Zielony e-commerce to wygoda i czyste środowisko

Autor: Kamil Zając

Zmianę podejścia branży TSL do zrównoważonego rozwoju najlepiej widać, na przykładzie ewolucji wypełniaczy paczek. Na początku dominowały plastikowe poduszki wypełnione powietrzem oraz folia bąbelkowa. Później nastał czas kartonowych ścinek i materiałów z recyklingu. Na końcu tej drogi, branża wprowadza karton, dopasowany do gabarytów towaru. Nie wymaga on już żadnych wypełniaczy. Jakie działania podejmuje jeszcze branża, aby stworzyć zielony e-commerce? Poznajmy opinie ekspertów, z panelu e-commerce: „Najnowsze trendy w e-commerce”, z konferencji „Green Way in Logistics”, zorganizowanej we Wrocławiu, 2 czerwca 2022 roku, przez Panattoni oraz Polski Instytut Transportu Drogowego.

Zielony e-commerce w opinii ekspertów, cz. 1
Jak będzie wyglądał zielony e-commerce dyskutowali eksperci podczas konferencji: „Green Way in Logistics”. Co myśli: Emilia Dębowska, Marta Cudziło, Sebastian Anioł?

Zielony e-commerce oprze się na nowym standardzie opakowań

86% osób byłaby skłonna zamawiać produkty fashion w firmach, które używają opakowań wielokrotnego użytku, są wyprodukowane z surowców z recyklingu, lub co najmniej są biodegradowalne. Firmy z branży e-commerce będą w nadchodzącej przyszłości budowały tutaj swoją przewagę konkurencyjną.

wskazuje Sebastian Anioł, Wiceprezes Zarządu InPost

Łukasiewicz – Poznański Instytut Technologiczny pracuje nad nowym standardem opakowań, które mogą się okazać panaceum na walkę z marnotrawstwem surowców. Dodatkowo jego eksperci wskazują, że w przyszłości popularne stanie się wielokrotne używanie pojedynczego opakowania.

Konsument nie chce już dostawać zamówionych paczek, z których wysypuje się mnóstwo plastiku, czy to w formie folii bąbelkowej, czy poduszek powietrznych. Wzrost branży e-commerce to też zwielokrotnienie liczby paczek w obiegu. W nowym standardzie opakowań, nad którym pracujemy, chcemy wykorzystać materiał z biodegradowalnej tektury, pochodzącej z odzysku. Dodatkowo standardem powinna stać się papierowa taśma pakowna. Ostatecznym celem dla całej branży powinna być zasada „Packing on demand”. Polega ona na dopasowaniu opakowania do produktu.

wskazuje Marta Cudziło, Z-ca Dyrektora Centrum Logistyki i Nowoczesnych Technologii w Łukasiewicz – Poznański Instytut Technologiczny

Paczkomat to wygoda i oszczędność wozokilometrów we flocie

Według badań Gemius, aż 77% Polaków korzysta z paczkomatów. Zapewniają one dogodny wybór czasu odbioru przesyłki, a ich krajowa sieć się zagęszcza. Można już je licznie spotkać w małych miejscowościach, a nawet na wsiach.

InPost schodzi z ofertą do coraz mniejszych miejscowości, a nawet do wsi. Dbamy o to, aby każdy miał dostęp do wygodnej usługi. Paczkomaty to zielony e-commerce. Dzięki ich użyciu redukcja CO2 może wynieść nawet 75%, w stosunku do odbioru w relacji: drzwi do drzwi. Przeciętnie, stawiamy paczkomat wyposażony w 140-150 skrytek. Jeden kurier doręcza do niego około 1 tys. paczek. Metodą tradycyjną, taką liczbę doręczeń musiałoby wykonać około 10 kurierów. Jest to ogromna redukcja spalanego paliwa w pojazdach. W łańcuchu szukamy punktów minimalizowania emisji.

dodaje Sebastian Anioł

Nie zapominajmy, że 37% odbiorców odbiera swoją paczkę idąc do paczkomatu pieszo. Jeśli odbierają ją jadąc autem, to robią to zazwyczaj przy okazji innego działania. To także wskazuje, jak wymierne oszczędności daje system gęstej sieci paczkomatów.

zaznacza Marta Cudziło

Zielony e-commerce musi opierać się na zielonych magazynach

System City Logistics, dedykowany jest specjalnie pod sektor e-commerce. Dla operacji typu lastmile logistics i next day delivery Panattoni lokuje specjalnie dedykowane magazyny w miastach lub na ich bezpośrednich granicach. Ułatwia to logistykę i skraca linie. Ich najważniejsze cechy to: bliskość infrastruktury, budynki są mniejsze, a także wyposażone są w biura o wysokim standardzie. Co więcej, zwracamy uwagę, jak powstają nasze budynki, na ich całym cyklu życia. Nie chodzi o to tylko, co jest ekologiczne, ale patrzymy na całość działań. Począwszy od kupna działki, planów budowy, wybranej technologii, personalizacji magazynu pod klienta.

przekonuje Emilia Dębowska, Sustainability Director w Panattoni

Od zielonej rewolucji nie ma odwrotu

Branża e-commerce notuje wzrosty dwucyfrowe. Jak budujemy obecnie budynki? Lata 2016 i 2022, to zupełnie inne epoka i podejście do budowy magazynów. W 2016 wszystkie inwestycje analizowano jedynie pod kątem stopy zwrotu. Dzisiaj obiekty są już niejako w standardzie wyposażone w panele słoneczne, systemy rekuperacji, pompy ciepła. Klient nie pyta już o stopy zwrotu, ale uważa, że jest to już część pewnego poziomu. W opinii klientów wzrost gospodarczy nie może być realizowany grabieżczo, musi być zrównoważony!

zaznacza Mariusz Kaczorowski, CL Operations Head CEVA Logistics
Zielony e-commerce w opinii ekspertów, cz. 2
Jak będzie wyglądał zielony e-commerce dyskutowali eksperci podczas konferencji: „Green Way in Logistics”. Co myśli: Sebastian Anioł, Sławomir Rodak, Mariusz Kaczorowski?

Rynek idzie w kierunku CSR. Ekologia i społeczna odpowiedzialność biznesu. Stosujemy jak najwięcej odnawialnych źródeł energii i recyrkulację. Dodatkowo usprawniamy pakowanie, stosujemy pętlę przepływów w magazynie. Otrzymane odpady z pakowania przerabiane są na wypełniacze. Wzrost cen energii sprzyja ekonomice przechodzenia na odnawialne źródła energii. Panele słoneczne i solary grzejące wodę to codzienność.

dodaje Sławomir Rodak, Director R&D ID LOGISTICS POLSKA S.A.

Bioróżnorodność w kontekście certyfikacji i lokalizacji inwestycji jest istotna. Zanim rozpoczniemy działania budowlane, to wpierw robimy raport ekologa, ponieważ aż 40% emisji przypada na rynek budowlany. Ekolog bada stan środowiska danej lokalizacji. Po wybudowaniu obiektu dążymy do odbudowy bioróżnorodności, sprzed czasu inwestycji. Sadzimy wysoką trawę oraz ogrody deszczowe. Preferujemy przy tym rodzime gatunki roślinności. 3 lata temu wprowadziliśmy projekt pocket parks – zielone wejścia do magazynów. Strefy zielone, strefy dla pracowników. Są to efekty racjonalnego planowania i zielonego e-commerce

przekonuje Emilia Dębowska

Czy cyrkularny e-commerce jest możliwy?

Wraz z fundacją Odzyskaj Środowisko i partnerem przetwarzającym surowce, stworzyliśmy projekt RE-PACZKA. Polega on na zwrocie elektroniki, której już nie używamy, ale możemy jej nadać drugie życie. Każdy może nadać taki sprzęt w paczkomacie za darmo. Dalej specjalistyczna firma oceni stan techniczny urządzenia. Dokona napraw, odświeży je, jeśli jest to możliwe. Następnie sprzeda je, bądź odda fundacjom, lub wykorzysta części zamienne. Ta usługa będzie rozszerzana o nowe produkty w duchu zero waste i recyklingu.

przekonuje Sebastian Anioł

Uważam, że jak najbardziej tak. W systemie re-use dla kanału B to C, to kluczem jest opakowanie, które ma krążyć. Będzie ono wyposażone w czujniki, za pomocą których możliwe stanie się śledzenie jego położenia. Ten system spowoduje, że nie będzie konieczne używanie papierowej etykiety na paczce, zatem kolejne oszczędności i mniej wyciętych drzew. Projekt e-pack testujemy w branży.

dodaje Marta Cudziło

Pojazdy elektryczne to zielony e-commerce

W transporcie dalekobieżnych pojazdy elektryczne nie cieszą się jeszcze dużym powodzeniem. Jednakże, w e-commerce, działającym na krótszych, często miejskich dystansach, sytuacja wygląda odmiennie. Dodatkowo, cała logistyka oparta jest o wózki widłowe, które chyba jako jedne z pierwszych uległy procesowi masowej elektryfikacji.

W ID Logistics Polska używamy w naszych wózkach już tylko baterii litowo-jonowych. Łącznie ponad 1 tys. wózków, działa na nowych bateriach. Musimy pamiętać, że w miastach nastaje trend zamykania stref ruchu dla transportu spalinowego. Elektryfikacja floty będzie koniecznością. Zapewne będą stosowane bonusy dla miast podejmujących takie działania.

przewiduje Sławomir Rodak

Zgadzam się z tezą, że na tzw. longhole napęd elektryczny rzeczywiście jeszcze się nie sprawdza. Odmiennie jest we flocie krótkiego zasięgu. Posiadamy już flotę samochodów 300 samochodów elektrycznych, z których jesteśmy zadowoleni. Oczywiście, mamy też ciężkie pojazdy elektryczne. Dodatkowo sami budujemy infrastrukturę do ładowania, przy naszych oddziałach. Mamy statystyki wykorzystania naszych stacji. Okazuje się, że mamy przewartościowane moce ładowania, zatem są rezerwy na większą efektywność dysponowania energią na poszczególnych stacjach. Na koniec czerwca osiągniemy 360 punktów ładowania. Staramy się też podpisywać kontrakty na dostawy zielonej energii. Musimy wziąć ciężar modernizacji na swoje barki.

podsumowuje Sebastian Anioł
->  Zaproszenie na debatę


Subskrybuj nasz NEWSLETTER!

Otrzymuj powiadomienia o nowościach wprost na swoją skrzynkę pocztową!

 

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

 

Zapisując się na pobranie raportu, wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych wskazanych w niniejszym formularzu, przez Polski Instytut Transportu Drogowego, dalej jako „Administrator” w celach marketingowych oraz oświadczam, że jestem zainteresowany otrzymaniem informacji o aktualnych produktach i ofertach Administratora, tym samym wyrażając zgodę na przesyłanie przez Administratora na podane dane kontaktowe informacji handlowych, w szczególności w zakresie obejmującym kontakt drogą elektroniczną i/lub telefoniczną.

Administratorem Państwa danych osobowych jest Polski Instytut Transportu Drogowego. Dane osobowe będą przetwarzane w celach niezbędnych do wysłania raportu, a w razie wyrażenia przez Państwa zgody, dane te będą przetwarzane w celach marketingowych, tj. skontaktowania się i przekazania informacji o ofertach i produktach Polski Instytut Transportu Drogowego lub partnerów raportu, tj. Webfleet Solutions Poland Sp. z o.o., Transcash.eu S.A. oraz Trans.eu S.A. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do wysłania raportu. Podstawa prawna, cel, okres przetwarzania danych osobowych oraz uprawnienia przysługujące, a także inne ważne informacje dotyczące zasad przetwarzania danych osobowych są szczegółowo określone w Polityce prywatności na stronie www.pitd.org.pl, kontakt mailowy: instytut@pitd.org.pl. Zgodę można wycofać w każdym czasie.

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.