Zielona rewolucja na rynku magazynowym już trwa

Autor: Kamil Zając

Certyfikat ESG (environmental, social and corporate governance), pozwala stwierdzić, czy dana firma prowadzi politykę zrównoważonego rozwoju. Monitoruje on trzy główne czynniki: środowiskowe, społeczne oraz związane z ładem korporacyjnym. Coraz częściej klienci inwestują, a nawet gotowi są zapłacić więcej, jeżeli kontrahent udowodni, że dba o zrównoważony rozwój. Aktualnie jedynie około 28% magazynów jest certyfikowanych na rynku. Jak dynamicznie rozwijająca się w Polsce branża magazynowa planuje stać się bardziej zielona oraz jakie technologie są najczęściej wdrażane? O tym dyskutowali eksperci, podczas panelu magazynowego: „Zielona rewolucja na rynku magazynowym”, w trakcie konferencji „Green Way in Logistics”, zorganizowanej we Wrocławiu, 2 czerwca 2022 roku, przez Panattoni oraz Polski Instytut Transportu Drogowego.

Zielona Rewolucja na rynku magazynowym w ujęciu ekspertów cz. 1
Jak będzie wyglądała zielona rewolucja na rynku magazynowym dyskutowali eksperci podczas konferencji: „Green Way in Logistics”. Co myśli: Damian Kowalczyk, Monika Duda, Igor Matus?

Zerowa emisyjność magazynów celem developerów?

Niemal w całym kraju, zazwyczaj w pobliżu węzłów komunikacyjnych, nowe magazyny wyrastają, jak grzyby po deszczu. Według szacunków portalu magazyny.pl, pod koniec I kwartału 2022 r. w budowie znajdowało się 2,2 mln m2 powierzchni niezabezpieczonej umowami najmu. Magazyny należą do obiektów zajmujących sporą przestrzeń. Jakie są priorytety głównych graczy, aby doprowadzić do zielonej rewolucji na rynku magazynowym?

Panattoni szybko dostrzegło potrzebę działań proekologicznych. Już 15-20 lat temu, nasze działania były związane ze zrównoważonym rozwojem. Zaczęliśmy jako pierwsi stosować standaryzację i certyfikację. Od zeszłego roku legitymujemy się poziomem excellent. Postawiliśmy ambitnie, że rok 2025 będzie momentem, w którym nasze magazyny staną się pasywne. Chcemy też dzięki naszym magazynom dać mniejszym firmom partycypację, uczestnictwo w zielonej rewolucji. Im nowszy magazyn, tym bardziej jest on ekologiczny.

zaznacza Damian Kowalczyk, Development Director w Panattoni

DHL dąży do pasywności. Chcemy osiągnąć zerową emisyjność do 2050 roku. W krótszej perspektywie czasowej, do 2030 roku, przeznaczymy 7 mld euro na modernizację naszych obiektów. Dodatkowo, do 2025 roku, chcemy o 60% zmniejszyć powiązania z brudnym transportem. Co więcej, już w tej chwili 20 tys. naszych pojazdów to jednostki hybrydowe i elektryczne.

wskazuje Monika Duda, Managing Director Poland DHL Supply Chain DHL

Zielona Rewolucja na rynku magazynowym to nie tylko fotovoltaika

W celu poprawy parametrów ekologicznych magazynów, stosuje się szereg rozwiązań. Do najpopularniejszych zalicza się montowanie paneli słonecznych na dachach, pompy ciepła, czy recykling tzw. szarej wody.

Naszym mottem jest: supply change. Dla nas oznacza to wspieranie odpowiedzialnej konsumpcji poprzez wdrażanie ekologicznych łańcuchów dostaw. Do 2030 roku chcemy mieć magazyn zero emisyjny. W jednym z naszych magazynów w Hiszpanii produkujemy już własny wodór, dzięki energii pozyskanej z paneli słonecznych. Dodatkowo część pary z produkcji wodoru, używamy do podlewania roślinności. Dostaliśmy część grantów rządowych na działalność ekologiczną. Będziemy używali wodoru do zasilania wózków widłowych. 18 wózków, lub jedno auto będzie mogło przejechać 13 tys. km rocznie, zatem niby to mała instalacja, ale wnosi swój wkład w zieloną rewolucję na rynku magazynowym.

przekonuje Tomasz Oczkowski, Commercial Director Central Europe FM Logistic

Magazyn domem dla pszczół

Powoli stawianie uli przy magazynach staje się standardem. Może 3 ule świata nie zmienią, ale jak wszyscy operatorzy to zrobią, to ocalimy bioróżnorodność.

zaznacza Joanna Tomczyk, BID Manager CEE GXO

Panattoni dzięki swojej polityce ekologicznej stało się także producentem miodu.

Zachęcamy wszystkich do spróbowania miodu, uzyskanego z pasiek Panattoni, ulokowanych przy naszych magazynach. Nasze obiekty są przyjazne dla flory i fauny.

przekonuje Damian Kowalczyk

Automatyzacja i poprawa logistyki to klucz do zielonej rewolucji

W CHOMAR, od działalności stricte transportowej przeszliśmy też na logistykę. Mamy wynajęte magazyny oraz własne obiekty. Jednak sam ekologiczny magazyn to zbyt mało. Dokładamy starań, aby pojazdy były maksymalnie ekologiczne. Logistyka i transport muszą współistnieć, tworząc jeden organizm. Kompleksowość usługi musi być ekologiczna! Edukujemy naszych pracowników, np. promujemy ecodriving. Emisja gazów cieplarnianych podczas spalania jest mierzalna. W porozumieniu z dostawcą paliw, z każdego litra paliwa część środków jest przeznaczana na zakup kredytów węglowych. Później zrealizowane zostaną pewne cele ekologiczne, czy społeczne.

wylicza Maciej Karpiński, Transport & Logistics Director CHOMAR
Zielona Rewolucja na rynku magazynowym w ujęciu ekspertów cz. 2
Jak będzie wyglądała zielona rewolucja na rynku magazynowym dyskutowali eksperci podczas konferencji: „Green Way in Logistics”. Co myśli: Tomasz Oczkowski, Joanna Tomczyk, Maciej Karpiński?

W zielonej zmianie wszyscy jesteśmy partnerami. Mamy w Niemczech komórkę monitorującą emisję CO2. Zastosowaliśmy szereg konkretnych rozwiązań optymalizujących pracę, a tym samym zużycie energii. Maszyna do lepszego przycinania, która optymalizowała opakowanie przeznaczone do załadunku. Dzięki temu jedna ciężarówka może przewieźć znacznie więcej towaru. Dobrym rozwiązaniem są też coboty do pickingu. Generalnie stawiamy na automatyzację, ale taką, która nie likwiduje zapotrzebowania na pracowników.

wskazuje Joanna Tomczyk

Gospodarka cyrkularna to przyszłość

Firma, która nie będzie zrównoważona pod względem rozwoju przestanie istnieć na rynku. Główne priorytety CCC to: produkt, pracownik, środowisko, niskoemisyjność, transparentność, różnorodność oraz gospodarka cyrkularna. Wyzwania najbliższych lat to logistyka. Mamy sprzedanych 60 mln par obuwia. Informujemy każdorazowo z czego but jest zrobiony. Mówimy o emisyjności każdego z etapów. Stawiając na cyrkularność wprowadziliśmy skrzynki do zwrotu zużytego obuwia i jego powrotu do użytkowania lub utylizacji. Część odzyskanych materiałów ma później zastosowanie w przemyśle budowlanym. Początkowo 10 tys. par wróciło do obiegu. Do końca roku, ma zostać zainstalowanych 60 skrzynek. Do dzisiaj 50 tys. par obuwia wróciło w cyrkulacji. Walczymy o to, aby zużyte obuwie wracało.

zaznacza Igor Matus, Wiceprezes zarządu ds. zarządzania łańcuchem dostaw CCC

Zielona rewolucja na rynku magazynowym postawiła na pracownika

Zielone rozwiązania to głównie otoczenie, w którym się poruszamy. Pracownicy są w tym procesie równie ważni jak działania na rzecz przyrody. Stawiamy na ergonomię i bezpieczeństwo. Chcemy też być częścią lokalnej społeczności, w której działamy. Zawsze przedstawialiśmy się lokalnym władzom i podejmujemy aktywność w danej miejscowości. Przykładowo będziemy się opiekowali schroniskiem dla zwierząt w Głogowie. Co konkretnie robimy dla pracowników? Miejsce pracy powinno być bezpieczne, ergonomiczne i inkluzywne. Przystąpiliśmy do forum odpowiedzialnego biznesu. Już dzisiaj 50% załogi to kobiety, coraz więcej pracowników to obcokrajowcy. Pojawia się u nas wielokulturowość. Czterech pracowników na Śląsku to muzułmanie, dla których stworzyliśmy miejsca do modlitwy. Wraz z firmą Soter, zainstalowaliśmy czujniki, sprawdzające mobilność pracowników. Chcemy eliminować kontuzyjność, np. podczas podnoszenia paczek. Gra riskhunter, angażuje pracowników, aby eliminować te zachowania. Stopniowo wprowadzamy też egzoszkielety, wspomagające pracowników, w operowaniu ciężkimi przedmiotami.

wyjaśnia Tomasz Oczkowski

Stawiamy na inkluzywność, stosujemy parytet kobiet w radzie nadzorczej. Leeding by example.

przekonuje Joanna Tomczyk

Z kolei w DHL mamy wysokie, narzucone przez grupę, standardy społeczne, wynajmu magazynu, czy budowy obiektów. Podejmujemy się społecznej odpowiedzialności biznesu. Nie podpisujemy zatem umów zlecenie.

zaznacza Monika Duda

Oferujemy przeszklone i doświetlone biura, wyposażone w powierzchnie socjalne. Tworzymy takie strefy dla kierowców, aby mogli się odświeżyć, odpocząć, itp. Dodatkowo stawiamy wiaty przystankowe i zawsze występujemy o możliwość uruchomienia transportu publicznego. Lokalizacja przy głównym węźle transportowym upraszcza logistykę, skraca dojazdy, także te do pracy, a tym samym ułatwia dojechanie pracownikom i ciężarówkom.

wskazuje Damian Kowalczyk

Od zielonego trendu nie ma odwrotu

Zainwestowany kapitał i technologie powodują, że magazyny z roku na rok będą coraz lepsze. Koszty ich eksploatacji także powinny być mniejsze, zważywszy, że mogą one już dzisiaj produkować energię, czy oszczędzać zasoby, np. poprzez cyrkulację wody. Należy zawsze pamiętać, że inwestowanie w zrównoważony rozwój przynosi pozytywne efekty.

Nie zawsze taniej jest lepiej.

podsumowuje Damian Kowalczyk
->  Polska dogadała się z Ukrainą w sprawie wznowienia tranzytu


Subskrybuj nasz NEWSLETTER!

Otrzymuj powiadomienia o nowościach wprost na swoją skrzynkę pocztową!

 

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

 

Zapisując się na pobranie raportu, wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych wskazanych w niniejszym formularzu, przez Polski Instytut Transportu Drogowego, dalej jako „Administrator” w celach marketingowych oraz oświadczam, że jestem zainteresowany otrzymaniem informacji o aktualnych produktach i ofertach Administratora, tym samym wyrażając zgodę na przesyłanie przez Administratora na podane dane kontaktowe informacji handlowych, w szczególności w zakresie obejmującym kontakt drogą elektroniczną i/lub telefoniczną.

Administratorem Państwa danych osobowych jest Polski Instytut Transportu Drogowego. Dane osobowe będą przetwarzane w celach niezbędnych do wysłania raportu, a w razie wyrażenia przez Państwa zgody, dane te będą przetwarzane w celach marketingowych, tj. skontaktowania się i przekazania informacji o ofertach i produktach Polski Instytut Transportu Drogowego lub partnerów raportu, tj. Webfleet Solutions Poland Sp. z o.o., Transcash.eu S.A. oraz Trans.eu S.A. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do wysłania raportu. Podstawa prawna, cel, okres przetwarzania danych osobowych oraz uprawnienia przysługujące, a także inne ważne informacje dotyczące zasad przetwarzania danych osobowych są szczegółowo określone w Polityce prywatności na stronie www.pitd.org.pl, kontakt mailowy: instytut@pitd.org.pl. Zgodę można wycofać w każdym czasie.

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.