W 2021 roku najlepiej zarabiali kierowcy pracujący w transporcie międzynarodowym, dodatkowo zatrudnieni w systemie 3/1 i 4/1. Potwierdza się tendencja wzrostu wynagrodzeń. Już 70% osób stosuje nowe technologie w swojej pracy. Przeglądu sytuacji i ocenę wyników badań dokonali eksperci, podczas webinaru prezentującego najnowszy raport Polskiego Instytutu Transportu Drogowego: ,,Zarobki kierowców zawodowych w Polsce. Nowoczesne technologie dla kierowców i przewoźników”.
Przebadano liczną grupę
Raport podsumowuje już 5 edycją badań, opisującą sytuację w 2021 roku. Powstał on w oparciu o badania ankietowe, przeprowadzone na reprezentatywnej próbie. Zarobki kierowców w Polsce, to tylko część opracowania. Dużą uwagę poświęcono również nowoczesnym technologiom, wspierającym ich pracę. W badaniu wzięło udział 850 truckerów, a także 300 pracodawców.
60% kierowców wykonuje transport międzynarodowy. Dodatkowo w 2021 zwiększył się odsetek osób na trasach poza UE. W porównaniu do 2020 roku, w całej populacji truckerów wzrósł udział osób powyżej 50 roku żucia. Zdecydowanie zmniejszyła się liczba osób młodych.
wskazuje dr inż. Justyna Świeboda, prezes PITD, współautorka raportu
Może to potwierdzać trend, w którym od dłuższego czasu zmniejsza się liczba zawodowych kierowców w Polsce.
Satysfakcja a zarobki kierowców w Polsce
Istotnym wnioskiem, wynikającym z badań, jest fakt, że to nie zarobki, pomimo faktu ich atrakcyjności, motywują do pracy za kółkiem. Kierowcy po prostu lubią swoją pracę.
72,3% kierowców stwierdziło, że lubi swoją pracę, co jest spadkiem w porównaniu do roku 2020, gdzie było to aż 85%.
dodaje dr inż. Justyna Świeboda
Dodatkowo niepokojące jest pogorszenie nastrojów wśród kierowców. Sukcesywnie zwiększa się liczba osób rozważających zmianę zawodu.
uzupełnia Agnieszka Szwaj, Marketing Manager Poland & EE, Webfleet Solutions
Właściwie dopasowany zestaw benefitów motywujących mógłby wpłynąć na zwiększenie satysfakcji zawodowej. Zaledwie 2 na 10 pracowników otrzymuje takie bonusy.
Karta Multisport i prywatna opieka medyczna to już taki standard, oferowany wszędzie. Może warto inaczej wesprzeć, np. poprzez kursy językowe, czy wykupienie abonamentu na Netflix. Można to zrobić na współdzielonych kontach. Analizowaliśmy różne benefity i to pracodawca powinien zapewnić komfort.
przekonuje dr inż. Justyna Świeboda
Z jednej strony przewoźnicy skarżą się na deficyt kierowców, a z drugiej lojalność w danej firmie nie jest powszechnie ceniona.
Kierowcy ze stażem pracy w jednej firmie – powyżej 10 lat, zarabiają mniej niż ci, pracujący krócej.
wyjaśnia Artur Olejniczak, Kierownik Działu Marketingu Wyższej Szkoły Logistyki w Poznaniu
Problemem brak szacunku do kierowców
Za rok, podczas porównania kluczowych wskaźników z raportów, nastąpi przełomowa zmiana. Zatrważający jest wskaźnik osób rozważających zmianę zawodu i tych, co deklarują że zrobią to na pewno. Co ważne, tu nie chodzi o zmianę systemu pracy, np. z transportu międzynarodowego na krajowy, aby być bliżej domu. Chodzi o rezygnację z zawodu. Ubywa rąk do pracy i trzeba być tego świadomym.
wskazuje Paweł Pokrywka, Pełnomocnik Zarządu w Transkap
Za częsty powód odejść z zawodu kierowcy wskazuje się malejący prestiż pracy, brak poczucia wzajemnej solidarności, a także złe lub wręcz upokarzające warunki infrastrukturalne na drogach.
W toku rozmów w naszej firmie zaobserwowaliśmy, że występuje deficyt integracji między ludźmi, także w postaci wspólnego radzenia sobie z codziennymi problemami. Przykładowo, jeszcze kilkanaście lat temu, jeśli ktoś na trasie zmuszony był zmienić koło, to napotkany trucker się zatrzymywał i mu pomagał. Dzisiaj prawie nikt już tego nie robi. Jedność w fachu kierowców to obecnie tylko slogan i to mocno boli kierowców.
dodaje Paweł Pokrywka
Infrastruktura okołotransportowa odstrasza
Fundacja Truckerslife walczy o lepsze postrzeganie kierowców, a także poprawę stanu infrastruktury około drogowej.
Polski Instytut Transportu Drogowego wraz z Truckerslife mają wspólnie badać sytuację na parkingach i dużych obiektach. Brak szacunku dla kierowców widoczny jest podczas załadunku i rozładunku. Z winy zarządcy obiektu, czas operacji jest tam często nieszanowany. Kierowca, który dojechał punktualnie, zmuszony jest czekać zbyt długo. Przez to rozpada mu się grafik jego pracy, a potem nie ma jak zanocować. Podobnie jest na granicach, gdzie ludzie muszą koczować w kabinach ciężarówek, często bez możliwości załatwienia elementarnych potrzeb.
zaznacza dr inż. Justyna Świeboda
Kierowca opuszczający Polskę często czuje się bezbronny. Dylematem jest, co zrobić z zestawem, kiedy na postoju nie ma kamer, a on musi go opuścić. Stresuje się, obawiając się, czy ktoś nie okradnie mu ciężarówki. Do legendy przeszła też historia, jak w czasie pandemii w Hiszpanii, umieszczono truckerów w ciasnych klatkach, tzw. „bezpiecznych strefach”, na cały moment długiego załadunku. To uwłacza godności ludzkiej. Z kolei zaniedbanie infrastruktury, to częste zjawisko także na Zachodzie. W bogatej Austrii brakuje punktów, gdzie można odśnieżyć auto. Kierowcy, ryzykując zdrowie i bezpieczeństwo, musieli odśnieżać szczotką naczepy na parkingach, bez żadnego wyposażenia. Austriacką inspekcję drogową nie interesuje, że nie ma gdzie bezpiecznie odśnieżyć pojazdu, tylko wystawia mandaty.
wylicza Paweł Pokrywka
Technologie wspierają pracę
Obecny profil przeciętnego kierowcy zawodowego, to osoba 30-40 letnia, w większości dobrze wykształcona. Są to też ludzie obeznani z techniką, zatem stosowanie elektronicznych rozwiązań nie powinno być im obce.
Niby 70% osób stosuje nowe technologie, ale w praktyce w przypadku bardziej zaawansowanych narzędzi, to już jest dużo słabiej. Cały czas dominuje stosowanie jedynie nawigacji. Dużo klientów posiada na wyposażeniu floty super systemy, z dużą ilością funkcji, ale nie wykorzystują ich. Technologie wkraczają mocniej do kabiny ciężarówki, a kierowcy muszą poznawać pracę z innowacjami. Rozumieją, że ich zawód się profesjonalizuje. W przyszłości kierowca będzie bardziej jak pilot samolotu – człowiek obsługujący kokpit i zaawansowany sprzęt.
przewiduje Agnieszka Szwaj
Szkolenia ułatwiające korzystanie z nowych rozwiązań, to klucz do sukcesu. Webfleet Solutions organizuje je zarówno dla przewoźników, jak i spedytorów.
Optidrive w najbliższych miesiącach i latach będzie kluczową funkcją telematyki. Zawirowania na rynku paliw, inflacja, wzrost kosztów, wymuszą optymalizację w sposobie prowadzenia pojazdów. Obsługujemy ponad 50 tys. klientów w transporcie. 25% firm boi się upadłości. Kryzysy wymuszają innowacyjność.
uzupełnia Agnieszka Szwaj
Nawet najbardziej zaawansowane systemy IT nie są konkurencją dla kierowców. Droga nie będzie obsługiwana przez maszynę. Na trasie występują nieprzewidziane sytuacje i musi być reakcja człowieka. Ludzie będą zawsze potrzebni.
przewiduje Paweł Pokrywka
Zarobki kierowców w Polsce wyrażone w średniej i medianie
W raporcie podano wytyczne, co będzie poddane analizie i porównaniu w edycji za 2022 rok. Dokładne kwoty wynagrodzeń netto, wraz z ich zmianą na przestrzeni lat, znajdują się w raporcie, na stronie 6.