Autor: Anna Majowicz

Jak zaprojektować zrównoważony transport?

Świat stał się globalną wioską – odległości nie stanowią już barier, transporty są tańsze, ale także bardziej eksploatowane. Istnieje tendencja dokonywania coraz większych zakupów i zamawiania coraz większej ilości rzeczy z różnych zakątków świata. Technologie umożliwiają już śledzenie aktywności transportów w świecie na żywo i czasami możemy być zaskoczeni ilością samolotów, które aktualnie krążą na niebie. Wiemy jednocześnie, że wiąże się to z pewnymi problemami i bolączkami – niedowiezienie na czas, dziury transportowe, opóźnienia. W jaki sposób można wykorzystać innowacyjne technologie, aby osiągnąć zrównoważony transport? Co można zrobić, aby dzięki udogodnieniom technologicznym usprawnić transport? O tych wyzwaniach rozmawiali eksperci 16. Międzynarodowej Konferencji “Innowacyjność i kreatywność w gospodarce”.

Optymalizacja pracy kuriera

Aby przejść na bardziej zrównoważony klimatycznie rynek e-commerce należy zastanowić się jakich użyć usług i narzędzi. Proces ich projektowania jest bardzo złożony i skomplikowany, oparty na szerokich badaniach. Klient powinien być wraz ze swoimi potrzebami ustawiony w centrum tych zmian. Niewątpliwie warto wdrażać i udoskonalać pomysły, które mogą wpłynąć na jakość usług, ale też przy tym zadbać o kondycję środowiska. Dobrym “zielonym” kierunkiem jest optymalizacja pracy kuriera.

Nasze motto to out of the box, a drugim istotnym hasłem jest klientocentryczność. Jesteśmy bardzo nastawieni na to, aby klient był w środku całego naszego procesu. Na początku pojawił się paczkomat – jest to samo w sobie proekologiczne rozwiązanie. Taki paczkomat zastępuje pracę kilku kurierów. Maszyny są różnej wielkości, od kilkudziesięciu do nawet kilkuset skrytek. Jeden kurier paczkomatowy jest w stanie doręczyć nawet tysiąc paczek dziennie poruszając się pomiędzy 2-5 paczkomatami. W przypadku tradycyjnych dostaw do drzwi wydajność kuriera można szacować na około 80 doręczonych paczek. To bezpośrednio wpływa na redukcję emisji dwutlenku węgla, zmniejszenie hałasu i ograniczenie ruchu w mieście – wskazuje Sebastian Anioł, dyrektor Działu Innowacji InPost.

Sama optymalizacja pracy kuriera, umiejętność zaplanowania jego drogi i umiejętność wykorzystania przestrzeni w paczkomacie także przekłada się na mniejszą emisyjność. Wykorzystanie paczkomatu w porównaniu do tradycyjnej pracy kuriera może zniwelować emisję dwutlenku węgla aż do 70% przy założeniu, że klienci odbierają paczkę po drodze do pracy, do domu.

Paczkomaty są też tak usytuowane, aby każdy mógł w ciągu kilku minut odebrać paczkę idąc po nią pieszo.  Kolejną funkcją, która dodatkowo wpływa proekologicznie jest multiskrytka. Kika zamówionych jednocześnie paczek może zostać umieszczonych w jednej skrytce. Jest to także wygoda dla klienta. Opracowaliśmy także wysyłkę bez etykiety. Dzięki temu nie trzeba drukować etykiety, marnować na to czasu i przede wszystkim – zasobów środowiska.  Nawiązaliśmy współpracę z firmami, dzięki którym umożliwiliśmy klientom pozbywanie się przedmiotów już niepotrzebnych. Może to być elektronika, ubrania, książki, zabawki. Funkcja ekozwrotów ma przede wszystkim funkcję edukacyjną – zaznacza dyrektor Anioł.

Rola branży TSL w budowaniu ekologicznych łańcuchów dostaw

Według Eurostat Polska jest czwartym krajem w Europie pod względem przewozu towarów zaraz po Niemczech, Francji i Hiszpanii.

Polska obsługuje 20-30 proc. całego transportu drogowego w Unii Europejskiej. Mamy w kraju ponad 40 tys. firm, które oferują transport towarów. Na dodatek jesteśmy czwartym krajem na świecie, gdzie lokuje się produkcje.Posiadamy ponad 40 terminali intermodalnych i wciąż kolejne są otwierane. Na przestrzeni ostatniej dekady nastąpił też dynamiczny rozwój transportu kolejowego i intermodalnego. Projekt infrastruktury kolejowej jest niestety wciąż zdeterminowany wytyczeniem trasy podczas zaborów. Są nadrabiane straty w regionach, które nie zostały niegdyś dopieszczone pod tym względem, ale jest jeszcze dużo do zrobienia w tym temacie. Wiele miast wciąż jest wyłączonych lub ograniczonych komunikacyjnie. Widzę tu pole do pracy i duży potencjał, ale potrzeba jeszcze sporo czasu  – ocenia dr inż. Justyna Świeboda, prezes Polskiego Instytutu Transportu Drogowego.

Zrównoważony rozwój we współpracy

W zeszłym roku Polski Instytut Transportu Drogowego we współpracy z Panattoni organizował konferencję ,,Greenway in Logistics”, gdzie szeroko poruszono temat ekologii w partnerstwie biznesowym. – Panuje zasada, że nie wchodzi się we współpracę, jeśli dana firma nie respektuje zasad ekologii. Zwraca się na to uwagę i taka postawa staje się normą. Zwiększa się świadomość w tym temacie – komentuje dr inż. Justyna Świeboda.

Drony jako nowy środek transportu

Lotnictwo generuje dość duży poziom ryzyka w porównaniu do transportu lądowego. W związku z tym jest wiele restrykcji i regulacji, a te regulacje są kosztowne. To przekłada się na opłacalność transportu lotniczego. Towary transportowane lotniczo są specyficzne – mają małą objętość i wysoką wartość. W przypadku transportu paczek dronami w grę wchodzą jedynie ładunki o niewielkiej masie.

Mamy już w kilku miejscach w Europie wdrożone transporty dronowe. Skala tych operacji nie będzie porównywalna do skali innych metod transportu – będzie o wiele mniejsza. Na ten moment jeszcze brakuje technologii i rozwiązań, których spodziewamy się w niedalekiej przyszłości. Kluczowym czynnikiem jest tutaj bezpieczeństwo, a zaraz po nim – akceptacja społeczna. Ciężko jest przewidzieć stosunek obywateli do licznych dronów latających nad głowami. Tego typu transport może być wykorzystywany na potrzeby medyczne i społeczne, do szybszego transportu pomiędzy jednostkami pomocy, w okolicznościach wypadku lub w transplantologii. Będzie to poniekąd przepustka do późniejszego komercyjnego stosowania transportu dronami. Na dzień dzisiejszy w Polsce prężnie działa i się rozwija firma Farada Group Sp. z o.o., która realizuje transporty próbek medycznych z Gdańska na Hel. Dron pokonuje tę trasę w kilkanaście minut, gdzie tradycyjny transport zajmuje ponad dwie godziny w zależności od warunków. Są to ewidentne korzyści – zapewnia dr inż. Bartosz Dziugieł, kierownik projektu Assured-UAM w Sieć Badawcza Łukasiewicz.

Prawo a zrównoważony transport

Zanim na rynek zostanie wprowadzony jakikolwiek produkt, należy zadbać o jego poprawność względem prawa. Istnieje wiele kwestii, nad którymi należy się zastanowić, aby dobrze wkroczyć na rynek z danym produktem lub usługą. Regulacje prawne nie ograniczają się jedynie do wydawania pozwoleń w formie werdyktów. Każdorazowo jest to złożony proces, który może wpłynąć na przyszłość danej marki. Istotne jest, aby konsultanci z zakresu prawa przyjmowali optykę zrównoważonego rozwoju i dbałości o ekologię.

 Każdy przedsiębiorca na początku swojej działalności powinien sobie odpowiedzieć na pytanie – Jakie są moje cele? Co chcę chronić? Co chcę osiągnąć? Identyfikacja wizerunkowa to coś, na co zwracają uwagę nie tylko konsumenci, ale też prawnicy i inni ludzie z branży. Nowe technologie pociągają za sobą temat patentów. Aktualnie w prawie zwraca się uwagę nie tylko na funkcjonalność danego dizajnu, ale także na aspekt ekologiczny. Jest to element dobrego odbioru przez konsumenta – podkreśla Anna Maria Sobczak, radca prawny kancelarii prawnej RPMS Staniszewski & Wspólnicy.

Współtworzenie przestrzeni miejskich

Współpraca InPost z miastami niesie ze sobą wiele korzyści dla przestrzeni miejskiej. InPost Green City jest projektem, dzięki któremu dokonano wiele “zielonych zmian”. Firma dba o wpisywanie się w tkankę miejską poprzez budowę parków kieszonkowych, ustawianie stojaków na rowery przy paczkomatach, sadzenie zieleni w obrębie paczkomatów, montowanie czujników smogu w nowych paczkomatach do monitorowania stanu zanieczyszczenia. Flagowym działaniem InPost na rzecz środowiska jest elektryfikacja floty. Jest to deklaracja o dynamicznej zmianie wobec miast, z którymi firma kurierska podpisuje umowę – wymienia Sebastian Anioł.

Dążenie do zrównoważonego transportu jest bardzo złożonym procesem, który angażuje wiele jednostek. Nowe technologie są obiecujące z punktu widzenia ekologii. Optymalizacja pracy kuriera i rozwój transportu kolejowego mają kluczowe znaczenie dla budowania ekologicznych łańcuchów dostaw. Ponadto, rozwój transportu dronami staje się coraz bardziej interesującym rozwiązaniem, choć wdrożenie wymaga jeszcze czasu i akceptacji społecznej.

->  Safe Transport Day - PITD partnerem medialnym konferencji
Ogłoszenie 16. Międzynarodowej Konferencji o tematyce innowacyjności i kreatywności w gospodarce, zaplanowanej na 21 czerwca.

Subskrybuj nasz NEWSLETTER!

Otrzymuj powiadomienia o nowościach wprost na swoją skrzynkę pocztową!

 

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

 

Zapisując się na pobranie raportu, wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych wskazanych w niniejszym formularzu, przez Polski Instytut Transportu Drogowego, dalej jako „Administrator” w celach marketingowych oraz oświadczam, że jestem zainteresowany otrzymaniem informacji o aktualnych produktach i ofertach Administratora, tym samym wyrażając zgodę na przesyłanie przez Administratora na podane dane kontaktowe informacji handlowych, w szczególności w zakresie obejmującym kontakt drogą elektroniczną i/lub telefoniczną.

Administratorem Państwa danych osobowych jest Polski Instytut Transportu Drogowego. Dane osobowe będą przetwarzane w celach niezbędnych do wysłania raportu, a w razie wyrażenia przez Państwa zgody, dane te będą przetwarzane w celach marketingowych, tj. skontaktowania się i przekazania informacji o ofertach i produktach Polski Instytut Transportu Drogowego lub partnerów raportu, tj. Webfleet Solutions Poland Sp. z o.o., Transcash.eu S.A. oraz Trans.eu S.A. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do wysłania raportu. Podstawa prawna, cel, okres przetwarzania danych osobowych oraz uprawnienia przysługujące, a także inne ważne informacje dotyczące zasad przetwarzania danych osobowych są szczegółowo określone w Polityce prywatności na stronie www.pitd.org.pl, kontakt mailowy: instytut@pitd.org.pl. Zgodę można wycofać w każdym czasie.

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.