Zarobki kierowców w 2023 roku nadal rosły, choć ich dynamika wyhamowała w stosunku do ostatnich lat. W 2023 kierowcy zadeklarowali około 2% wzrost swoich wypłat. Część z nich musiała jednak trochę więcej pracować, aby utrzymać poziom swojej wypłaty. Cieszy fakt, że truckerzy nadal w większości lubią swoją pracę. Głównie za poznawanie nowych miejsc i ludzi. Widać także wzrost liczby kobiet w zawodzie. W jakim systemie pracy można zarobić najwięcej? Jaką pensję otrzymuje najwięcej kierowców? O sytuacji na rynku kierowców zawodowych dyskutowali eksperci podczas premiery, siódmej edycji raportu „Zarobki kierowców zawodowych w Polsce 2023. Bezpieczeństwo i stan infrastruktury parkingowej”. [POBIERZ RAPORT]
PITD przebadał 800 kierowców zawodowych
W tegorocznej edycji badania wzięło udział 800 kierowców oraz 200 pracodawców. Wśród badanych dominowali w szczególności kierowcy pracujący na solówkach lub zestawach z naczepą, z 90% udziałem. Największą grupę respondentów, bo 55% stanowiły osoby pracujące w ruchu międzynarodowym na terenie Unii Europejskiej. Warto nadmienić, że polscy kierowcy coraz lepiej radzą sobie z komunikacją za granicą. W tegorocznej edycji raportu 67% ankietowanych zadeklarowało komunikatywną znajomość języka angielskiego.
To już siódma edycja naszego raportu. Co ciekawe, mamy największy udział respondentek w historii! Aż 20% kobiet wypełniło ankiety
wskazuje dr inż. Justyna Świeboda – prezes Polskiego Instytutu Transportu Drogowego.
Przewoźnicy płacą mniej czy więcej niż rok wcześniej?
Pomimo zauważalnego kryzysu w branży, średnie pensje kierowców zawodowych urosły o 2% w stosunku do ubiegłego roku. Z kolei mediana zarobków zwiększyła się o 3,9%. Dynamika wyraźnie wyhamowała, gdyż pomiędzy latami 2021/2022 zaobserwowaliśmy aż 21,6% podwyżki średniej płacy. Jednakże powyżej 7 tys. złotych zarabiało w 2023 roku ponad 60% badanych osób.
Transport jest papierkiem lakmusowym gospodarki. Jako pierwszy reaguje na perturbacje w gospodarce. Okazuje się, że pensje w większości wzrosły. Nie ma tendencji, że pracodawcy obniżają pobory. Wzrost był, ale minimalny. W poprzednich latach duże podwyżki były związane z Pakietem Mobilności
wyjaśnia Agnieszka Szwaj – regional marketing manager w Webfleet.
Wśród kierowców istnieją także opinie, że jednak ich zarobki stanęły w miejscu. Nie jest odkryciem, że wynagrodzenie uzależnione jest od liczby godzin w trasie, płac sektorowych, itp. Z czego takie odczucie może wynikać?
Regulacje utrudniają wyliczenie wynagrodzenia. Chcemy być zawsze transparentni. Jesteśmy w stanie każdemu wytłumaczyć dlaczego tyle i tyle dostał. Jest to skomplikowane. Czasami różnica w pensji potrafi być na poziomie 1000-1500 złotych w miesiącu. Na etapie planowanie nie jesteśmy w stanie podać wysokości wynagrodzenia, tylko dopiero wtedy gdy po miesiącu spłyną wszystkie informacje o trasie kierowcy
przedstawia Marcin Woźny – kierownik floty w TVM Transport & Logistics.
Te różne opinie mogą wynikać z faktu, że kierowcy obecnie muszą dłużej pracować i stąd takie wrażenie, że pensje mogły spaść. Niby na koncie wydaje się, że pensja jest wysoka, ale trzeba w to włożyć wiele trudu. Przeciętny kierowca też pracuje znacznie więcej od przeciętnego pracownika. Jeśli chcemy naprawdę policzyć i porównać wynagrodzenie kierowcy, to biorąc pod uwagę te czynniki, wcale nie jest one takie wysokie
reasumuje Dorota Tobór – kierowca zawodowy.
81% badanych lubi swoja pracę
Wysokie zarobki stanowią jeden z najważniejszych czynników wpływających na zadowolenie ze swojej pracy. Jednakże kierowcy lubią swoją pracę także za specyficzne dla niej uwarunkowania, związane z podróżowaniem. Aż 81% badanych lubi swoja pracę. Raport „Zarobki kierowców zawodowych w Polsce 2023. Bezpieczeństwo i stan infrastruktury parkingowej” wskazuje, że poznawanie nowych miejsc (29%), wysokie zarobki (22%) oraz poznawanie nowych ludzi (15%), są najważniejszymi czynnikami, wpływającymi na zadowolenie kierowców ze swojej pracy.
Lubię swoją pracę. Przeszłam, z pracy typowo biurowej, związanej z zarządzaniem ludźmi. Zmieniłam zawód na to, co zaczęło mnie przyciągać. Nieustannie poznaje nowych ludzi i miejsca. Mam dużą swobodę czasową. W ciągu kilku dni potrafię mieć 4 różne pory roku. Poznawanie świata, które było dla mnie wcześniej nieosiągalne, stało się dla dostępne. Kierowcy dzielą się na tych, co kochają tę profesję lub wykonują ją tylko ze względów finansowych. Co więcej, jest też coraz więcej transportów, które nie wymagają pracy fizycznej, co pozwala większej liczbie pań dołączyć do grona truckerów
opowiada Dorota Tobór.
Kierowca żyje w stresie ciągłym, ale umiarkowanym
Pomimo faktu, że większość truckerów lubi swoją pracę, to o zmianie zawodu myśli już blisko połowa badanych (48%). Dlaczego tak się dzieje? Stres wskazało 19%, niewystarczającą liczbę miejsc parkingowych 17%, długie rozłąki z bliskimi 17%, natomiast na warunki sanitarne narzekało 16%.
Kierowcy narzekają regularnie na poziom stresu. Jest to stres umiarkowany, ale ciągły. Po kilku latach pojawia się przez to u nich wypalenie zawodowe oraz choroby cywilizacyjne. Badaliśmy jako fundacja Truckers Life stan zdrowia kierowców. Wiele osób ma ze względu na tryb pracy problemy zdrowotne. To jest czynnik wpływający na kondycję fizyczną i psychiczną kierowców w ich pracy
wyjaśnia Dagmara Trusewicz, prezes fundacji Truckers Life.
Kierowca zawodowy Dorota Tobór uważa, że poziom stresu nieustannie wzrasta, głównie przez codzienne problemy ze znalezieniem miejsca postojowego.
Tachografy nas ograniczają. Nie możemy dalej szukać postoju, gdyż każde przekroczenie czasu pracy może skończyć się mandatem. Kierowcy oczekują przede wszystkim zabezpieczenia podstawowych rzeczy, takich jak: parkingi, sanitariaty. Często brakuje ciepłej wody pod prysznicem. Zdarzają się też parkingi bez prysznica. Dodam także słowo o złym traktowaniu nas przez załadowców. Są parkingi, gdzie człowiek musi stać pod płotem. Smutne jest to, że my dostarczamy produkt do danej firmy, ale traktuje się nas w niej, jak piąte koło u wozu
wyjaśnia Dorota Tobór.
Wejście do zawodu kierowcy może kosztować nawet 12 tys. złotych
W dobie deficytu kierowców zawodowych należy wspierać wszelkie działania, pozwalające, zwłaszcza młodym ludziom wejść do zawodu. Firmy mogą działać już teraz, stosując różnorakie programy wsparcia.
Cały czas widzimy finansową barierę wejścia do zawodu dla młodych kierowców. Nie musimy czekać na rozwiązania narzucone prawem. Firmy są często w stanie same sfinansować, np. prawo jazdy czy inne uprawnienia. Powszechnie stosowaną w takim systemie praktyką jest, że po rozpoczęciu pracy adept częściowo zwraca koszty lub ma wpisaną lojalkę w umowę
wyjaśnia dr inż. Justyna Świeboda.
Już od dawna stosujemy wsparcie dla osób chcących się przekwalifikować do zawodu. Dofinansowujemy przejście z prawa jazdy kat. C na C+E
dodaje Marcin Woźny.
Na wyszkolenie personelu nie zawsze jest konieczne wykładanie tylko własnych środków. Z pomocą może przyjść Unia Europejska, która dofinansowuje zrobienie prawa jazdy.
Sama skorzystałam z takiego wsparcia. Najpierw zrobiłam kategorię C, potem C+E i jeszcze rozszerzyłam swoje uprawnienia o kat. D. Na Śląsku było kilka projektów dofinansowujących uprawnienia. Oczywiście pod różnymi warunkami. Trzeba regularnie sprawdzać, jakie są opcje w danym regionie
dodaje Dorot Tobór.
Technologia wsparciem przy wyliczaniu zarobków kierowcy
Właściwe naliczanie wynagrodzenia kierowcy jest procesem skomplikowanym dla wielu przewoźników. Najnowsze systemy telematyczne, w które wyposażone są ciężarówki można z powodzeniem połączyć z programami wykorzystującymi dane do ustalenia wynagrodzeń.
Temat wynagrodzeń jest mega skomplikowany. Wymusiło to na nas, jako dostawców technologii, dodatkowe opcje analityczne. Systemy starają się wychodzić naprzeciw tym oczekiwaniom. Wytworzył się popyt na usługi firm, które specjalizują się w wyliczaniu wynagrodzeń dla kierowców. Staramy się integrować nasze dane z innymi systemami
wskazuje Agnieszka Szwaj.
Kierowcy świadomie korzystają z technologii
Kierowcy zawodowi w zdecydowanej większości korzystają z nowych technologii. Cały czas najpopularniejsza jest nawigacja dla pojazdów ciężarowych, której używa ok. 60%. W pierwszej trójce znalazł się monitoring GPS i lokalizacja pojazdu. Do tego dochodzi jeszcze asystent eco-drivingu.
Wykorzystanie technologii jest na przyzwoitym poziomie. Pokazuje to zarówno badanie PITD w Polsce, jak i nasze Webfleet w Europie. Pokutuje mit w całej branży, że nowe gadżety to inwigilacja. Tutaj jest duża rola, aby ten mit obalać i edukować personel
wskazuje Agnieszka Szwaj.
Zastanawiam się, jak kierowcy rozumieją nowoczesne technologie, bo już niewielu kierowców jeździ samochodami starszymi niż 3 lata. Tempomaty aktywne, czy kamery zamiast lusterek, to mogą być już standardy dla kierowców i nie uznają tego już jako ekstra technologii, lecz standardowe wyposażenie pojazdu
przekonuje dr inż. Justyna Świeboda.
Technologia to jedno, ale musi być sprzęgnięta z polityką firmy. Przykładowo eko-driving będzie skuteczny tylko, jeśli powiążemy go z systemem motywacyjnym.
Są przewoźnicy, którzy dzielą się oszczędnościami za zużycie paliwa, stosując systemy grywalizacji. Wchodzi AI, która daje ogromne możliwości. Ważne jest także wspólne rozumienie pojęcia nowoczesne technologie
dodaje Agnieszka Szwaj.
Raport zarobki kierowców w 2023 roku wsparciem dla kierowców
Misją Polskiego Instytutu Transportu Drogowego jest merytoryczne wsparcie naszej branży TSL, a w szczególności propagowanie zawodu kierowcy zawodowego. Temu także służy kampania „Respect My Way”.
Niestety, co roku wylewa się hejt ze strony kierowców na nasze badanie. Pamiętajmy, że celem naszego raportu jest danie głosu kierowcom, aby mogli się swobodnie wypowiedzieć. Chcemy, aby zatrudniający poznali opinie swoich truckerów, a potem porozmawiali z nimi
wyjaśnia dr inż. Justyna Świeboda.
Kierowcy chcą być szanowani za swoją pracę. Często okazuje się, że w branży nie mają tego minimalnego szacunku.
Ważne jest poznanie potrzeb i bolączek kierowców. Nie tylko działajmy w celu pozyskiwania nowych osób do zawodu, ale także trzeba pilnować, aby utrzymać tych, którzy już tam pracują
dodaje Dagmara Trusewicz.
Obustronna komunikacja na linii przewoźnik – kierowca będzie zawsze z sukcesem dla obu stron.
TVM jest zawsze otwarty na rozmowy z kierowcami o ich problemach. Robimy regularne spotkania z kierowcami, pytając się czy wszystko jest ok. Dodatkowo przeprowadzamy ankiety typu on-boarding, czyli dla osób wchodzących w branżę. Pracują oni 3 m-ce z doświadczonym kierowcą. Pokazuje on, co i jak trzeba robić. Manewrowanie, przypinanie naczepy, itp. Robimy ankietę z poziomu szkolącego i szkolonego. On także ocenia wprowadzającego do zawodu. Ważne są też ankiety typu off-boarding. Czasem przeprowadzka, czy sytuacja w rodzinie powoduje zmianę zawodu, a nie czynniki występujące w firmie
resumuje Marcin Woźny.
Raport „Zarobki kierowców zawodowych 2023” [POBIERZ]
Partnerzy raportu o zarobkach kierowców
- Partnerami VIP tegorocznej edycji raportu są: Webfleet oraz TC Kancelaria.
- Partnerem jest FAZ Drivers.
- Merytoryczne wsparcie: Truckerslife oraz TLP.