]

Zarobki kierowców w 2023 roku okiem ekspertów

PITD przebadał 800 kierowców zawodowych

W tegorocznej edycji badania wzięło udział 800 kierowców oraz 200 pracodawców. Wśród badanych dominowali w szczególności kierowcy pracujący na solówkach lub zestawach z naczepą, z 90% udziałem. Największą grupę respondentów, bo 55% stanowiły osoby pracujące w ruchu międzynarodowym na terenie Unii Europejskiej. Warto nadmienić, że polscy kierowcy coraz lepiej radzą sobie z komunikacją za granicą. W tegorocznej edycji raportu 67% ankietowanych zadeklarowało komunikatywną znajomość języka angielskiego.

To już siódma edycja naszego raportu. Co ciekawe, mamy największy udział respondentek w historii! Aż 20% kobiet wypełniło ankiety

wskazuje dr inż. Justyna Świeboda – prezes Polskiego Instytutu Transportu Drogowego.
Zarobki kierowców 2023 pobierz raport PITD

Przewoźnicy płacą mniej czy więcej niż rok wcześniej?

Pomimo zauważalnego kryzysu w branży, średnie pensje kierowców zawodowych urosły o 2% w stosunku do ubiegłego roku. Z kolei mediana zarobków zwiększyła się o 3,9%. Dynamika wyraźnie wyhamowała, gdyż pomiędzy latami 2021/2022 zaobserwowaliśmy aż 21,6% podwyżki średniej płacy. Jednakże powyżej 7 tys. złotych zarabiało w 2023 roku ponad 60% badanych osób.

Transport jest papierkiem lakmusowym gospodarki. Jako pierwszy reaguje na perturbacje w gospodarce. Okazuje się, że pensje w większości wzrosły. Nie ma tendencji, że pracodawcy obniżają pobory. Wzrost był, ale minimalny. W poprzednich latach duże podwyżki były związane z Pakietem Mobilności

wyjaśnia Agnieszka Szwaj – regional marketing manager w Webfleet.

Wśród kierowców istnieją także opinie, że jednak ich zarobki stanęły w miejscu. Nie jest odkryciem, że wynagrodzenie uzależnione jest od liczby godzin w trasie, płac sektorowych, itp. Z czego takie odczucie może wynikać?

Regulacje utrudniają wyliczenie wynagrodzenia. Chcemy być zawsze transparentni. Jesteśmy w stanie każdemu wytłumaczyć dlaczego tyle i tyle dostał. Jest to skomplikowane. Czasami różnica w pensji potrafi być na poziomie 1000-1500 złotych w miesiącu. Na etapie planowanie nie jesteśmy w stanie podać wysokości wynagrodzenia, tylko dopiero wtedy gdy po miesiącu  spłyną wszystkie informacje o trasie kierowcy

przedstawia Marcin Woźny – kierownik floty w TVM Transport & Logistics.

Te różne opinie mogą wynikać z faktu, że kierowcy obecnie muszą dłużej pracować i stąd takie wrażenie, że pensje mogły spaść. Niby na koncie wydaje się, że pensja jest wysoka, ale trzeba w to włożyć wiele trudu. Przeciętny kierowca też pracuje znacznie więcej od przeciętnego pracownika. Jeśli chcemy naprawdę policzyć i porównać wynagrodzenie kierowcy, to biorąc pod uwagę te czynniki, wcale nie jest one takie wysokie

reasumuje Dorota Tobór – kierowca zawodowy.
Czy zarobki kierowców w 2023 roku wzrosły?

81% badanych lubi swoja pracę

Wysokie zarobki stanowią jeden z najważniejszych czynników wpływających na zadowolenie ze swojej pracy. Jednakże kierowcy lubią swoją pracę także za specyficzne dla niej uwarunkowania, związane z podróżowaniem. Aż 81% badanych lubi swoja pracę. Raport „Zarobki kierowców zawodowych w Polsce 2023. Bezpieczeństwo i stan infrastruktury parkingowej” wskazuje, że poznawanie nowych miejsc (29%), wysokie zarobki (22%) oraz poznawanie nowych ludzi (15%), są najważniejszymi czynnikami, wpływającymi na zadowolenie kierowców ze swojej pracy.

Lubię swoją pracę. Przeszłam, z pracy typowo biurowej, związanej z zarządzaniem ludźmi. Zmieniłam zawód na to, co zaczęło mnie przyciągać. Nieustannie poznaje nowych ludzi i miejsca. Mam dużą swobodę czasową. W ciągu kilku dni potrafię mieć 4 różne pory roku. Poznawanie świata, które było dla mnie wcześniej nieosiągalne, stało się dla dostępne. Kierowcy dzielą się na tych, co kochają tę profesję lub wykonują ją tylko ze względów finansowych. Co więcej, jest też coraz więcej transportów, które nie wymagają pracy fizycznej, co pozwala większej liczbie pań dołączyć do grona truckerów

opowiada Dorota Tobór.

Kierowca żyje w stresie ciągłym, ale umiarkowanym

Pomimo faktu, że większość truckerów lubi swoją pracę, to o zmianie zawodu myśli już blisko połowa badanych (48%). Dlaczego tak się dzieje? Stres wskazało 19%, niewystarczającą liczbę miejsc parkingowych 17%, długie rozłąki z bliskimi 17%, natomiast na warunki sanitarne narzekało 16%.

Kierowcy narzekają regularnie na poziom stresu. Jest to stres umiarkowany, ale ciągły. Po kilku latach pojawia się przez to u nich wypalenie zawodowe oraz choroby cywilizacyjne. Badaliśmy jako fundacja Truckers Life stan zdrowia kierowców. Wiele osób ma ze względu na tryb pracy problemy zdrowotne. To jest czynnik wpływający na kondycję fizyczną i psychiczną kierowców w ich pracy

wyjaśnia Dagmara Trusewicz, prezes fundacji Truckers Life.

Kierowca zawodowy Dorota Tobór uważa, że poziom stresu nieustannie wzrasta, głównie przez codzienne problemy ze znalezieniem miejsca postojowego.

Tachografy nas ograniczają. Nie możemy dalej szukać postoju, gdyż każde przekroczenie czasu pracy może skończyć się mandatem. Kierowcy oczekują przede wszystkim zabezpieczenia podstawowych rzeczy, takich jak: parkingi, sanitariaty. Często brakuje ciepłej wody pod prysznicem. Zdarzają się też parkingi bez prysznica. Dodam także słowo o złym traktowaniu nas przez załadowców. Są parkingi, gdzie człowiek musi stać pod płotem. Smutne jest to, że my dostarczamy produkt do danej firmy, ale traktuje się nas w niej, jak piąte koło u wozu

wyjaśnia Dorota Tobór.

Wejście do zawodu kierowcy może kosztować nawet 12 tys. złotych

W dobie deficytu kierowców zawodowych należy wspierać wszelkie działania, pozwalające, zwłaszcza młodym ludziom wejść do zawodu. Firmy mogą działać już teraz, stosując różnorakie programy wsparcia.

Cały czas widzimy finansową barierę wejścia do zawodu dla młodych kierowców.  Nie musimy czekać na rozwiązania narzucone prawem. Firmy są często w stanie same sfinansować, np. prawo jazdy czy inne uprawnienia. Powszechnie stosowaną w takim systemie praktyką jest, że po rozpoczęciu pracy adept częściowo zwraca koszty lub ma wpisaną lojalkę w umowę

wyjaśnia dr inż. Justyna Świeboda.

Już od dawna stosujemy wsparcie dla osób chcących się przekwalifikować do zawodu. Dofinansowujemy przejście z prawa jazdy kat. C na C+E

dodaje Marcin Woźny.

Na wyszkolenie personelu nie zawsze jest konieczne wykładanie tylko własnych środków. Z pomocą może przyjść Unia Europejska, która dofinansowuje zrobienie prawa jazdy.

Sama skorzystałam z takiego wsparcia. Najpierw zrobiłam kategorię C, potem C+E i jeszcze rozszerzyłam swoje uprawnienia o kat. D. Na Śląsku było kilka projektów dofinansowujących uprawnienia. Oczywiście pod różnymi warunkami. Trzeba regularnie sprawdzać, jakie są opcje w danym regionie

dodaje Dorot Tobór.

Technologia wsparciem przy wyliczaniu zarobków kierowcy

Właściwe naliczanie wynagrodzenia kierowcy jest procesem skomplikowanym dla wielu przewoźników. Najnowsze systemy telematyczne, w które wyposażone są ciężarówki można z powodzeniem połączyć z programami wykorzystującymi dane do ustalenia wynagrodzeń.

Temat wynagrodzeń jest mega skomplikowany. Wymusiło to na nas, jako dostawców technologii, dodatkowe opcje analityczne. Systemy starają się wychodzić naprzeciw tym oczekiwaniom. Wytworzył się popyt na usługi firm, które specjalizują się w wyliczaniu wynagrodzeń dla kierowców. Staramy się integrować nasze dane z innymi systemami

wskazuje Agnieszka Szwaj.

Kierowcy świadomie korzystają z technologii

Kierowcy zawodowi w zdecydowanej większości korzystają z nowych technologii. Cały czas najpopularniejsza jest nawigacja dla pojazdów ciężarowych, której używa ok. 60%. W pierwszej trójce znalazł się monitoring GPS i lokalizacja pojazdu. Do tego dochodzi jeszcze asystent eco-drivingu.

Wykorzystanie technologii jest na przyzwoitym poziomie. Pokazuje to zarówno badanie PITD w Polsce, jak i nasze Webfleet w Europie. Pokutuje mit w całej branży, że nowe gadżety to inwigilacja. Tutaj jest duża rola, aby ten mit obalać i edukować personel

wskazuje Agnieszka Szwaj.

Zastanawiam się, jak kierowcy rozumieją nowoczesne technologie, bo już niewielu kierowców jeździ samochodami starszymi niż 3 lata. Tempomaty aktywne, czy kamery zamiast lusterek, to mogą być już standardy dla kierowców i nie uznają tego już jako ekstra technologii, lecz standardowe wyposażenie pojazdu

przekonuje dr inż. Justyna Świeboda.

Technologia to jedno, ale musi być sprzęgnięta z polityką firmy. Przykładowo eko-driving będzie skuteczny tylko, jeśli powiążemy go z systemem motywacyjnym.

Są przewoźnicy, którzy dzielą się oszczędnościami za zużycie paliwa, stosując systemy grywalizacji. Wchodzi AI, która daje ogromne możliwości. Ważne jest także wspólne rozumienie pojęcia nowoczesne technologie

dodaje Agnieszka Szwaj.
Zarobki kierowców 2023 pobierz raport PITD

Raport zarobki kierowców w 2023 roku wsparciem dla kierowców

Misją Polskiego Instytutu Transportu Drogowego jest merytoryczne wsparcie naszej branży TSL, a w szczególności propagowanie zawodu kierowcy zawodowego. Temu także służy kampania „Respect My Way”.

Niestety, co roku wylewa się hejt ze strony kierowców na nasze badanie. Pamiętajmy, że celem naszego raportu jest danie głosu kierowcom, aby mogli się swobodnie wypowiedzieć. Chcemy, aby zatrudniający poznali opinie swoich truckerów, a potem porozmawiali z nimi

wyjaśnia dr inż. Justyna Świeboda.

Kierowcy chcą być szanowani za swoją pracę. Często okazuje się, że w branży nie mają tego minimalnego szacunku.

Ważne jest poznanie potrzeb i bolączek kierowców. Nie tylko działajmy w celu pozyskiwania nowych osób do zawodu, ale także trzeba pilnować, aby utrzymać tych, którzy już tam pracują

dodaje Dagmara Trusewicz.

Obustronna komunikacja na linii przewoźnik – kierowca będzie zawsze z sukcesem dla obu stron.

TVM jest zawsze otwarty na rozmowy z kierowcami o ich problemach. Robimy regularne spotkania z kierowcami, pytając się czy wszystko jest ok. Dodatkowo przeprowadzamy ankiety typu on-boarding, czyli dla osób wchodzących w branżę. Pracują oni 3 m-ce z doświadczonym kierowcą. Pokazuje on, co i jak trzeba robić. Manewrowanie, przypinanie naczepy, itp. Robimy ankietę z poziomu szkolącego i szkolonego. On także ocenia wprowadzającego do zawodu. Ważne są też ankiety typu off-boarding. Czasem przeprowadzka, czy sytuacja w rodzinie powoduje zmianę zawodu, a nie czynniki występujące w firmie

resumuje Marcin Woźny.

Raport „Zarobki kierowców zawodowych 2023” [POBIERZ]

Partnerzy raportu o zarobkach kierowców

  1. Partnerami VIP tegorocznej edycji raportu są: Webfleet oraz TC Kancelaria.
  2. Partnerem jest FAZ Drivers.
  3. Merytoryczne wsparcie: Truckerslife oraz TLP.
->  W górę i w dal, czyli jak polska ostatnia mila stała się synonimem innowacji w Europie
https://www.youtube.com/watch?v=lnR1V2N_GSg
Prezentacja raportu o zarobkach kierowców zawodowych w 2023 roku. Na zdjęciu sześć osób uczestniczących w wideokonferencji: Justyna Świeboda, Dorota Tobór, Agnieszka Szwaj, Artur Olejniczak, Dagmara Trusewicz i Marcin Woźny.

Subskrybuj nasz NEWSLETTER!

Otrzymuj powiadomienia o nowościach wprost na swoją skrzynkę pocztową!

 

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

 

Zapisując się na pobranie raportu, wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych wskazanych w niniejszym formularzu, przez Polski Instytut Transportu Drogowego, dalej jako „Administrator” w celach marketingowych oraz oświadczam, że jestem zainteresowany otrzymaniem informacji o aktualnych produktach i ofertach Administratora, tym samym wyrażając zgodę na przesyłanie przez Administratora na podane dane kontaktowe informacji handlowych, w szczególności w zakresie obejmującym kontakt drogą elektroniczną i/lub telefoniczną.

Administratorem Państwa danych osobowych jest Polski Instytut Transportu Drogowego. Dane osobowe będą przetwarzane w celach niezbędnych do wysłania raportu, a w razie wyrażenia przez Państwa zgody, dane te będą przetwarzane w celach marketingowych, tj. skontaktowania się i przekazania informacji o ofertach i produktach Polski Instytut Transportu Drogowego lub partnerów raportu, tj. Webfleet Solutions Poland Sp. z o.o., Transcash.eu S.A. oraz Trans.eu S.A. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do wysłania raportu. Podstawa prawna, cel, okres przetwarzania danych osobowych oraz uprawnienia przysługujące, a także inne ważne informacje dotyczące zasad przetwarzania danych osobowych są szczegółowo określone w Polityce prywatności na stronie www.pitd.org.pl, kontakt mailowy: instytut@pitd.org.pl. Zgodę można wycofać w każdym czasie.

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.