Autor: Anna Majowicz

Zlikwidujmy ograniczenia dotyczące przewozów kabotażowych – z korzyścią dla środowiska i zasad UE

Tylko całkowita likwidacja ograniczeń dotyczących przewozów kabotażowych będzie zgodna z politykami klimatycznymi i środowiskowymi Unii Europejskiej. Obecnie mamy jednak do czynienia z działaniami całkowicie przeciwstawnymi. Poszczególne państwa skupiają się na ochronie własnych, wewnętrznych rynków ze szkodą nie tylko dla środowiska, ale również zasad, na których wspólnota została zbudowana.
Wolność przepływu usług już dziś jest pustym hasłem, bo usługi transportowe są w Europie dyskryminowane. Firmy nie mogą swobodnie realizować przewozów, bo podlegają restrykcyjnym przepisom. Dalsze ich zaostrzanie, będzie krokiem w kierunku całkowitego końca wolności przepływu usług i przedsiębiorczości w Unii Europejskiej. Dziś niektórzy politycy europejscy mają zamiar zlikwidować resztki swobód branży transportu drogowego, a jutro kolej przyjdzie na inne branże. Europa musi się otrząsnąć, zanim będzie za późno

Ograniczenia dotyczące kabotażu to także puste przebiegi. Dzisiejsza technologia, służąca do zarządzania transportem i przewozami ładunków, pozwoliłaby niemal całkowicie wyeliminować tę największą nieefektywność – ale przepisy są pod tym względem bezwzględne. Mało kto pamięta, że Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) Nr 1072/2009 z dnia 21 października 2009 r. dotyczące wspólnych zasad dostępu do rynku międzynarodowych przewozów drogowych liberalizowało przepisy dotyczące przewozów kabotażowych. Argumentowano to wtedy troską o środowisko, właśnie poprzez ograniczenie pustych przebiegów. I to udało się osiągnąć.

Według danych Eurostatu, puste przebiegi w latach 2005-2007 stanowiły 25%. Zaraz po wejściu w życie nowych przepisów, dopuszczających możliwość wykonywania trzech przewozów kabotażowych w ograniczonym czasie w 2010 roku puste przebiegi stanowiły 24% by w końcu w roku 2017 osiągnąć poziom 20%. 

Spadek pustych przewozów o 5 punktów procentowych to ogromny sukces. Uwzględniając jednocześnie olbrzymi wzrost ogólnego wolumenu przewozów, te 5 punktów przekłada się na olbrzymie ograniczenie emisji dwutlenku węgla do atmosfery. Ograniczenie wolności przewozów w Europie, może przywrócić stan sprzed 2010 roku, a skutki mogą być tragiczne dla środowiska.

->  Transport intermodalny - rosnąca sieć hubów

We wspomnianym rozporządzeniu czytamy również:

Stworzenie wspólnej polityki transportowej pociąga za sobą zniesienie wszelkich ograniczeń wobec usługodawców na podstawie ich przynależności państwowej lub faktu, że mają siedzibę w innym państwie członkowskim niż to, w którym usługa ma być świadczona.

W celu niezakłóconego i elastycznego przebiegu tego procesu, należy przewidzieć przejściową regulację dotyczącą kabotażu, na okres poprzedzający wprowadzenie ostatecznej regulacji dotyczącej harmonizacji rynku drogowego transportu rzeczy.

Stopniowe wdrożenie jednolitego rynku europejskiego powinno prowadzić do zniesienia ograniczeń w dostępie do rynków wewnętrznych państw członkowskich. (…) Komisja powinna dokładnie monitorować sytuację rynkową oraz przebieg wspomnianej wyżej harmonizacji, a także proponować dalsze otwarcie krajowych rynków transportu drogowego, w tym przewozów kabotażowych.

Jeśli się więc przyjrzeć uważnie powyższym zapisom, można uznać, że proponowane przepisy wynikające z Pakietu Mobilności, są zupełnym przeciwieństwem założeń przyjętych przed dziesięciu laty.

Zamiast wprowadzać rozwiązania służące dalszemu wdrażaniu jednolitego rynku europejskiego i dążeniu do zniesienia ograniczeń w dostępie do rynków państw członkowskich, prowadzić będą do likwidacji wolności świadczenia usług na terenie Unii Europejskiej. A kierunek powinien być taki jak wymieniony już na wstępie – wyłącznie całkowite zniesienie ograniczeń w zakresie przewozów kabotażowych będzie zgodne zarówno z polityką klimatyczną i środowiskową, ale również z podstawowymi zasadami Unii Europejskiej.

Subskrybuj nasz NEWSLETTER!

Otrzymuj powiadomienia o nowościach wprost na swoją skrzynkę pocztową!

 

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

 

Zapisując się na pobranie raportu, wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych wskazanych w niniejszym formularzu, przez Polski Instytut Transportu Drogowego, dalej jako „Administrator” w celach marketingowych oraz oświadczam, że jestem zainteresowany otrzymaniem informacji o aktualnych produktach i ofertach Administratora, tym samym wyrażając zgodę na przesyłanie przez Administratora na podane dane kontaktowe informacji handlowych, w szczególności w zakresie obejmującym kontakt drogą elektroniczną i/lub telefoniczną.

Administratorem Państwa danych osobowych jest Polski Instytut Transportu Drogowego. Dane osobowe będą przetwarzane w celach niezbędnych do wysłania raportu, a w razie wyrażenia przez Państwa zgody, dane te będą przetwarzane w celach marketingowych, tj. skontaktowania się i przekazania informacji o ofertach i produktach Polski Instytut Transportu Drogowego lub partnerów raportu, tj. Webfleet Solutions Poland Sp. z o.o., Transcash.eu S.A. oraz Trans.eu S.A. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do wysłania raportu. Podstawa prawna, cel, okres przetwarzania danych osobowych oraz uprawnienia przysługujące, a także inne ważne informacje dotyczące zasad przetwarzania danych osobowych są szczegółowo określone w Polityce prywatności na stronie www.pitd.org.pl, kontakt mailowy: instytut@pitd.org.pl. Zgodę można wycofać w każdym czasie.

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.