Zarobki kierowców zawodowych w Polsce

Autor: Kamil Zając

Polski Instytut Transportu Drogowego opublikował raport szczegółowo opisujący zarobki kierowców zawodowych w Polsce. W tym roku publikacja została również poszerzona o nowoczesne technologie, wykorzystywane w transporcie drogowym. Z najnowszych badań wynika, że tylko 28,1% badanych kierowców zarabia poniżej 5000 zł netto.

Zarobki kierowców w 2021 roku

W 2021 roku, w badaniu przeprowadzonym przez PITD, wzięło udziału 850 kierowców, z czego 98% to mężczyźni. W raporcie uwzględniono również wyniki ankiet pracodawców (300 badanych). Należy pamiętać, że na całkowite wynagrodzenie kierowców składa się również dieta i ryczałt. Natomiast umowę o pracę ma ok. 95% badanych kierowców. Analiza tych wskaźników będzie kluczowa ze względu na Pakiet Mobilności, który wprowadził zmiany w naliczeniu wynagrodzeń od lutego 2022 roku. Grupa kierowców, która wzięła udział w badaniu pracuje głównie w ruchu międzynarodowym na terenie UE. Jednak, warto zwrócić uwagę na fakt, że coraz więcej zleceń realizowanych jest również poza krajami UE. To również może się zmienić w związku z wojną w Ukrainie. W porównaniu do 2020 roku, wzrósł udział osób powyżej 50 lat. Zdecydowanie zmniejszył się udział osób młodych.

Najwięcej kierowców zarabia pomiędzy 6 a 7 tys. złotych netto. 1/3 kierowców zarabia powyżej 7000 zł netto. Oznacza to, że zarobki kierowców plasują się znacznie powyżej średniej krajowej. 72% badanych pracuje jednak w ruchu międzynarodowym.

Blisko 3/4 badanych kierowców lubi swoją pracę (72,3%). Jest to spadek w porównaniu do roku poprzedniego gdzie 85% kierowców tak odpowiedziało. To z kolei przełożyło się na to, że połowa z ankietowanych myśli o zmianie pracy (50,9%).

Pracodawcy

Ponad połowa (56,1%) pracodawców podkreśla, że ma problem w znalezieniu kierowcy. 4 na 10 pracodawców twierdzi, że nie ma problemu z ich zatrudnieniem. Jest to trend wzrostowy, który utrzymuje się od wielu lat w branży transportowej (w porównaniu z rokiem 2018 jest to wzrost o 13,1%).

->  Nowy Jedwabny Szlak z problemami

4 na 10 pracodawców twierdzi, że nie ma problemu z rotacją kierowców. 1/4 pracodawców twierdzi, że rotacja kierowców negatywnie wpływa na realizowanie zleceń w ich firmie, a także powoduje ona utratę korzyści, w postaci mniejszej liczby realizowanych zleceń. Najwięcej pracodawców twierdzi, że czas na znalezienie kierowcy to najczęściej od 1 do 3 tygodni.

Pracodawcy obecnie najczęściej szukają kierowców, korzystając z rekomendacji innych kierowców – to właśnie przynosi największy rezultat w poszukiwaniu pracowników.

Nowoczesne technologie chętnie wykorzystywane

70% ankietowanych odpowiedziało, że korzysta z nowoczesnych technologii. Najważniejsza jest dla nich profesjonalna nawigacja. Kierowcy coraz częściej korzystają również z systemów wspierających typu ecodriving. Ankietowani w swoich wypowiedziach zwracali uwagę na to, że chcieliby mieć możliwość udziału w szkoleniach z ecodrivingu. Badani sięgają również po wiedzę poprzez oglądanie tematycznych kanałów i podcastów, dostępnych na różnych platformach.

Pracodawcy w ostatnim czasie borykają się z wieloma wyzwaniami w branży. Przez COVID-19, Pakiet Mobilności, Nowy Ład, wzrastające ceny paliw, a także wysoką inflację. Rozwiązania, które mogą pomóc w codziennej pracy, to rozwiązania systemów telematycznych, faktoring, karty paliwowe, TMS, czy giełdy transportowe. Każde z tych rozwiązań ma szereg korzyści, ale może być również dopasowane do klienta.

Wnioski z badania

Transport drogowy, to branża, w której nie ma przestoju. Zmiany przepisów, pogłębiający się problem braku kierowców zawodowych na rynku, a także inne globalne kryzysy, to tylko nieliczne z wyzwań, z jakimi muszą się mierzyć zarówno przewoźnicy, jak i kierowcy. Z wielką przyjemnością oddajemy w Państwa ręce niniejszą publikację i już nie możemy doczekać się kolejnej, by porównać ze sobą wyniki oraz sprawdzić, jak Pakiet Mobilności wpłynął na rozkład wynagrodzeń.

Zarobki kierowców opisano w raporcie (POBIERZ)

Partnerzy wydania

TRANS.EU, Webfleet Solutions, Transcash

Partnerzy medialni

TransInfo, Euro Logistics, Nowoczesny Magazyn, Transport Manager, Logistics Manager, Logistyka a Jakość, Logistyka, Glob Kurier, Obserwator Logistyczny, Log24, Łukasiewicz Poznański Instytut Technologiczny, etransport.pl

->  e-CMR: Estonia podpisała umowę dotyczącą stworzenia prototypu eCMR w ramach projektu Diginno


Subskrybuj nasz NEWSLETTER!

Otrzymuj powiadomienia o nowościach wprost na swoją skrzynkę pocztową!

 

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

 

Zapisując się na pobranie raportu, wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych wskazanych w niniejszym formularzu, przez Polski Instytut Transportu Drogowego, dalej jako „Administrator” w celach marketingowych oraz oświadczam, że jestem zainteresowany otrzymaniem informacji o aktualnych produktach i ofertach Administratora, tym samym wyrażając zgodę na przesyłanie przez Administratora na podane dane kontaktowe informacji handlowych, w szczególności w zakresie obejmującym kontakt drogą elektroniczną i/lub telefoniczną.

Administratorem Państwa danych osobowych jest Polski Instytut Transportu Drogowego. Dane osobowe będą przetwarzane w celach niezbędnych do wysłania raportu, a w razie wyrażenia przez Państwa zgody, dane te będą przetwarzane w celach marketingowych, tj. skontaktowania się i przekazania informacji o ofertach i produktach Polski Instytut Transportu Drogowego lub partnerów raportu, tj. Webfleet Solutions Poland Sp. z o.o., Transcash.eu S.A. oraz Trans.eu S.A. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do wysłania raportu. Podstawa prawna, cel, okres przetwarzania danych osobowych oraz uprawnienia przysługujące, a także inne ważne informacje dotyczące zasad przetwarzania danych osobowych są szczegółowo określone w Polityce prywatności na stronie www.pitd.org.pl, kontakt mailowy: instytut@pitd.org.pl. Zgodę można wycofać w każdym czasie.

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.