Zdrowie w trasie. Jak dbać o kondycję za kółkiem?

Autor: Zespół Ekspertów PITD

Nie jest łatwo dbać o formę, gdy większość czasu spędza się za kierownicą. Trzeba jednak pamiętać, że zaniechanie dobrych nawyków wychodzi bokiem nie tylko z powodu wystających boczków. Zła dieta i brak ruchu to najprostszy przepis na problemy ze zdrowiem. Jak dbać o kondycję za kółkiem?

Źródło: truckerslife.eu

Jak wynika z publikacji “Raport o stanie zdrowia kierowców zawodowych” przygotowanej na zlecenie Fundacji Truckers Life, 67% mężczyzn i 15% kobiet wykonujących pracę kierowcy zawodowego cierpi na nadwagę lub otyłość I stopnia. Wiek metaboliczny, który jest parametrem odnoszącym się do kondycji organizmu i który powinien być zgodny z wiekiem biologicznym, u kierowców jest od niego wyższy (dotyczy to szczególnie młodych osób!). Po przeanalizowaniu kondycji badanych truckerów stwierdzono, że w ich organizmie jest zbyt wysoki poziom tłuszczu. U 9% badanych odnotowano wysoki poziom otłuszczenia trzewnego, czyli nadmiar tkanki tłuszczowej wokół narządów wewnętrznych klatki piersiowej i jamy brzusznej. Otłuszczenie organów wewnętrznych, takich jak serce, trzustka czy wątroba, może prowadzić do szeregu schorzeń. Wśród nich wymienia się problemy z sercem, nadciśnienie, miażdżycy czy cukrzycę. Nadwaga wpływa też na problemy z kręgosłupem, który jest zmuszony dźwigać zbyt dużą liczbę kilogramów. 

Sygnały, że organizm nie radzi sobie z dostarczanymi kaloriami, są widoczne gołym okiem. Świadczy o tym choćby otyłość brzuszna. Mówimy o niej, jeśli obwód w pasie przekracza 88 cm u kobiety i 94 cm u mężczyzny. Najczęstsze źródła nadprogramowych kilogramów wśród kierowców, to niewłaściwa dieta i brak ruchu. Wielu osobom wydaje się, że praca kierowcy zawodowego i zdrowy tryb życia są nie do pogodzenia. Nic bardziej mylnego! Jak zatem dbać o zdrowie będąc truckerem?

Po pierwsze: odpowiednia dieta 

Pierwszym powodem otyłości wśród kierowców jest fatalny sposób odżywiania się. Autorzy raportu wskazują na  nieprawidłową ilość i częstotliwość spożywanych przez kierowców posiłków. Ponadto kierowcy przyjmują zdecydowanie więcej kalorii, niż potrzebują. O wiele łatwiej jest sięgnąć po fast-fooda czy batona, niż przygotować zdrowy, sycący na długi czas posiłek. Taka droga na skróty prowadzi jednak do podupadania na zdrowiu, a przy odrobinie inicjatywy można jeść naprawdę smacznie i zdrowo!

->  Raport drogowy PITD – co to jest?

Po drugie: wysiłek fizyczny

Jak czytamy w raporcie Fundacji, kierowcy zużywają ok. 720 kcal w ciągu 8 godzin, co wskazuje na bardzo niskie natężenie wysiłku fizycznego, a w konsekwencji wiąże się z wolniejszą przemianą materii. Do wykonywania jakichkolwiek ćwiczeń w trasie przyznała się połowa badanych kierowców, a tylko 20% z nich zadeklarowało, że spędza czas aktywnie. Połowa kierowców postrzega swoją kondycję fizyczną jako wymagającą poprawy. Warto mieć przy tym na uwadze, że – wbrew statystykom – mężczyźni (którzy wciąż stanowią większość społeczności truckerskiej), oceniają stan swojego zdrowia dużo lepiej, niż kobiety. W rzeczywistości więc bardzo prawdopodobne jest, że znacznie więcej, niż połowa kierowców, powinna poczynić kroki w kierunku poprawy swojej kondycji. 

MAPA SIŁOWNI

Wbrew pozorom sposobów na aktywne spędzanie czasu w trasie jest wiele. Powstaje coraz więcej darmowych zewnętrznych siłowni dla kierowców. Każdy może skorzystać z dostępnych tam urządzeń: orbitreka, ławeczki, drabinki do ćwiczeń, krzesła do wyciskania i biegacza. Nie przepadasz za siłownią? Zabierz w trasę rower lub uprawiaj jogging! Możliwości jest wiele – wybierz to, co sprawia Ci satysfakcję, a dbanie o kondycję będzie dla Ciebie przyjemnością!



TAGI:

Subskrybuj nasz NEWSLETTER!

Otrzymuj powiadomienia o nowościach wprost na swoją skrzynkę pocztową!

 

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

 

Zapisując się na pobranie raportu, wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych wskazanych w niniejszym formularzu, przez Polski Instytut Transportu Drogowego, dalej jako „Administrator” w celach marketingowych oraz oświadczam, że jestem zainteresowany otrzymaniem informacji o aktualnych produktach i ofertach Administratora, tym samym wyrażając zgodę na przesyłanie przez Administratora na podane dane kontaktowe informacji handlowych, w szczególności w zakresie obejmującym kontakt drogą elektroniczną i/lub telefoniczną.

Administratorem Państwa danych osobowych jest Polski Instytut Transportu Drogowego. Dane osobowe będą przetwarzane w celach niezbędnych do wysłania raportu, a w razie wyrażenia przez Państwa zgody, dane te będą przetwarzane w celach marketingowych, tj. skontaktowania się i przekazania informacji o ofertach i produktach Polski Instytut Transportu Drogowego lub partnerów raportu, tj. Webfleet Solutions Poland Sp. z o.o., Transcash.eu S.A. oraz Trans.eu S.A. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do wysłania raportu. Podstawa prawna, cel, okres przetwarzania danych osobowych oraz uprawnienia przysługujące, a także inne ważne informacje dotyczące zasad przetwarzania danych osobowych są szczegółowo określone w Polityce prywatności na stronie www.pitd.org.pl, kontakt mailowy: instytut@pitd.org.pl. Zgodę można wycofać w każdym czasie.

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.