Spadek w liczbie transportowanych ładunków w Polsce. W transporcie samochodowym nawet dwucyfrowy
...
Artykuł
09.07.2025

Spadek w liczbie transportowanych ładunków w Polsce. W transporcie samochodowym nawet dwucyfrowy

Dorota Ziemkowska-Owsiany
dziennikarka, ekspert PITD
W maju br. przetransportowano o 4,5 proc. mniej ładunków, niż rok temu, niezależnie od rodzaju transportu. W ciągu pierwszych pięciu miesięcy br. ten spadek był jeszcze wyraźniejszy - sięgnął niemal 7 proc.

Tegoroczny spadek przewozów ładunków ogółem jest wyraźnie większy, niż poprzedni. Od stycznia do maja 2025 r. przewieziono 210,4 mln ton towaru, czyli o niemal 7 proc. mniej niż w 2024 r. - wynika z danych GUS-u. Wówczas również zauważono spadek, sięgał on jednak zaledwie 1,5 proc.

Największy wpływ na ten stan rzeczy miał spadek wyników w transporcie morskim i samochodowym. W obu przypadkach spadki w przewozie polskich przewoźników były dwuprocentowe - sięgnęły odpowiednio ponad 23 i 11,5 proc. Wzrost odnotował wyłącznie transport rurociągowy (wyraźny, bo o ponad 12 proc.), czyli ten, którym przede wszystkim przesyła się gaz czy ropę naftową.  

Również w samym maju br. transport rurociągowy był jedynym, w którym zanotowano wzrosty rok do roku - jeszcze wyraźniejsze, bo o niemal 24 proc. Transport samochodowy, kolejowy i morski zaliczyły spadki.

Przewozy ładunków w maju 2025 r. 

- transportem samochodowym - spadek o 9,5%, 
- transportem kolejowym - spadek o 3,4%, 
- transportem morskim - spadek o 23,2%, 
- transportem rurociągowym - wzrost o 23,8%.

Ile ton ładunków przewieziono w maju transportem samochodowym?

Transport samochodowy jest dziś najważniejszym z punktu widzenia przewozu ładunków w Polsce. W maju 2025 r. z potoku ładunków ogółem (44,4 mln ton) niemal 48 proc. przewieziono autami. Trzeba jednak przyznać, że transport kołowy podąża za liderem - pociągami jest dziś transportowane już około 40 proc. ładunków. Dla porównania - wspomniany wcześniej transport rurociągowy odpowiada za blisko 10 proc. 

W maju br. transportem samochodowym przewieziono o blisko 10 proc. mniej ładunków niż przed rokiem. Widać też niewielki spadek miesiąc do miesiąca, choć nie sięga on nawet 1 proc. (patrz tabela). Tym niemniej rzuca się w oczy, bo jest to pierwszy spadek po wzrostach w liczbie transportowanych ładunków od stycznia br. 

Generalnie jednak widać, że w danych dot. ładunków coś tąpnęło. Jeszcze rok temu średnio miesięcznie transportowano 23,6 mln ton. W tym roku - 19,9 mln ton. 

Przewozy ładunków transportem samochodowym 

Okres

Przewozy ładunków – w tys. ton

2024 M01

23170,2

2024 M02

21197,8

2024 M03

21944,3

2024 M04

22635,9

2024 M05

23438,1

2024 M06

21611,7

2024 M07

25260,8

2024 M08

24101,5

2024 M09

24265,4

2024 M10

27773,7

2024 M11

24072,8

2024 M12

23247,8

2025 M01

18255,7

2025 M02

18565,9

2025 M03

20157,3

2025 M04

21302,3

2025 M05

21217,1

źródło: GUS 

Jakie są problemy przewoźników?

Opisany trend potwierdza dr Anna Brzezińska, dyrektor Departamentu Strategii i Komunikacji w Zrzeszeniu Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce: “firmy członkowskie raportują wyraźne zmniejszenie liczby zleceń, a także obniżenie stawek frachtowych”.

- W opinii wielu przewoźników spadki są efektem nakładających się czynników, ale z pewnością mamy do czynienia z osłabieniem popytu wewnętrznego – niższym poziomem konsumpcji i ograniczoną aktywnością sektora produkcyjnego - tłumaczy przedstawicielka ZMPD. 

Jak wskazuje, “dla polskich przewoźników, szczególnie małych i średnich firm, obserwowane spadki oznaczają konieczność szukania oszczędności i elastycznego dostosowania modelu działalności”. 

- Rosnące koszty prowadzenia działalności – paliwa, pracy, utrzymania floty – w połączeniu ze zmniejszonym zapotrzebowaniem na usługi transportowe, skutkują znacznym pogorszeniem rentowności. Część firm ogranicza skalę działalności, zawiesza działalność sezonowo lub wycofuje się z rynku - przyznaje dr Anna Brzezińska. 

Dane roczne bez optymizmu

2024 r. przyniósł spadek przewozów ładunków transportem samochodowym, podobnie jak przyniósł spadek ogółu przewozów. Nie były to spadki duże, bo wynoszące nieco ponad 2,6 proc. rok do roku. 

W przypadku transportu drogowego patrząc na dane z 2023 r. można było liczyć na odbicie. Po trzyletnich spadkach w okresie pandemicznym (2020-2022 r.), to wówczas dane dot. przewozu ładunków nieznacznie się poprawiły. Jak widać - nie na długo. Kryzys gospodarczy nie pozwala wrócić im na ścieżkę wzrostu, jaką prezentowały nieprzerwanie w latach 2013-2019. 

Przewozy ładunków transportem samochodowym 

Okres



Przewozy ładunków – w tys. ton

  

2010

770126

2011

839193

2012

808297

2013

857959

2014

874260

2015

891978

2016

954459

2017

1104209

2018

1183750

2019

1206218

2020

1203395

2021

1203019

2022

1182613

2023

1192441

2024

1160548

źródło: GUS

Fot. Pixabay/TungArt7/licencja na treść Pixabay

Skontaktuj się z autorem

Dorota Ziemkowska-Owsiany
Dorota Ziemkowska-Owsiany
dziennikarka, ekspert PITD
Udostępnij: