Autor: Martyna Jemiołek

Zmiany w transporcie w Wielkiej Brytanii

Wraz z początkiem roku Wielka Brytania w dość szybkim tempie przystąpiła do wprowadzenia niemałych zmian dla kierowców przyjeżdżających z zagranicy. Zmiany w WB tyczą się głównie kierowców europejskich, którzy wykonują transport na terenie Wielkiej Brytanii. Niestety tempo zmian nie pozwoliło na odpowiednie dostosowanie do nowej rzeczywistości. Dlatego też transport towarów z i do Wielkiej Brytanii jest obecnie mocno utrudniony dla obcych przewoźników. Oczywiście wraz z nowymi przepisami będą też wysokie kary za ich nieprzestrzeganie.

Zmiany w wielkiej brytanii w raporcie gus
Wykresy: Struktura ładunków eksportowanych i importowanych według krajów w 2021 roku [źródło: Raport GUS]

Zmiany w Wielkiej Brytanii wprowadzane w trybie nagłym

Z dniem 24 grudnia 2022 roku wprowadzone zostały zmiany dla przewoźników drogowych z UE przy przewozach z krajami trzecimi. Nowe zezwolenie EKMT to dokument, który kierowcy wjeżdżający do krajów spoza Unii Europejskiej tj.: Wielka Brytania, Szwajcaria, Norwegia, Islandia i Liechtenstein zobowiązani są posiadać. Dotychczas zarówno wjazd jak i wyjazd z towarem z podanych krajów odbywał się bez większych przeszkód, a jedynym dokumentem do okazania była licencja wspólnotowa. Sprawa przywożonych i wywożonych ładunków do Wielkiej Brytanii nie była uregulowana przy umowie TCA z 2020 roku, dlatego też powstał nowy dokument. Począwszy rząd Wielkiej Brytanii zakładał ograniczoną liczbę wydań zezwoleń EKTM. Pomimo iż Wielka Brytania dla Polski nie jest głównym partnerem we wszelkich przewozach, eksporcie i imporcie to jednak w dalszym ciągu polskich przewoźników jest na rynku najwięcej. Wprowadzanie nowych przepisów i zezwoleń wymaga również czasu, aby inne kraje mogły mieć możliwość zaznajomienia się i dostosowania.

Utrudniona dostępność zezwoleń EKMT

Zezwolenie Europejskiej Konferencji Ministrów Transporty (EKMT) umożliwia wykonywanie nieograniczonej liczby międzynarodowych przewozów pomiędzy poszczególnymi państwami członkowskimi EKMT, jak również w tranzycie przez ich terytoria. Aby zezwolenie EKMT było ważne, potrzebne jest posiadanie prawidłowo wypełnionego karnetu, służącego do udokumentowania operacji transportowych na każdym etapie przewozu między krajami przynależnymi do EKMT. Zezwolenie jest ważne dla wszystkich pojazdów należących do przedsiębiorstwa, jednak za każdym razem może z niego korzystać wyłącznie jeden pojazd. Należy pamiętać, że zezwolenie EKMT nie upoważnia do wykonywania transportu wewnątrzkrajowego w państwie członkowskim, nie ma zastosowania w krajach nienależących do EKMT, a także nie może być traktowane jako zezwolenie dla tzw. przewozów specjalnych, do których zaliczamy ładunki niebezpieczne i ponadgabarytowe. Aby przedsiębiorca mógł złożyć wniosek o wydanie zezwolenia EKMT, musi dysponować aktualną licencją, jak również ważnymi wypisami z licencji.

->  Via Carpatia rdzeniem Trójmorza

Polscy przewoźnicy zaskoczeni zmianami w Wielkiej Brytanii

Poza wymienionym dodatkowym zezwoleniem EKMT weszły w życie również inne utrudnienia. Zmiany w Wielkiej Brytanii dotyczą również wjazdów z ładunkiem i przewozów kabotażowych. Jedynie kierowca, który wjedzie z ładunkiem będzie miał możliwość wykonać przewóz kabotażowy na terenie wysp. Obowiązuje również nowe ograniczenie czasowe tj.: w ciągu 7 dni można wykonać maksymalnie 2 transporty. Nie ma dokładnych danych określających ile polscy przewoźnicy dotychczas wykonywali takich przewozów. Dlatego też ciężko określić jaka ilość EKTM będzie niezbędna. Ponad to Brytyjczycy wprowadzili także zakaz niektórych operacji multimodalnych. Głównie przewozów, gdzie towary są transportowane w tej samej jednostce ładunkowej lub pojeździe z wykorzystaniem kilku rodzajów transportu. Trzy istotne zmiany dotyczące wewnętrznego rynku transportowego znacznie utrudniły dostęp dla przewoźników z unii europejskiej.

Zmiany w Wielkiej Brytanii utrudniają przewóz towarów przewoźnikom

Począwszy od kłopotów związanych z dostępnością zezwoleń EKMT, wymaganymi dokumentami, czy czasem oczekiwania do jej otrzymania wiele państw sygnalizuje swoje wątpliwości. Wprowadzone zmiany znacznie utrudniły lub wręcz uniemożliwiły wykonanie niektórych przewozów przez różnych przewoźników. Ministerstwo Infrastruktury wskazało w tym przypadku nagły tryb wprowadzenia zmian. Obecnie jest to szczególnie kłopotliwe dla przewozów z krajów trzecich. Dlatego też rząd Brytyjski szybko odniósł się do postulatów z krajów unii europejskiej. Na forum konferencji w obliczu zmian w Wielkiej Brytanii poruszono wiele tematów przez różne państwa. Wielka Brytania w odpowiedzi tymczasowo do końca marca 2023 roku zawiesi kary za nieprzestrzeganie nowych zasad. W okresie przejściowym wciąż będą wykonywane kontrole przewozów ostatniej mili transportu intermodalnego oraz pozostałych. Następnie Brytyjski resort zmuszony będzie odpowiedzieć na wniosek dotyczący zwiększenia puli zezwoleń EKMT.

Mandaty po zmianach w Wielkiej Brytanii

Po likwidacji przez Wielką Brytanie udogodnień, z których korzystali polscy przewoźnicy, należy się liczyć z nowymi możliwościami otrzymania mandatu. Przy wjazdach bez zezwoleń, wykonanie przejazdów kabotażowych ponad zezwolone, czy obsłudze ostatniej mili można otrzymać wysoki mandat. Rząd Brytyjski przez wnioski kierowane z Polski tymczasowo zawiesiła przestrzeganie nowych zasad i możliwość otrzymania mandatu w związku z tym. Lecz z początkiem kwietnia nastąpi powrót do egzekwowania wprowadzonych zmian. Przewoźnicy mogą otrzymać kary nawet po 10 000zł, ale również bezpośrednio kierowca otrzyma mandat przy braku zezwolenia. Ponad powyższe w najbliższym czasie mają również dotkliwie wzrosnąć kary dotyczące przewozu nielegalnych imigrantów. Od połowy lutego za przewóz jednego nielegalnego imigranta będzie można zapłacić nawet 10 000 funtów. Przewoźnicy i kierowcy na terenie Wielkiej Brytanii muszą się od nowego roku szczególnie pilnować, aby nie stracić dużej sumy na wystawiony mandat.

->  PITD partnerem targów TransLogistica Poland!

Subskrybuj nasz NEWSLETTER!

Otrzymuj powiadomienia o nowościach wprost na swoją skrzynkę pocztową!

 

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

 

Zapisując się na pobranie raportu, wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych wskazanych w niniejszym formularzu, przez Polski Instytut Transportu Drogowego, dalej jako „Administrator” w celach marketingowych oraz oświadczam, że jestem zainteresowany otrzymaniem informacji o aktualnych produktach i ofertach Administratora, tym samym wyrażając zgodę na przesyłanie przez Administratora na podane dane kontaktowe informacji handlowych, w szczególności w zakresie obejmującym kontakt drogą elektroniczną i/lub telefoniczną.

Administratorem Państwa danych osobowych jest Polski Instytut Transportu Drogowego. Dane osobowe będą przetwarzane w celach niezbędnych do wysłania raportu, a w razie wyrażenia przez Państwa zgody, dane te będą przetwarzane w celach marketingowych, tj. skontaktowania się i przekazania informacji o ofertach i produktach Polski Instytut Transportu Drogowego lub partnerów raportu, tj. Webfleet Solutions Poland Sp. z o.o., Transcash.eu S.A. oraz Trans.eu S.A. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do wysłania raportu. Podstawa prawna, cel, okres przetwarzania danych osobowych oraz uprawnienia przysługujące, a także inne ważne informacje dotyczące zasad przetwarzania danych osobowych są szczegółowo określone w Polityce prywatności na stronie www.pitd.org.pl, kontakt mailowy: instytut@pitd.org.pl. Zgodę można wycofać w każdym czasie.

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.