GUS wydał raport, gdzie dokładnie zostały opisane zmiany w transporcie drogowym na przestrzeni lat 2020-2021. Przegląd najważniejszych wątków z raportu dostępny w opublikowanym wcześniej artykule: ”JAKIE ZYSKI WYGENEROWAŁ TRANSPORT DROGOWY W POLSCE W 2021 WEDŁUG GUS?”. Teraz dokładnie przyjrzyjmy się zmianom w samochodowym transporcie towarów. Czy ilość ładunków wożonych transportem samochodowym wciąż jest na wysokim poziomie? Czy Polska nadal dominuje w transporcie towarowym w Europie? Odpowiedzi należy doszukiwać się w poniższym opracowaniu.
Ładunki w Polskim transporcie drogowym
Polska od kilku lat jest liderem na rynku europejskim pod kątem przewozów towarów. W 2021 roku wszystkimi rodzajami transportu przewieziono o 13,8% mniej ton ładunków niż w 2020 roku. Wciąż dominującym rodzajem transportu ładunków był transport samochodowy. Lecz jego udział w przewozach ładunków zmniejszył się o 0,6% do 86,6%. Mimo to, transportem samochodowym przewieziono więcej ładunków w 2021 roku niż rok wcześniej. Najczęściej przewożonymi ładunkami były wyroby włókiennicze, skóry oraz surowce energetyczne. Inaczej to wygląda w przewozach międzynarodowych. Mianowicie w strukturze przewozów ładunków międzynarodowym transportem dominowały ładunki, takie jak artykuły spożywcze, wyroby metalowe i drewno.
Dokąd wozimy towary z Polski według GUS?
Przewozy krajowe to najczęstszy transport towarów wykonywany przez polskich przewoźników. Najczęściej ciężarówki nie wyjeżdżają nawet poza granice województwa. Najcięższe ładunki były wożone na odległościach około 50 km. Na najdłuższych odcinkach, tj. ponad 500 km, liczba przewiezionych ton jest tutaj najmniejsza, w porównaniu do innych stref odległości. Transport międzynarodowy jest rzadziej wykonywany w stosunku do krajowego, lecz dalej jest na wysokim poziomie w porównaniu do innych europejskich państw.
Z Polski za granice wywieziono 92,5 mln ton ładunków, to jest wzrost o 5,5% niż przed rokiem. Zarówno eksport i import do Polski przewozem drogowym notował wzrosty. Najczęściej polskie ciężarówki jeździły do krajów Unii Europejskiej. Najwięcej ładunków wywieziono do naszego zachodniego sąsiada, ale i przewozy do Czech miały stosunkowo wysoki udział. W 2021 roku import do Polski osiągnął poziom 77,4 mln ton, ze wzrostem 4,2% do roku poprzedniego. Podobnie w imporcie dominowały relacje z Niemcami i Czechami.
Ciągnik siodłowy z naczepą to nadal najczęstszy sposób transportu towarów
Ciągniki siodłowe z naczepami w roku 2021 przewiozły łącznie 1196,3 mln ton ładunków i wciąż mają największy udział w przewozach. Konkretnie te pojazdy wykonały 348,8mld tonokilometrów pracy przewozowej, co jednocześnie stanowiło 91,8% ogółu zrealizowanej pracy przewozowej. W transporcie zarobkowym również ciągnik siodłowy ma największy udział 80,3%, a ciężarówka z naczepą 52,9%. Najwięcej polskich ciągników było o nadwoziu uniwersalnym i samowyładowczym. Pozostałe grupy miały symboliczne udziały. Pojazdy w wieku 6 do 10 lat przewiozły 459,2 mln ton, a najmłodsze samochody przewiozły 450,2 mln ton.
„Wraz z zwiększającym się wiekiem pojazdów maleje ich znaczenie pod względem udziału w tonażu przewożonych ładunków i wykonanej pracy przewozowej.” – Raport GUS
Ciężarówki w wypadkach drogowych w Polsce
W ciągu ostatnich lat stan bezpieczeństwa na polskich drogach uległ poprawie. Lecz mimo to nie można w pełni wyeliminować niepożądanych zdarzeń drogowym. Najniebezpieczniejszym rodzajem dróg okazały się dwukierunkowe jednojezdniowe, ponieważ 80% wszystkich wypadków zdarzyła się właśnie tam. Najwięcej wypadków spowodowali kierowcy samochodów osobowych, lecz kierowcy ciężarówek są na drugim miejscu. W 2021 roku spowodowali oni 2 tys. wypadków, gdzie zginęło 200 osób i 2,3 tys. zostało rannych. W związku z tak wysoką liczbą wypadków, prowadzone są różne kampanie mówiące o zachowaniu bezpieczeństwa na drodze dla kierowców zawodowych.
Raport GUS – POBIERZ
Artykuł powstał w oparciu o dane z raportu Głównego Urzędu Statystycznego: „Transport drogowy w Polsce w latach 2020 i 2021, Warszawa, Szczecin 2023″. Więcej o transporcie drogowym także w artykule: „Raport GUS podsumował polski transport w 2021 roku„.