Autor: Bartłomiej Drążkiewicz

Zielony transport – Jak firmy i administracja mogą współpracować na rzecz dekarbonizacji?

Transport drogowy odgrywa ważną rolę w polskiej gospodarce. Jest jednocześnie jednym z większych źródeł emisji gazów cieplarnianych. Z tego powodu dekarbonizacja sektora transportowego jest jednym z priorytetów w dążeniu do realizacji celów klimatycznych wyznaczonych przez Unię Europejską. Nowy raport Polskiego Instytutu Transportu Drogowego podkreśla, że osiągnięcie sukcesu w tej dziedzinie wymaga nie tylko wdrożenia odpowiednich technologii, ale także zaangażowania wszystkich uczestników rynku oraz społeczeństwa.

Silny opór winą polityków?

Większość polskich przewoźników ma negatywne nastawienie wobec dekarbonizacji. Ale to nie ich wina. Niedostateczna komunikacja rządu na temat inicjatyw społecznych i ich celów jest jednym z głównych powodów obecnej sytuacji. Choć można obwiniać firmy za brak dialogu, to administracja krajowa i unijna powinna dążyć do skuteczniejszej realizacji zmian, biorąc pod uwagę rolę transportu drogowego w gospodarce.

Polska, jako lider w europejskim transporcie drogowym, odpowiada za około jedną czwartą międzynarodowych przewozów towarowych. Brak dostosowania do wymogów dekarbonizacji może skutkować utratą tej pozycji i spowolnieniem gospodarki. Zmiana postrzegania dekarbonizacji z bariery na szansę wymaga współpracy administracji, przewoźników oraz ich partnerów, co wesprze adaptację technologii zeroemisyjnych i zrównoważony rozwój.

Kampanie informacyjne, edukacja i wsparcie legislacyjne

Jednym z fundamentów skutecznej dekarbonizacji jest edukacja społeczeństwa oraz przedsiębiorstw. Ogólnokrajowe kampanie informacyjne mogą pomóc zwiększyć świadomość ekologiczną i zrozumienie korzyści wynikających z transformacji energetycznej.

Administracja może edukować społeczeństwo nie tylko o korzyściach środowiskowych, ale także o ekonomicznych efektach dekarbonizacji. Poprawa jakości powietrza, lepsze zdrowie publiczne, tworzenie nowych miejsc pracy, ochrona rodzimego rynku przed konkurencją – to tylko niektóre z nich.

Kampanie powinny być skierowane do ogółu społeczeństwa. Jak i do firm, w szczególności sektora MŚP, który stanowi trzon polskiego transportu drogowego. W ramach tych działań administracja publiczna może również organizować regionalne seminaria i konferencje, które umożliwią wymianę doświadczeń i najlepszych praktyk między przewoźnikami, ekspertami a przedstawicielami władz lokalnych.

Programy edukacyjne w szkołach i na uczelniach wyższych mogą stanowić kolejny ważny element. Dzięki nim młodsze pokolenia mogą uczyć się o zmianach klimatycznych, energii odnawialnej i technologiach niskoemisyjnych, co w dłuższej perspektywie pozwoli przygotować kadrę do obsługi i rozwijania zielonego transportu.

Zmiana narracji wobec dekarbonizacji

Narracja wokół dekarbonizacji często skupia się na kosztach, co budzi opór wśród firm i społeczeństwa. Aby to zmienić, należy podkreślać korzyści ekonomiczne wynikające z przejścia na gospodarkę niskoemisyjną.

Zamiast straszyć kosztami, powinniśmy mówić o oszczędnościach na energii, niższych kosztach eksploatacji, nowych miejscach pracy w sektorze zielonej gospodarki oraz o potencjalnym rozwoju konkurencyjności polskich firm.

Warto również promować historie sukcesu, gdzie dekarbonizacja przyniosła wymierne korzyści zarówno dla lokalnych społeczności, jak i dla całej gospodarki. Przykłady firm, które już teraz skutecznie wdrożyły strategie dekarbonizacji, mogą stać się inspiracją dla innych przedsiębiorstw.

Dotacje, preferencyjne kredyty i rozwój infrastruktury

Jednym z największych wyzwań dla sektora transportowego są koszty inwestycji w nowe technologie zeroemisyjne. Dlatego administracja publiczna powinna wspierać przewoźników poprzez dotacje i subsydia na zakup zeroemisyjnych pojazdów oraz rozwój infrastruktury ładowania.

„W szczególności małe i średnie przedsiębiorstwa transportowe powinny mieć dostęp do programów dotacyjnych, które pomogą im w modernizacji floty” – zauważa jeden z ekspertów. Preferencyjne kredyty i leasingi oferowane we współpracy z instytucjami finansowymi mogą zmniejszyć barierę finansową, a programy leasingowe z elastycznymi warunkami dostosowanymi do specyfiki działalności transportowej mogą przyspieszyć proces transformacji.

Testowanie i demonstracje nowych technologii

Firmy transportowe, zwłaszcza te większe, powinny uczestniczyć w programach pilotażowych i demonstracyjnych, które pozwalają na testowanie nowych technologii w rzeczywistych warunkach operacyjnych. Współpraca z producentami pojazdów oraz instytutami badawczymi w tym zakresie jest kluczowa.

Eksperci sugerują, że takie inicjatywy mogą zminimalizować ryzyko inwestycyjne dla przedsiębiorstw, co zachęci je do wprowadzania innowacyjnych rozwiązań. Optymalizacja procesów logistycznych poprzez cyfryzację i automatyzację także może przyczynić się do zmniejszenia emisji, na przykład poprzez redukcję pustych przebiegów i bardziej efektywne zarządzanie flotą.

Dialog z interesariuszami i stabilne regulacje

Jednym z kluczowych elementów dekarbonizacji jest wprowadzenie stabilnych i przewidywalnych regulacji, które umożliwią firmom długoterminowe planowanie inwestycji. Administracja publiczna powinna regularnie prowadzić konsultacje z branżą transportową, aby dostosować regulacje do dynamicznie zmieniających się realiów rynkowych i technologicznych.

Tylko aktywny dialog z przewoźnikami oraz pozostałymi interesariuszami pozwoli na skuteczne wdrożenie strategii dekarbonizacji. Kluczowe jest również eliminowanie barier administracyjnych, które utrudniają kontakt firm z instytucjami publicznymi.

Rola partnerów biznesowych i klientów

Dekarbonizacja sektora transportowego to nie tylko zadanie dla firm przewozowych, ale także ich partnerów biznesowych oraz klientów. Partnerzy mogą wspierać przewoźników poprzez wspólne inwestycje w infrastrukturę ładowania oraz preferencyjne warunki płatności. Klienci transportowi mogą z kolei promować firmy, które wdrażają technologie zeroemisyjne, oferując im dłuższe kontrakty lub lepsze stawki za usługi.

Zachęty związane z redukcją emisji mogą stać się ważnym elementem umów z przewoźnikami, co dodatkowo zmotywuje ich do inwestycji w nowoczesne rozwiązania.

Podsumowanie

Dekarbonizacja transportu drogowego w Polsce to wyzwanie, które wymaga współpracy wszystkich uczestników rynku: administracji publicznej, przewoźników, partnerów biznesowych oraz społeczeństwa. Kampanie edukacyjne, stabilne regulacje, wsparcie finansowe oraz inwestycje w nowoczesne technologie to kluczowe elementy, które pozwolą Polsce osiągnąć cele klimatyczne i zbudować zrównoważoną gospodarkę.

Tylko wspólne działania mogą przyczynić się do sukcesu w dekarbonizacji, która przyniesie korzyści nie tylko środowiskowe, ale również ekonomiczne, poprawiając jakość życia społeczeństwa oraz konkurencyjność polskich przedsiębiorstw na rynku międzynarodowym.

kliknij, aby pobrać raport

->  ARP Leasing rozszerza dostępność produktów dla przedsiębiorców
Kliknij, żeby pobrać raport - to grafika przedstawiająca zaproszenie do pobrania raportu "Zielona rewolucja w transporcie okiem przewoźników drogowych" z możliwością pobrania dokumentu.

Subskrybuj nasz NEWSLETTER!

Otrzymuj powiadomienia o nowościach wprost na swoją skrzynkę pocztową!

 

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

 

Zapisując się na pobranie raportu, wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych wskazanych w niniejszym formularzu, przez Polski Instytut Transportu Drogowego, dalej jako „Administrator” w celach marketingowych oraz oświadczam, że jestem zainteresowany otrzymaniem informacji o aktualnych produktach i ofertach Administratora, tym samym wyrażając zgodę na przesyłanie przez Administratora na podane dane kontaktowe informacji handlowych, w szczególności w zakresie obejmującym kontakt drogą elektroniczną i/lub telefoniczną.

Administratorem Państwa danych osobowych jest Polski Instytut Transportu Drogowego. Dane osobowe będą przetwarzane w celach niezbędnych do wysłania raportu, a w razie wyrażenia przez Państwa zgody, dane te będą przetwarzane w celach marketingowych, tj. skontaktowania się i przekazania informacji o ofertach i produktach Polski Instytut Transportu Drogowego lub partnerów raportu, tj. Webfleet Solutions Poland Sp. z o.o., Transcash.eu S.A. oraz Trans.eu S.A. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do wysłania raportu. Podstawa prawna, cel, okres przetwarzania danych osobowych oraz uprawnienia przysługujące, a także inne ważne informacje dotyczące zasad przetwarzania danych osobowych są szczegółowo określone w Polityce prywatności na stronie www.pitd.org.pl, kontakt mailowy: instytut@pitd.org.pl. Zgodę można wycofać w każdym czasie.

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.