Oferta, którą Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) kieruje do beneficjentów, ma charakter kompleksowy – zapewnił Piotr Stępiński, dyrektor Departamentu Elektromobilności NFOŚiGW podczas webinaru organizowanego przez Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności i podmiot badawczy F5A.
Podkreślił przy tym, że celem programu jest nie tylko elektryfikacja transportu jako taka i poprawa jakości powietrza, ale również “wzmocnienie konkurencyjności branży przewozowej w Polsce”.
- Przepisy unijne (dotyczące) zakresu norm emisji dla pojazdów ciężarowych w perspektywie do 2040 roku zakładają, że emisja CO2 dla tych aut ma spaść o 90% względem roku 2019, co w praktyce oznacza, że w perspektywie najbliższych 15 lat nowe pojazdy dieslowe powinny zniknąć z dróg – tłumaczy Stępiński.
Przedstawiciel NFOŚiGW przypomina również, że to “oznacza bardzo poważne wyzwanie zarówno dla europejskiego sektora transportowego, jak i polskiego”. Zwłaszcza tego ostatniego, bo, jak szacuje Piotr Stępiński, dziś co piąty pojazd poruszający się po europejskich drogach ma polską rejestrację.
W ramach tego projektu do rozdysponowania jest budżet wynoszący 2 mld zł. Z tego 80 proc. jest przeznaczone na wsparcie budowy lub rozbudowy ogólnodostępnych stacji ładowania dla transportu ciężkiego, zlokalizowanych wzdłuż sieci bazowej TEN-T, zaś 20 proc. dotyczy: stacji zlokalizowanych przy centrach logistycznych, bazach eksploatacyjnych lub terminalach intermodalnych – czytamy w szczegółowym opisie programu.
NFOŚiGW zakłada, utworzenie:
Pierwszy nabór trwać będzie od 31 marca do 31 sierpnia 2025 r. Cały program będzie jednak realizowany do końca 2029 r.
Szczegóły na temat tego programu wraz z opisem możliwości skorzystania z dotacji znajdziesz TUTAJ
Budżet również tego programu wynosi 2 mld złotych, nieco inne są jednak terminy pierwszego naboru – od 31 marca do 31 grudnia 2025 r. Cały program będzie, podobnie jak poprzedni opisany, realizowany do końca 2029 r.
W tym wypadku dofinansowanie obejmuje budowę “ogólnodostępnych stacji ładowania dużych mocy, zlokalizowanych wzdłuż sieci bazowej TEN-T, przy centrach logistycznych, bazach eksploatacyjnych, terminalach intermodalnych i MOP-ach na sieci bazowej rozszerzonej lub kompleksowej TEN-T” – czytamy w opisie programu.
Wsparcie będzie udzielone budowie lub rozbudowie infrastruktury niezbędnej do zapewnienia zasilania stacji ładowania o przepustowości prądowej gwarantującej moc nie mniejszą niż 3 600 kW lub 1 500 kW, w zależności od tego, czy MOP, na którym toczyć się będzie budowa, znajduje się w sąsiedztwie sieci bazowej TEN-T (pierwsza z wymienionych mocy) lub sieci bazowej rozszerzonej lub sieci kompleksowej TEN-T (druga).
Dofinansowaniem może być również objęta budowa lub rozbudowa zasilania o przepustowości prądowej gwarantującej moc nie mniejszą niż 350 kW, jeśli znajduje się w sąsiedztwie nieruchomości na której jest lub będzie planowana budowa obszaru centrum logistycznego (DEPOT), bazy eksploatacyjnej, terminalu intermodalnego.
Szczegóły na temat tego programu wraz z opisem możliwości skorzystania z dotacji znajdziesz TUTAJ
Również budżet tego programu ma wynieść 2 mld zł – podaje PSNM.
- Pierwszy nabór wniosków w ramach programu planowany jest na drugi kwartał tego roku. Warto podkreślić już teraz, że dofinansowanie będzie dla pojazdów fabrycznie nowych, które nie były wcześniej rejestrowane i mają maksymalny przebieg (na poziomie) 6 tysięcy kilometrów – opisuje Piotr Stępiński.
Wsparcie będzie dotyczyło zarówno zakupu ciężarówek powyżej 3,5 tony (kategorie N2 i N3), jak i leasingu.
– Jeżeli chodzi o intensywność wsparcia, to jest ona uzależniona od wielkości danego przedsiębiorstwa – zastrzega przedstawiciel NFOŚiGW.
I tak oto duże przedsiębiorstwa liczyć mogą na dofinansowanie wynoszące do 30 proc. kosztów kwalifikowanych pomniejszonych o koszt inwestycji referencyjnej. Nie więcej jednak niż 400 tys. zł w przypadku pojazdu zeroemisyjnego kategorii N2 i 750 tys. zł kategorii N3.
W przypadku leasingu – 400 tys. zł oraz nie więcej niż opłata wstępna (przy pojazdach N2) i 750 tys. zł oraz nie więcej niż opłata wstępna (dla N3).
Średnie przedsiębiorstwa z kolei mogą liczyć na dofinansowanie w wysokości do 50 proc. kosztów kwalifikowanych, zaś mikroprzedsiębiorstwa i małe przedsiębiorstwa – do 60 proc. Ich również dotyczą zastrzeżenia opisane powyżej.
Na razie nie ma oficjalnych informacji na temat dokładnej daty uruchomienia tego programu – z zapowiedzi wynika, że będzie to w drugim kwartale br.
Fot. Pixabay/distelAPPArath/Content License