Pandemia COVID-19 bez wątpienia wpłynęła na transport drogowy towarów. Gdy fabryki były zamknięte – transport został zatrzymany. Kiedy istniała potrzeba zrealizowania takiego transportu, szczególnie w kierunku do Włoch – stawki wzrastały horrendalnie. Przewoźnicy mieli problem ze znalezieniem kierowców, a truckerzy zwyczajnie bali się wyjeżdżać, aby się nie zarazić i nie zarazić swoich najbliższych. Jak zatem wyglądały zarobki kierowców w Polsce?
Pandemia, a wpływ na wysokość wynagrodzenia
Wg jednego z badań przeprowadzonych na początku kwietnia 2020 roku wśród polskich przewoźników – 90% z nich doświadczyło spadku zleceń. A ponad połowa respondentów – stwierdziła również, że terminy płatności za transport zdecydowanie się wydłużyły. Ponad 50% przewoźników w tym badaniu zaznaczyło, że stawki w czasie pandemii mocno spadły. Ci przewoźnicy, którzy rozszerzyli swoją działalność w branży chemicznej i medycznej – odczuli wzrost stawek za transport.
Wg wyników najnowszego raportu „Zarobki kierowców zawodowych w Polsce”, nieco ponad 1/3 badanych kierowców twierdzi, że ich pensja zmniejszyła się. Aż 6 na 10 kierowców stwierdziło, że pandemia nie miała wpływu na ich wynagrodzenie.
Transport to branża, w której zmiany są bardzo dynamiczne. Szybkie reagowanie na zmiany jest niewątpliwie cechą najlepszych przewoźników.
Zmiany wynagrodzenia kierowców
Polski Instytut Transportu Drogowego co roku publikuje dane nt. zarobków. W 2020 roku w badaniu wzięło udziału 1200 kierowców, z czego 98% to mężczyźni. Jednakże z roku na rok zwiększa się liczba kobiet w tym zawodzie. W porównaniu do 2017 roku średnia kwoty netto w 2020 roku wzrosła prawie o 1179 zł. Na całkowite wynagrodzenie kierowców składa się również dieta i ryczałt. Tak odpowiedziało ponad 60% ankietowanych.
Są kierowcy, którzy zarabiają 7000 zł i więcej. 93% z nich pracuje w ruchu międzynarodowym na terenie Unii Europejskiej. Głównie są to kierowcy w przedziale wieku od 31 do 40 lat. 1/3 z tych kierowców to jednak Ci z doświadczeniem powyżej 10 lat w zawodzie. Ważną kwestią jest również znajomość języków. Kierowcy mogą się pochwalić znajomością języka angielskiego, niemieckiego czy rosyjskiego.
85% kierowców twierdzi, że lubi swoją pracę. Najbardziej lubią swoją pracę za poznawanie nowych miejsc. Najczęściej kierowcy wymieniali: spokój, nie ma problemu z pracą na rynku, czy po prostu “lubię jeździć ciężarówkami”.
Pracodawcy
Wg szacunków PwC w 2022 roku ma brakować blisko 200 tys. kierowców zawodowych. Czy ten fakt wpływa na działalność firm transportowych, oferując kierowcom lepsze warunki pracy? Pracodawcy, którzy wzięli udział w badaniu w raporcie o zarobkach kierowców głównie wykonują transport międzynarodowy na terenie Unii Europejskiej (66%). Są to firmy z mocną pozycją na rynku, które prowadzą działalność od 10 lat (57%).
6 na 10 pracodawców twierdzi, że nie ma problemu z rotacją kierowców. Taki fakt cieszy zwłaszcza, że jeszcze w 2018 roku twierdził tak co 4 pracodawca. 15% pracodawców uważa że rotacja kierowców negatywnie wpływa na realizowanie zleceń w ich firmie. Blisko 2 na 10 uważa, że ma rotację pracowników, chociaż nie przeszkadza to w bieżącym prowadzeniu działalności. Stanowi to jednak sygnał ostrzegawczy.
Pracodawcy najczęściej szukają kierowców korzystając z serwisów internetowych. Co ciekawe jest to spadek o 12% w porównaniu z rokiem 2018. Za to ogłoszenia w prasie wzrosły dwukrotnie w przeciągu
dwóch lat. Prawie co 4 pracodawca na 10 stwierdził, że przy szukaniu pracowników korzysta z rekomendacji innych kierowców. Najwięcej pracodawców twierdzi, że kierowców znajdują od 1 do 3 tygodni.
Raport odnosi się w dużej mierze do szczególnego roku 2020. Aktualnie w drugim półroczu 2021 roku widzimy, że w branży nie ma spokoju. Zleceń coraz więcej, przestrzeni ładunkowej coraz mniej, stawki szaleją, a w dodatku ciągła niepewność co będzie z gospodarką za kilka miesięcy. Jakie długofalowe wpływy będą miały wszelkie programy pomocowe rządów na całym świecie? Czy czeka nas kolejna fala lockdownów w Europie i na świecie? Jak to odbije się na stabilności zatrudnienia i wysokości zarobków, nie tylko kierowców, ale wszystkich pracowników branży TSL? Na to pytanie postaramy się z pewnością odpowiedzieć w kolejnej edycji raportu.
Chcesz pomóc? Zapraszamy do współpracy przy kolejnych publikacjach!